** MAALISMASUJEN PERJANTAI **
Kommentit (31)
Empä ole ehtinyt tänne kirjottelemaan....työkiireitä. Nyt kuitenkin käväisin vähän lukemassa mitä tänne väelle kuuluu. Mulla vielä reilu kaksi viikkoa siihen lapsivesipunktioon ja alkaa hermot olla menny jo.Sitten vielä parin viikon odottelut...... Onneksi sain itseni kuitenkin jotenkin kokoon sen niskapoimu-ultran tuloksen jälkeen-luulin kyllä etten selviä millään. Mutta jotenkin siinä sit tuli ajateltua ettei sitäö kannata etukäteen murehtia.......
Onneksi tuo flunssakin on nyt pikkuhiljaa takana päin,johan sitä kolme viikkoa kestikin,vaikka kuurinkin söin.Kuumeen vei pois,muuten oireet samat.
Jospa tässä viikonlopun aikana jossain välissä ehdin pistäytymään,oon nimittäin viikonlopun töissä...kiitos kolmivuoron =(.
Mutta hyvät viikonloput kaikille ,mikäli vasta alkuviikosta ehdin .... =)
Eve-71 ja rv 14+5
eilen illalla olin niin väsynyt, että olin nukkumassa jo ennen yhdeksää. noin pitkät yöunet tekivät tosi hyvää.
eilen sohvalla istuessani tuntui vatsassa uusi, outo tuntemus pari kertaa. noinkohan ne olisivat voineet olla masuasukin liikkeitä... jännityksellä odotan milloin niitä tuntisi lisää.
aamulla olen lähdössä tallinnaan. toivottavasti siellä onnistun tekemään jotian löytöjä. tietääkö joku muuten, miten siellä on on kaupat auki viikonloppuisin?
ruusunpiikki rv 15+3
Tällä suunnalla kaikki hyvin. Taya kyseli yhtenä päivänä, että onko täällä vielä muita, ketkä kärsivät huonosta olosta ja oksentamisesta. No minä ainakin olen oksentanut vielä tälläkin viikolla ja olo ollut kurja, mutta eilen tapahtui jotakin, SAIN VIETTÄÄ ALKURASKAUDEN PARHAIMMAN PÄIVÄN. Aivan mahtava päivä oli. Heti aamusta tunsin, että vointi on hyvä, joten lähdin lenkille. Kotiin kun pääsin, menin pesutupaan ja pesin pari mattoa ja muutaman koneellisen pyykkiä, laitoin ruokaa, silitin lakana pyykkiä, siivosin koko asunnon ja vielä illalla sain vieteltyä mieheni makuukammarin puolelle ja illan lopuksi tein puolukka kiisseliä uusista puolukoista ja uuni riisipuuroa-nam- Aivan ihmeellinen päivä, hyvä, että nukkumaan pystyin, koko ajan vain oli mielessä rästiin jääneitä töitä ja olisi tehnyt mieli painua takaisin hommiin :-) Nyt siis viikkoja 12+5 (vasta)
Nytkin aamu vaikuttaa hyvältä, joten ei auta muu kuin lähteä ulos lenkille ja sen jälkeen paneutua tekemättä jääneisiin kotihommiin.
Pystytekö te toiset syömään lihaa ilman yökötyksen tunnetta ? Itse olen lihasyöjä ollut, mutta nyt tuntuu, että ei vain mene alas ja inhottaa koko ajatus, että pitäisi syödä lihaa. Mutta olisihan se tarpeellista vauvankin takia syödä, mutta mitä teen, kun en kerta kaikkiaan pysty, ainakaan vielä ... ??? No ensi maanantaina on neuvolalääk. jos vaikka osaisi sanoa jotakin.
Olemme ajatelleet, että marras-joulukuussa aletaan sitten valmistautumaan pikkuhiljaa vauvan tuloon, eli hankitaan tarvittavat tarvikkeet, ja vaatteita, ettei ihan viime tippaan jää, kuten meikäläiselle hyvin saattaisi käydä.
Hyvää viikonloppua kaikille t. emmi rv-12+5
Tyttö on edelleen flunssassa, joten tänäänkin terrorisoin täällä.
Syömisistä: mä en viime raskaudessa miettinyt mitä sais syödä ja mitä ei. Ihan terve tyttö tuli. Maksa nyt ei muutenkaan oikein kuulu ruokavalioon, paitsi levitteinä. Kaupan laatikkoa en hirveästi himoa, mutta äidin tekemä laatikko, se on nam. Pitäis opetella sama resepti, se on niin pehmeää ja sulaa suuhun (no nyt alkoi muakin himottaa toi maksa). Ainoa mitä tässä raskaudessa meinaan vältää on vakuumipakattu kala (ne ei kyllä muutenkaan oikein innosta), jouluna meinaan syödä itse graavattua lohta ja mätiäkin aion maistella. Olen syönyt vuohenmaitojuustoa ym. mun mielestä kohtuus kaikessa, eihän sitä tarvitse kilokaupalla naamaansa mättää. Mutta tietenkin jokainen tyylillään.
Tappert: mulla särki mahaa ma ja ti ja nlan terkkari epäili vatsapöpöä, oli niin erilainen olo kun sillon kun voi pahoin, eikä se mitään kasvukipuakaan ollut. Ja vatsatautia on liikkeellä, noi maitohappobakteerit kuulostaa hyvälle. Mä syön mekein joka toinen päivä jotain tulista, se on ainoo keino millä mun vatsa edes jotenkin toimii. Siinä vauvakirjasessa luki että ruuansulatus kestää yli tupla-ajan normaaliin verrattuna eli ei ihme jos vieläkin tulee oksu olo välillä.
Mä sain myös eilen tehtyä kotihommia ja heti tuli parempi olo. Alkaa elämä voittamaan pikkuhiljaa. Nyt himottais leipoa jotain herkkua, mutta ensin pitää käydä kaupassa, plääh.
Eikun hommiin taas (taidan tehdä ensin itselleni yhden maksisleivän).
-m- rv15+4
Hienoa että EMMILLÄ on ollu hyvä päivä, siitä ne lähtee.
Hyi teitä...vielä maksapasteijaa!! hävetkää pahikset, maksaLAATIKOSSA sentään on maksaa vain siinä nimessä :)
Mulla taitaa tää vähän inho olo johtua vaan siitä että voin syödä vaikka hevosen, mutta se täytyy kai oksentaa ulos kun ei muuten pois tule. Yäk.
Eilen ja tänäaamuna olen yrittänyt KAIKKEA mahdollista, ainakin melkein..eilen vetelin ison kasan luumuja ja luumumehua heti aamusta, lisäksi ison kupin mustaa kahvia joka yleensä tehoaa vähän liiankin hyvin, päivän mittaan jogurttia vehnä-, kaura-ja ruisleseillä ja iltapuolella kokeilin vielä punajuuriakin kun niitä en ole voinut vähään aikaan ilman ripulia syödä, lisäksi kävin pitkällä lenkillä koiran kanssa..tänäaamuna testasin kaurapuuroa ja taas kupillista kahvia mustana...ei tehoa. Mitä vielä?? Voiko mitään itsehoitovalmistetta käyttää? *alkaa olla epätoivoinen*
Äää...pieni lintunen oli lentänyt kai yöllä kuistin luona ikkunaan, koirat löysi ennen mua ja kenties ehtivät vähän rusikoidakin, ellei vaan säikyttäny tarhan ulkopuolelle. Äsken koirat haukku ja vinku ja kävin vilkasemassa ja lopulta siirtämässä rassukan tuonne kannon nokkaan vähän matkan päähän tarhasta, saa nähdä jaksaako lentää vai korjaako luonto. Näytti ehjältä, joskin pörröseltä, oiko siipiäänkin vähäsen kun härnäsin. Tuolta pensaan alta se tuskin olis lentoon päässyt niin vein kannon nokkaan ja katselen tästä ikkunasta...voi kun toinen pääsis lentoon, nyt se vaan lämmittelee auringossa. *Tappert tippalinssi tiiraa ikkunasta ja vollottaa*
Pitäsi mennä kaupunkiin käymään ja yhtään en jaksaisi, ehkä ens viikolla..puutkin pitäis mättää varastoon, mut ehkä ens viikolla..taitaa tulla aika saamaton päivä tästäkin..ei edes väsytä, mutta mitään ei kehtais tehdä..laiska kun mikä.
Tappert ja Puksu 14+5 *ja yhä se lintu vaan nököttää tuolla :´(
toinen neuvolakäynti takana ja sydänäänet löytyi! onneksi! miehelleni sanoinkin ennen neuvolaa, että pelottaa aikalailla. nimittäin kaikki raskausoireet katosivat kuin seinään viikko sitten. sitä ennen jatkuva nälkä (pakko syönti 2 tunnin välein) ja etova olo, lisäksi rinnat hellinä. yhtäkkiä oireet katosivat; ei enää nälkää, missään vaiheesa päivää, ei aamulla, päivällä, illalla. oikeastaan täytyy pakottaa itsensä syömään, kun pakkohan sitä on syödä... eikä rinnatkaan ole enää arkoina.
täytyy vielä mainita, että makuuhuonevirkeyskin on löytynyt 15 viikon odottelun jälkeen :)))
sydänänet siis löytyi ja terkkari tuumasi, että onpas virkeä ja liikkuvainen vauva, kun koko ajan karkaa doplerin alta (se siitä toiveesta saada rauhallinen vauva ;) kun esikoinen oli mahassa todellinen ikiliikkuja ja sama meno jatkuu nyt neljättä vuotta...)
kaikki siis hyvin. nyt on mukava jatkaa tätä odottelua.
sitten loppuun vielä pieni G1: mitä vitamiineja/ravinteita käytät normaalin ruoan lisäksi?
itse aloin käyttämään lady vita plussaa (eikös siinä ole aikalailla kaikkea)
ja G2:mitä ruokaaineita/tuotteita vältät syömisessäsi?
itse olen syönyt aikalailla samaa ruokaa kuin ennenkin. eilenkin oli salaatissa (työpaikkaruokailu) pakastevihanneksia ja kyllä söin. terkkari sanoi, ettei pieni annos haittaa, ei tarvitse hysteerisesti vahtia...
anniliinu 15+1
ei edes huomaa, että keskustelussa onkin jo valmiina tuo ruoka-aine asia... mutta ei kai se haittaa, vaikka " viritän" saman keskustelun toistamiseen...
anniliinu, jonka pitäsi lukea toisten viestit tarkemmin...:)
Raskausviikkoja tänään täynnä 16, toisaalta vasta mutta toisaalta jo.. Kun ajattelee, että raskauden puoliväli lähestyy vauhdilla. Mahan pullahtamista kovasti odottelen malttamattomana.. Siis kyllä se vähän pömpöttää ja keskivartalo on kovasti pönäköityneen näköinen muutenki. Tuntuu että lantion seutu on levinnyt kummasti. Vielä olisi rakenneultraan reilu pari viikkoa, eikä millään malttaisi odottaa, että pääsisi näkemään oman pikkuiseni. Mietin kovasti, että jos on mahdollista saada tietää vauvelin sukupuoli, niin haluanko sen tietää. Välttämättähän sitä ei kerrota. Toisaalta helpottaisi, jos tietäisi kumpi on tulossa, niin tietäisi tehdä joitain hankintoja valmiiksi. Jos tulokas on poika, kuten esikoisemme, silloin ei vaatehankintoja juurikaan tarvitse tehdä. Tietysti on kiva, jos on jotain uuttakin päälle laitettavaa. Jos tulija on tyttö, sitten vaatepuoli on aika vaaleansinivoittoista. On siellä joitain keltaisia ja vaaleanvihreitä sekä harmaansävyisiä vaatteita. Ja muutama vaaleanpunainen body ja potkarit löytyy. Niitä hankin aikoinaan ihan siltä varalta. Ja tytön vaatteita olen ostanut myös esikoisen syntymän jälkeen, kun olen nähnyt jotain kivaa. Oikeastaan muuhun toi sukupuoli ei vaikuta, mitään sisustustoimenpiteitä meillä ei tehdä. Molemmat lapset tulevat ainakin alkuun nukkumaan meidän kanssa samassa huoneessa. Vaikka periaatteessa esikoisen voisi omaan huoneeseen jo siirtääkin, mutta en tiedä, että onko nyt välttämättä oikea aika siihen. Ehkä se menee helpommin sitten kun hänestä tulee isoveikka. Pitää vielä tuota miettiä, mutta luulen, että hän kaipaa huomiota sitten entistä kipeämmin ja ehkä se olisi väärä ratkaisu jos siirrettäisin eri huoneeseen.
