Mitä todella ajattelet lihavasta ihmisestä?
Kommentit (33)
Ei mulla ole mitään varaa voivotella kenenkään painoa. Näytän hyvältä ja terveeltä, mutta olen alkoholisti, pahasti mielenterveysongelmainen, syömishäiriöinen ja aikalailla toivoton tapaus.
Huomaan kyllä runsaan ylipainon, mutta ohitan asian. Enemmän ajatuksiini ihmisestä vaikuttaa se, hymyileekö se mulle, näyttääkö se iloiselta vai murheelliselta, mitä se sanoo, onko se siistin näköinen, missä tapaan sen jne.
En ymmärrä miten lihominen isoihin mittoihin on mahdollista. Ymmärrän, että jos syö epäterveellisesti ja tai liikaa niin painoa voi tulla ja pyöreäksikin voi joutua mutta miten se on mahdollista että lihoaa michelinukoksi tyyliin painoindeksi yli 30-35 ja siitä eteenpäin.
Olen 33-vuotias ja aineenvaihduntani on jo huomattavasti hidastunut parikymppisestä mutta en harrasta liikuntaa ja syön ihan mitä huvittaa. Varmaan geneettistä myös kutrn joillain lihominen mutta en mä ainakaan saa itseäni lihomaan vaikka mitä tekisin. Joskus tulee muutama kilo ja sitten se taas jossain kohta lähtee.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:34"]En ymmärrä miten lihominen isoihin mittoihin on mahdollista. Ymmärrän, että jos syö epäterveellisesti ja tai liikaa niin painoa voi tulla ja pyöreäksikin voi joutua mutta miten se on mahdollista että lihoaa michelinukoksi tyyliin painoindeksi yli 30-35 ja siitä eteenpäin.
Olen 33-vuotias ja aineenvaihduntani on jo huomattavasti hidastunut parikymppisestä mutta en harrasta liikuntaa ja syön ihan mitä huvittaa. Varmaan geneettistä myös kutrn joillain lihominen mutta en mä ainakaan saa itseäni lihomaan vaikka mitä tekisin. Joskus tulee muutama kilo ja sitten se taas jossain kohta lähtee.
[/quote] Sama :)
En arvostele ihmistä hänen painon tai ulkomuotonsa mukaan. Minusta kaikki ovat ok oli sitten minkä kokoinen tahansa mut joskus se kyllä harmittaa kun istun esim.bussissa ja viereen tulee tosi iso ihminen ja vie sen oman penkkinsä lisäksi mun penkistä puolet eli se ihminen tulee ihan kiinni ja osaksi mun päälle kun istuu siinä. Heräähän siinä ajatus että nyt pitäis kyllä jotain tehdä. Ja sitä myös ihmettelen että eikö sairaalloisen lihavat ymmärrä mitä se ylipaino teke terveydelle.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:34"]
En ymmärrä miten lihominen isoihin mittoihin on mahdollista. Ymmärrän, että jos syö epäterveellisesti ja tai liikaa niin painoa voi tulla ja pyöreäksikin voi joutua mutta miten se on mahdollista että lihoaa michelinukoksi tyyliin painoindeksi yli 30-35 ja siitä eteenpäin.
[/quote]
No jos ajattelet niin, että suklaalevyssä on noin 1000 kcal, niin jos syöt joka päivä sen verran ihan normaalien syömisten lisäksi, niin se tekee 365 000 kcal vuodessa. Yksi kilo läskiä vaatii noin 7000 kcal:n ylensyöntiä, eli tuosta tulee 52 kiloa. Käytännössä tietysti suurempi massa sitten vaatii taas enemmän energiaa ja muutkin asiat vaikuttaa, mutta vastauksena kysymykseen, että miten voi lihoa niin paljon, niin kyllä varmaan sinäkin pystyisit syömään kokonaisen suklaalevyn päivässä? Sitten jos toistaisit sen tarpeeksi usein, niin painoa kertyisi.
Minä koen, että pysyäkseni edes lievästi ylipainoisena, joudun tekemään ihan hirveästi työtä ja kieltäytymään herkuista koko ajan ja miettimään syömisiäni joka päivä. Toiset ihmiset toki lihoo helpommin, mutta enimmäkseen luulen eron olevan ihan tavoissa ja tottumuksissa. Minä olen tottunut syömään paljon ja siksi on vaikeaa syödä vähän, sinä olet ilmeisesti tottunut syömään vähän ja se tuntuu sinusta ihan normaalilta. Mutta jos pitäisit kirjaa kaikesta syömästäsi, niin varmaan huomaisit, ettei niitä kilokaloreita niin kauheasti kerry.
Vähän riippuu, että miten lihava on. Jos on ihan valtava ja liikkuminen on vaikeaa ja hengitys vinkuu, niin tunnen sääliä. Mutta jos nyt vain on vähän pyöreä, niin ei kiinnosta yhtään, enkä ajattele mitään.
En ajattele mitään jos on lievää tai suurtakin ylipainoa. Mutta jos joku on oikeasti lihava - siis jo sairaalloisen lihava, josta näkee, että kävely ei meinaa onnistua, ylös ei meinaa päästä jne. Silloin säälin tätä ihmistä ja mietin kuinka hankalaa elämä mahtaa olla. Välillä mietin, että miten ihminen päästää itsensä siihen kuntoon - aina pitäisi kuitenkin myös muistaa, että aina se ei ole itsestä kiinni; lääkkeet tai sairauskin voi olla syynä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:34"]
[/quote] Kiitos! Vahvistitte taas mun käsitystä siitä, että tämä ei ole mun syy. T:bmi50
Kyllähän sitä väistämättä ajattelee, että kyseessä on jollakin tasolla laiska ja itsestään (sekä läheisistään!) välittämätön ihminen tai sitten jollain tavalla sairas, jonka seurauksesta lihavuus. Ja ihmettelen myös sitä itsekurin puutosta, miten ihminen voi päästää itsensä sellaiseen kuntoon.
Tässä tarkoitan siis oikeasti reippaasti ylipainoisen näköisiä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:18"]
Kyllähän sitä väistämättä ajattelee, että kyseessä on jollakin tasolla laiska ja itsestään (sekä läheisistään!) välittämätön ihminen tai sitten jollain tavalla sairas, jonka seurauksesta lihavuus. Ja ihmettelen myös sitä itsekurin puutosta, miten ihminen voi päästää itsensä sellaiseen kuntoon.
Tässä tarkoitan siis oikeasti reippaasti ylipainoisen näköisiä ihmisiä.
[/quote]
Miksi alapeukutettu niin reippaasti :o?
Miesten kohdalla lihavuus ei häiritse ainakaan minua. (poikkeuksena ehkä ihmiset, jotka tarvitsevat lentokonneessa kaksi paikkaa...).
Naisten kohdalla olen kriittisempi. Useimmat lihavat naiset ovat alastomina melko epäesteettisiä. Poikkeuksena ehkä aivan nuoret ylipainoiset naiset.