Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passattavat isovanhemmat vauvaperheessä - miten jaksaa?

Vierailija
16.12.2021 |

Perheessämme on liki vuoden ikäinen vauva, jolla on ollut paljon sairautta. Me vanhemmat olemme olleet koetuksella, minulla on ollut töissä pitkät päivät ja puoliso on pitkälti joutunut olemaan yksin vastuussa vauvasta. Minä toki hoidan sen, minkä töiltä voin. Ei tässä mitään, mutta millekään ylimääräiselle vaivannäölle ei olisi jaksamista kummallakaan meistä.

Arki on ollut raskasta. Emme ole jaksaneet vajaan vuoden aikana juuri ottaa vieraita vastaan, säännöllisesti vain isovanhemmat. Toiset vauvan isovanhemmista tulevat meille kuin vieraiksi. Ovat kyllä vauvan kanssa, mutta eivät auta kotihommissa ja odottavat, että laitamme heille ruoat ja kahvit alusta lähtien. Odottavat myös, että seurustelemme heidän kanssaan koko ajan eli kotitöiden hoitaminen heidän käydessään on vaikeaa, kun pitäisi olla seurustelemassa heidän kanssaan. Heitä ei kiinnosta meidän vanhempien kuulumiset, kysyvät vain vauvasta ja kertovat omista kuulumisistaan. Minulle noiden isovanhempien vierailut on tosi rasittavia, kun teettävät ylimääräistä työtä ja ovat henkisesti kuluttavia - puolisolleni vielä enemmän, kun hän todella kaipaisi vanhempiensa apua. Eivät ole auttaneet, vaikka on pyydetty moneen kertaan. Kylään tulevat mielellään, mutta vain vieraina vauvaa ihastelemaan.

Minusta ei ole ok, että vauvaperheeseen tullaan säännöllisesti vierailemaan. Ainakin omat vanhempani auttavat monella tavalla, kun tulevat kylään. Laittavat ruokaa, keittävät itse kahvit, auttavat siivouksessa, ovat vauvan kanssa. Eivät odota erityisemmin seurustelua, vaan antavat meidän vanhempien levätä, kun se kerrankin on mahdollista. Nämä toiset isovanhemmat haluaisivat tulla mahdollisimman usein kylään passattaviksi. Ovat toivoneet, että saisivat tulla käymään joka viikko tai vähintään joka toinen viikko. Ennen vauvan syntymää emme nähneet kuin muutaman kuukauden välein-pari kertaa vuodessa.

Miten jaksaa tällaisten passattavien isovanhempien kanssa?

M30

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun toinen vanhempi olisi yllättäen halunnut nähdä lasta paljonkin. Itse en ole hänen kanssaan ollut tekemisissä paria kertaa enempää koko aikuisikänäni ja lapsuudessani hän asui samassa talossa, mutta oli omissa oloissaan paitsi, kun halusi purkaa pahaa oloaan minuun. Vanhempani ei siis ole edelleenkään tervetullut, koska haluan pitää lapseni turvassa.

Vierailija
62/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda tommoset sukulaiset. Pelkkä riesa.

Ei voi, kun ovat vaimon vanhemmat. 🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minun toinen vanhempi olisi yllättäen halunnut nähdä lasta paljonkin. Itse en ole hänen kanssaan ollut tekemisissä paria kertaa enempää koko aikuisikänäni ja lapsuudessani hän asui samassa talossa, mutta oli omissa oloissaan paitsi, kun halusi purkaa pahaa oloaan minuun. Vanhempani ei siis ole edelleenkään tervetullut, koska haluan pitää lapseni turvassa.

Teit aivan oikein kun pidät lapsesi kaukana tuollaisesta henkilöstä.

Omia lapsiaan kaltoinkohtelevat hakevat ikääntyessään (kun lapset päässeet pois vallan alta) ukkosenjohdatinta negaatioilleen lapsenlapsistaan,

että saisivat uutta kiusattavaa aikuistuneiden lapsiensa tilalle lapsenlapsistaan.

Kaava jatkuu. Erittäin harvoin, jos koskaan, tämänluonteiset ihmiset muuttuvat. Vanhetessaan vaan pahentuvat ja muuttuvat ilkeydessään, mikä on niin pinttynyt osa jo luonnetta,  taitavimmiksi peittelemään pahantekoaan manipuloimalla kuinka esim lapsenlapsille on tärkeää ja rikkaus isovanhemmat.

Valitettavasti moni väsynyt vanhempi menee tähän ansaan ja vie lapsensa yllättäen välittäviksi muuttuneille ja lapsenlapsistaan kiinnostuneille isovanhemmille ja  ---lapsiparat.

Vierailija
64/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nytkö nämä vanhusten haukkujat monistavat nämä juttunsa tuolta toisesta haukkumisketjusta! Yksi ketju riittäisi. Ainakir numerot 59 ja 60 ovat suoraan sieltä. Säälittäviä olette.

Vierailija
65/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Olin nuorena töissä vanhainkodissa ja erittäin selkeästi huomasi sen, että vierailijoita kävi luonteeltaan lämpimien ja sympaattisen myönteisten vanhusten luona jotka toivoivat kaikille hyvää.

Sitten oli näitä avoimesti ilkeitä joiden luona ei käynyt juuri kukaan (jotka sanoivat omaisistaan: "ovat kyttäämässä perintöä vaan, valivali, ei käy kukaan katsomassa, ei kukaan välitä, poika on kelvoton, tytär on tyhmä",...eli katkeroituneet vanhukset). Näiden kahden ääripään väliin jäi tietysti monenlaista vanhusta.

Yllätys oli se, että eniten kävi vierailijoita kakkukahvien kera sun muiden tuomisten vanhuksen luona , joka oli matkustellut paljon ja omasi mielettömän huumorintajun ja myönteisen suhtautumisen elämän eri ilmiöihin. Taisi olla opettaja tai pappi, en muista. Mutta sen muistan että hän oli muuten lapseton.

Vierailija
66/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, miksi ihmiset eivät vedä rajoja ja ymmärrä mikä on normaalia käytöstä. Ei ole normaalia ja hyvää käytöstä mennä tuoreiden vanhempien luo tyhjin käsin ja ottaa vaan rusinat pullasta ja sylitellä vauvaa. Tietoisku: yksikään vanhempi ei tarvitse apua lapsen sylittelyssä, mutta ruuat ja pyykit voisi laittaa ja antaa vanhempien levätä edes hetki. Ei vaadi paljoa ja saa autettua toista aivan valtavasti. 

Älkää hyväksykö elämäänne ja lastenne elämään ikiviä, itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä. Opetatte myös lapsillenne, että tällainen käytös esim. teitä kohtaan on ok. Ei näin. Rajat!!

Vierailija
67/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika on ollut elämäni parasta aikaa! On voinut vedota vakavaan tautitilanteeseen ja pysytellä omissa oloissaan, mökkiä ei ole voinut antaa lapsille muutamaksi lomaviikoksi (koska korona!) eikä ole voinut toimia lastenhoitoapuna tai käydä kylässä. Sen sijaan on voinut panostaa lukupiiriin, uusien neuleohjeiden suunnitteluun, kuntoiluun - mihin tahansa sellaiseen, mistä on itselle iloa. Lastenlapset ovat kuvia ruudulla, ei sen enempää. Ei vastuuta, ei huolta, ei valitusta siitä, miksi kukaan ei auta. Koska ihana pandemia!

Toimeentulotukea lääkkeisiin ei saa jos on mökki ja jos myyt kela näkee verottajalta myyntisumman eli kiitos, että maksat lääkkeesi eläkkeellä jne. itse. Toivotaan, että lääkäri ei määrää 1000 euron lääkkeitä mitkä ei kuulu lääkekattoon.

Taas tämä mökki! Kuule, toimeentulotukea ei saa silloinkaan, kun on noin 0,5 milj. euron arvoinen omaisuus, jossa ei vielä ole mukana oma asunto. Tuollainen 800 e/kk maksava sydänlääke ei siis tule olemaan ongelmana elämäni viimeisinä vuosina, joten en ymmärrä, mikä on ongelmasi. Suurin osa eläkeläisistä ei saa eikä tarvitse toimeentulotukea, se on lähinnä pääkaupunkilaisten ikityöttöminen ja pitkään kotiäiteinä olleiden ikioma tukimuoto yli 65v iässä.

Vierailija
68/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää, miksi ihmiset eivät vedä rajoja ja ymmärrä mikä on normaalia käytöstä. Ei ole normaalia ja hyvää käytöstä mennä tuoreiden vanhempien luo tyhjin käsin ja ottaa vaan rusinat pullasta ja sylitellä vauvaa. Tietoisku: yksikään vanhempi ei tarvitse apua lapsen sylittelyssä, mutta ruuat ja pyykit voisi laittaa ja antaa vanhempien levätä edes hetki. Ei vaadi paljoa ja saa autettua toista aivan valtavasti. 

