Bussissa tyyppi kauppasi kännykkäpuhelussaan lääkkeitä väärinkäytettäväksi!
Kuuluvaan ääneen puhui lääkkeiden myynnistä, hinnoista, liuskoista yms, mainitsi puhekumppanilleen antavansa tälle provikkaa myynnistä ja sanoi ettei käytä niitä enää itse, vaan haluaa myydä ne heti ja maksu käteisellä ja koko satsi kerralla. Mietin koko bussimatkan ajan miten olisin voinut tuohon puuttua ja käräyttää tyypin viranomaisille...en osannut toimia. Miten sinä olisit toiminut? Bussissa oli ainakin kymmenen muuta matkustajaa, jotka kuulit tämän saman keskustelun.
Kommentit (11)
Niin mitähän olisit voinut tehdä? Soittaa poliiseille että joku puhui kielletyistä asioista puhelimeen? Se nyt ei vielä ole kuitenkaan laitonta. Vaikka olisi jäänyt rysän päältä kiinni niin ei parin läkeliuskan diilaamisesta saa kuin pari soo soota. Koita pärjätä sen tiedon kanssa että aika paljon laittomuuksia tapahtuu jatkuvasti eikä se nyt sun asias ole jotain nistejä bustailla.
Olisit mennyt sanomaan bussikuskille että täällä on RIKOLLINEN KYYDISSÄ, olisi varmasti lukinnut ovet ja ajanut suoraa tietä vankilaan!
No tuota. Asun kaupungin huonomainesimmassa lähiössä ja tuo on niin jokapäiväistä, että kukaan ei jaksa korvaansa lotkauttaa. Ajeletko kenties busseilla hyvin harvoin?
Välinpitämättömyys on tietenkin yksi tapa suhtautua tähän asiaan. Ajattelen kuitenkin itse äitinä että turhan helpoksi on mennyt rikosten tekeminen ja samalla ehkä joidenkin teinien kokeilujen mahdollistaminen kun ihan kaikkien kuullen näitä kauppoja hierotaan. Vastauksistanne tuli vähän sellainen olo että jotenkin hyväksytte tuollaisen toiminnan. Minusta tuo ei ole hyväksyttävää, mutta voimattomaksi kyllä tuntee olonsa kun ei yhtään tiedä miten tuollaiseen voisi puuttua. Puuttumattomuus epäkohtiin ja jopa laittomuuksiin on kuitenkin selvästi ihan yleistä. Asenne voi joskus muuttua kun oma lähimmäinen esim. oma lapsi joutuu johonkin ikävään tilanteeseen. Minulla on sen verran itsesuojeluvaistoa etten uskaltanut tuolle tyypille yksin sanoa mitään, ajattelin jopa että jos olisin roteva mies olisin ärähtänyt tyypille jotain! ap
"Ärähtänyt tyypille jotain." Ja sitten hän olisi varmasti palannut kaidalle polulle ja pahoitellut käytöstään. Sen pituinen se.
Oletko sä täysikäinen?
Olisit kysynyt löytyiskö viittä 10mg pamia ja vetässyt ne naamariin, olisi sinun oma olokin rauhoittunut.
Aika paljon pitää äristä, jos haluaa että päihteiden väärinkäyttö tai rikollisuus ylipäätään loppuu maailmasta.
Tuskin tyyppi olisi kaidalle tielle ärähdyksestä lähtenyt, mutta olisi voinut jättää tuon puhelunsa siihen. Tuollainen käytös on röyhkeää, asiatonta ja vastenmielistä sivullisten kuunneltavaksi, muista seurauksista puhumattakaan. Olen täysikäinen ja koen että välinpitämättömyys ja puuttumattomuus ovat joskus huono ratkaisu. Toisaalta tuollaisille sekakäyttäjille pölöille ei viitsi ruveta ainakaan yksin heittämään kommenttia, on kuitenkin oma henkikulta niin tärkeä. No, toivotaan että viisastuu joskus. Yksi hyvä puoli tässäkin tilanteessa oli, nyt kun olen miettinyt alanvaihtoa, niin tajusin todellakin, että sosiaalialalle en voi mennä, ainakaan päihdepuolen työhön, en kestä tuollaista maailmaa ollenkaan! ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:20"]Välinpitämättömyys on tietenkin yksi tapa suhtautua tähän asiaan. Ajattelen kuitenkin itse äitinä että turhan helpoksi on mennyt rikosten tekeminen ja samalla ehkä joidenkin teinien kokeilujen mahdollistaminen kun ihan kaikkien kuullen näitä kauppoja hierotaan. Vastauksistanne tuli vähän sellainen olo että jotenkin hyväksytte tuollaisen toiminnan. Minusta tuo ei ole hyväksyttävää, mutta voimattomaksi kyllä tuntee olonsa kun ei yhtään tiedä miten tuollaiseen voisi puuttua. Puuttumattomuus epäkohtiin ja jopa laittomuuksiin on kuitenkin selvästi ihan yleistä. Asenne voi joskus muuttua kun oma lähimmäinen esim. oma lapsi joutuu johonkin ikävään tilanteeseen. Minulla on sen verran itsesuojeluvaistoa etten uskaltanut tuolle tyypille yksin sanoa mitään, ajattelin jopa että jos olisin roteva mies olisin ärähtänyt tyypille jotain! ap
[/quote]
Mitä jos oma lapsesi tekee tuota joskus linja-autossa? Haluatko että joku kanssaihminen käräyttää poliisille?
Jos oma lapseni joskus tekisi tuollaista, niin haluaisin että jäisi siitä kiinni. Ja saisi kokea seuraukset siitä, että on tehnyt väärin. Toivoisin että kiinnijääminen ja tarpeeksi tuntuvat rangaistukset saisivat miettimään tekoja.Eihän tuollaiseen toimintaan auta pelkkä ymmärtäminen vaan myös oikeaan ja moraalisen vastuun kantamiseen velvoittaminen, siksi rangaistuksen pitäisi myös jotenkin tuntua eikä olla vaan soo soo. Olisihan se pettymys jos oma lapsi jotain tuollaista tekisi, mutta toisaalta vain käytökseen puuttumisella ja jopa sanktioilla voidaan saada muutosta aikaan yksilön kohdalla. Liika ymmärtäminen, hyssyttely ja puuttumattomuus eivät oikein toimi näissä asioissa. ap
Oisin lyönyt tyyppiä käden sivulla niskaan, huutanut "KATAA" ja soittanut poliisit.