Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä töitä esim. 40-luvulla syntyneet ovat tehneet?

Vierailija
26.03.2015 |

Miehet /naiset? En osaa kuvitellakaan, eli ovat työikäisiä olleet 55-60 luvulla. Renkejä? Piikoja?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukutatte, ettekä kuitenkaan silti vastaa ap:lle? Ei nämä asiat ole niin selviä kaikille.

Vierailija
2/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli teollistumisen vahvaa nousukautta. Maatalous koneellistui nopeasti ja aputyövoima muutti kaupunkeihin tehdasduunareiksi, kirvesmiehiksi, muurareiksi, autokuskeiksi ja niin edelleen. Naiset työllistyivät tehdasduunareiksi, myyjiksi ja konttorityöntekijöiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt 1941, eli vuonna 1960 hän on ollut melkein parikymppinen. Siihen aikaan olisi ollut ihan normaalia mennä palkkatöihin nykynäkökulmasta melkein lapsena.

Äitini oli kylänsä ensimmäinen ylioppilas, joten hänen kohdallaan tämä ei toteutunut. Mutta hänen kodissaan oli kyllä mm. navetta-apulaisia ja vastaavia, jotka olivat tosi nuoria. Siihen aikaan kouluttautuminen ei ollut vielä jokaisen automaattinen etuoikeus.

Vierailija
4/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja töitä kuin nykyäänkin, paitsi että enemmän käsillä, kun ei ollut tietokoneita kuin joitain harvoja, ja teollisuusautomaatiokin taisi olla 60-70-luvuilla vielä aika vähäistä.

Vierailija
5/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:58"]

Miehet /naiset? En osaa kuvitellakaan, eli ovat työikäisiä olleet 55-60 luvulla. Renkejä? Piikoja?

[/quote]

Ovat olleet työikäisiä myös 70-, 80-, 90-luvulla, ja jopa vielä 2000-luvulla.

Teollisuus työllisti valtavasti väkeä, katso kolmosen vastaus. 

Vierailija
6/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on syntynyt 1945 ja oli opettaja. Mun äidin vanhin sisar on syntynyt 1930 ja kouluttautui juristiksi. Oli yksi Suomen ensimmäisiä naispuolisia oikeusasianajajia. Miehen äiti on syntynyt 1941 ja oli ammatiltaan ylihoitaja, koulutukseltaan sairaanhoitaja. Mun kummitäti on syntynyt muistaakseni 1946 ja oli mielisairaanhoitaja. Miesten ammateiksi löytyvät lähipiiristä samanikäisissä toimitusjohtaja, kaks opettajaa ja metsänhoitaja ja kaks maanviljelijää. Missä ihmeen tynnyrissä sä ap oikein olet elänyt??

Vierailija
7/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on syntyny 1940-luvun alussa ja isä oli pappi ja äiti opettaja. Ihan siis yliopiston käyneet molemmat, ei mitään renkejä tai piikoja :D.

Vierailija
8/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:30"]

Mun äiti on syntynyt 1945 ja oli opettaja. Mun äidin vanhin sisar on syntynyt 1930 ja kouluttautui juristiksi. Oli yksi Suomen ensimmäisiä naispuolisia oikeusasianajajia. Miehen äiti on syntynyt 1941 ja oli ammatiltaan ylihoitaja, koulutukseltaan sairaanhoitaja. Mun kummitäti on syntynyt muistaakseni 1946 ja oli mielisairaanhoitaja. Miesten ammateiksi löytyvät lähipiiristä samanikäisissä toimitusjohtaja, kaks opettajaa ja metsänhoitaja ja kaks maanviljelijää. Missä ihmeen tynnyrissä sä ap oikein olet elänyt??

[/quote]

AP kysyykin, että mitä töitä 40-luvulla syntyneet ovat voineet tehdä vuosina 1955-1960. Näin ainakin minä ymmärsin.

Vierailija
9/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisaruspuolet ovat syntyneet 40-luvun loppupuolella, ja heistä löytyy lääkäri, opettaja ja rakennusalan yksityisyrittäjä. Yliopisto- ja opistokoulutus siis taustalla.

Vierailija
10/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli juristi ja serkkunsa: juristi, farmaseutti 2 opettajaa ja maanviljelijä. Veljeni oli opettaja ja jäi juuri eläkkeelle jne...

Vierailija
11/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinäiti on tehnyt työuransa tehtaan toimistopuolella ja ay-liikkeessä.

Äiti on ollut talouspuolella koko ikänsä, eläkkeelle jäi talouspäällikön tittelillä.

