Kuka teillä "määrää" kotona? Esim siivouksesta
Meillä minä olen se määräävämpi osapuoli ja ihan aiheesta. Jos mieheni saisi päättää niin siivottaisiin kerran viikossa tai jopa vähemmän. Kuka teillä määrää kotona mitä tehdään ja koska?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä
Eihän sitä kaikkea sultakaan voi vaatia.
Tarkoitan sitä, että parisuhteessa jompi kumpi määräisi jostain siivoamisista. Se siivoaa, joka ehtii, jaksaa ja viitsii tai jota sotku häiritsee. 37 vuoden kokemuksella parisuhteista ja vähän pitemmällä kokemuksella kodin siivoamisesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrää kumpikaan eikä kumpikaan varmasti jäisi suhteeseen, jossa toinen alkaisi määräillä. Kahden aikuisen taloudessa niitä kotitöitä ei niin paljon kerry, että tarvitsisi määräillä. Kumpikin laittaa astiansa tiskikoneeseen tai pesaisee käsin sellaiset, mitä sinne ei voi laittaa; koneen tyhjentää se, joka ehtii. Imuroinnin hoitaa robotti-imuri ja välillä mies imuroi tarkemmin, hän myös pesee pyykit kunhan olen laittanut omani koriin ja vastaavasti itse laitan ne puhtaina paikoilleen. Lakanat vaihdetaan yhdessä eikä siihen tarvitse kumpaakaan määräillä. Keittiötä siivoaa enemmän mies, minä pesen vessan, muita pintoja ei juuri pyyhitä, ne hoitaa siivooja kerran kuukaudessa. Isommat hommat hoidetaan, kun molemmilla on siihen inspiraatiota, mutta esimerkiksi ikkunoiden pesun ajattelin tulevana keväänä ostaa.
Mutta kuvittelepa sitten sellainen tilanne, että se toinen ei tekisi noita töitä ilman, että toinen sanoo, että pitäisi tehdä. Ei huolehtisi tiskejä, ei imuroisi, ei siivoaisi keittiötä. Mitä sitten tekisit? Äläkä sano, ettet olisi parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa.
Huolestuisin. Miksi ihminen, joka vuosikausia on hoitanut kotia, lopettaisi sen yhtäkkiä. Ensimmäisenä tulisi mieleen masennus, toisena dementia.
Ja vaikka kuinka kiellät, niin sanon kyllä, että en olisi koskaan sitoutunut sellaiseen ihmiseen. En ainakaan saman katon alle, mutta en usko että LAT-suhdekaan olisi kovin antoisa ihmisen kanssa, joka asuisi likaisessa kodissa ja todennäköisesti kulkisi likaisissa vaatteissa.
Mahdatte elää kuin siat pellossa, jos ei riitä, että kerran viikkoon siivotaan.
Opettele AP elämään siivommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrää kumpikaan eikä kumpikaan varmasti jäisi suhteeseen, jossa toinen alkaisi määräillä. Kahden aikuisen taloudessa niitä kotitöitä ei niin paljon kerry, että tarvitsisi määräillä. Kumpikin laittaa astiansa tiskikoneeseen tai pesaisee käsin sellaiset, mitä sinne ei voi laittaa; koneen tyhjentää se, joka ehtii. Imuroinnin hoitaa robotti-imuri ja välillä mies imuroi tarkemmin, hän myös pesee pyykit kunhan olen laittanut omani koriin ja vastaavasti itse laitan ne puhtaina paikoilleen. Lakanat vaihdetaan yhdessä eikä siihen tarvitse kumpaakaan määräillä. Keittiötä siivoaa enemmän mies, minä pesen vessan, muita pintoja ei juuri pyyhitä, ne hoitaa siivooja kerran kuukaudessa. Isommat hommat hoidetaan, kun molemmilla on siihen inspiraatiota, mutta esimerkiksi ikkunoiden pesun ajattelin tulevana keväänä ostaa.
