Kuka teillä "määrää" kotona? Esim siivouksesta
Meillä minä olen se määräävämpi osapuoli ja ihan aiheesta. Jos mieheni saisi päättää niin siivottaisiin kerran viikossa tai jopa vähemmän. Kuka teillä määrää kotona mitä tehdään ja koska?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan. Lapsetkin on kasvatettu pienestä pitäen siihen että tietty siisteystaso pitää olla ja päivittäin järjestellään ja viikoittain siivotaan. Ei tarvitse käskyttää
Onko se taso yksin sinun määrittelemä vai oliko siihen muilla sananvaltaa?
Mä siivoan sata kertaa enempi kuin mies. Syystä että mulla on oma rutiinikäytäntö, tykkään siivota, siivous on keino rentoutua ja purkaa ahdistusta työpäivän jälkeen. Siedän todella huonosti sotkua. Jokainen toki oman osansa meillä tekee (ei jätetä astioita mihin sattuu, vaan viedään lavuaariin/koneeseen, vaatteet pyykkikoriin, ulkovaatteet naulakkoon, kypärät omille paikoilleen jne.).
Ja kun siivoaa joka päivä niin oikeasti se on todella nopeaa, eikä kamalaa kaaosta ehdi tulla.
Viikonloppuna hieman isompi koko kodin siivous (petivaatteiden vaihto ja viikon aikana syystä tai toisesta vääriin paikkoihin ajautuneet tavarat takaisin paikoilleen, lemmikkien häkin siivous) ja silloin aikaa menee yleensä reilu puolitoista tuntia yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrää kumpikaan eikä kumpikaan varmasti jäisi suhteeseen, jossa toinen alkaisi määräillä. Kahden aikuisen taloudessa niitä kotitöitä ei niin paljon kerry, että tarvitsisi määräillä. Kumpikin laittaa astiansa tiskikoneeseen tai pesaisee käsin sellaiset, mitä sinne ei voi laittaa; koneen tyhjentää se, joka ehtii. Imuroinnin hoitaa robotti-imuri ja välillä mies imuroi tarkemmin, hän myös pesee pyykit kunhan olen laittanut omani koriin ja vastaavasti itse laitan ne puhtaina paikoilleen. Lakanat vaihdetaan yhdessä eikä siihen tarvitse kumpaakaan määräillä. Keittiötä siivoaa enemmän mies, minä pesen vessan, muita pintoja ei juuri pyyhitä, ne hoitaa siivooja kerran kuukaudessa. Isommat hommat hoidetaan, kun molemmilla on siihen inspiraatiota, mutta esimerkiksi ikkunoiden pesun ajattelin tulevana keväänä ostaa.
Mutta kuvittelepa sitten sellainen tilanne, että se toinen ei tekisi noita töitä ilman, että toinen sanoo, että pitäisi tehdä. Ei huolehtisi tiskejä, ei imuroisi, ei siivoaisi keittiötä. Mitä sitten tekisit? Äläkä sano, ettet olisi parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa.
Huolestuisin. Miksi ihminen, joka vuosikausia on hoitanut kotia, lopettaisi sen yhtäkkiä. Ensimmäisenä tulisi mieleen masennus, toisena dementia.
Ja vaikka kuinka kiellät, niin sanon kyllä, että en olisi koskaan sitoutunut sellaiseen ihmiseen. En ainakaan saman katon alle, mutta en usko että LAT-suhdekaan olisi kovin antoisa ihmisen kanssa, joka asuisi likaisessa kodissa ja todennäköisesti kulkisi likaisissa vaatteissa.
En viittaa nyt tilanteeseen, jossa ihminen yhtäkkiä lopettaa siivoamisen, vaan että hän vain ei ole omatoiminen siivoamisen suhteen.
Et voi oikeasti tietää, millaiseen ihmiseen olisit sitoutunut. Minäkin aina ajattelin, että en voisi olla ihmisen kanssa, joka ei korjaa jälkiään ym. Niin vain kävi. Ja joudun sanoa hänelle, että sinä siivoat nyt tuon ja minä tämän. Se toimii suht hyvin, vaikka tietenkin ihan mukavaa olisi, jos hän olisi omatoimisempi.
Miten ihmeessä ei voi tietää, millaiseen ihmiseen sitoutuu? Me vietimme yhdessä neljän vuoden ajan viikonloput ja lomat ennen kuin sitouduimme avoliittoon. Tavatessamme mies oli asunut viiden vuoden ajan yksin. Kyllähän siinä pystyi jo näkemään, kuinka hän hoitaa kotiaan ja itseään!
Kuinka pian muutit yhteen puolisosi kanssa? Kuinka kauan hän oli asunut yksin sitä ennen? Miten hän oli hoitanut omaa kotiaan silloin, kun tapasitte? Oliko se viihtyisä, siisti koti? Osasiko hän hoitaa vaatehuollon, siivota oikeilla aineilla jne?[/quote]
En sitten saanut vastauksia noihin kysymyksiin.
Minusta kaiken kaikkiaan erikoinen ajatus, että "et voi oikeasti tietää, millaiseen ihmiseen olisit sitoutunut". Täydellisesti ei tietenkään voi, ihmisistä löytyy uusia piirteitä ja uusia asioita vielä vuosienkin jälkeen, mutta väitän, että kyllä muutaman vuoden intensiivisen seurustelun jälkeen jo tietää aika paljon. Ja olisi hulluutta sitoutua ennen kuin tietää.
Me muutettiin yhteen neljän vuoden seurustelun jälkeen, mutta iso virhe oli, että mies muutti suoraan lapsuudenkodistaan. Toisaalta jos olisin pakottanut miehen muuttamaan omilleen pariksi vuodeksi, olisi tämä suhde varmaan loppunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Siivooja tuskin järjestelee tavaroita paikoilleen ennen siivousta. Kuka sen tekee?
Kyllä hän laittaa joskin maksaa vähän enemmän kuin perus siivous .
Siis perussiivous on se mikä maksaa eniten, sinä puhut nyt ylläpitosiivouksesta. Perussiivous tarkoittaa että hinkataan kaikki pinnat puhtaaksi.
t. siivousfirmassa töissä
En todellakaan käytä riistosiivousfirmoja, katos ,kun sen siivoojan saa muutakin kautta.
Siistikoti kirjoitti:
Mä siivoan sata kertaa enempi kuin mies. Syystä että mulla on oma rutiinikäytäntö, tykkään siivota, siivous on keino rentoutua ja purkaa ahdistusta työpäivän jälkeen. Siedän todella huonosti sotkua. Jokainen toki oman osansa meillä tekee (ei jätetä astioita mihin sattuu, vaan viedään lavuaariin/koneeseen, vaatteet pyykkikoriin, ulkovaatteet naulakkoon, kypärät omille paikoilleen jne.).
Ja kun siivoaa joka päivä niin oikeasti se on todella nopeaa, eikä kamalaa kaaosta ehdi tulla.
Viikonloppuna hieman isompi koko kodin siivous (petivaatteiden vaihto ja viikon aikana syystä tai toisesta vääriin paikkoihin ajautuneet tavarat takaisin paikoilleen, lemmikkien häkin siivous) ja silloin aikaa menee yleensä reilu puolitoista tuntia yhteensä.
Minä niin kadehdin heitä, jotka rentoutuvat siivoamalla. Minun rentoutuskeino on leipominen ja siitähän nyt ei ikinä mitään hyvää seuraa. Tai siis seuraa, olen hyvä leipomaan, mutta painon pahus nousee.
Molemmat päättää oman siivouksen ja toisen siivoukseen ei puututa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Siivooja tuskin järjestelee tavaroita paikoilleen ennen siivousta. Kuka sen tekee?
Miksi tavaroita pitää järjestellä paikoilleen? Eikö ne ole paikoillaan? Meillä laitetaan tavara käytön jälkeen omalle paikalleen aina.
Vaimo on jo oppinut ettei tarvii imuroida kuin parin viikon välein.
[/quote]Minä niin kadehdin heitä, jotka rentoutuvat siivoamalla. Minun rentoutuskeino on leipominen ja siitähän nyt ei ikinä mitään hyvää seuraa. Tai siis seuraa, olen hyvä leipomaan, mutta painon pahus nousee.[/quote]
No onhan tämä aika harmiton keino hallita ahdistusta, josta hyötyy minusta koko perhe. Tosin miettinyt, että itse kateellinen niille, jotka rentoutuu salilla käyden tai lenkkeillen. Olisin melko timmissä kunnossa sitten. Olenkin aina nauranut, että vaihtoehto voisi olla myös ryyppääminen tai shoppailu rentoutuakseen. Että siivous on oikeasti aika pieni paha, vaikka kyllä tässä lievästi neuroosin puolella varmaan jo on ajat sitten oltu.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein teillä sitten siivotaan, jollei kerran viikossa piisaa?
Joillakin on pakkomielle siivoomiseen.
Fb:n siivoushullut ryhmässä on/oli aloitus + kommentteja, joissa jotkut siivosivat 3 tuntia joka päivä. Vaikka siis oli vain yhden hengen talous, niin silti siivosi 3h/pv.
Yksi nainen pesi joka päivä seinät ja lattiat, koska jos näin ei tee, niin lika pääsee kasaantumaan.
Joillakin ei ole ilmeisesti muuta elämää kuin siivoominen. Mulla on ja siivoan kun siltä tuntuu, eli aika harvoin. Asun yksin, niin ei tuu edes likaa ym. oikeastaan koskaan. Toki perus jutut päivittäin, keittiön tasot yms., mutta isompaa juttua fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Miksi tavaroita pitää järjestellä paikoilleen? Eikö ne ole paikoillaan? Meillä laitetaan tavara käytön jälkeen omalle paikalleen aina.
Tarkoitatko "meillä", että sinä laitat kaikkien tavarat paikoilleen vai laittavatko kaikki ihan oma-aloitteisesti ne? Minua kiinnostaa, miten sait miehen tekemään noin. Oma mies jättää kaiken just siihen tai lähimmälle tyhjälle tilalle, ja meillä alkaa olla jo kasoja joka nurkalla. Ihan sama vaikka siivoaisi, sotkuiselta näyttää silti. Pitäisiköhän ruveta nalkuttamaan tai huutamaan, toimiiko?
Meillä ei kukaan määrää. Monessa kotityöhön liittyvässä asiassa minä olen se "aloitteen tekijä", mutta en määräile.