Itse just downshiftasin kirjanpitotoimistosta lepposaan myyntiassarin hommaan. Leppoisa= sama palkka, vähemmän töitä.

Vierailija
12/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. 40-luvun alussa syntynyt äitini on juristi ja 30-luvulla syntynyt isäni insinööri. Luuleeko ap, että silloin elettiin jotain keskiaikaa?

Vierailija
13/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmat on syntynyt 40-luvulla. Toinen paappa oli opettajana ammattikoulussa ja keräsi vaurautta mm. Metsäkaupoilla. Mummo oli koulun keittäjä ja sen jälkeen myyntityössä. Toinen paappa oli isotilallinen maanviljelijä ja kerännyt myös vaurautta metsäkaupalla ja mummo hoitaja vanhainkodissa. Suvussani on oikeastaan vasta minun polvessa korkeasti kouluttautuneita. Isovanhempani ovat rakentaneet omaisuutensa kovalla työllä ja viisaudella ja arvostan sitä kovasti. Lienee sanomattakin selvää, että ovat pieniltä paikkakunnilta, missä ei juuri ylioppilaaksi luettu vaan jatkettiin perheen tilaa jne.

Vierailija
14/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapiotöitä.

Vierailija
15/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman kysyjiä riittää. Varmasti 40-luvulla syntyneistä suurempi osuus jätti koulut 'elämämkorkeakoulu' -tasolle kuin nykyisin, toisaalta työelämän vaatimukset olivat paljon kevyemmät. Omat vanhempani syntyivät 40-50-lukujen vaihteessa ja ovat molemmat taloustieteilijöitä.

Vierailija
16/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa herran tähden kysymys kunnolla ja vastatkaa siihen mitä kysytään. Ei ole pakko luetella kaikkien 40-luvulla syntyneiden ammatteja, ainoastaan se mitä työtä ovat tehneet (jos ovat tehneet) 50-luvun lopulla.

Vierailija
17/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu kysymys. Meidän duunissa on muutama 40-luvun lopulla syntynyt vieläkin töissä, eläkkeelle on pakko jäädä vasta 68-vuotiaana. Jotkut sinnittelevät siihen asti.

Vierailija
18/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin kysymys on 40- luvulla syntyneiden ammateista, ja 1955-60 aikaväli liittyy vain alustukseen.

Vierailija
19/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on syntynyt 1944, ja kyllä hän vielä tuohon aikaan opiskeli. Luki taloustieteitä yliopistossa ja päätyi talouspäälliköksi. Teki myös kirjanpitohommia ja tilintarkastuksia jossain vaiheessa.

Vierailija
20/53 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1912 (5v ennen Suomen itsenäistymistä!) syntynyt isoisäni oli agrologi tai agronomi eli jonkinnäköinen maanmittaaja vissiin. Wikipedia sanoo että agrologi tarkottais nykyään maanviljelysteknikkoa, mutta onhan työnkuva varmasti muuttunut sen jälkeen kun isoisä on jäänyt joskus 70-luvulla eläkkeelle. Matkusti, mittaili maata, piirteli karttoja käsittääkseni. Pitäis kysyä isältäni tarkemmin kun ei isoisältä enää voi. Samoihin aikoihin syntynyt isoäiti oli kansakoulun opettaja. Kävi ne lapset ennenkin koulua ;) Ja hänen kuoltuaan lasten täti oli kodinhoitajana/"varaäitinä". Varmaan sai ylläpidon lisäksi jotain muutakin palkkaa.
.
Äidin puolelta isoisä oli pastori. Piti siihenkin opiskella esim. Englannissa asti. Isoäiti oli kotiäitiyden lisäksi jonkinlaisena sihteerinä tehtaassa. Ja hänen kuolemansa jälkeen tullut isoisän uusi vaimo oli kodinhoitaja. Sekä yksityisillä "rikkailla", että kunnalla. Eli juuri tätä kotipalvelua mitä nykyäänkin tarvittaisiin, mutta mikä on "viisaasti" ajettu alas. Eli esim. jos perheen äiti joutui sairaalaan ja isä kävi töissä. Koska edes on tullut sairaslomat ja sairaspäivärahat yms pakollisiksi? Sen lisäksi että isät eivät olleet tottuneet "naisten töihin", niin monesti eivät varmasti myöskään voineet jäädä pois töistä pidemmäksi aikaa, ettei perheeltä lopu rahat.
.
Ennen vanhaanhan on ollut paljon enemmän sihteerin tapaisia töitä, kun ei ole ollut tietokoneita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme