Tunnetko enää yhtään tupakanpolttajaa?
Kommentit (43)
Työkavereita on 30, joista 27 polttaa tupakkaa (kaupan ala).
Ystäväpiirissäni ei ole yhtään tupakoitsijaa, en itsekään polta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:57"]Ihan vaan tiedoksi että Suomessa on nykypäivänä miljoona tupakoitsijaa. Muistan kun 1980-luvulla koulun terveystiedon kirjassa mainittiin että silloinkin Suomessa oli miljoona tupakoitsijaa. Toki väkiluku on noista ajoista kasvanut muutamalla sadalla tuhannella, mutta ei voi sanoa että tupakointi olisi kovin radikaalisti vähentynyt 30 vuodessa. Aivan turha siis väittää että olisi Suomessa nykyään erityisen harvinaista, että joku polttaa. [/quote] Kyllä nuoret noin 18-24v melkeen kaikki polttaa tupakkaa.
[/quote]
Et taida lukiossa tai yliopisolla opiskella?
Putkimieslinja Kainuun ammattiopistossa?
[/quote]
ammattikoulussa opiskelin ja silloin siellä ainaki suurinosa luokasta poltti tupakkaa
Tunnen useitakin. Ei ole minulta pois.
Enpä juurikaan. Sen huomaa mm. siitä, ettei bileissä koskaan joudu miettimään tupakkapaikkaa tai tuhkakuppeja. Sitten, kun joku tupakoitsija sattuukin seurueeseen, pitää ihan oikeasti miettiä, miten ne tumpit hoidettaisiin. Minulla on laajassa ystäväpiirissä oikeastaan vain yksi sellainen pariskunta, jotka polttavat ihan "oikeasti". Silloin tällöin sosiaalisesti polttavia saattaa joukossa olla. Kolmikymppistä yliopistokouluttautunutta porukkaa ollaan.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:43"]Tunnen, mutta ei tuo roskasakki ole mitään tuttuja tai ystäviä.
[/quote]
Tunnet muttei ole tuttuja? Oookooo.
[/quote]
Loogista :D
24v yliopisto-opiskelija Helsingistä tässä: kylläpä hätkähdin, en tosiaan tunne yhtään tupakoitsijaa! Läheisin jonka tiedän taitaa olla pikkusiskon kämppis. En ole edes huomannut, että juuri kukaan kävisi ainejärjestön bileideinkään aikaan polttamassa. Voisiko tästä päätellä, että tupakointi yhä vahvemmin liittyy alempaan sosioekonomiseen asemaan? Voinen ehkä vielä havainnollistaa, että ollessani harjoittelussa eräässä suuressa helsinkiläisessä asianajotoimistossa (jossa aikas hyviä palkkoja maksellaan), työpäivän aikana tupakoivia oli parista sadasta työntekijästä mielestäni kaksi (yksi melko iäkäs juristimies ja yksi assari).
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:59"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:57"]Ihan vaan tiedoksi että Suomessa on nykypäivänä miljoona tupakoitsijaa. Muistan kun 1980-luvulla koulun terveystiedon kirjassa mainittiin että silloinkin Suomessa oli miljoona tupakoitsijaa. Toki väkiluku on noista ajoista kasvanut muutamalla sadalla tuhannella, mutta ei voi sanoa että tupakointi olisi kovin radikaalisti vähentynyt 30 vuodessa. Aivan turha siis väittää että olisi Suomessa nykyään erityisen harvinaista, että joku polttaa. [/quote] Kyllä nuoret noin 18-24v melkeen kaikki polttaa tupakkaa. [/quote] Et taida lukiossa tai yliopisolla opiskella? Putkimieslinja Kainuun ammattiopistossa? [/quote] ammattikoulussa opiskelin ja silloin siellä ainaki suurinosa luokasta poltti tupakkaa
[/quote]
Niinpä. Savukkeiden sauhuttelu on nykyään sosiaalisesti eriytynyttä. Yläluokka ei polta.
Vielä 70-luvulla oli mahdotonta liikkua kulttuuripiireissä ym. eliittiseurassa ilman tupakansavua. Jos et itse juuri polttanut, niin ainakin "kaikki" muut.
Nykyään tosiaan jotkut keittäjä-kylmäköt ja siivojat vetävät sauhua kyyryssä jossain talon kulmilla. Ei kuulu enää korkeatasoisen ihmisen pirtaan.
Tästä kärsin. Tajuan munaavani itseni joka paikassa! Olen siis tämä akateeminen polttelija, kommentti 15.
Ja nyt röökitauko... etäpäivä nääs.
Olipa kiinnostava kysymys? Miettiminen paljastaa, että kyllä tupakointi on selvästi vähentynyt. En nimittäin tunne kuin yhden!
Aika laajassa sukulais- ja ystäväpiirissä ei kukaan polta eikä nykyisessä työpaikassanikaan (jossa meitä on yhteensä 16 henkeä). Mutta edellisessä työpaikassani oli kaksi tupakoijaa. Heistä toinen on sittemmin kuollut mutta toinen on elossa. Hän oli ainakin silloin ihan ketjupolttaja, kun yhdessä tehtiin hommia. Nykyään hän sairastaa kyllä syöpää, joten en ihan satavarma ole, polttaako yhä (emme ole nyt aikoihin tavanneet).
Tupakoitsijat ovat yleensä alaluokkaa. Keskiluokassa on myös tupakoitsijoita mutta vähemmän kun alaluokassa. Yläluokassa jo erittäin harvinaista jos polttaa.
Se, kuinka paljon tupakoitsijoita tunnette, paljastaa mistä sosioekonomista luokista tuntemanne ihmiset tulevat. Tuntemistani ihmisistä, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä koulutusta, polttaa yli 90 %, ja yliopisto-opiskelijoista noin 2 %. Mä en kyllä oikeasti keksi toista yhtä vahvaa ja yksinkertaista luokka-aseman ilmaisevaa tekijää. Tietämys politiikasta on samalla tavalla jakautunut mutta siitä ei saa samanlaisia yhtä selkeitä lukuja.
^ Totta, noinhan se tutkitustikin on. Mutta en ollut asiaa kunnolla sisäistänyt ennen kuin ap:n kysymys pakotti miettimään.
Olen 1950-luvulla syntyneenä nähnyt muutoksen tupakoinnin yleisyydessä selvästi. Lapsuudessani ja vielä nuoruudessanikin tupakoiva ihminen oli ihan tavallinen näky, vaan eipä ole enää. Ja tosiaan omassa (valtaosin korkeakoulutetussa) tuttavapiirissäni on enää vain se yksi ainoa tupakoija (korkeakoulutettu tosin hänkin, joten siinä mielessä poikkeus vahvistaa säännön).
t. Nr 30
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:59"] [quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:57"]Ihan vaan tiedoksi että Suomessa on nykypäivänä miljoona tupakoitsijaa. Muistan kun 1980-luvulla koulun terveystiedon kirjassa mainittiin että silloinkin Suomessa oli miljoona tupakoitsijaa. Toki väkiluku on noista ajoista kasvanut muutamalla sadalla tuhannella, mutta ei voi sanoa että tupakointi olisi kovin radikaalisti vähentynyt 30 vuodessa. Aivan turha siis väittää että olisi Suomessa nykyään erityisen harvinaista, että joku polttaa. [/quote] Kyllä nuoret noin 18-24v melkeen kaikki polttaa tupakkaa. [/quote] Et taida lukiossa tai yliopisolla opiskella? Putkimieslinja Kainuun ammattiopistossa? [/quote] ammattikoulussa opiskelin ja silloin siellä ainaki suurinosa luokasta poltti tupakkaa
[/quote]
Niinpä. Savukkeiden sauhuttelu on nykyään sosiaalisesti eriytynyttä. Yläluokka ei polta.
Vielä 70-luvulla oli mahdotonta liikkua kulttuuripiireissä ym. eliittiseurassa ilman tupakansavua. Jos et itse juuri polttanut, niin ainakin "kaikki" muut.
Nykyään tosiaan jotkut keittäjä-kylmäköt ja siivojat vetävät sauhua kyyryssä jossain talon kulmilla. Ei kuulu enää korkeatasoisen ihmisen pirtaan.
Tästä kärsin. Tajuan munaavani itseni joka paikassa! Olen siis tämä akateeminen polttelija, kommentti 15.
Ja nyt röökitauko... etäpäivä nääs.
[/quote]
Ainakin tunnut suhtautuvan asiaan rennosti. Se on hyvä. Vaikuttaa, että itsetuntosei ei oikeasti kärsi tästä huonosta tavasta.
Yritä nyt taas maanantaina lopettaa :D
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:41"]
^ Totta, noinhan se tutkitustikin on. Mutta en ollut asiaa kunnolla sisäistänyt ennen kuin ap:n kysymys pakotti miettimään.
Olen 1950-luvulla syntyneenä nähnyt muutoksen tupakoinnin yleisyydessä selvästi. Lapsuudessani ja vielä nuoruudessanikin tupakoiva ihminen oli ihan tavallinen näky, vaan eipä ole enää. Ja tosiaan omassa (valtaosin korkeakoulutetussa) tuttavapiirissäni on enää vain se yksi ainoa tupakoija (korkeakoulutettu tosin hänkin, joten siinä mielessä poikkeus vahvistaa säännön).
t. Nr 30
[/quote]
No hei, olen syntynyt 60-luvun puolessa välissä ja ns. kulttuuripiireihin. Joka kodissa oli niin sankka savu, että tuskin eteensä näki.
Kulttuurimuutos on valtaisa. Vielä 80-luvulla kysyttiin, että saako polttaa sisällä, jos kylässä oltiin. 90-luvulla mentiin automaattisesti parvekkeelle. Nyt kysytään: "saako parvekkeella polttaa"
Mun luona saa poltaa kyllä ihan sisälläkin, vaikken itse polta. Ihan niinkuin tykkää vain! Mutta se on mun koti. Ymmärrän, jos muualla ei saa.
Tunnen ja omissa tutuissa tupakoinnilla on suora yhteys koulutukseen ja juuriin. Mun suku on suuresta kaupungista ja lähes kaikki akateemisia -> kukaan ei polta. Miehen suku pienestä kunnasta eikä juuri kukaan ole kouluttautunut ammattikoulua pidemmälle (yksi amk taitaa olla) ja kaikki tätä amk käynyttä lukuunottamatta polttaa. En sano, että tää olisi aina näin mustavalkoista, mutta mun ja miehen sukujen kohdalla on. Saa nähdä kumpaan meidän lapset tulee...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:41"]
t. Nr 30
[/quote]
No hei, olen syntynyt 60-luvun puolessa välissä ja ns. kulttuuripiireihin. Joka kodissa oli niin sankka savu, että tuskin eteensä näki.
Kulttuurimuutos on valtaisa. Vielä 80-luvulla kysyttiin, että saako polttaa sisällä, jos kylässä oltiin. 90-luvulla mentiin automaattisesti parvekkeelle. Nyt kysytään: "saako parvekkeella polttaa"
Mun luona saa poltaa kyllä ihan sisälläkin, vaikken itse polta. Ihan niinkuin tykkää vain! Mutta se on mun koti. Ymmärrän, jos muualla ei saa.
[/quote]
Niin tästä jäi pois 70-luku, jolloin kenellekään ei olisi tullut mieleenkään kysyä "saako polttaa" Tupakka esiin vain ja sauhuksi. 80-luvulla tosiaan alkoi yleistyä kuitenkin kysyminen.
Äitini polttaa sisällä ja isäpuoleni kanssa.
Tupakka ei kenestäkään tee huonoa ihmistä.
Poikkeuksena: raskaana tupakoitsijat ja äidit/isät yleensäkin jotka polttavat lasten lähellä.
Itsekin poltan, mutta kyllä tuli jonkun vauvan puolesta paha mieli, kun lenkillä näin jonkun äidin heijaavan vauvan vaunuja ja vetävän samalla tupakkaa :(
Vauvapalstalla on ehdottoman tärkeätä tietää mihin "luokkaan" kuuluvaa mikin toiminto kuuluu. Nokkimisjärjestys tässä kanalaumassa on kaiken a ja o. Oli aihe mikä hyvänsä niin heti on selvitettävä sen hierarkia.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 13:43"]Tunnen, mutta ei tuo roskasakki ole mitään tuttuja tai ystäviä.
[/quote]
Tunnet muttei ole tuttuja? Oookooo.