Peruskoulun matikkaa: Auttakaa idioottia.
Minä sain päähäni alkaa treenata jakolaskuja. Hetken kikkailin ennenkuin muistin jakokulmajakamisen. Keksin päästäni laskuja ja harjottelin niitä, vastauksen tarkistin laskimella. Ja kappas, mitä teen väärin kun saan jakojäännöksen aina pieleen??!
Esimerkkejä:
198:4= MUN jakokulman mukaan 49,2 mutta laskimella tulos 49,5
961:3= Mun jakokulmalla 320,1 laskimella 320,3
4991:8= Mun jakokulmalla 623,7, laskimella 623,8
Mistä johtuu että jakojäännös on mulla eri kuin laskimella? Ja siis tarkistin että lasken ihan oikein, Jaa-Kerro-Vähennä-Pudota muistisäännöllä.
Kommentit (16)
Sun jakojäännös on 2/4, 1/3 ja 7/8 eikä .2, .3 ja .7
Jakojäännös jaetaan jakajalla jotta saadaan desimaalit.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:50"]
[/quote]
AH, KIITOS!! Noniin tämä selittää!! Kiitos ihan sikana :) :)
T: Tomppeli AP
Laitapa joku vähän helpommin päässä laskettava, niin se selviää sitten.
Olisko ongelmana se, että sinä jätät jakokulmaan jakojäännöksen eli jakamatta jäävän luvun ja siirrät sen pilkun jälkeen ikään kuin desimaaliksi? Kone ei mitään jakojäännöstä jätä vaan jakaa sen viimeisenkin numeron ja antaa vastauksen desimaaleina.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Paitsi että jakojäännös tarkoittaa juurikin sitä _kokonaislukua_ joka jää jakolaskussa yli. Eli esim. ekassa lopputulos on 49, jakojäännös 2. Vaihtoehtoisesti sen voi kirjoittaa 49 2/4, mutta ei tuo 2/4 ole se käsite jota kutsutaan jakojäännökseksi.
Laskin näyttää tässä tapauksessa desimaalilukuja eikä jakojäännöksiä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:53"]
Olisko ongelmana se, että sinä jätät jakokulmaan jakojäännöksen eli jakamatta jäävän luvun ja siirrät sen pilkun jälkeen ikään kuin desimaaliksi? Kone ei mitään jakojäännöstä jätä vaan jakaa sen viimeisenkin numeron ja antaa vastauksen desimaaleina.
[/quote]
Totta, jakojäännöstä ei todellakaan merkitä tuolla tavalla pilkun kanssa.
- 7
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:53"]
[/quote]
Totta, jakojäännöstä ei todellakaan merkitä tuolla tavalla pilkun kanssa.
- 7
[/quote]
ot no miten se merkitään
9: Jakojäännös voidaan merkitä sanalla "jää", esim.
198:4 = 49, jää 2
Noniin olin unohtanut siis tuon Desimaalin merkkauksen eli että pitää laittaa pilkku ja "pudottaa nolla" jne.
Hip hei, ihanaa kun autoitte mua näin nopeesti, kun ei aina leikkaa eikä muista. Näitä laskenut siis viimeksi ehkä 25 vuotta sitten.
AP
Kuin luin laskut, meinasin naurahtaa,mun 11-v laskee noi oikein.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:06"]
Kuin luin laskut, meinasin naurahtaa,mun 11-v laskee noi oikein.
[/quote]
Kiva, sun 11-v on fiksumpi kuin minä :)
AP
Se vielä puuttuisi, että 11-vuotias ei laskisi oikein, kun juuri koulussa on niitä jankattu.
Aikuinen tarvitsee harvemmin jakokulmaa, kun prosenttilaskutkin voi selvittää muuten. Ja vielä vähemmän tarvitaan äidinkielen opeista sijamuotoja.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:35"]
Se vielä puuttuisi, että 11-vuotias ei laskisi oikein, kun juuri koulussa on niitä jankattu.
Aikuinen tarvitsee harvemmin jakokulmaa, kun prosenttilaskutkin voi selvittää muuten. Ja vielä vähemmän tarvitaan äidinkielen opeista sijamuotoja.
[/quote]
Nojaa, mulla on L pitkässä matikassa enkä muista jatkokulmaa, eikä myöskään teekkarisiskoni, ne unohtaa niin nopeaan kun yläasteella sitten jo käytetäänkin laskinta....
198:4
1 / 4 = 0
19 / 4 = 4 (jakojäännös 3)
38 / 4 = 9 (jakojäännös 2)
20 / 4 = 5 (menee tasan)
Siis 0 sataa, 4 kymmentä, 9 ja kymmenesosia 5.
41v m
Mistä saat tohon ekaan ton 0,2?