Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen yli kolmekymppinen, en laiha enkä urheilutaustainen nainen ja juoksen Cooperissa enemmän kuin varusmiehet

Vierailija
16.12.2021 |

Toki harrastan liikuntaa säännöllisesti, mutta en ole mikään urheilija enkä ole koskaan ollut.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isomies

= Läski lyllertäjä.

Sinut pystyn ta pp amaan yhdellä lyönnillä

Pitäs saada ensin kiinni.

Vierailija
22/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemiseenkin joillakin on lahjoja. Itse olen aina juossut hitaasti, vaikka aikanaan harrastin kilpauintia, ja olin siinä lajissa jopa kotikaupunkini mestaruuskisoissa hopealla. 2700 oli Cooper.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää vaan ymmärtää, että juoksemalla cooperissa liian hyvin pääsee 12kk hommiin, ja olemalla huono voi selvitä 6kk.. Siksi porukka siellä juoksee niin vähän kuin kehtaa.

Ei kyse ole siitä, ettei porukka jaksaisi juosta. Ne myöhemmät cooperit on sitten jo ihan eri asia, kun intin kesto ja sodanajan homma on määräytyneet, ja ei tarvi enää perseillä välttääkseen ikäviä hommia.

Tuo oli totta silloin kun itse olin intissä, eli 70-luvulla. Nykyisin aliupseerikouluun päästään ja sinne pääsevät vain parhaat eikä ketään oteta vastentahtoisesti.

Vierailija
24/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin muutama vuosi sitten Cooperia ensimmäistä kertaa viiteentoista vuoteen. Edellinen yritys oli yläasteella, jolloin en harrastanut varsinaisesti mitään liikuntaa, nyt takana oli yli 10 vuotta juoksua ja muuta kestävyysurheilua. Tulos oli 200 metriä parempi. Silloin aikoinaan jaksoin juuri ja juuri juosta sen, nyt jaksan vaikka mitä, mutta vauhti on hidas.

Vierailija
25/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykajan miehet ovat velttoja läskikasoja.

Paljonko sinulla menee Cooperissa?

Kahteentoista minuuttiin menee cooper vielä näin ikämiehenäkin.

Vierailija
26/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mä oon laiha 30v ja jaksan juosta ehkä 200m putkeen. :D

Vierailija
27/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari poittia, hyvä ap.

1) Jos olet yli kolmekymppinen nainen, on Cooper-tuloksesi tasoa hyvä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi . Et siis ole mikään kategoriasi keskiarvoedustaja, vaan liikkunut jo sinne paremmalle puolelle, olit sitten itse mitä mieltä tahansa omista urheilutaustoistasi. Omaa tulostasi on täten vähän hassuakin verrata varusmiesten keskiarvoon.

2) Vaikka nuorten miesten kunto on oikeastikin tippunut, on intin Cooper aina ollut vähän huono mittari. Kuten täällä jo on mainittukin, tosi moni juoksee siellä tarkoituksellisen heikosti välttääkseen pitemmät palvelusajat. Muistan omalta ajaltanikin 2000-luvun alusta niitä 1500 metrin salamasuorituksia ihan normaalikuntoisilta hemmoilta. :)

3) Intin Cooper-tuloksia käytetään tietynlaiseen nykynuorten elintapoja koskevan moraalipaniikin lietsomiseen, varmasti tietoisestikin, koska kaikki itse armeijassa käyneet kyllä tietävät kohdan 2 realiteetin. Käsittääkseni intti-Cooperin kauhistelu on jatkunut jo ainakin pari vuosikymmentä, eli sen ajan, mitä itse olen asiaa seurannut. Hyvä ap, ole sinä fiksumpi, äläkä liity tähän heikolla todistuspohjalla makaavaan säikyttelytraditioon.

Vierailija
28/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetääs jatkossa sitä selkeyttävää sanaa KESKIMÄÄRIN. Kyllä siellä on iso joukko nuiria miehiä jotka vetää yli 3000.

Vierailija
29/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa huononee peruskunto entisestään kun lapset tuskin kävelevätkään vaan kaikkialöe mennään esim sähköpotkulaudalla...

Vierailija
30/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää vaan ymmärtää, että juoksemalla cooperissa liian hyvin pääsee 12kk hommiin, ja olemalla huono voi selvitä 6kk.. Siksi porukka siellä juoksee niin vähän kuin kehtaa.

Ei kyse ole siitä, ettei porukka jaksaisi juosta. Ne myöhemmät cooperit on sitten jo ihan eri asia, kun intin kesto ja sodanajan homma on määräytyneet, ja ei tarvi enää perseillä välttääkseen ikäviä hommia.

Tuo oli totta silloin kun itse olin intissä, eli 70-luvulla. Nykyisin aliupseerikouluun päästään ja sinne pääsevät vain parhaat eikä ketään oteta vastentahtoisesti.

Aivan varmasti. :)

Ainakin 2003 vielä homma meni juuri niinkuin yllä kirjoitin. Siellä hyvinkin monen perseilijän käytös muuttui, kun oli päässyt hyvään 6kk hommaan. Sitä ennen kaiken pystyi mokaamaan hyvinkin erilaisilla tavoilla.

