Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun pää ei kestä tätä köyhyyttä!

Vierailija
24.03.2015 |

Tää on ihan hirveetä. Itse olen työtön, mies töissä. Tämän kuun alussa palkasta maksettiin laskut pois, sekä yksi yllättävä n. 400 € meno, ja käteen jäi 100€! Sillä pitäisi nyt sitten 14 päivää syödä ja maksaa bensat. Itku tulee kun ajattelee että vielä puolitoista viikkoa jäljellä ja tili tyhjänä. Sanokaa joku että teillä samanlaista, ja että kyllä tästä selviää!

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, tullaan ihan ok toimeen. Jos on ollut hyvä kuukausi, rahat on käytetty järkeviin ostoksiin (=vauvan tavaroihin), eikä ulkona syömisiin tai vaikka omiin vaatteisiin. Nyt sattui tämmöinen ikävä tilanne, että sattui tämä yllättävä lasku ja muutenkin muut lasku tuntui tulleen nyt tälle kaksiviikkoiselle. Purin nyt ahdistustani tänne ja heti kaikki mammat mun kimpussa mun vaunuista :D emmaljungat on, ja ajattelin että ostan kerralla laadukkaat, menee monella lapsella sitten. Kiitos kaikille ihanille ja ymmärtäväisille ihmisille <3 tämä kaksi viikkoa syödään kynsiä ja sitten taas helpottaa.
Ap

Vierailija
2/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:54"]Miksi on pakko olla merkkirattaat ?? [/quote] Oletteko kuulleet sanontaa :köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! Se on monesti tullut todistettua! Ap

[/quote]

mun mielestä tästä ketjusta on käynyt selväksi lähinnä se, että teillä ap ei ole ollut alunperinkään varaa ylläpitää elintasoanne. Ja voisitko selventää, mikä on "miehen hyvä palkka"? Kun tuossa edellä joku laski, että ilmoittamillasi spekseillä se on n. 1000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:46"] Ja mitkähän merkkirattaat härpäkkeineen saa alle 400e? [/quote]

Esimerkiksi suomalaista suunnittelua, kangasosat suomalaisena käsityönä ommeltuna, tehtaanmyymälästä haettuna, viime vuoden kuoseilla ostetut yhdistelmävaunut (siksipä siis normaalia ovh:ta halvemmat!). Merkkinä Ora, mallina Saaga.

Tämän hetken uusimpien kuosien hinnat verkkokaupassa: rattaat 849€, hoitolaukku 64€ tai rattaiden oston yhteydessä 44€, hyttysverkko on integroituna kuomuun, joten siitä ei tarvitse erikseen ostaa, sadesuoja heijastimilla ja ripustettavalla säilytyspussilla 24€ tai rattaiden oston yhteydessä 17€.

Sanoisin kyllä merkkirattaiksi ja samalla tuli tuettua kotimaista firmaa ja työtä :). [/quote] Okei, kuulostaa hyvältä. :) Mulla särähtää korvaan aina kun puhutaan jostain "merkkituotteista", ihmisillä on niistä todella erilaiset käsitykset. ;) Laadukkaat ehkä parempi ilmaisu, tosin siitäkin on vähän erilaisia käsityksiä.. :D

[/quote]

Juu, aloin itsekin miettiä miten erotellaan merkkituotteet merkittömistä :D. Kun se 'merkkikään' ei aina takaa laatua :/. Mutta sanompa vain, että käytettyjä rattaita minäkin olin ensin ostamassa ja hinnaksi olin ajatellut noin kahtasataa. Sitten törmäsin Oraan ja tehtaanmyymälään ystäväpariskuntien suosittelemina ja päädyinkin ostamaan tuplasti 'budjetoitua' kalliimmat, niin sain 2v takuutakin kaupan päälle. Ja jos jotain varaosia, uusia renkaita tms tulen tarvitsemaan niin tuolta varastolta lähettävät postissa jo hyvällä tuurilla seuraavaksi päiväksi :). Meillä kun ei omaa autoa ole, niin päätimme satsata rattaisiin jotka tulevat varmasti päivittäiseen käyttöön ja kauppareissuille yms. Jos olisin oikein ahne myyntitykki, niin hyvällä tuurilla saisin nuo 3v päästä lähes samaan hintaan myytyä seuraavalle :D! Tarkoitus kuitenkin olisi käyttää samoja rattaita vielä tulevillakin lapsilla, eikä jokaiselle ostaa uusia. Ei se vauva kuitenkaan itse ymmärrä että 'pihi' äiti on laittanut vanhan kuosin rattaisiin!

Vierailija
4/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:25"]

Kuten sanoin, tullaan ihan ok toimeen. Jos on ollut hyvä kuukausi, rahat on käytetty järkeviin ostoksiin (=vauvan tavaroihin), eikä ulkona syömisiin tai vaikka omiin vaatteisiin. Nyt sattui tämmöinen ikävä tilanne, että sattui tämä yllättävä lasku ja muutenkin muut lasku tuntui tulleen nyt tälle kaksiviikkoiselle. Purin nyt ahdistustani tänne ja heti kaikki mammat mun kimpussa mun vaunuista :D emmaljungat on, ja ajattelin että ostan kerralla laadukkaat, menee monella lapsella sitten. Kiitos kaikille ihanille ja ymmärtäväisille ihmisille <3 tämä kaksi viikkoa syödään kynsiä ja sitten taas helpottaa. Ap

[/quote]

eikö teillä ole luottokortteja tai yhtään rahaa säästössä/sivussa? Sori, mutta tuntuu ihan uskomattomalta, että perusfiksut ihmiset, joille on vielä vauvakin tulossa sössivät talioutensa noin, että rahaa on oikeasti satanen pariksi viikoksi. Ettekö ollenkaan varaudu pahan päivän varalle?

Vierailija
5/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:27"]Oisko kannattanu hommata isopalkkasempi mies?
[/quote]
Miehelläni on hyvä palkka. Laskuihin vaan menee niin paljon. Ja kyllä me selvitään, kunhan ei yllättäviä menoja tule. Mutta se että mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa, alkaa syömään niin henkisesti omaa päätä kuin parisuhdettakin.
Ap

[/quote]

Kannattaisikohan miettiä voisiko näistä laskuista karsia jotain pois?? Paljonko teillä sitten edes menee laskuihin? Itselläni silloin kun olin työtön, oli edessä tilanne, että täytyi karsia kaikki muut lasku pois paitsi pakolliset. Eli maksettavaksi jäi sähkö, netti, puhelin, vuokra, vesi, auton vakuutus. Sanoisinko, että kaikki muu ns. Turhaa. Jopa noista voisi vielä jossain tapauksissa karsia jos ihan pakko, esim netti tai auto.

Vierailija
6/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:54"]Miksi on pakko olla merkkirattaat ?? [/quote] Oletteko kuulleet sanontaa :köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! Se on monesti tullut todistettua! Ap

[/quote]

Joo mutta oikeesti, kyse on nyt vaunuista eikä pyykkikoneesta. Kulutapa pieni hetki elämästäsi tutkimalla muitakin vaihtoehtoja kuin emmaljunga ja huomaat ettei ne ole ainoat jotka kestää sen kymmenen vuotta. Olisit ostanut nyt ne satasen käytetyt vaunut ja jos ne jollakin ihmeen kaupalla olisi lasahtanut niin sitten ne kalliimmat. Koska ettehän te köyhiä oikeasti ole, vaan väliaikaisesti? Ettekä muutenkaan niitä vaunuja tule edes vauvan parin ensimmäisen viikon aikana tarvitsemaan, joten nekin olisivat voineet odottaa..

Vierailija
7/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mitä sontaa... Onko sulla ap jotain sähköpostiosoitetta (ei tunnistettavaa), jonne voisin kirjoitella?
Itse olen melko samassa tilanteessa kanssasi.
Alle 30-v, pienen vauvan äiti. Täällä av:lla avautumisesta pahoittaa mielensä vain entisestään.

Vierailija
8/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
9/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:18"]

[/quote]

mun mielestä tästä ketjusta on käynyt selväksi lähinnä se, että teillä ap ei ole ollut alunperinkään varaa ylläpitää elintasoanne. Ja voisitko selventää, mikä on "miehen hyvä palkka"? Kun tuossa edellä joku laski, että ilmoittamillasi spekseillä se on n. 1000 euroa.
[/quote]
Hänen laskelmat oli ensinnäkin alakanttiin ja sieltä puuttui kyllä paljonkin. Miehelle jää käteen noin 2000 €/kk (nettona reilu 3000 €), mielestäni ihan hyvät tulot. Normaalisti käteen jää laskujen jälkeen 400-800 €.
Ap

Vierailija
10/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan nyt tilanne kaikille: normaalisti pärjäämme, turhia ei ole varaa ostella, mutta ihan mukavaa elämää pienellä budjetilla eletään. Nyt tuli tiukempi aika, ja kuten sanoin olen yksin tämän illan, raskaushormonien vietävänä päätin avautua tästä ahdistuksesta. Luottokorttia joudutaan nyt vinguttamaan, mutta sen sitten tietää ensi kuussa tulevan vastaan kun sieltä joutuu lainaamaan. Emme myy autoa ja asuntoa tämän tiukemman ajanjakson takia. Jos tämmöistä nyt kuukausia jatkuisi, ehkä pitäisi harkita. Ottakaa mut sitten varoittavana esimerkkinä miten huonosti voi mennä, jos ette nyt muuta iloa saa tästä mun tilanteesta revittyä.
Ap

Vierailija
11/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:10"]

Kerrataan nyt tilanne kaikille: normaalisti pärjäämme, turhia ei ole varaa ostella, mutta ihan mukavaa elämää pienellä budjetilla eletään. Nyt tuli tiukempi aika, ja kuten sanoin olen yksin tämän illan, raskaushormonien vietävänä päätin avautua tästä ahdistuksesta. Luottokorttia joudutaan nyt vinguttamaan, mutta sen sitten tietää ensi kuussa tulevan vastaan kun sieltä joutuu lainaamaan. Emme myy autoa ja asuntoa tämän tiukemman ajanjakson takia. Jos tämmöistä nyt kuukausia jatkuisi, ehkä pitäisi harkita. Ottakaa mut sitten varoittavana esimerkkinä miten huonosti voi mennä, jos ette nyt muuta iloa saa tästä mun tilanteesta revittyä. Ap

[/quote]

Eihän siitä ole tuntiakaan kun valitit syövänne kynsiänne seuraavat kaksi viikkoa ja nyt sitten takataskusta löytyikin se unohdettu luottokortti? 

Luulenpa että huomasit itsekin selitystesi kiertävän kehää. Toivottavasti opit tämän ketjun (harvoista) järkevistä neuvoista jotakin. Kaikki meistä on joskus raha-asiansa mokanneet - enemmän tai vähemmän - mutta aina se loppujen lopuksi on vaan omista valinnoista kiinni. Turha siinä on enää alkaa selitellä miten on tilanteeseen joutunut..

Vierailija
12/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:54"]Miksi on pakko olla merkkirattaat ??
[/quote]
Oletteko kuulleet sanontaa :köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! Se on monesti tullut todistettua!
Ap
[/quote]

Sä olet kyllä käsittänyt sen sanonnan ihan väärin! Se ei tarkoita ylivarojensa elämistä.

Meillä on muuten 1500e auto (käteisellä ostettu), joka on toiminut erittäin hyvin! 20 vuotta vanha Toyota. Kun osaa katsoa ostaessa muutaman jutun niin ei siinä vanhassakaan autossa juuri mikään muu hajoa kun kuluvat osat jos korikin on kunnossa ja siitä pitää huolta.Ja tiedätkös, näin vanhan auton korjaaminen on ihan hitosti halvempaa (osat joihin vaikuttaa myös auton merkki ja aikaa menee tosi paljon vähemmän) kun uudemman! Myös vakuutukset on halvemmat.

Vierailija
13/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on moni kertonut sulle hyviä neuvoja, mutta olet ihan samanlainen kuin minä, eli et kuuntele.

No, me ollaan selvitty vastaavasta tilanteesta, nyt alkaa helpottamaan. Mutta jos nyt saisin valita, niin en veisi rahatilannetta niin tiukille, se stressaa ihan oikeasti aivan helvetisti. Meillä on nyt tilanne, että saatiin lyhennysvapaata ja käytetään rahat luottokortti-yms.velkojen maksuun, niin vuoden päästä on huomattavasti helpompi tilanne. Ehkä lapsetkin pääsee harrastamaan jotain..

Vierailija
14/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollu pitkään pari sataa pienemmät tulot ja pari sataa suuremmat asumiskulut kuin ap:lla ja hänen miehellään, ja rahat ovat riittäneet hyvin. Meillä on myös auto, ja tykätään ostaa hyvää ruokaa. Ihmettelenkin, että mitähän pakollisia menoja teillä on? Mieleen tulee lähinnä opintolaina tai elatusmaksut, jotka olisivat oikeasti pakollisia asumisen, auton, netin, puhelimen ja vakuutusten lisäksi. Kannattaa siis oikeasti käydä vähän menoja läpi, noilla tuloilla ja asumuskuluilla pystyy kyllä elämään leveästi ja säästämäänkin.

Vierailija
15/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:31"]

Meillä on ollu pitkään pari sataa pienemmät tulot ja pari sataa suuremmat asumiskulut kuin ap:lla ja hänen miehellään, ja rahat ovat riittäneet hyvin. Meillä on myös auto, ja tykätään ostaa hyvää ruokaa. Ihmettelenkin, että mitähän pakollisia menoja teillä on? Mieleen tulee lähinnä opintolaina tai elatusmaksut, jotka olisivat oikeasti pakollisia asumisen, auton, netin, puhelimen ja vakuutusten lisäksi. Kannattaa siis oikeasti käydä vähän menoja läpi, noilla tuloilla ja asumuskuluilla pystyy kyllä elämään leveästi ja säästämäänkin.

[/quote]

Itse käsitin että suurimman ongelman ovat aiheuttaneet nuo hetkelliset suuremmat menot, kuten esimerkiksi lapsen tarvikkeet. On ollut monta kuukautta aikaa niitä hommata ja rahaakin on ollut, mutta sitten kaikki pitikin ostaa viime tingassa kertaheitolla. 

Vierailija
16/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi ap kuulostaa varsin tutulta. Meillä on tosin molemmat töissä, mutta monesti ennen palkkapäivää saa penniä venyttää ja itselle ei juurikaan tule mitään ostettua tai jos jotain ostaa saa miettiä mitä kaupasta ostaa ruuaksi. Meillä miehen tulot ovat pienetyneet, mutta perus menomme on suuniteltu entisten tulojen mukaan Toki kaikki turha on karsittu esim.meille ei ole tilattu enää lehteä, pyrimme käyttämään vaatteet loppuun asti, emme lomaile ulkomailla.  Menoiksi lasken myös säästöt joita laitan pienen summan joka kk pahanpäivän varalle. Vielä muutama vuosi kituuttaen ja sitten asuntovelka on maksettu... Pahapäivä tarkoittaa esim. tilannetta että työt toisella loppuu tai toinen sairastuu eikä kykene töihin tai joku juttu menee rikki tai täytyy korjata jotain jotain myös isompia laskuja varten laitan syrjään. On autot, asunto ja mökki eikä niiden ylläpito ole kovinkaan halpaa eikä näistä oikein voi luopuakaan. Ja aina vaan kituutetaan, myös lasten kasvaminen teini-ikään on lisännyt meidän menoja. Elämä on varmaan yleisesti kallistunut. Veroja maksetaan enmmän ja hintataso on noussut. Tämä tilanne näkyy selkeästi töissäkin, rahakkaammat työvuorot, joista saa lisiä on nuorten perheellisten keskuudessa kovin haluttuja.

Vierailija
17/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta ei kannata ostaa velaks kun asunnon.Auton kun ostat uutena ja ajat sen liikkeestä pihalle ,auton arvosta katosi jo puolet siinä.Semmosen auton ostaa johon on varaa ostaa käteisellä.Ja jos on tonnin tulot ei asuta rivitalokämpässä missä on 600-700euron vuokra.Pikavipit,kytkykaupat ja hetkelliset päähänpistot että nyt pitää saada toi ja toi vaikkei olekkaan varaa ja kun kaverillakin on.Ne ajaa ihmiset rahaongelmiin ja on muuten aika yleistä nykyään.Pitää elää tulojen mukaan.

Vierailija
18/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:20"]Miten voi noin vähän jäädä?!
[/quote]

Ai sait sen tynnyrinkannen vihdoin auki! Moikka!

Vierailija
19/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:18"]Löydät varmasti pian edes jotakin työtä! Toi on tosi rankkaa...mikä olet koulutukseltasi, jos keksitään jotain? [/quote] Mulla alkaa äitiysloma parin viikon päästä, eli työtä en tälle ajalle enää jaksa etsiä. Koko syksyn etsin, mutta kukapa raskaana olevaa palkkaisi. Ap

[/quote]

Ja tuollaiseen tilanteeseen hankit vielä lisää suita ruokittavaksi? Ei myötätuntoa täältä, sorry. 
[/quote]

Niin... Jos ap olisi kirjoittanut täällä "oli pakko tehdä abortti kun on niin tiukkaa" olisit manannut tätä muiden mukana helvettiin.

Vierailija
20/139 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se stressaa että vielä kaksi viikkoa pitää elää ja maksaa kaikki luoton puolelta. Mutta annetaan nyt asian olla, olen ottanut neuvosta vaarin, ei osa maksulla tulevia ostoksia ( ei niitä asunnon, auton ja puhelimien lisäksi muita olekaan). Ja tiedän että tämä oli nyt vaan väliaikainen tilanne, kyllä se helpottaa. Kiitos!