Passattavat isovanhemmat vauvaperheessä - miten jaksaa?
Perheessämme on liki vuoden ikäinen vauva, jolla on ollut paljon sairautta. Me vanhemmat olemme olleet koetuksella, minulla on ollut töissä pitkät päivät ja puoliso on pitkälti joutunut olemaan yksin vastuussa vauvasta. Minä toki hoidan sen, minkä töiltä voin. Ei tässä mitään, mutta millekään ylimääräiselle vaivannäölle ei olisi jaksamista kummallakaan meistä.
Arki on ollut raskasta. Emme ole jaksaneet vajaan vuoden aikana juuri ottaa vieraita vastaan, säännöllisesti vain isovanhemmat. Toiset vauvan isovanhemmista tulevat meille kuin vieraiksi. Ovat kyllä vauvan kanssa, mutta eivät auta kotihommissa ja odottavat, että laitamme heille ruoat ja kahvit alusta lähtien. Odottavat myös, että seurustelemme heidän kanssaan koko ajan eli kotitöiden hoitaminen heidän käydessään on vaikeaa, kun pitäisi olla seurustelemassa heidän kanssaan. Heitä ei kiinnosta meidän vanhempien kuulumiset, kysyvät vain vauvasta ja kertovat omista kuulumisistaan. Minulle noiden isovanhempien vierailut on tosi rasittavia, kun teettävät ylimääräistä työtä ja ovat henkisesti kuluttavia - puolisolleni vielä enemmän, kun hän todella kaipaisi vanhempiensa apua. Eivät ole auttaneet, vaikka on pyydetty moneen kertaan. Kylään tulevat mielellään, mutta vain vieraina vauvaa ihastelemaan.
Minusta ei ole ok, että vauvaperheeseen tullaan säännöllisesti vierailemaan. Ainakin omat vanhempani auttavat monella tavalla, kun tulevat kylään. Laittavat ruokaa, keittävät itse kahvit, auttavat siivouksessa, ovat vauvan kanssa. Eivät odota erityisemmin seurustelua, vaan antavat meidän vanhempien levätä, kun se kerrankin on mahdollista. Nämä toiset isovanhemmat haluaisivat tulla mahdollisimman usein kylään passattaviksi. Ovat toivoneet, että saisivat tulla käymään joka viikko tai vähintään joka toinen viikko. Ennen vauvan syntymää emme nähneet kuin muutaman kuukauden välein-pari kertaa vuodessa.
Miten jaksaa tällaisten passattavien isovanhempien kanssa?
M30
Kommentit (75)
En ymmärrä tätä ruoanlaittoa ollenkaan. Miksei kahvit riitä? En pistäisi edes pullaa enää pöytään, jos tuppautuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni unohdat nyt tärkeimmän asian, sen, että lapsesi ja isovanhemmat solmivat koko elämän kestävää, läheistä suhdetta keskenään. Unohda pikkuasiat kuten kahvit ja pullat ja ole onnellinen siitä, että isovanhemmat haluavat olla osa lapsen elämää, se on iso rikkaus
Noin rajattomat ja tilannetajuttomat isovanhemmat tulevat olemaan lapsellekin vain ja ainoastaan ongelma.
Jos isovanhemmat eivät kunnioita muiden ihmisten rajoja ja yksityisyyttä, niin heidät kannattaa pitää mahdollisimman kaukana lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni unohdat nyt tärkeimmän asian, sen, että lapsesi ja isovanhemmat solmivat koko elämän kestävää, läheistä suhdetta keskenään. Unohda pikkuasiat kuten kahvit ja pullat ja ole onnellinen siitä, että isovanhemmat haluavat olla osa lapsen elämää, se on iso rikkaus
Niinhän tässä moni ehdotti, että tarjoilut ja palvelut unohdetaan.
Luulenpa, ettei isovanhempia voisi vähempää kiinnostaa ne nisut pöydässä vaan se lapsen kanssa vietetty aika. Lapsen vanhemmat stressaavat turhaan tarjoiluista
Jos olisin tuollaisessa tilanteessa niin ottaisin vieraat vastaan, mutta sanoisin, että kokatkaa/keittäkää kahvia jos on nälkä/jano. En nyt itse jaksa ja ehdi, pitää tätä vauvaa hoitaa/en oo saanut oikein nukuttua yöllä.
