Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimistoapulainen luulee että se johtaa akateemisia asiantuntijoita!

Vierailija
26.03.2015 |

Sisältää avautumisen: Mistä ihmeestä on kasvanut jonkun merkanttikoulutuksen saaneelle täti-ihmiselle sellainen käsitys, että kun hän siinä eteisaulassa jossain pikkutoimistossaan sitä vastaanottoa pitää ja papereita ja toimistotarvikkeita tilailee, että hänellä olis jotenkin mitään sanomista siihen, miten akateemiset, asiantuntijatöissään töitään tekevät ja toimistossa liikkuvat?? 

Miten tämmöiselle markan muorille tehdään täysin ja yksiselitteisen selväksi se, että missä asemassa hän on tämän maailman ruokaketjussa. Nimittäin aika alhaalla.  Alkaa pikkusen vanne kiristää jo tässä lomaa odotellessa. Täti kuulustelee, kommentoi, antaa painavia vinkkejä asioihin, jotka ei sille kuulu. 

Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:50"]

Sisältää avautumisen: Mistä ihmeestä on kasvanut jonkun merkanttikoulutuksen saaneelle täti-ihmiselle sellainen käsitys, että kun hän siinä eteisaulassa jossain pikkutoimistossaan sitä vastaanottoa pitää ja papereita ja toimistotarvikkeita tilailee, että hänellä olis jotenkin mitään sanomista siihen, miten akateemiset, asiantuntijatöissään töitään tekevät ja toimistossa liikkuvat?? 

Miten tämmöiselle markan muorille tehdään täysin ja yksiselitteisen selväksi se, että missä asemassa hän on tämän maailman ruokaketjussa. Nimittäin aika alhaalla.  Alkaa pikkusen vanne kiristää jo tässä lomaa odotellessa. Täti kuulustelee, kommentoi, antaa painavia vinkkejä asioihin, jotka ei sille kuulu. 

Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa.

[/quote]

Tämä on totta melkein joka sana, paitsi että hyvä toimistoapulainen on kullan arvoinen, tietää paikkansa ja hommansa. Niitä vaan ei oikein löydy niitä hyviä ja hommansa osaaavia.

Toimistoapulaisen tehtävä on avustaa muita työntekijöitä siinä missä pystyy, Hoitaa toimiston juoksevia asioita mutta suoranasiesti mikään piika tai alainen hän ei ole vaan apulainen. Toimistoapulainen tietää kokonaisvaltaisesti enemmän kuin kukaan muu mitä firmassa tapahtuu. Joten ihan turha ihminen hän ei toki työpaikalla ole eikä noin vain ulkoistetettavissa jos on hyvä siinä mitä tekee. Toisaalta hyvän akateemisen tyypin  homman voi myös ulkoistaa ja kilpailuttaa joka tehtävään uudestaan.

Vierailija
2/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti vanhemmat tädit luulevat iän tuovan valtaa ja oikeutta käskyttää kytätä jne, jotka ovat esimiehen hommaa eikä heidän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, joka halveksii tosta ihmistä kutsumalla häntä "markan muoriksi," taitaa olla saanut nenilleen oikein kunnolla ja yrittää täällä kerätä kannatusta vihalleen. Kun olin töissä eräässä asiantuntijaorganisaatiossa, ei tullut mieleenkään väheksyä vahtimestareita, siistijöitä tai toimistosihteereitä. Yhteistyö ja toisten kunnioitus työkavereina oli tärkeää. Hävettäisi toimia toisin.

Vierailija
4/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston väitelleitä professoreja komentelee ja kuulustelee vanha merkonomi. Onhan siinä nyt herrajesta eroa että onko joku akateemisesti korkeimmalle koulutettu asiantuntija vai  vuoden kauppiksen käynyt vuonna 1978. Mitenkään nyt tähän ikään puuttumatta vaan ihan koulutuksen pituus ja tietotaso.

Minusta se on ihan normaali käytössääntö, että alemmin koulutettu ja alemmalla tasolla organisaatiossa toimiva kunnioittaa ja kohtelee myös kunnioittavasti itseään ylempiä. En minäkään voi alkaa kekkuloimaan töissäni mua ylemmille. Onhan siinä joku järjestys oltava.

