Pystytkö myöntämään jos olet väärässä?
Kommentit (28)
Olen ainakin kerran myöntänyt olevani väärässä täällä av:lla.
Kyllä, mutta useimmiten se on vaikeaa. Ikään kuin olisi suurikin häpeä olla väärässä.
Eipä se niin ihmeellistä ole. Ei se maine siitä ainakaan huononnu enää :D
Kyllä pystyn. En ole ikinä vielä ollut väärässä.
Pystyn. Mutta olen sillä tavoin viisas, että kaikki mielipiteeni ovat alttiina muutokselle koko ajan, tiedon ja ymmärryksen lisääntyessä.
Olis varmaan vaikeampaa myöntää että on väärässä, jos sitoo koko ihmisarvonsa ja identiteettinsä johonkin asiakysymykseen, ja sitten hirttäytyy kiinni johonkin väitteeseen. Sellaisiakin kuulemma on.
En ole vielä ollut väärässä. Vaikea sanoa.
Pystyn kyllä. Ja myös pyytämään anteeksi niin että todella tarkoitan sitä.
Olen kovasti joutunut sitä opettelemaan. Kasvoin perheessä jossa vanhemmat ei koskaan pyytäneet anteeksi mitään.
Selittäisittekö mulle miksi se on aivan hirvittävän kamalaa joidenkin mielestä? Minusta on jotenkin noloa jos ei pysty myöntämään olevansa väärässä.
En heti. Olen isältäni perinyt inttämisen, mutta koitan harjoitella pois. Juuri vähän aikaa sitten myönsin olevani väärässä ja intin vain vähän. Edistystä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn. Mutta olen sillä tavoin viisas, että kaikki mielipiteeni ovat alttiina muutokselle koko ajan, tiedon ja ymmärryksen lisääntyessä.
Olis varmaan vaikeampaa myöntää että on väärässä, jos sitoo koko ihmisarvonsa ja identiteettinsä johonkin asiakysymykseen, ja sitten hirttäytyy kiinni johonkin väitteeseen. Sellaisiakin kuulemma on.
Hyvin sanottu. On viisasta olla avoin uudelle tiedolle. Termi "takinkääntäjä" on typerä. On viisasta muuttaa mielipidettä ja käyttäytymistä jos saa parempaa tietoa, tai jos kokemus osoittaa että olet ollut väärässä. Vain olemalla halukas oppimaan, ja avoin uudelle tiedolle, voi kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Joss ihminen on väärässä on erehtynyt mikä tarkoiittaa sitä etttä hänellä ei esim ole ollut vaikka kaikkea tietoa ja on pitänyt osa vetäää vaikka arvalla ja miten paljon arvalla heitttää niiin sen kovemmat riskit jos on panoksia siiinä suhteeessa pelisssä.
Eii ymmärrä kokonaistilannetta joiihin vaikka omia valintojaan vaikka oman arvopohjansa suhteutttaisi muutoin kuin liiian myöhään.
Viimeksi tänään jouduin myöntämään että toimin väärin ja pyysin anteeksi. Oli aivan uskomattoman vaikeaa. Onneksi tein sen sähköpostitse, kasvokkain se olisi ollut vielä kamalampaa. Itkuhan sen jälkeen pääsi mutta itkun jälkeen vähän helpotti. Vaikeaa on. Mikä on tyhmää, koska itselle tulee aina hyvä mieli, jos joku pyytää itseltä anteeksi, joten miksi ei antaisi sitä iloa välillä muille?
Totta kai. Teen työssäni päivittäin kymmeniä isompia ja pienempiä päätöksiä. Osa niistä menee metsään. Kun myöntää asian (itselleenkin), voi mennä eteenpäin. Kaikkihan virheitä tekevät, en ole poikkeus. Virheistä voi oppia.
Tietenkin.
Tyhmähän olisi jos en niin tekisi.
Jos toinen tai keskustelukumppani pystyy osoittamaan, että olen todellakin väärässä, niin sehän on fakta joka on hyväksyttävä.
Mielipuoli olisin jos en moista myöntäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joss ihminen on väärässä on erehtynyt mikä tarkoiittaa sitä etttä hänellä ei esim ole ollut vaikka kaikkea tietoa ja on pitänyt osa vetäää vaikka arvalla ja miten paljon arvalla heitttää niiin sen kovemmat riskit jos on panoksia siiinä suhteeessa pelisssä.
Eii ymmärrä kokonaistilannetta joiihin vaikka omia valintojaan vaikka oman arvopohjansa suhteutttaisi muutoin kuin liiian myöhään.
Taii tuo tarkoittaa huijatuksi tulemista. Suuuremmassa mittakaavassa saa neuvoja vaikka lakimiehiltä ja muilta asiantuntijoiilta.
Vierailija kirjoitti:
En heti. Olen isältäni perinyt inttämisen, mutta koitan harjoitella pois. Juuri vähän aikaa sitten myönsin olevani väärässä ja intin vain vähän. Edistystä sekin.
Hieno vastaus. Voit olla ylpeä itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Teen työssäni päivittäin kymmeniä isompia ja pienempiä päätöksiä. Osa niistä menee metsään. Kun myöntää asian (itselleenkin), voi mennä eteenpäin. Kaikkihan virheitä tekevät, en ole poikkeus. Virheistä voi oppia.
Pieenetkin virheet voi maksaa liikaaa.