Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

aloin syömään terveellisesti ja huolestutin ihmiset ensimmäistä kertaa

Vierailija
25.03.2015 |

En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta en myöskään enää vuosiin mitenkään erityisen laiha eli paino pomppii siinä normipainon ylärajalla. Perusplösö, mutta ei tarpeeksi että jotakin viittisi tehdä. Remppasin sitten kuitenkin lähinnä mäkkisäkkejä ja pakastepitsaa sisältävän ruokavalioni uuteen kuosiin, lähinnä jatkuvan vetämättömän olon vuoksi. Eli lisäsin kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon ja jätin pitsat yms vähemmälle, bonuksena vältän myös gluteiinia.

Kahden viikon päästä ruokavalion muutoksesta näytin selvästi hoikemalta ja pitkään pinkeänä olleet vaatteet istuivat paremmin kuin koskaan. Paino ei kuitenkaan ollut pudonnut.
Tästä intoutuneena hehkutin sitten tutuille ja sukulaisille ja muille muutoksen huomanneille ruokavalion tuunauksen kannattavuudesta kohdallani. Ja mitä helvettiä mä sain lähes kaikilta vastaukseksi?

" Hei, kannattaa sitten katsoa että saat tarpeeksi kaikkia ravintoaineita..", "ihminen tarvitsee kyllä gluteiiniakin, en nyt muista mihin.." " Katsot vaan ettet laihdu ihan tikuks.." jne.

No ei siinä, mutta miksei kukaan koskaan kerro sulle kun syöt pelkkää pastaa tai roskaruokaa, että "muista nyt syödä välillä vihanneksiakin, että saat vitamiineja"

Sama ilmiö on ollut havaittavissa myös silloin kun suhteelliusen kausimaanisena ihmisenä päätän aloittaa liikuntaharrastuksen. Venyttelyohjeita ja muistutuksia lepopäivien tärkeydestä tulee jokan tuutista, mutta ketään ei huolestuta kun kertoo istuneensa kuukauden perseellään tv:n ääressä katsomassa salkkarimaratonia... "Hei, kannattaa muista välillä vähän liikkuakkin, ettei kokonaan kangistu!".
Ehkä mä pistäydyn seuraavaksi lähimarketin pakastealtalla hakemassa pitsaa, niin saan varmasti kaikki tarvittavat ravintoaineet elämistä varten xD

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se tahtoo olla :)

Vierailija
2/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta muuten! Pöhköä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos et peilaisi tekemisiäsi muiden kautta. 

Vierailija
4/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin ärsyttää nää hehkuttajat...

Vierailija
5/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:17"]Mitä jos et peilaisi tekemisiäsi muiden kautta. 
[/quote] Viimeinen kohta oli vitsi. Jaoin tämän, koska pidin huomiota hauskana. Ap.

Vierailija
6/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi tuo itseni kanssa. Olin lihonut vuosien varrella 25 kg, ja menin ravitsemusterapeutille, että saisin hyvän terveellisen laihdutusruokavalion. Sain ohjeet, aloin syödä niillä, ei ollut nälkää ei mitään, mutta jatkuvasti jossain mielen pohjalla jäysti ajatus, että voiko näin vähän syöden saada oikeasti kaiken mitä tarvii. Hulluahan oli se, että entinen ruokavalioni koostui lähinnä keskikaljasta, pikaruoasta, eineksistä ja karkeista sekä sokerijugurteista, eli siitä tuskin sai kauheasti muuta kuin kaloreita. Uuteen ruokavaliooni taas kuului runsaasti kasviksia, proteiiniruokia jalostamattomassa muodossa jne, joten ravinteita varmasti tuli paljon enemmän.

Vierailija
7/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vain on niin että joka roskaruokaa syö tietää että se ei ole terveellistä, mitä siihen voi sanoa, ei mitään. Jokainen ymmärtää että se on oma valinta. Mutta kun aletaan puhua terveellisestä ruokavaliosta niin sitten moni onkin hukkateillä. Terveellisyydetä on niin montaa käsitystä. Monet lankiaa jos jonkinlaiseen muoti-ilmiöön ja siksi ihmiset haluaa varoitella. Aika normaali juttu.

Vierailija
8/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeni.

Vierailija
9/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua...

Vierailija
10/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:19"]Mua niin ärsyttää nää hehkuttajat...
[/quote] ai, että ei saisi kertoa paremmasta voinnistaan? Edes silloin kun kysytään? Tarkennan vielä, etten todellakaan ole tuputtaja ja osaan puhua sujuvasti muistakin aiheista kuin kasviksista. Ap

Vierailija
11/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:19"]Mua niin ärsyttää nää hehkuttajat... [/quote] ai, että ei saisi kertoa paremmasta voinnistaan? Edes silloin kun kysytään? Tarkennan vielä, etten todellakaan ole tuputtaja ja osaan puhua sujuvasti muistakin aiheista kuin kasviksista. Ap

[/quote]

Tietenkin kysyttäesesä voi kertoa :)

Vierailija
12/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:21"]Se nyt vain on niin että joka roskaruokaa syö tietää että se ei ole terveellistä, mitä siihen voi sanoa, ei mitään. Jokainen ymmärtää että se on oma valinta. Mutta kun aletaan puhua terveellisestä ruokavaliosta niin sitten moni onkin hukkateillä. Terveellisyydetä on niin montaa käsitystä. Monet lankiaa jos jonkinlaiseen muoti-ilmiöön ja siksi ihmiset haluaa varoitella. Aika normaali juttu.
[/quote] joo, tässä saattaa olla todellisuuspohjaa, mutta tietenkään se ei muuta sitä faktaa, että jos kyseessä ei oikesti ole mikään yksi-hedelmä-päivässä/kaalikeittodieetti, vsuunta monipuolisuudessa on usein aina roskaruoasta ylöspäin. Terveysvinkkien jakaminen ei sinällään haittaa, mutta aito huolestuneisuus osan kommenteissa kyllä huvittaa hieman.

Vierailija
13/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin tuttua, mä elin jossain vaiheessa karkilla ja energiajuomalla ja terveelliseen ruokavalioon vaihdon jälkeen riitti pelottelijoita ravintoaineiden riittävyydestä. Mutta tietenkin osa ihmisistä aloittaa jonkun "lentoemäntädieetin" jossa syödään vaan paria ruoka-ainetta ja näistä tulleet kauhukertomukset yhdistetään sitten helposti kaikkeen ruokavaliomuutokseen.

Ehkä ihmiset uskaltavat tarttua ruoka-ainekeskusteluun yleensäkin vain jos asianomainen ottaa sen puheeksi tai kertoo muutoksestaan. En minä ainakaan kehtaa sanoa kenellekään, että kannattaisiko vaihtaa tuo pulla hedelmään (ja se varmasti loukkaisikin ketä tahansa) jos toinen ei korosta syövänsä nimenomaan sitä pullaa siksi koska.... Sitten taas jos joku sanoo vaihtaneensa jonkun aineen johonkin tai jättäneensä jonkin pois sitä helpommin uskaltaakin kommentoida sen mukaan millaiset omat kokemukset ovat, mitä on kuullut tai lukenut. Ei se välttämättä ole negatiivista palautetta, vaan keskustelua ruokavaliomuutoksesta tai ravintoaineista, joista toivoo ruokavaliomuutoksen tehneen ottaneen selvää.

Vierailija
14/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitä vältät? Tarkoitat siis gluteenia? :)

Vierailija
15/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:22"]Gluteeni.
[/quote] pahoittelen typotuksen aiheuttamaa mielipahaa, onneksi se jäi gluteeniin. Ap

Vierailija
16/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:19"]

Mua niin ärsyttää nää hehkuttajat...

[/quote]

Oho, jollakin taisi kärähtää mikropizza kun noin kiukuttaa :D

Vierailija
17/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihminen tarvitsee kyllä gluteiiniakin, en nyt muista mihin.."

Heh, me keliaakikot ollaan sitten aikamoisia yli-ihmisiä, kun meille se gluteeni on se hitaasti tappava ainesosa, jota ilman taas pärjätään mainiosti ;)

Vierailija
18/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on aivan selkeä syy! Ihmiset tuntuu olevan aina niin kateellisia kun joku toinen ottaa itseään niskasta kiinni ja rupeaa syömää terveellisesti, kun itse taas ei jakseta poistua karkkipussin äärestä. Tietenkin ihmiset on heti varoittelemassa, kun niitä pelottaa, että tuut olemaan pian kauniissa ja hoikassa kunnossa. Noinhan se on mennyt aina naisilla!

Vierailija
19/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärilläsi taitaa olla paljon muitakin mikropizza ihmisiä? Sun ruokavaliomuutos tarkoittaa, että heidänkin pitäisi tehdä omalleen jotain. Siksi on helpompi kritisoida sinun terveellisempää ruokavaliota, kuin tehdä itse sama muutos. Terveellisesti syövät tuskin kauhistelevat nykyistä ruokavaliotasi, vai?

Vierailija
20/20 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:44"]Ympärilläsi taitaa olla paljon muitakin mikropizza ihmisiä? Sun ruokavaliomuutos tarkoittaa, että heidänkin pitäisi tehdä omalleen jotain. Siksi on helpompi kritisoida sinun terveellisempää ruokavaliota, kuin tehdä itse sama muutos. Terveellisesti syövät tuskin kauhistelevat nykyistä ruokavaliotasi, vai?
[/quote] Luultavammin, tai ainakin sellaisia perusruoka + mätöt ihmisiä. En itsekään usko, että ruokavalioni pahemmin hetkauttaisi (lähes) terveysintoilijoita :-D ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä