5 vuotiaan outo käytös
Tyttö 5v (kohta 6v) on alkanut kyselemään outoja kysymyksiä ja on selvästi ahdistunut mm. seksuaalisuuteen liittyvissä jutuissa ja ne vaivaavat kovasti. Tiedän, että kyseessä on jokin kehitysvaihe, jolloin ollaan kiinnostuneita poikien ja tyttöjen eroista, pissasta ja kakasta jne. Mutta myös kaikki "ahdistavat" jutut tuntuvat olevan erityisesti mielessä. Esim. jos on kuullut radiossa tai telkkarissa jotain uutisia onnettomuuksista niin kyselee tarkkaan niistä. Välillä myös itkee minun (äidin) perääni kovasti kun vien esim. kerhoon. Kyselee myös kuolemasta ja kiusaamisesta jne. Mitään erityistä ei ole tapahtunut lähiaikoina, lapsi on ollut kotihoidossa koko ajan joten hoitopaikassakaan ei siis ole.
Tyttö on luonteeltaan utelias ja iloinen ja mielikuvitus laukkaa. On kehittynyt kivasti, osaa jo kirjoittaa ja lukeakin jonkin verran.
kertokaa onko muilla ollut tällaisia voimakkaan ahdistuksen vaiheita ja kuinka niistä on selvitty.
Kommentit (7)
Kuuluu ikään, älä huoli.
kuuntele ja vastaa kysymyksiin.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/5_6-vuotias/
Löytyisikö tuttua? Lue myös se seuraava ikäkausi, taitavat kuulua kehitysvaiheeseen nuo jutut.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:57"]
Kuuluu ikään, älä huoli. kuuntele ja vastaa kysymyksiin.
[/quote]
Kiitos että edes joku vastasi. Olen täällä ihan tippa linssissä kun lapsi on ollut muutaman päivän ihan outo. Jospa se siitä :)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:57"]
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/5_6-vuotias/ Löytyisikö tuttua? Lue myös se seuraava ikäkausi, taitavat kuulua kehitysvaiheeseen nuo jutut.
[/quote]
Kiitos tästäkin. Luin juuri tuosta 5-6 vuotiaasta mutta juurikin seuraavan ikäkauden juttuja on nyt menossa.
Meidän viisveellä on joku kauhee miellyttämisvaihe. Kokoajan kertoo kuinka rakastaa ja tykkää. Tekee myös päivittäin lahjoja ja antaa niitä, jakaa karkit äidin ja isin kanssa karkkipäivänä ja esim nostaa jonkun lattialle tippuneen esineen (vaikka ponnarin) ja kertoo että "eiks ollu hyvä että nostin sen ettei "Mikko" (2v pikkuveli) tai koira ottanut sitä, eks olikin" odottaen kehuja :)
Jos paikkakunnalla on jokin turvallisen mukava seurakunnan päiväkerho, niin minä ainakin suosittelisin tuon ikäiselle. Olen itsekin ollut 70-luvulla ja pelkästään hyviä muistoja.
up