Ammatteja, joita mielenterveysongelmainen voi tehdä
Ammatti, jota olen tehnyt 13 vuotta, alkaa tulla tiensä päähän. Diagnoosina 2. asteen kaksisuuntainen masennuspainotteinen. En kykene "hoitamaan" ketään eli hoitoala ei tule kysymykseen. Eläkkeelle en halua. Mitä ammatteja voisit ehdottaa?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:57"]Periaatteessa kaikki itsellinen toiminta, jossa voit säädellä työtahtia mielialasi mukaan. Mitä osaat? Kirjoittaminen? Itse teen free lancer -pohjalta kielenhuoltoon liittyviä toimeksiantoja sekä sivuhommana lehtijuttuja jaksamisen mukaan. En pärjäisi normaalissa palkkatyössä esimiehen valvovan silmän alla. [/quote] Olen kirjoittanut pöytälaatikkoon kirjoja, mutta en ole saanut julkaistuksi. ap
[/quote]
Minkälaista palautetta olet saanut kustantajilta? Olisiko sinulla mahdollisuuksia tuottaa sisältöjä mediaan?
14.
[/quote]
Aihe liian pliisu. Toisessa ei tarpeeksi taustatietoja. Pari harlekiinikamaa, vaikea löytää kustantajaa. Runoja on todella hankala saada kustannettua. Toki toimittajan ammatti sopisi. Blogeihin en ole löytänyt aihetta/punaista lankaa, josta kirjoittaa. ap
Itse olen mielenterveyskuntoutuja. Kaksi vuotta saikulla ja nyt pohdiskelen ammatteja. Ajattelin hienomekaanikoksi, sillä uskon sen olevan suht itsenäistä hommaa. Siinä saa myös käsillä tehdä, joten ahdistavat ajatukset eivät välttämättä pääse laukkaamaan :)
Minkä tyyppisiä kirjoja olet tarjonnut kustantajille? Proosaa, runoja vaiko tietokirjoja? Tietänet, että tietokirjoihin lasketaa esim. matkakertomukset, elämäkerralliset opukset jne.
14
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:10"]Mikä sinua kiinnostaa? :) Oikeestaan taivas on rajana, jos jättää nuo hoivapuolen ammatit pois. Käy tekemässä netissä ammatinvalintatesti, jos saisit siitä jotain apuja. Tsemppiä elämässä eteenpäin!
T: N25, jolla samankaltainen tilanne.
[/quote]
Ammatinvalintatestissä turvallisuusala eli poliisi, vartija. Vartijan ammattista olen haaveillut vuosikausia. Harmi, ettei kotipaikkakunnalla ole vankilaa eikä lähikaupungeissakaan. Toki myymälävartija, portsari. Yksi mahdollinen. ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:12"]
Minkä tyyppisiä kirjoja olet tarjonnut kustantajille? Proosaa, runoja vaiko tietokirjoja? Tietänet, että tietokirjoihin lasketaa esim. matkakertomukset, elämäkerralliset opukset jne.
14
[/quote]
Ok, ehditkin jo vastata.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:12"]Minkä tyyppisiä kirjoja olet tarjonnut kustantajille? Proosaa, runoja vaiko tietokirjoja? Tietänet, että tietokirjoihin lasketaa esim. matkakertomukset, elämäkerralliset opukset jne.
14
[/quote]
Romanttista fantasiaa. Lisäksi kirjaa polyamoriasta, proosaa. Ko elämäntapaiset eivät pitäneet kirjaa todentuntuisena saamani palautteen perusteella. ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:16"]Oletko mies vai nainen?