Ikäeroa lapsillemme tulee 2 vuotta 4 kuukautta. Pitäisi pikku hiljaa aloittaa esikon kuivaksiharjoittelut, tähän asti ei ole ollut oikein innokas potalle eikä vessanpöntöllekään. Pottia on kaks erilaista ja sit löytyy se wc-pöntön pienennin ja koroke. Poitsu vaan ei suostu istumaan missään noista, kuitenkin on mielellään ilman vaippoja ja usein vaipat pysyvät monta tuntia kuivina kun ne ovat päällä eli mielestäni olisi valmis opettelemaan kuivaksi. Nostaa vaan kiukut jos yrittää potalle saada. Kuitenkin alkaa olla aika opettaa ku reilun kuukauden päästä täyttää tuon 2 v. Pitäs vaan itsellä olla aikaa ja hermoja tuohon kuivaksi opetteluun. Nyt kun olo on pirteä, se voisi ehkä onnistuakin.
Se on taas lähdettävä siivoushommiin, sitten suihkuun, poika hoitoon ja mummin kanssa kaupungille. Pitänee lähteä ostamaan pojan huoneeseen jotkut kivat verhot ja jotain pieniä kivoja juttuja kotiin. Mieli tekis lähteä ostelee joitain kivoja mammapaitoja ja jotkut housut, mutta kun vanhempani eivät vielä tiedä raskaudestani, niin ei voi sitäkään nyt tehdä. Vielä olis tarkoitus pantata tota tietoa sinne rakenneultraan asti, jos vaan mahdollista. Veikkaan, että kummipoikani synttäreillä raskauteni näkyy jo niin selvästi, ettei sitä uutista voi enää jemmata. Täytyy sanoa, etten kovin hirveästi ole sukulaisten kanssa tekemisissä. Tai siis olen nykyään enemmän kuin pari vuotta sitten, mutta sillon olin jatkuvasti iltavuorossa niin ei sukulointiin jäänyt aikaa. Raskauteni paljastui kuukautta ennen laskettua aikaa, kun kaupassa törmäsin serkkuuni, joka levitti uutisen saman tien soitellen ympäri kyliä. Tätini mies tosin näki isäni tekemän kehdon, mutta ei arvannut että meille olisi tulossa jälkikasvua. Kyllä muutama sukulaiseni näki minua kesän aikana mutta satuin istumaan keittiön pöydän ääressä, niin eivät huomanneet masuani. Hassulta tuntui kun niin pitkälle pääsi eikä kukaan tienny tai huomannu mitään. Enkä mitenkään salannut raskauttani, mutta en myöskään pitänyt siitä meteliä. Ystäväni, vanhempani, sisareni ja mieheni perhe tietenkin tiesivät asiasta, kuten myös työkaverini.
Siis nyt täytyy mennä. Viikonlopun jatkoja!
T. Kenties rv 16+tiitiäinen
Ulkona on aivan ihana ilma. Tällaisista syysilmoista pidän erityisen paljon (aurinko paistaa ja on kylmä)!! Herättyäni olin todella väsynyt. Tuli varmaan nukuttua liikaa. Kävin nimittäin eilen illalla ennen kymmentä jo nukkumaan. Poika nukkuu ekoja päikkäreitään tyytyväisenä ulkona. Häntä nukuttaessa vaunuihin vähän piristyin... Nyt onkin taas aikaa vähän surffailla täällä ja lukea muiden ajatuksia.
Moni näköjään pitää maksalaatikosta. :) Tällä kertaa en ole ollut niin äärettömän tarkka syömisten suhteen kuin viimeeksi. Edellisellä kerralla en syönyt mitään mikä oli kiellettyjen listalla. Synnäriltä palattuani nämä kielletyt herkut kuuluivat kolme viikkoa kestävään ruokalistaani eri muodoissa... :) Ajattelin yksi päivä ostaa maksalaatikkoa. Itse asiassa nyt sitä tekee ihan mielettömästi mieli, kun muut siitää puhuu... Sinihomejuusto on kyllä erittäin suurella kirjoitettuna killettyjenlistaani!! Olen saanut siitä kammon kun tuttavaperheen vauva kuoli kohtuun 8. kuulla. Odottaja oli syönyt AURA-juustoa (HUOM! Aura-juustoa, mistä sanotaan ettei siitä voi sitä saada) ja sai siitä listeriabakteerin. Huonoa sattumaa, mutta se on aina mielessäni, enkä voi sille mitään. En syö sitä edes pizzan päällä, vaikka bakteerinhan pitäisi kuolla kuumuudessa. Voin aivan hyvin olla syömättä sitä ja ahmia sitä taas mielin määrin muksun syntymän jälkeen. Toki en saarnaa siitä muille. Se on jokaisen oma asia mitä syö. Halusin vaan kertoa syyn olla sitä syömättä...
(.) ei kuulu mitään kummempia. Minulla on ihan sellainen tunne, että muksu majailee tuolla vasemmalla puolella. Jossain asennoissa voin sen tuntea. Eka ultra senkun lähestyy... :) Kivaa!! Minusta on muuten ihmeellistä, että odotusaikana elimistöni sietää tavallisiakin maitotuotteita, vaikka olen laktoosi-intolerantikko. Vähän outoa! Onko kukaan huomannut samaa??
Joku taisi puhua jostain lievästä ummetuksesta ja sanoi ostavansa luumuja mitkä eivät auttaneet. Mulla ei tällä kertaa ollut sitä ongelmaa, mutta edellisellä kerralla oli kyllä. Siihen ei auttanut mikään muu, kuin aamulla söin ruispuuroa ja olin Obsidan-merkkisellä rautakuurilla. Se ei laittanut kuralle niin kuin moni muu, mutta silleen sopivasti...
G: meidän lapsien ikäeroksi tulee n. 1 v1kk. Pienellä ikäerolla tulevat. Aluksi varmaan rankkaa, mutta myöhemmin on sitten seuraa toisilleen. Ainakin toivottavasti! :)
Olemme ajatelleet hankkia sisarrattaat pitkän harkinnan jälkeen. Aluksi olin aivan sisaristuimen kannalla. Vaunut ovat vain puoli vuotta vanhat ja erittäin hyvät! Mutta: a) mitä teen kun esikoista rupeaa väsyttämään ja selkänojaa ei saa taakse, b) ulkoilimme viime talvenakin ihan mielettömästi, luulisin että siinä saattaa tulla kylmä istuessaan kun ei pääse mihinkään suojaan, c) Emmaljungien painoraja sisaristuimess on 12 kg. Tällaisia ajatuksia minulle tuli mieleen. Rattaissa molemmat saa laitettua suojaan tuulelta, tuiverrukselta ja pakkaselta. Olemme ajatelleet ostaa Emmaljungan sisarrattaat. Huutonetistä olen käynty kattelemassa, en ole vaan löytänyt mieleisiäni. Tosin arveluttaa vähän ostaa sieltä. 600 euroakin on aika suuri summa jos tuote ei mielytäkään. Olen kyllä huutanut sieltä aika paljon kaikkea, mutta pieniä summia olen vaan laittanut. Niistä ei niin väliäkään jos ostos ei olekaan mieluinen. Voisihan ne rattaat uutenakin ostaa. Ne saa sit kuitenkin hyvällä hinnalla vielä myytyä pois.
No niin, nyt siivoamaan!
Päivänjatkoja kaikille kanssasisarille! :)
Käykäähän halukkaat täyttelemässä ystävä-kirjaa, joka on maalismasut vuosimallia 2007-otsikon alla..
Hanna
Nyt on käyty taas lääkärissä ja selän takia olen sairaslomalla näillänäkymin syyskuun loppuun. Harmi sinänsä olisi voinut olla töissäkin vielä pari kuukautta, no ehkä se tästä...
4D ultra on siis lokakuun alussa samoin äklö sokerirasitustesti ;) Äitiyspakkauks hakemus on jätetty syyskuun alussa, toivottavasti pian tulee pakettia.Mullakin on vaihtunut terkkari, sikä' li hyvä sillä en hirmusti pitänyt edellisestä ja hän oli myös koko ajan sairaslomalla. Nyt on ihan mukavan tuntuinen terkka.
Painoa oli viimeksi tullut 2 kiloa, mutta mulla tulee aika herkästi turvotusta ja se näkyy noissä luvuissa. Esikosta oli kyllä tähän mennessä tullut jo 3 kiloa enemmän. Mä muuten tuossa neuvolakorttia tutkailin ja huomasin, että esikosta kohdunpohjanmitta oli saatu jo viikolla 19 nyt saatiin vasta viime neuvolassa ja mittakin oli 2 cm pienempi kun esikosta.
Joulu: Mä olen innokas jouluihminen, nyt jo ajattelen mitä antaisi7tekisi joululahjoiksi jne.. Tänä vuonna päästää varmaan pikkumiehenkin kanss aliepomaan pipareita ja joululimppuja viimeks oli vähän liian pieni siihen touhuun. Perinteisesti on vietetty joulu mun vanhempien luona ja tapani sitten appilassa. Nyt en teidä ei ole vielä ollut mitään puhetta joulusta. Ite tahtoisin mökille rauhaisaan jouluun mutta voi olla etten uskalla lähteä enää kun la on 6.1. kuitenkin. (jospa tämä tulisi ajoissa...)
kaavat: Suuressa käsityölehdessä on kaavoja vauvoille ja tarvikkeille, kangaskaupoistakin saa joitan kaavapaketteja, Ottobre-lehdessä on myös ihan kivoja kaavoja lapsille.
jääkiekko:Mä en oel mitään lätkäfani mutta isäpuoli ja siskot on innokkaita HIFK-faneja :) Esikko sai viime vuonna lahjaksi jo HIFK fanipaidan...ja lätkämatsiin ovat kovasti poitsua viemässä.
viikonloppua kaikille !
vupii+tiuhti rv23+6
Maksaruuista ja syömisistä yleensä on ollu keskustelua. Itse olin tarkempi ekan kohdalla noissa syömisissä, ja sitten synnytyksen jälkeen elin valehtelematta melkein puoli vuotta pääosin maksalaatikolla :D Ihan hirveä himo.. ja en edes ennen juuri syönyt sitä!
Tässä raskaudessa ihan alkuun pistelin vuohenjuustoa yms. ihan surutta, kun en muistanut koko listeriaa! Sittemmin kyllä heräsin vähän jotain rajoittamaan, kun kerran ilmankin pärjään.
Toinen galluppi taisi olla vitamiineista ja en ole mitään ylimääräistä säännöllisesti nyt syönyt sillä syön tosi paljon vihanneksia ja hedelmiä, kun ne pahoinvoivalle parhaiten maistuu.
Tänään on ekaa kertaa ollut alavatsa kunnolla kipeä ja istuutuessakin äsken vihlaisi " tuonne alas" . Vähän silti huolettaa, vaikka tietää, että kipuja voi olla enemmänkin. Luulisi kuitenkin raskauden jatkuvan normaalisti kun kerran oireet on edelleen niin vahvat. Tulis jo neuvola.
Tänään meen leffaan töiden jälkeen jopa. Tervetuloa takaisin sosiaalinen elämä :)
Taya ja Napelo 15+0
anteeksi vain,
vupii tammikuisista
Kun ei juuri mitään uutta raskaudessa,ei omassa navassa=)
Sain soiton tänään sairaalasta,allergia/ravitsemustutkimuksen puitteista jossa olen mukana 2v kanssa ja mun paastosokeri arvo oli kohollaan.Rask.aik. raja kuulemma 4,8 ja mun oli 5,0.
Käski mainita seuraavaksi neuvollassa jotta osaavat tarkkailla tilannetta.Viime raskaudessa,vauvan ison kokoarvion takia olin sokerirasituksessa joka oli kuitenki täysin normaali!
Meille tulee nyt ikäeroa 2v7kk.Ihan ok!Edelliset ikäerot olleet 1v n.2kk,1v8kk,2v,2v10kk.Mä pidin itse silloin noista pienistä ikäeroista, koin sen helpoksi kun oli samassa vaiheessa olevia lapsia.Mutta kyllä tämä pidempikin väli varmasti taas suttaantuu.Miestä kun en saanut taivuteltua pikkukuutoseen yhtään aiemmin!=)
Tälläistä täällä.
Leanna ja viisikko sekä sissi rv 13
Suosittelen kyllä hankkimaan kaksosten rattaat jos ikäero 2v tai alta.Meillä aikanaan kun esikko oli sen 1v2kk ja kakkonen syntyi oli ensin sisaristuin käytössä mutta kun esikko siihen nukahteli ja erittäin pahassa asennossa nuokkuili,vaihdoimme tupliin.Ensi oli ns peräkkäin istuttavat jotka erittäin hankalat minulle pienen kokoni takia.Katukynnyksen yli mentiin niin että sain hypätä antaakseni voimaa etupään nousuun=)
Sitten hankimme vierekkäin istuttavat.Joku mua varoitteli että siinä sitten isompi nyppii pienempää mutta ei meillä sitä ongelmaa ollut.Kun kolmas syntyi oli esikko 2v10kk.Silloin hän käveli jo aika kivoja matkoja ja meillä oli pahimpaan väsymykseen seisomalauta.Olimme aikamoinen näky=)
Välillä nostin esikon istumaan rattaisiin kakkosen kylkeen.Hyvin mahtuivat niinkin.
...Leanna...
Mukava vapaapäivä ollut muksujen kanssa, leivottu ja nukutuu ;) Herättiin just kolmen tunnin päikkäreiltä :))
Ruokakeskstelu on tosi hyvä ;) Mulle on kans maksalaatikko maistunut mutta toki kohtuudella, ajattelen että kyllä sitä ihan hyvä ois syödä niin sais sitä rautaa luonnollisesti. Ja koskaan ei neuvoloissa ole varsinaisesti kielletty syömästä oikeestaan mitään. Ainoo mitä nyt vältän on ne vakuumipakatut kalat koska niissä on ollut lähiaikoina niin paljon pöpjä, tosin en tiedä mitä pöpjä ne lopulta on ollut mutta eikö niitä ole vedetty kaupoista pois pariinkin kertaan? Alkuraskaudessa kyllä ehdin niitäkin syödä :/ Aurajuustokin lämpimässä ruoassa menee.. Eihän sitä sais juoda edes yrttiteetä jos oikeen tarkkoja ollaan mutta kylläpä olen juonut, tekee mahalle hyvää.
Tappert: Kyllä sitä on ihan apteekissa apua raskaana oleville jos ei meinaa masu toimia ja olo alkaa olla sietämätön. Entäs mansikat? Nehän nopeuttaa aineenvaihduntaa, oletkos kokeillut?
Gallupia: En käytä mitään vitamiinia ainakaan vielä mutta katsotaan kun tuo rv16 täyttyy niin enköhän sitten jotain mikä vähän sitä rautaakin sisältäisi.
Sinna 14+6 ..onpa tämä viikko mennyt hitaasti..
Jihuu, sain hammaslääkärissä kehuja: hampaat on loistokunnossa, ei reikiä, ei hammaskiveä! Kuvia ei tietty raskauden takia voitu ottaa, mutta kaikki on kunnossa. Viisaudenhammas on puhkeamassa ja se poistetaan toukokuussa, jollei siitä ole haittaa jo aiemmin. Luulin, että hampaat on reikiä täynnä ja muutenkin ihan romuna, kun hampaiden harjaaminen jää aika vähiin yökkimisen takia. Ja happojen oksentelu ei varmasti tee mitään hyvää hampaille. Yllätys oli siis positiivinen!
Galluppiin: Vitamiineja aloin syömään heti kun epäilin olevani raskaana. Multi tabs special 2+ näyttää purkissa lukevan. Tuossa kun on siis tullut oksenneltua ja syöminenkin ollut välillä aika vähäistä, niin ajattelin turvata kuitenkin vitamiinien ja hivenaineiden saannin, etenkin foolihapon. Kielletyistä ruuista: tein pääksen jo esikoista odottaessa, ettei mitään riskejä oteta, eli mitään ei-suositeltua en syö. En myöskään raskausaikana käytä alkoholia, enkä tupakoi. Jos syntyvässä lapsessa todetaan jokin vika, säästyn ainakin itsesyytöksiltä. Parhaani olen tehnyt. Kukin tyylillään kuitenkin, enkä ketään tuomitse. No joo, aurajuustoa menee, mutta sekin kuumennetussa muodossa.
Syysterkuin Rimma 14+2
Vitamiineista: mulla hemppa oli laskenut 130_118, joten terkka sanoi että halutessani voin alkaa raudan syönnin. Lisäksi hän suositteli Multitabsin 2+ aloitettavaksi lokakuun alussa d-vitamiinin takia. Olen nyt syönyt joka toinen päivä rautaa ja joka toinen vitamiinia.
Onko muita jotka pahoinvoinnin takia on joutuneet jättämään kahvin pois. Mä jouduin, mutta nyt on pikkusen alkanut tekemään taas mieli, en vaan ole uskaltanut oksetuksen pelossa. Noita viikkoja alkaa kuitenkin olemaan jo mukavasti.
-m-
Täällä oltu tosi laiskana kirjottelemaan pitkään aikaan. Alkaa jo pikkusen pelottaa ku mitään ei tahdo voida tehdä ettei ala supistelemaan, neuvolassa kysyivät mutta ku ei ne sillon tuntunu supisteluilta. Nyt on kyllä ihan selviä. Imuroiminenkin riittää laukaisemaan ne, olisko syynä stressi jota ollut ihan tarpeeks?
tanja-77 & 16 tasan neuvolan mukaan...
Syömisistä voin omalta osaltani sanoa, että pikkuisen olen miettinyt mitä syön, mutta mulle oli uutta esim se, että pakastevihannekset salaatissa olis joku riski... Ja sinihomejuustoa olen syönyt pizzan päällä useammankin kerran. Limujen juonnin olen lopettanut lähes kokonaan, joskus tulee ostettua keltaista jaffaa, mutta esim cokis maistuu mun suussa nykyään aivan omituiselta vaikka ennen tykkäsin kovasti! Mun kavereista muuten kahdella kävi kans niin, että laktoosi-intoleranssioireet hävis raskauden aikana, itselläni ei ole käynyt näin onnekkaasti, totesin sen eilen kun söin perunapiirakoita joissa oli maitojauhetta... Olen raskauden alusta asti syönyt Lady Vita plussaa kun olen muutenkin jo niin tottunut ottamaan joka päivä monivitamiinitabun, joten vaihdoin vain lennosta raskaana olevalle sopivaan merkkiin.
Mulla oli muuten tänään neuvola ja lääkäri! Arvot oli kohdallaan ja paino oli hieman laskenut. Ihmettelin hieman painon laskemista, kun on kuitenkin ollut jotenkin paksu olo, mutta eihän tuo toukka vielä paljon mitään paina vaikka vatsa jo hieman pullottaakin. Lääkäri oli mukava ja rauhallinen ja päästi minut ihottuma-pälkähästä antamalla luvan käyttää kortisonivoidetta, huh helpotusta, olen viime viikkoina raapinut kuin hullu varsinkin öisin unissani ja ihottuma on päässyt aika pahaksi. Odotan jo että pääsen kotiin voitelemaan itseäni! Kohdunsuu ja limakalvot näyttivät hyviltä ja sydänäänet saatiin hyvin kuuluviin, joten hyvillä mielin mennään eteenpäin! :)
Viikonloppuna on sitten tiedossa vierailu mun vanhempien luokse ja ajateltiin kertoa iloiset odotusuutiset! Jännittää, vaikka tiedänkin että uutinen otetaan hyvin vastaan. Mun vanhemmilla on jo yksi lastenlapsi, joten tuskin ihan täysin sekoavat!
Aurinkoista perjantain jatkoa kaikille maalismasuille,
Despelote, rv 13+5
En illalla jaksanut enää koneelle, mutta äsken lukaisin illan jutut.
Minä olen syönyt kuten ennenkin, siis siinä määrin mitä voin syödä. Maksalaatikkoa olen syönyt ehkä joka toinen viikkoa, maksamakkaraa joskus leivän päällä jne. Aurajuustoa on mennyt, mutta pidän siitä yleensä esim lämpimien leipien päällä, joten kuumennus tuohaa jos siinä on jotain tuhottavaa. En ole varonut mitään, olen syönyt myös savustettua kalaa, verilättyjä, yms. tämän odotuksen aikana. Talvella meillä pääasiallainen ruoka on hirvenliha, joka itse jauhetaan/käsitellään, joten sekään ei varmaan ole sitten terveellistä, jos alkaa nuita rajoituksia noudattamaan. Juu ja niitä lintujakin syödään jos niitä tulee tuolta metsältä. Ja sitä tankkimaitoa...
Olikohan se Espoon kaupungin sivuilla sellainen kauhea lista mitä ei saa syödä odotus/imetysaikana ja jos sitä alkaa seuraamaan niin aika hukassa on. Sitäpaitsi siellä lukee että broileria ei saa syödä raakana... kukahan sitä ikinä syö raakana, oli raskaana tai ei ? Ja kertokaapa mistä tunnistan yli kolme vuotiaan silakan(niitä pitää välttää) ? ;))
Ensimmäisessä raskaudessa minulle suositeltiin maksaruokien syöntiä ainakin kerran viikossa! Ja kun muutenkin tässä toisessa raskaudessa on tämä syöminen hyvin rajoitettua jo olon vuoksi niin en jaksa miettiä mitä saa syödä ja mitä ei. Söin mitä vaan, niin en voi syödä sitä paljoa, joten tuskinpa on mitään vaaraa saada mitään liikaa.
G: Kyseltiin ikäerosta, tosin pienten lasten, mutta näin vertailun vuoksi meillä tulee lasten ikäeroksi 10v 11kk :D
Ja nyt tv:n eteen hetkeksi ja kutomaan samalla, sitten raksalle.
t. punkeli rv 14 ja jotain