Mulla onkin aika normaalit suhteet omaan äitiini. Ohjeistan ja sanon, että teetkö ja autatko ja laitatko jos tarvitsen apua. Odotan passausta kun menen kylään ja passaan kun tulee meille, mutta samalla autamme toisiamme kun tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin rajattomat ja tilannetajuttomat isovanhemmat tulevat olemaan lapsellekin vain ja ainoastaan ongelma.
Jos isovanhemmat eivät kunnioita muiden ihmisten rajoja ja yksityisyyttä, niin heidät kannattaa pitää mahdollisimman kaukana lapsesta.
Minä olen ikuisesti katkera omalle äidilleni siitä, että pirttihirmuna teki juuri noin. En saanut viettää isovanhempieni kanssa aikaa lapsena ja nyt heitä ei enää ole. Olen todella surullinen
Mikä ongelma on ostaa valmis pullapitko ja keksipaketti. Pikakahvia.
Kun tulevat seuraavan kerran, sanot että tässä on kahvia ja pullaa. Keitättekö meille kahvit, nyt on ollut kiireinen päivä enkä ole ehtinyt tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ikuisesti katkera omalle äidilleni siitä, että pirttihirmuna teki juuri noin. En saanut viettää isovanhempieni kanssa aikaa lapsena ja nyt heitä ei enää ole. Olen todella surullinen
Provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Niinpä tietenkin. Maailmassahan ei ole ketään muuta jolla on ikävä omia isovanhempiaan
Vierailija kirjoitti:
Unohda tommoset sukulaiset. Pelkkä riesa.
Miksi pitäisi unohtaa. Ne ovat lapsen isovanhemmat. Tärkeitä ihmisiä.
Koittakaa saada suutanne tarpeeksi auki. Näitä idioottien avautumisia on palsta joka päivä täynnä. Miten ihmeessä pärjäätte vanhempina tulevat parikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Niinpä tietenkin. Maailmassahan ei ole ketään muuta jolla on ikävä omia isovanhempiaan
Tommosta imelää paskaa suoltaa vain provoilujat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi unohtaa. Ne ovat lapsen isovanhemmat. Tärkeitä ihmisiä.
Koittakaa saada suutanne tarpeeksi auki. Näitä idioottien avautumisia on palsta joka päivä täynnä. Miten ihmeessä pärjäätte vanhempina tulevat parikymmentä vuotta.
Riesa. Yhdentekeviä.
Fiksut isovanhemmat tulevat ITSE passaamaan äitiä!
Olen kokenut.
Useamman lapsen äiti, joka nyt mummi, kyllä tietää.
Aina puhutaan mies- naisvihasta tällä palstalla. Näköjään se ulottuu jo isovanhempiin asti. Haluaisin olla kärpäsenä katossa sitten kun te olette yhtä ärsyttäviä lastenne/lastenlapsenne mielestä. Se päivä koittaa. Pitäisi olla enemmän ymmärrystä puoleen ja toiseen. Kaikilla on oma katsantokanta ja kaikkia pitäisi kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan mies- naisvihasta tällä palstalla. Näköjään se ulottuu jo isovanhempiin asti. Haluaisin olla kärpäsenä katossa sitten kun te olette yhtä ärsyttäviä lastenne/lastenlapsenne mielestä. Se päivä koittaa. Pitäisi olla enemmän ymmärrystä puoleen ja toiseen. Kaikilla on oma katsantokanta ja kaikkia pitäisi kunnioittaa.
Jos näin on niin kannattaa skipata kaikki isovanhemmat kokonaan ja keskittyä lapsiin.
asutteko te vai isovanhemmat porvoossa?
Sanoit, että he ovat kuitenkin vauvan kanssa.... Heidän pitäisi siis sekä olla vauvan kanssa että tehdä kotityöt? Tämän olette varmaan kertoneet heille?
Isovanhemmillasi on surkea tilannetaju, joten pelkkä puhuminen ei heille riitä. He noudattavat jotakin oppimaansa kyläilyprotokollaa ja kenties ovat päättäneet olla puuttumatta teidän perheen asioihin leikkimällä sitten vain lapsen kanssa? Kannattaa sanoa selkeästi ei, jos teille ei sovi tulla kylään ja olette väsyneitä. Puhuminen on turhaa tuollaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja te aikuiset ihmiset ette saa suutanne auki? Miten teillä on noin huono keskustelukulttuuri perheessänne? Ihmettelen kovasti.
Älä ota noin tosissaan, tämä on umpipaska provo, tuo ä. mmä tehtailee näitä monta viikossa, osoite aina paljastaa.