Mutta kuvittelepa sitten sellainen tilanne, että se toinen ei tekisi noita töitä ilman, että toinen sanoo, että pitäisi tehdä. Ei huolehtisi tiskejä, ei imuroisi, ei siivoaisi keittiötä. Mitä sitten tekisit? Äläkä sano, ettet olisi parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa.
Huolestuisin. Miksi ihminen, joka vuosikausia on hoitanut kotia, lopettaisi sen yhtäkkiä. Ensimmäisenä tulisi mieleen masennus, toisena dementia.
Ja vaikka kuinka kiellät, niin sanon kyllä, että en olisi koskaan sitoutunut sellaiseen ihmiseen. En ainakaan saman katon alle, mutta en usko että LAT-suhdekaan olisi kovin antoisa ihmisen kanssa, joka asuisi likaisessa kodissa ja todennäköisesti kulkisi likaisissa vaatteissa.
En viittaa nyt tilanteeseen, jossa ihminen yhtäkkiä lopettaa siivoamisen, vaan että hän vain ei ole omatoiminen siivoamisen suhteen.
Et voi oikeasti tietää, millaiseen ihmiseen olisit sitoutunut. Minäkin aina ajattelin, että en voisi olla ihmisen kanssa, joka ei korjaa jälkiään ym. Niin vain kävi. Ja joudun sanoa hänelle, että sinä siivoat nyt tuon ja minä tämän. Se toimii suht hyvin, vaikka tietenkin ihan mukavaa olisi, jos hän olisi omatoimisempi.
Huono provo, pitäisi olla aika neuroottikko jos siivoaisi enemmän kuin kerran viikossa. Sekin tuntuu jo liioittelulta. Jos minä saisin päättää, niin meillä siivottaisiin kerran kahdessa kuukaudessa. Korkeintaan sängyn alta tunkevat villkoirat voisi lakaista siivousten välillä pois, mutta muuten hukkaan heitettyä aikaa.
m38
Minä. Määräsin siivoojan tekemään tänään joulusiivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Siivooja tuskin järjestelee tavaroita paikoilleen ennen siivousta. Kuka sen tekee?
Olen eri, mutta meillä laitetaan tavarat paikoilleen heti käytön jälkeen eikä jätetä lojumaan sinne tänne. Kumpikin tekee näin ihan omasta tahdostaan eikä määräillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viittaa nyt tilanteeseen, jossa ihminen yhtäkkiä lopettaa siivoamisen, vaan että hän vain ei ole omatoiminen siivoamisen suhteen.
Et voi oikeasti tietää, millaiseen ihmiseen olisit sitoutunut. Minäkin aina ajattelin, että en voisi olla ihmisen kanssa, joka ei korjaa jälkiään ym. Niin vain kävi. Ja joudun sanoa hänelle, että sinä siivoat nyt tuon ja minä tämän. Se toimii suht hyvin, vaikka tietenkin ihan mukavaa olisi, jos hän olisi omatoimisempi.
Miten ihmeessä ei voi tietää, millaiseen ihmiseen sitoutuu? Me vietimme yhdessä neljän vuoden ajan viikonloput ja lomat ennen kuin sitouduimme avoliittoon. Tavatessamme mies oli asunut viiden vuoden ajan yksin. Kyllähän siinä pystyi jo näkemään, kuinka hän hoitaa kotiaan ja itseään!
Kuinka pian muutit yhteen puolisosi kanssa? Kuinka kauan hän oli asunut yksin sitä ennen? Miten hän oli hoitanut omaa kotiaan silloin, kun tapasitte? Oliko se viihtyisä, siisti koti? Osasiko hän hoitaa vaatehuollon, siivota oikeilla aineilla jne?
Minä määrään itseäni siivoamaan. Mies käy töissä ja minä olen kotona, joten tietenkin minun tulee tehdä kaikki kotityöt lasten hoidon lisäksi. Teen myös pihatyöt, kuten talvella lumityöt.
Minä !ps: Helpoa sanoa minä,kun asun yksin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Siivooja tuskin järjestelee tavaroita paikoilleen ennen siivousta. Kuka sen tekee?
Mitä tavaroita? Meillä laitetaan tavarat paikoilleen käytön jälkeen tai ainakin vuorokauden sisällä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo määräsi aiemmin, kuoli koronaronotteeseen ja nyt määrään minä
Kumpi se niistä kahdesta oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Kyllä hän laittaa joskin maksaa vähän enemmän kuin perus siivous .
Siis perussiivous on se mikä maksaa eniten, sinä puhut nyt ylläpitosiivouksesta. Perussiivous tarkoittaa että hinkataan kaikki pinnat puhtaaksi.
t. siivousfirmassa töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy siivooja.
Kyllä hän laittaa joskin maksaa vähän enemmän kuin perus siivous .
Siis perussiivous on se mikä maksaa eniten, sinä puhut nyt ylläpitosiivouksesta. Perussiivous tarkoittaa että hinkataan kaikki pinnat puhtaaksi.
t. siivousfirmassa töissä
Kyllähän tuo kommentti kertoi, ettei ihminen ole koskaan ostanut siivousta. Meillä käy siivooja pitämässä ylläpitosiivousta ja kyllähän se edellyttää, että ensin on itse tasot tyhjennetty. Ei hän voi tietää, missä haluamme pitää tavaroita eikä siinä työpöytää paljon kannata siivouttaa, jos se on paperipinojen, kalenterin, kynien ym peitossa. Ihan sama keittiössä; jos haluaa, että hän pystyy pyyhkimään pinnat, niin on siivottava pois Hesari-pinot yms. Hyvä puoli onkin, että se pakottaa hoitamaan ensin itse pinnat tyhjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ei voi tietää, millaiseen ihmiseen sitoutuu? Me vietimme yhdessä neljän vuoden ajan viikonloput ja lomat ennen kuin sitouduimme avoliittoon. Tavatessamme mies oli asunut viiden vuoden ajan yksin. Kyllähän siinä pystyi jo näkemään, kuinka hän hoitaa kotiaan ja itseään!
Kuinka pian muutit yhteen puolisosi kanssa? Kuinka kauan hän oli asunut yksin sitä ennen? Miten hän oli hoitanut omaa kotiaan silloin, kun tapasitte? Oliko se viihtyisä, siisti koti? Osasiko hän hoitaa vaatehuollon, siivota oikeilla aineilla jne?[/quote]
En sitten saanut vastauksia noihin kysymyksiin.
Minusta kaiken kaikkiaan erikoinen ajatus, että "et voi oikeasti tietää, millaiseen ihmiseen olisit sitoutunut". Täydellisesti ei tietenkään voi, ihmisistä löytyy uusia piirteitä ja uusia asioita vielä vuosienkin jälkeen, mutta väitän, että kyllä muutaman vuoden intensiivisen seurustelun jälkeen jo tietää aika paljon. Ja olisi hulluutta sitoutua ennen kuin tietää.
Ei kukaan. Lapsetkin on kasvatettu pienestä pitäen siihen että tietty siisteystaso pitää olla ja päivittäin järjestellään ja viikoittain siivotaan. Ei tarvitse käskyttää
Millaisia sikoja asuu asunnossa, jossa viikkosiivous ei riitä?
Mutta vastaus; mies määrää mutta myös siivoaa itse 95% asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
No siivouksesta "määrään" minä, koska kukaan muu ei täällä omatoimisesti siivoa kuin minä. Mun mies on oikeasti aika kauhea sottapytty, onneksi sentään vähän on tässä viidentoista yhteisen vuoden aikana parantanut. En mäkään mikään kauhean siisti ole, mutta sentään nyt jonkainlaista järjestystä ja puhtautta yritän pitää yllä.
Eihän tuo kerro mistään muusta kun siitä että olet yksin päättänyt siisteystason ja kriteerit jonka toteutusta vaadit kaikilta
Vahvin eli minä. Kettinkiä löysätään sen verran, että akka ylettyy imuroimaan olohuoneessakin.