Vierailija
5/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä istuu vastaanotossa 30v tradenomi, joka on niin olevinaan ja koppavaa, vaikka ainoa tehtävä on ottaa vastaa asiakkaiden tuomia kirjeitä ja toisaalta ilmoittaa asiantuntijoille, että asiakas odottaa vastaanotossa. Palkka tästä on 3000 e/kk.

Vierailija
6/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmat vastaajat taitta olla just niitä markan merkantteja. :D

Tiedän tasan mistä puhut. Jouduin jonkin aikaa olemaan vastaamaan markan muorin kanssa tekemisissä, kun sijaisti meidän ihanaa vakitoimistoapulaista muutaman kuukauden. Olen kaupungilla töissä ja täällä on ikävän paljon jostain syystä noita itsensä jalustalle asettaneita, keski-iän ylittäneitä naikkosia suojatyössä. Kuvittelevat olevansa korvaamattomia, vaikka tosiasiassa kuka tahansa tekisi heidän työnsä moninkertaisesti nopeammin ja paremmin. Olin itse opiskelijana harjoittelussa vastaavassa toimisoapulaisen pestissä ja tein muutamassa tunnissa työt joihin vakituiselta tekijältä meni viikko. Enkä edes liioittele nyt.

Suosittelen että valitat ämmästä hänen esimiehelleen. Hänhän häiritsee selvästi työntekoasi. Totta kai sinä olet tärkeämpi työnantajallesi. Noita merkanttejahan on neljätoista tusinassa ja suurin osa työttömänä, eli nöyrempi korvaaja löytyy kyllä varsin helposti. ;)

Vierailija
7/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs AP nyt sohaisi muurahaispesää... Ei tosin yllättänyt, sillä suurin osa täällä on jotain elämäm koululaisia.

AP:lle vinkiksi, että markan muori vaihtoon vaan parempiensa nenille hyppimästä! Työkkäristä saatte uuden tilalle käden käänteessä.

Vierailija
8/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettte tekään tämän frouvan esimiehiä ole. Tuttu ihmistyyppi olet. Vanhassa työpaikassa eräs arvonsa tunteva nuori insinööri neiti pyysi vastaanoton merkanttia tilaamaan laskimen. Merkantti teki työtä käskettyä, mutta vikaan meni.

Insinööri neiti palautti kaikkien kuullen hyvin alentavasti säksättäen laskimen merkantti-paralle. Kun merkantti ei ollut ymmärtänyt insinöörin haluavan tiedelaskimen...vikaa lienee myös teidän asenteessane.

Ja ei, en ole elämän koululainen.

Vierailija
9/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on kuitenkin se, että sekä asiantuntijoita, että merkantteja tarvitaan, siis molempia. Kannattaisi siis arvostaa työtä kuin työtä. Jokainen työntekijä on tärkeä.

Vierailija
10/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koulusihteerit tosiaan ovat koulun todellisia johtajia - jonkunhan se reksin hommat on hoidettava. Vai onko muillakin työpaikoilla tuollaista?

Vierailija
11/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä pärjää hyvin jos arvostaa ja kohtelee hyvin kaikkia työntekijöitä tehtävistä riippumatta.

Kaikilla on parempi olo jos yhteishenki on korkeaa tasoa ja kaikki arvostavat toisiaan.

Vierailija
12/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla jotain esimerkkiä tästä muorista. Mitä hän on sanonut?

Vierailija
13/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ladoin tätsyille faktat toimistopöytään kun olivat minulle kateellisia liukumasta ja etäpäivistä, jopa asiakaskäynneistä - eiväthän he ymmärrä, että päivät venyvät iltaan kun eivät näe minun työtä - ja he naputtivat minulle säännöllisistä työajoista klo 8-16. Kaikkien pitäisi toimia niin (heidän mielestään). Sanoin, että "kuuluu tämän työn toimenkuvaan ja vaihdapa sinäkin työsi tähän työhön niin sinulla on sitten samat säännöt, edut ja vastuut."

Kumpikaan tätsy ei jostain syystä vaihtanut hommaansa. Olivat valittaneet asiasta esimiehilleen, jotka kertoivat heille saman asian. Eivät saaneet mitenkään asiaa eteenpäin tai muutettua niin mutisivat enää selän takana. Nyt on jo rauha maassa kun tekevät lyhennettyä työviikkoa. Ikääntyminen ja jaksamisen väheneminen toivat heille epärealistisen kateuspuuskan.

Vierailija
14/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi miten ylimielinen ihminen. Tena lady sulle molempiin korviin.

Vierailija
15/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus kunnan puolella töissä eräässä toimistossa. Sain minäkin kuulla olevani vaikka mikä, kun en hyväksynyt ihan miten sattuu tehtyjä matkalaskuja, joissa oli lisäksi mitä kummallisempia kuitteja. Samoin kehtasin muistutella, että lomat pitää hakea etukäteen, kun niistä pitää olla viranhaltijapäätös. Jos lomalla oltiin sairastuttu, niin ilman mitään ilmoitusta tai lääkärintodistusta vaadittiin uutta lomaa tilalle. Talon autoa vaadittiin omiin ajoihin viikonlopuksi ja muuta mukavaa. Vaikka koetin selittää, että laki sanoo tätä tai verottaja tuota, niin minähän se ikävä ihminen olin.

Vierailija
16/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tena mahdu korviin vai puhutko omasta kokemuksesta? Sinun päässä siis on pissaa ja tarvitset tenat tupoiksi (Lady et ole). Ymmärsinkö oikein? Tai ehkä tosi isot hörökorvat, toimistojuoruilija? Et tee töitä tosissasi vaan juoruilet.

Vierailija
17/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pidä ihmisistä, jotka puuttuvat toisen työhön. Kollega on kollega ja asiat hoidetaan esimiesten kautta jos on tarve muuttaa toimintaa. Kaikki muu esitetään sävyisästi ehdotuksina, ei määräilen. Kun sitä määräysvaltaa ei oikeasti ole.

Vierailija
18/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä toimistosihteerinä sairaalan eräällä osastolla. Kaikki muut käyttäytyivät minua kohtaan ystävällisesti paitsi yksi, minun ikäiseni nuori leguri. Ei ikinä kertonut minne menee tai varsinkaan että milloin palaa vai palaako ollenkaan. Kunhan vaan vippaili yhtäkkiä siitä tiskin edestä siviilit päällä ovellepäin. Huutelin aina perään että mihin menet ja milloin tulet. Kyllä oli sille sitten vaikeaa vastata. Selvästi tuli ilmi, että hänen mielestään ei kuulunut mulle (yo-merkonomi) kertoa mihin lääketieteen lisensiaatti menee ja tulee. Jatkoin huutelua ja kuulustelua kyllä. Pakko sen oli sitten kuitenkin kertoa. 

Vierailija
19/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassahan on ihan karsea hierarkia, se ei ole muuttunut sataan vuoteen. Samalla lailla kaikki katsoo toisia ylös- tai alaspäin, kandi ei ole mitään, kiireapu ei ole mitään, potilas ei ole mitään, hoitaja ei ole mitään. Ei taida olla muualla pahempaa nokkimisjärjestystä.

Vierailija
20/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:32"]

Voi olla, että tuon virkailijan työhön kuuluu pitää huolta siitä, että asiat hoituvat sujuvasti. Jos hänelle ei ole vuosikausiin kerrottu, että hänelle kuuluvat postitustyöt ja konttoritavara-asioiden hoito mutta eivät henkilöstöasiat ja perehdyttäminen, hän saattaa huomaamattaankin laajentaa toimenkuvaansa. Ehkä hän on uusien työntekijöiden apuna monella tehtäviinsä kuulumattomalla tavalla ja samalla puuttuu niihinkin asioihin, jotka hänelle eivät kuulu. Ja onhan niissä työntekijöissäkin välillä semmoisia prinssejä ja prinsessoja, että monenlaisia tulokkaita nähnyttä merkanttitätiä v***ttaa ihan aiheesta.

Mutta mitäpä ulkopuolinen tämän enempää voi sanoa, kun ei ole selvillä, mitä kuulusteluja, kommentteja ja vinkkejä se muori teillä tarkalleen ottaen harrastaa.

"Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa."

Voi, kuule. Usko minua, akateemista, kokenutta, suurin piirtein kaiken nähnyttä oman alani asiantuntijaa: oli tehtäväsi ja asemasi ihan mikä tahansa, myös sinä olet korvattavissa ja täysin ulkoistettavissa.

[/quote]

Tuossa vähän töksähti. Luulee olevansa alallaan kaikkitietävä, siis ei tarvitse perehtyä uusiin asioihin.

Kerroppa pomollesi, ettei sinun tarvitse opetella mitään uutta alallasi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän