saako lapsen syntymän jlk paremmin nukuttua?
Olen viimeisillään raskaana ja herään n. 1h välein vessaan tai asento huono/nälkä/närästys jano. Ja joskus menee yöllä montakin tuntia, että saa unta.
Saakohan paremmin nukuttua lapsen syntymän jälkeen? Tiedän että vauvat valvottavat öisin, mutta jos unenlaatu paranisi ja heräisi enää parikertaa yössä? Onko kellään käynyt näin?
Kommentit (38)
Synnytyksen jälkeen hormonitkin auttaa siinä, ettei katkonainen uni uuvuta. Toki koliikki on asia erikseen, mutta useamman vauvan jälkeen mun kokemus on ollu, että ku lonkka- ja selkäjomotukset hellittää, pissalla ei tarvi juosta ja maha ei oo tiellä, nukkuminen on helpompaa.. tosin maidon noustessa rinnat saattaa olla tiellä ja aratkin..
Loppuraskauden tukalasta olosta johtuva unen puute on rankempaa, kuin vauvan kanssa heräily. Älä tosin tuudittaudu siihen, että vauvasi oppii nukkumaan ehjiä öitä pian. Nämä tässä ketjussa vastanneet, joiden pikkuvauvat nukkuvat keskeytyksettä 6-8 tuntia, ovat poikkeuksia. Valtaosa vauvoista nukkuu koko yön heräämättä kertaakaan vasta lähempänä kahta ikävuotta. Onneksi yösyöminen loppuu jo paljon ennen sitä. Tsemppiä.
Synnytyksen jälkeen unenlaatu on parempaa ja voi nukkua ihan missä asennossa haluaa. Minusta oli kurjempaa heräillä raskausaikana oman olon takia kuin kivuttomana syöttämään vauvaa.. Uudelleen nukahtaminenkin on vauvan synnyttyä helpompaa kun ei kolota jne. Tsemppiä loppuraskauteen! :)
Täällä herätään 10kk kanssa edelleen 1-2tunnin välein. ..
Kaksi viikkoisesta saakka herätty max 2x yössä. Ne ekat kaksi viikkoa syötin oheen mukaan 4h välein ja silloinkin tyttö piti herättää syömään. Tuntui typerältä, niin lopetin. Ekan kerran nukkui 12h putkeen yöllä 4 viikkoisenna. Nut on 6kk vanha ja esim. viime yönä heräsi syömään kerran.
Mun lapsi heräsi puolen tunnin-tunnin välein puolitoistavuotiaaksi asti... valvoi aina tunnista kolmeen tuntiin. Mun kroppa meni niin sekaisin, etten lopulta saanut nukahdettua enää edes silloin kun olisi pystynyt :/ kyllä olin pirun paljon levänneempi loppuraskaudesta kuin lapsen syntymän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:09"]No kyllähän ne usein sen 2-3 tuntia ainakin nukkuu. Toki alkuvaiheessa saatta yösyöttöön mennä kakkavaipanvaihtoineen 30-60min. mut eipä oo nukahtamisongelmia ainakaan sitten. Kannattaa suosiolla mennä yhdessä vauvan kanssa nukkumaan. Kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa voi viettää sitten kun vauva on vähän isompi.
[/quote]
Muuten olen samaa mieltä mutta kyllä se miehen kanssa kahdenkeskeinen aika meillä ainakin oli todella tärkeää. Vaikka edes pieni hetki kun kahdestaan juodaan teetä tai tehdään ruokaa, käydään yhdessä suihkussa tai katsotaan uutisia!
Itse nukkuminen on ollut "helpompaa" vauvan kuin ison mahan kanssa, mutta meillä 1,5 v. heräilee kyllä edelleen 1-5 kertaa yössä syystä x, y ja z.
Murrosiässä ne vasta valvottaakin. Saat nukkua sit taas kun ne muuttaa pois kotoa :)
Mä olen nukkunut vauva-aikoina kuin tukki. Laitokselta saakka nukkuneet sen eka pätkän vähintään 6h yhtäjaksoisesti. Se on imetyshuuruiselle äidille ikuisuus:) Toisen aikaan jo odotin, että syntyisi ja saisin taas nukkua.
Yöimetyksessä erittyy melatoniinia, joka auttaa äitiäkin nukahtamaan. Kannattaa tehdä ne yöimetykset mahdollisimman helpoiksi nukuttamalla vauvaa joko omassa sängyssä tai sitten sivuvaunussa oman sängyn vieressä. Kaikenlainen hyppelehtiminen yöllä omasta sängystä vauvan sängyn luo (saati toiseen huoneeseen!) on ihan nou nou.
Älkääkä yhtään laskeko sen varaan, että mies voi hoitaa jonkun yösyötön. Kokemus on, ettei mies herää vaikka vauva karjuisi korvan juuressa. Äiti herää pieneen inahdukseenkin.
Nukkuuko muiden vauvat oikeasti noin hyvin? Omani on nyt 8kk ja olen tänä aikana nukkunut kerran neljä tuntia putkeen.
No mulla ainakin kävi näin. Sama juttu kuin sulla oli viimeisillään raskaana. Vauva syntyi 2vk sitten ja sen jälkeen olen ollut elämäni kunnossa, se armoton väsymys ja saamaton olo on poissa. Nyt vauva herää öisin 3-4h välein tissille ja, koska nukkuu vieressäni ei tarvitse kuin törkätä tissi suuhun ja jatkaa itse unia.
Voi että oon kateellinen teille, jotka voitte nukkua imettäessä! Mun imetysajat on ainakin toistaiseksi takanapäin, mutta oli se tuskaa valvoa yöt ja päivät vaan imettämässä... mun tissit ei edes olleet mitenkään erityisen kookkaat edes silloin, mutta oli pakko koko ajan sormella painaa ettei vauva tukehtunut siihen...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:45"]2-3 tunnin pätkissä. Joko olet stressaajatyyppiä, joka herää jokaiseen vauvan pieneen vinkaisuunkin ja hädin tuskin uskaltaa nukkua kun pelkää kätkytkuolemaa. Tai sitten olet kuin minä, nukut syvästi aina silloin kun mahdollista ;)
[/quote]
Hyi että en kestä ajatuksia kätkyt kuolemista :((
No meillä esikoinen nukkui ekan 7 tunnin pätkän 8 kk iässä. Sitä ennen heräili vähintään kolmesti yössä, pahimmillaan tunnin välein. Kuopus valvotti puolitoistavuotiaaksi.
Pahin vielä sulla edessä; sairaalassa oleminen! Mulla meinas hajota pää siihen, kun ei saanut kunnolla nukuttua. Tosin olinkin reilu viikon osastolla. Sen jälkeen helpottaa, kun pääsee kotiin rauhoittumaan. Sitten vaan otat rauhallisesti vauvanhoidon. Älä stressaa äläkä tee ylimääräisiä juttuja. Mä elin pari kuukautta synnytyksen jälkeen kuin sumussa, mutta se aika menee niin nopeasti! Täytyis vaan muistaa nauttia jokaisesta hetkestä. Voi kun kaikki oli niin uutta ja eli pelossa että tätäkö tää nyt on! Maidonnousu, suihkutissit, vauvan ilmavaivat, yöheräämiset, iltahuutamiset jne. Ne on kaikki ohimenevää. Ja kaikki on sen ihanan rakkaan pikkuisen arvoista! Sun sydän sulaa aina kun näet pikkuises. :) Voimia loppuraskauteen!
No kyllähän ne usein sen 2-3 tuntia ainakin nukkuu. Toki alkuvaiheessa saatta yösyöttöön mennä kakkavaipanvaihtoineen 30-60min. mut eipä oo nukahtamisongelmia ainakaan sitten. Kannattaa suosiolla mennä yhdessä vauvan kanssa nukkumaan. Kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa voi viettää sitten kun vauva on vähän isompi.