14
[/quote]
Nainen. ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:12"]Minkä tyyppisiä kirjoja olet tarjonnut kustantajille? Proosaa, runoja vaiko tietokirjoja? Tietänet, että tietokirjoihin lasketaa esim. matkakertomukset, elämäkerralliset opukset jne. 14 [/quote] Romanttista fantasiaa. Lisäksi kirjaa polyamoriasta, proosaa. Ko elämäntapaiset eivät pitäneet kirjaa todentuntuisena saamani palautteen perusteella. ap
[/quote]
Jännä ristiriita, että kuitenkin pidät vanginvartijan hommia mieluisina.
Miten olisi kurssitus vartijaksi? Koulutus on lyhyt ja töitä käsittääkseni hyvin tarjolla eritoten naisille. Alalla on mielikuva, että naiset pärjäävät paremmin puhumalla konfliktitilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:12"]Minkä tyyppisiä kirjoja olet tarjonnut kustantajille? Proosaa, runoja vaiko tietokirjoja? Tietänet, että tietokirjoihin lasketaa esim. matkakertomukset, elämäkerralliset opukset jne. 14 [/quote] Romanttista fantasiaa. Lisäksi kirjaa polyamoriasta, proosaa. Ko elämäntapaiset eivät pitäneet kirjaa todentuntuisena saamani palautteen perusteella. ap
[/quote]
Jännä ristiriita, että kuitenkin pidät vanginvartijan hommia mieluisina.
Miten olisi kurssitus vartijaksi? Koulutus on lyhyt ja töitä käsittääkseni hyvin tarjolla eritoten naisille. Alalla on mielikuva, että naiset pärjäävät paremmin puhumalla konfliktitilanteissa.
[/quote]
No ehkä vanginvartija ei ole realistinen. ap
Jotan käsityöläishommaa opiskelemaan? Artesaani? Puuseppä? Miten olis matkailuala? Elintarvikepuolen työt, leipuri, kondiittori tms.?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:01"]Oletetaan, että olet valmis hankkimaan koulutuksen. Siinä tapauksessa esimerkiksi: myyjä, toimistotyöntekijä, puutarhuri/maisemanhoitaja. kiinteistönhoitaja (näillä on hyvin töitä, eikä koulutukseen pääsy ole vaikeaa) [/quote] Olen valmis. Kiinteistönhoitaja tuskailla n, jos siinä pitää osata korjaushommia. Toki onnistuisi haravointi, siivous, ovien lukitseminen ym.
[/quote]
Ne korjaushommat, mitä tarvii osata, opetetaan kyllä siinä koulutuksessa. Ei niitä valmiiksi tarvitse osata. Ei siis hätää.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:23"]Jotan käsityöläishommaa opiskelemaan? Artesaani? Puuseppä? Miten olis matkailuala? Elintarvikepuolen työt, leipuri, kondiittori tms.?
[/quote]
Pohdin maalaria. Mutta mitä netistä olen lukenut, naiset ei pärjää rakennustyömailla, kun pitäisi nostella raskaita säkkejä. Ruokaa en osaa laittaa. Mitä artesaani tekee?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:01"]Oletetaan, että olet valmis hankkimaan koulutuksen. Siinä tapauksessa esimerkiksi: myyjä, toimistotyöntekijä, puutarhuri/maisemanhoitaja. kiinteistönhoitaja (näillä on hyvin töitä, eikä koulutukseen pääsy ole vaikeaa) [/quote] Olen valmis. Kiinteistönhoitaja tuskailla n, jos siinä pitää osata korjaushommia. Toki onnistuisi haravointi, siivous, ovien lukitseminen ym.
[/quote]
Ne korjaushommat, mitä tarvii osata, opetetaan kyllä siinä koulutuksessa. Ei niitä valmiiksi tarvitse osata. Ei siis hätää.
[/quote]
Tämä voisi olla :) Ihan hyvä idea! ap
Harmillista, että asun pienehkössä kaupungissa eli en voi ajatella polkupyörälähettiä, jota olen joskus ajatellut.ap
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:23"]Jotan käsityöläishommaa opiskelemaan? Artesaani? Puuseppä? Miten olis matkailuala? Elintarvikepuolen työt, leipuri, kondiittori tms.? [/quote] Pohdin maalaria. Mutta mitä netistä olen lukenut, naiset ei pärjää rakennustyömailla, kun pitäisi nostella raskaita säkkejä. Ruokaa en osaa laittaa. Mitä artesaani tekee?
[/quote]
Hei, sori nyt vain, mutta alkaa vaikuttaa, ettet oikeasti halua tehdä yhtään mitään. Maalari ei nostele mitään säkkejä, elintarvikepuoli ei tosiaankaan tarkoita, että sinun pitäisi osata laittaa neljän tähden illallisia. Suhtaudut kaikkeen tosi negatiivisesti.
Artesaanin työnkuvan varmasti löydät netistä. En suosittele, alalla työttömyyttä tosi paljon.
14
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:42"]Mitä rajoituksia sinulla käytännössä on? [/quote] Henkisiä. Ahdistaa ja uuvun helposti. Mutta kykenen uskoakseni 50-90% normityöaikaan. Työelämässä aion pysyä kynsin ja hampain kiinni, en halua eläkeputkeen. Ikää vasta 40. Työn pitäisi olla "tekemistä" ei hoitamista, kun hyvä että itsensä jaksaa henkisesti hoitaa. Olen harkinnut esim roskakuskia, mutta minulla ei ole ajokorttia ja keskittymiseni liikenteessä on epävarmaa. Kuulostan tosi sairaalta :( Mutta en jaksa uskoa, että osa-aikainen työ olisi sen huonompi kuin jatkuva kotona oleminen. ap
[/quote]
Pystyt kuitenkin tekemään töitä ihmisten kanssa, niin että on työkavereita tai asiakkaita?
Olisiko kampaaja?
[/quote]hmm tuo on aika "muotiammatti" eli töitä ei ole ja kampaamoyrityksiä on joka kulmalla joten yrittäjyyskään ei ole kannattavaa :/
työ joka on tekemistä, muutama tulee mieleen ja ne ovat: varastonhoitaja, kiinteistönhoitaja, laitoshuoltaja, ravintolatyöntekijä ja muuttomies! Kai sulla fysiikka on kunnossa, että voit tehdä fyysistä työtä?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:23"]
Jotan käsityöläishommaa opiskelemaan? Artesaani? Puuseppä? Miten olis matkailuala? Elintarvikepuolen työt, leipuri, kondiittori tms.?
[/quote]noista kaikista on ylitarjontaa!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:23"]Jotan käsityöläishommaa opiskelemaan? Artesaani? Puuseppä? Miten olis matkailuala? Elintarvikepuolen työt, leipuri, kondiittori tms.? [/quote] Pohdin maalaria. Mutta mitä netistä olen lukenut, naiset ei pärjää rakennustyömailla, kun pitäisi nostella raskaita säkkejä. Ruokaa en osaa laittaa. Mitä artesaani tekee?
[/quote]
Hei, sori nyt vain, mutta alkaa vaikuttaa, ettet oikeasti halua tehdä yhtään mitään. Maalari ei nostele mitään säkkejä, elintarvikepuoli ei tosiaankaan tarkoita, että sinun pitäisi osata laittaa neljän tähden illallisia. Suhtaudut kaikkeen tosi negatiivisesti.
Artesaanin työnkuvan varmasti löydät netistä. En suosittele, alalla työttömyyttä tosi paljon.
14
[/quote]
Olen vain realisti. Mietin omia rajoituksiani. Täällä on tullut jo ehdotuksia, jotka kirjoitan paperille ylös. ap
Mikä sinua kiinnostaa? :) Oikeestaan taivas on rajana, jos jättää nuo hoivapuolen ammatit pois. Käy tekemässä netissä ammatinvalintatesti, jos saisit siitä jotain apuja. Tsemppiä elämässä eteenpäin!
T: N25, jolla samankaltainen tilanne.