Itse menin AUK omasta syystäni, ja nuo samat kuviot näki taas johtajana uudestaan, kun tuli uudet alokkaat. Silloin sille kuviolle jo pystyi vaan naureskelemaan. Ja taas määrättiin aukkiin ne ketkä määrättiin, eikä sillä omalla visiolla ollut mitään merkitystä. Yhdelläkin oli lapsi syntymässä ja olisi halunnut 6kk, että pääsee perheen luokse, mutta kaveri oli tosi särmä (ei tajunnut tuota miten olisi pitänyt tehdä) ja päätyi vastoin tahtoaan aukkiin. Lähti sivariin.

Niinhän sitä sanotaan, ettei auk olisi pakollinen ja siitä voi kieltäytyä, mutta oikeasti homma ei mene noin. Jäi sieltä pois sellaisia, jotka olisi sinne halunnut.

Itsekin olin intissä ihan eri hommassa, mitä alunperin laitoin ensisijaiseksi toiveeksi (alokasaikana sai 3 hommaa laittaa, mihin haluaisi). Minulla sattui olemaan siihen ekaan toiveeseen akateeminen koulutuskin (menin aika vanhana inttiin, saatuani opinnot TKKlla valmiiksi). Juu, ei. Siviilikoulutukseni ei armeijaa kiinnostanut sekuntiakaan.

Vierailija
31/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se saa minuutin sisällä sydänkohtauksen.

Vierailija
32/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseminen on tottakai hyvä mittari kunnolle, mutta kun vedät sen armeija-maailmaan niin siellä tarvitsee kyllä enemmän lihasvoimaa joka päivä. Langanlaiha juoksija ei siellä joka päivä loista.

Olen varusmiespalveluksen suorittanut jo aikoja sitten ja silloin ilman urheilijan taustaa niin tiedän että siellä oli tosi vähän testin jälkeen vastaavia tilanteita joissa juostaan tasaisella lenkkarit jalassa urkkatrikoissa 12min putkeen.

Yleistä oli raskaiden jerrykannujen, harjoitusmiinojen, laatikoiden, laitteiden ja varusteiden kantamista ees taas. Siinä on hyvä että varusmiehen kädet olisi muutakin kuin luuta ja nahkaa.

Hauska pointti että on tullut sittemmin vastaan bodareita jotka oikeasti ei raskaassa työssä pitkään loista.

Vierailija
33/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intin Cooperin testi on ihan erityinen juttu.

Jos siinä juoksee liian lujaa niin joutuu aliupseerikouluun, joka tarkoittaa monta kuukautta pidempää palvelusaikaa. 

Itse muista himmailleeni niin etten juossut kuin 2200 m vaikka todellinen taso olisi ollut 3200 m.

Taito sinänsä sekin että osasi juosta keinotekoisen hitaasti ilman että kapiaiset huomasivat.

Vierailija
34/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin muuten nykyajan naisetkin, että siihen malliin. Itsehän olen kovakuntoinen karju ja oksettaa katsoa teitä läskejä.

Vierailija
35/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

noin puoli tuntia joskrapula niin menee tuntikin helposti, mutta sitten on muusit ja värkit niin liisterissä ettei siihen pysty ap edes armeijan avulla.

Vierailija
36/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varusmiehet on läpileikkaus koko ikäluokasta. Suurimmalla osalla ei ole juuri minkäänlaista urheilutaustaa. Juokseminen on etenkin sellainen jossa kehittyy tosi nopeasti etenkin aluksi. Moni parantaa cooper-testin tulostaan armeijan aikana usealla sadalla metrillä. Kunto testataan aluksi ja lopuksi kaikilta.

Vierailija
37/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on kieltämättä pointti. Sukupuolineutraali, valikoiva asepalvelus.

Vierailija
38/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokseminen on tottakai hyvä mittari kunnolle, mutta kun vedät sen armeija-maailmaan niin siellä tarvitsee kyllä enemmän lihasvoimaa joka päivä. Langanlaiha juoksija ei siellä joka päivä loista.

Olen varusmiespalveluksen suorittanut jo aikoja sitten ja silloin ilman urheilijan taustaa niin tiedän että siellä oli tosi vähän testin jälkeen vastaavia tilanteita joissa juostaan tasaisella lenkkarit jalassa urkkatrikoissa 12min putkeen.

Yleistä oli raskaiden jerrykannujen, harjoitusmiinojen, laatikoiden, laitteiden ja varusteiden kantamista ees taas. Siinä on hyvä että varusmiehen kädet olisi muutakin kuin luuta ja nahkaa.

Hauska pointti että on tullut sittemmin vastaan bodareita jotka oikeasti ei raskaassa työssä pitkään loista.

Juuri näin. Asiathan riippuvat paljon palveluspaikastakin, mutta yleisesti ottaen juoksukunto ei ole armeijassa kaikki kaikessa vaan kantaminen ja nostotekniikka ovat aika suuressakin osassa. Lisäksi siellä liikuttiin niin usein sen verran painavissa varusteissa, että omasta isosta elopainosta (ei aivan täysin läskiä vielä tuolloin :) ) oli oikeastikin hyötyä. Olisin intissä mieluummin vähän painavampi ja rotevampi kaveri, kuin kevyt ja hyvä juoksija.

Vierailija
39/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieletkö mällit?

Vierailija
40/59 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nieletkö mällit?

En mutta mutsis nielee, paitsi sen yhden kerran, koska faijas oli työntö ja tuijotus "miehiä"