Älkää hyväksykö elämäänne ja lastenne elämään ikiviä, itsekkäitä ja ilkeitä ihmisiä. Opetatte myös lapsillenne, että tällainen käytös esim. teitä kohtaan on ok. Ei näin. Rajat!!

Ja sama toisinpäin: kun nuori perhe menee mummolaan, niin siellä ryhdytään heti ruuanlaittoon ja remppahommiin eikä ryhdytä selittelemään omaa elämää. Tietoisku: yksikään isovanhempi ei halua lastenlasta luokseen voidakseen siivota, laittaa ruokaa ja pyykätä.

Isovanhempien kyläilyt eivät ennen minä-minä -sukupolvea olleet sama asia kuin perheen kotitöihin osallistuminen, joten miksi ihmeessä nuorten perheiden illanistujaiset eivät ole sursiivoustalkoita, miksi tämä riemu tarjotaan vain isovanhemmille?

Vierailija
69/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sama toisinpäin: kun nuori perhe menee mummolaan, niin siellä ryhdytään heti ruuanlaittoon ja remppahommiin eikä ryhdytä selittelemään omaa elämää. Tietoisku: yksikään isovanhempi ei halua lastenlasta luokseen voidakseen siivota, laittaa ruokaa ja pyykätä.

Isovanhempien kyläilyt eivät ennen minä-minä -sukupolvea olleet sama asia kuin perheen kotitöihin osallistuminen, joten miksi ihmeessä nuorten perheiden illanistujaiset eivät ole sursiivoustalkoita, miksi tämä riemu tarjotaan vain isovanhemmille?

sellaset psykoosit sieltä, tais osua kun noin meni tunteisiin

Vierailija
70/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei, ei psykoosi vaan fakta. Nuoret perheet ilmoittavat aika napakasti, että heidän elämäänsä ja valintoihinsa ei pidä puuttua, mutta isovanhempien vierailujen oletetaan ja ap:n tavoin jopa vaaditaan olevan kodinhoitajan käyntiin verrattavia käyntejä. Nykyvanhemmat olettavat, että omat vanhemmat paapovat hamaan loppuun asti, pesevät pyykit ja uunin, kuuraavat lattiat ja silittävät paidat, jotta kolmekymmpisten ei itse tarvitse. Silti omanikäisten kanssa ei ole samanlaista siivouspäivää, vaikka isovanhemmille alleviivataan, että vauvaperheessä vierailevan tulee osallistua kotitöihin. Ehei, kavereiden kanssa istutaan yhdessä ja vietetään kivaa aikaa, kaikki saavat sylitellä vauvaa - isovanhempien siivoamassa kodissa!

Vierailija
71/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehei, ei psykoosi vaan fakta. Nuoret perheet ilmoittavat aika napakasti, että heidän elämäänsä ja valintoihinsa ei pidä puuttua, mutta isovanhempien vierailujen oletetaan ja ap:n tavoin jopa vaaditaan olevan kodinhoitajan käyntiin verrattavia käyntejä. Nykyvanhemmat olettavat, että omat vanhemmat paapovat hamaan loppuun asti, pesevät pyykit ja uunin, kuuraavat lattiat ja silittävät paidat, jotta kolmekymmpisten ei itse tarvitse. Silti omanikäisten kanssa ei ole samanlaista siivouspäivää, vaikka isovanhemmille alleviivataan, että vauvaperheessä vierailevan tulee osallistua kotitöihin. Ehei, kavereiden kanssa istutaan yhdessä ja vietetään kivaa aikaa, kaikki saavat sylitellä vauvaa - isovanhempien siivoamassa kodissa!

Ilmeisesti olet kateellinen lastesi kavereille. Teitä ei siis kutsuta kylään? Ymmärrän miksi. En osaa sanoa, miten kaverit tähän asiaan liittyy, mutta yhtä lailla nuorempi sukupolvi auttaa niitä vanhoja, jotka eivät itse jaksa tai pysty enää tekemään kaikkea. Meillä vanhuksilla käydään siivoamassa ja leikataan nurmikot, eikä istuskella kahvilla ja anneta mummon passata. Pullat viedään mukana ja annetaan mamman hengähtää, näin elämän pitäisi toimia. Boomerit ei tätä tietysti ymmärrä. 

Vierailija
72/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia perheitä, missä isovanhemmat ovat selkeästi vieraita.

He siis saavat keskittyä lapsenlapseensa ihan rauhassa sylitellen ja leperrellen.

Monet isovanhemmat eivät halua sekaantua rutiineihin ja kokevat kiusallisena mennä toisen kaapeille/jääkaapille jne. Vierastavat huuhollaamista toisen kodissa.

Nuoret saattavat jopa loukkaantua ja kokea kyttäämisenä kaappien aukomisen.

Kerran eräs isovanhempi tuli paikalle pyytämättä auttamaan (e-pohjanmaa) vauvaperheeseen, (missä äiti juuri kahvitteli viimeksi alakoulussa tapaamaansa lapsuudenystävää) siten, että alkoi mummu pontevasti kiskoa mattoja lattialta ulos tuulettumaan.

Kahvittelijat siinä nostelivat jalkojaan ihmeissään pöydän ääressä, kun isomummu päätti että nyt "autetaan" vauvaperhettä. 

Että kyllä se auttaminenkin voi mennä ahdistavaksi sekaantumiseksi ja överiksi määräilyksi, missä kävellään nuorenparin yli .

Kannattaa joo tosiaan kysyä ja tiedustella keskenään mikä on kullekin se kultainen keskitie vierailulla toisen kotona, kun tullaan sitä lapsenlasta moikkaamaan.

Vierailija
73/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika on ollut elämäni parasta aikaa! On voinut vedota vakavaan tautitilanteeseen ja pysytellä omissa oloissaan, mökkiä ei ole voinut antaa lapsille muutamaksi lomaviikoksi (koska korona!) eikä ole voinut toimia lastenhoitoapuna tai käydä kylässä. Sen sijaan on voinut panostaa lukupiiriin, uusien neuleohjeiden suunnitteluun, kuntoiluun - mihin tahansa sellaiseen, mistä on itselle iloa. Lastenlapset ovat kuvia ruudulla, ei sen enempää. Ei vastuuta, ei huolta, ei valitusta siitä, miksi kukaan ei auta. Koska ihana pandemia!

Toimeentulotukea lääkkeisiin ei saa jos on mökki ja jos myyt kela näkee verottajalta myyntisumman eli kiitos, että maksat lääkkeesi eläkkeellä jne. itse. Toivotaan, että lääkäri ei määrää 1000 euron lääkkeitä mitkä ei kuulu lääkekattoon.

Taas tämä mökki! Kuule, toimeentulotukea ei saa silloinkaan, kun on noin 0,5 milj. euron arvoinen omaisuus, jossa ei vielä ole mukana oma asunto. Tuollainen 800 e/kk maksava sydänlääke ei siis tule olemaan ongelmana elämäni viimeisinä vuosina, joten en ymmärrä, mikä on ongelmasi. Suurin osa eläkeläisistä ei saa eikä tarvitse toimeentulotukea, se on lähinnä pääkaupunkilaisten ikityöttöminen ja pitkään kotiäiteinä olleiden ikioma tukimuoto yli 65v iässä.

Niin, Suomessa 500 000 eläkeläistä saa 1000 euroa eläkettä ja sitten on miljoona satatuhatta eläkeläistä, jotka saa tuosta enemmän eläkettä.

75-vuotta täyttäneitä on 600 000.

Itse tiedän 1000 euroa eläkettä saavia joilla on omakotitalo ja mökki. Eivät tule saamaan tuohon mitään rahaa lisää, vaikka tulisi mikä sairaus.

Vierailija
74/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen vauvan kanssa anopille kylään niin en kyllä ala siellä ruokaa laittamaan. Parempi, että ei mennä kylään ollenkaan. Ei anopin tarvitse vauvaa nähdä.

Vierailija
75/75 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka siellä passaa…? Mies kutsui vanhempansa tänne kylään kun olen viimeisilläni raskaana, makasin koko vierailun liitoskipujen takia ja mies passasi heitä.

Koki sen niin raskaaksi ettei kutsunut toiste, eikä mitään ongelmaa ollut.

Saman aion tehdä vauvan kanssa, en tosiaankaan passaa ketään muuta kuin vauvaa silloin.

Eikä meille edes tulla, jos vauva nukkunut huonosti ja olen väsynyt.

Ettekö osaa laittaa rajoja vanhemmillenne…?

Passattavana oleminen onnistuu vain jos on joku, joka passaa.💁🏻‍♀️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi