Mun pää ei kestä tätä köyhyyttä!
Tää on ihan hirveetä. Itse olen työtön, mies töissä. Tämän kuun alussa palkasta maksettiin laskut pois, sekä yksi yllättävä n. 400 € meno, ja käteen jäi 100€! Sillä pitäisi nyt sitten 14 päivää syödä ja maksaa bensat. Itku tulee kun ajattelee että vielä puolitoista viikkoa jäljellä ja tili tyhjänä. Sanokaa joku että teillä samanlaista, ja että kyllä tästä selviää!
Kommentit (139)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:02"]Laina ainakin pelkille koroille. Muut turhat kulut pois, esim auto. Riittääkö esim. 50 e kyukaudessa bensaan? Tod näk ei, joten bussi halvempi. Eväät töihin. Samaa ruokaa kahdeksi päiväksi. Eväät miehelle töihin.
Meillä mies lomautettiin juuri ja raha-asiat pistettiin heti kuntoon.
[/quote]
Autosta ei kyllä millään raaski luopua. 50 € ei saa busseja maksettua, kahdelle siis. Tai en mä kuukautta neljän seinän sisällä ole! Meillä syödään samaa ruokaa kolmekin päivää ja aina eväät ollut mukana miehellä.
Ap
[/quote]
Miten niin kahdelle, sinähän sanoit että sinulla on vaunut, ei maksa sulle mitään...
[/quote]
Äitiysloman alkuun on pari viikkoa, siitä voi laskea että lapsi syntyy noin 1 kk ja 2 vk päästä, en mä nyt tyhjiä vaunuja kuljeta mukanani :D
Tuohan on myös tilaisuus laittaa raha-asiat pohdintaan. Fakta on, että lapsesta on kuluja. Ekat vuodet selviää kirppishankinnoilla ja ruoan kulutus on pieni. Mutta jatkossa on tarhamaksut, kouluretket, kaverien kanssa menoja, kalliimmat vaatteet, isommat ruokakulut, harrastukset jne. Itellä kolme lasta ja aika pienellä rahalla pärjättiin kun kaksi ekaa oli pieniä. Nyt kolmen kanssa saa laskea rahoja kun on suht kalliita harrastuksia jne. Jos haluat hoitaa lasta kotona 9 kk iän jälkeen niin teidän tilanteemme on juurikin tuo sama mikä nyt. Saat kotihoidontukea ja lapsilisä, mutta lapsesta on kuluja myös. Haluatko laittaa lapsen niin pienenä hoitoon vai sopeutua erilaiseen rahankäyttöön??
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:10"]
Ottakaa mut sitten varoittavana esimerkkinä miten huonosti voi mennä, jos ette nyt muuta iloa saa tästä mun tilanteesta revittyä. Ap
[/quote]
Sä olet varoittava esimerkki vain ihmisestä joka ei ymmärrä rahasta yhtään mitään, ja joka ei tiedä ollenkaan miten huonosti ihan oikeasti voisi mennä. Se, että teillä on kuukauden ajan tiukempaa sen jälkeen kun on ostettu puhelinta ja autoa ja vaunuja ja sun mitä muuta tilpehööriä, ja että pitää ihan ostaa luottokortilla ruokaa asuessaan omistusasunnossa, on niin helvetin kaukana "huonosti menemisestä" että en keksi sille edes sanoja. Mieti kuule hetki miten huonosti ihmisella oikeasti voi mennä esim. sodan jaloissa, nälänhätäalueilla tai edes ihan suomessa jos on sairasteleva pitkäaikaistyötön, niin EHKÄ sun silmät pikkuisen aukeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:30"]
Sori, mutta tuntuu ihan uskomattomalta, että perusfiksut ihmiset, joille on vielä vauvakin tulossa sössivät talioutensa noin, että rahaa on oikeasti satanen pariksi viikoksi. Ettekö ollenkaan varaudu pahan päivän varalle?
[/quote]
Eikö tunnukin ihan uskomattomalta!!! Itse elin juurikin sellaista elämää vielä jokunen vuosi sitten. Minä säästin ja pistin rahaa syrjään, mutta kun hölmöyttäni olin laittanut hynttyyt yhteen ei-säästäväisen miehen kanssa, hän sitten tuhlasi ne rahat. Olimme sopineet, että ns. puskuritilillä pitää olla vähintään tonni (mun mielestä se ei edes riitä, kun omakotitalossa asuttiin). Ja se sopi miehellekin. Ainoa vain, että loppuajoista hänen mielestään se meni niin, että kun se tonni saatiin sinne puskuritilille kasaan, sen saattoi sitten käyttää ihan mihin vain. Kuten sorakuormiin, autonvaihtoon, teknisten vempeleiden ostoon tai piuhoihin. Jos rahaa ei ollut käyttötilillä kuin satanen, sai auton tottakai tankata luotolla. Eihän sellaista vaihtoehtoa ollut, että olisi tankannut muutamalla kympillä. Jos rahaa ei ollut sitäkään vertaa, sitten ostettiin velaksi niitä tarpeellisia hilavitkuttimia.
Väsyin tolkuttomasti, enkä jaksanut enää pitää kuria. Ei minun mielestäni aikuiselle ihmiselle edes pitäisi joutua pitämään kuria raha-asioissa. Pitäisi pystyä luottamaan, että sovitut asiat pidetään. Omat kaksi mokaani olivat 1) yhteiset rahat ja 2) väsyminen loppuvaiheessa.
Muistan kuinka jouduin soittamaan isälleni, että lainaa minulle autokorjaamoon rahan. 500€. Isä vilpittömän hämmästyneenä kysyi, eikö meilä ole sitä vertaa rahaa. Oli ihan äärimmäisen noloa tunnustaa, että ei ole. Emme olleet isotuloisia. Mutta asumismenot olivat niin pienet, että ilman kulutusluottoja ja visalaskuja me olisimme eläneet ihan hyvää elämää (vaikka autolaina olisikin vielä jäänyt jäljelle).
Mies elää vieläkin tuota elämänvaihetta. Minä en. Läksin viitisen vuotta sitten omilleni. Nyt elätän kaksi lasta ja itseni pienehköllä palkalla. Olen olosuhteiden pakosta joutunut vaihtamaan pienempipalkkaiseen työhön, silti meiltä ei puutu mitään, emme keiku vararikon partaalla ja saan säästöön koko ajan rahaa. Asumisemme on erittäin edullista ja tiedän koko ajan, minkä verran tilillä on rahaa.
Raha ei tuo onnea, mutta se tuo varmuutta. Jos autostani hajoaa viidensadan euron osa, on minulla siihen vara.
Tämä ei varsinaisesti liity ap:n juttuun. Onpahan lisäkommentti tuohon lainaamaani.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:38"]Tilanteesi ap kuulostaa varsin tutulta. Meillä on tosin molemmat töissä, mutta monesti ennen palkkapäivää saa penniä venyttää ja itselle ei juurikaan tule mitään ostettua tai jos jotain ostaa saa miettiä mitä kaupasta ostaa ruuaksi. Meillä miehen tulot ovat pienetyneet, mutta perus menomme on suuniteltu entisten tulojen mukaan Toki kaikki turha on karsittu esim.meille ei ole tilattu enää lehteä, pyrimme käyttämään vaatteet loppuun asti, emme lomaile ulkomailla. Menoiksi lasken myös säästöt joita laitan pienen summan joka kk pahanpäivän varalle. Vielä muutama vuosi kituuttaen ja sitten asuntovelka on maksettu... Pahapäivä tarkoittaa esim. tilannetta että työt toisella loppuu tai toinen sairastuu eikä kykene töihin tai joku juttu menee rikki tai täytyy korjata jotain jotain myös isompia laskuja varten laitan syrjään. On autot, asunto ja mökki eikä niiden ylläpito ole kovinkaan halpaa eikä näistä oikein voi luopuakaan. Ja aina vaan kituutetaan, myös lasten kasvaminen teini-ikään on lisännyt meidän menoja. Elämä on varmaan yleisesti kallistunut. Veroja maksetaan enmmän ja hintataso on noussut. Tämä tilanne näkyy selkeästi töissäkin, rahakkaammat työvuorot, joista saa lisiä on nuorten perheellisten keskuudessa kovin haluttuja.
[/quote]
Tätä en tajua. Monet kituuttaa köyhänä koko lasten lapsuuden. Maksetaan ylisuuria lainoja. Kohta helpottaa. Mutta sitten lapset onkin jo pois kotoa
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:53"]Ei tarvitse olla mikään asiakas sosiaalitoimistossa.Tuki on tarkoitettu juuri tuollaiseen tilanteeseen mikä teillä nyt on.Siinä ei ole mitään hävettävää että haet toimeentulotukea.Eikä sun tarvii edes naamaa siellä näyttää.Pistät hakemuksen ja tiliotteet.That's it.Harkinnanvaraisena voivat myöntää sen verran että pärjäätte seuraavaan rahapäivään.Hyväksyttävä syy tuo auton laitto ainakin on.Voit vaikka soittaa sos.toimistoon ja alustavasti kysyä asiaa. [/quote] väheksymättä ap:n ahdistusta niin ei sossu mitään ihmisten asuntolainojen lyhennyksiä maksa. Ainakaan toivottavasti! Ja ap, ruoka on helpoin paikka säästää väliaikaisesti. Turhat menot ootte jo varmaan karsineet. Ja kyläily on lähes ilmainen huvi mikä pitää päätä kunnossa. T. Köyhä
[/quote]
Eikö nykyään ole mahdollista saada ainakin asumistukea asuntolainan maksuun? Halvempaahan se on monesti asua omistusasunnossa kuin vuokralla, ja paljon järkevämpää, joten en näe syytä miksi ei? Mielummin valtio rahoittaa vuokranantajan pussia?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 08:08"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:53"]Ei tarvitse olla mikään asiakas sosiaalitoimistossa.Tuki on tarkoitettu juuri tuollaiseen tilanteeseen mikä teillä nyt on.Siinä ei ole mitään hävettävää että haet toimeentulotukea.Eikä sun tarvii edes naamaa siellä näyttää.Pistät hakemuksen ja tiliotteet.That's it.Harkinnanvaraisena voivat myöntää sen verran että pärjäätte seuraavaan rahapäivään.Hyväksyttävä syy tuo auton laitto ainakin on.Voit vaikka soittaa sos.toimistoon ja alustavasti kysyä asiaa. [/quote] väheksymättä ap:n ahdistusta niin ei sossu mitään ihmisten asuntolainojen lyhennyksiä maksa. Ainakaan toivottavasti! Ja ap, ruoka on helpoin paikka säästää väliaikaisesti. Turhat menot ootte jo varmaan karsineet. Ja kyläily on lähes ilmainen huvi mikä pitää päätä kunnossa. T. Köyhä
[/quote]
Eikö nykyään ole mahdollista saada ainakin asumistukea asuntolainan maksuun? Halvempaahan se on monesti asua omistusasunnossa kuin vuokralla, ja paljon järkevämpää, joten en näe syytä miksi ei? Mielummin valtio rahoittaa vuokranantajan pussia?
[/quote]
Asumistukea maksetaan vain asuntolainan korkojen osuudelle.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 08:08"] Eikö nykyään ole mahdollista saada ainakin asumistukea asuntolainan maksuun? Halvempaahan se on monesti asua omistusasunnossa kuin vuokralla, ja paljon järkevämpää, joten en näe syytä miksi ei? Mielummin valtio rahoittaa vuokranantajan pussia? [/quote] Asumistukea maksetaan vain asuntolainan korkojen osuudelle.
[/quote]
Ja vastikkeeseen. Mutta ei tuollaisilla tuloilla (miehen brutto 3000e) ole mitään jakoja saada asumistukea. Ei asumistukea tai toimeentulotukea saa siihen, että on itse sössinyt pahan kerran asiansa. Onneksi - pitäähän aikuisilla joku vastuu itselläkin olla. Jos on valinnut ostaa 400e vaunut ja nähdä nälkää niin sitten näkee nälkää, oma valinta.
Yhden asian olen oppinut etten koskaan kerro yksityisasioistani haaskoille.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:56"]
Kyllähän sulla on bussiin varaa sitten kun pääset niillä 400 euron merkkivaunuillas ilmaseks kyytiin?
Tästä ketjusta tulee ihan mieleen 5-vuotiaan lapsen "muttaku, muttaku"-vaihe :D
[/quote]
Joo, se on hämmästyttävää miten monet aikuiset on jääneet tuolle tasolle. "Nyyh, on niin kurjaa, kun ei o rahaa mihinkään... Joo no enmä nyt missään Lidlissä sentään käy, joku raja! En jaksa ruoassa alkaa pihistelemään.. Joku omanarvontunne pitää säilyttää." Jaa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 22:25"]Kuten sanoin, tullaan ihan ok toimeen. Jos on ollut hyvä kuukausi, rahat on käytetty järkeviin ostoksiin (=vauvan tavaroihin), eikä ulkona syömisiin tai vaikka omiin vaatteisiin. Nyt sattui tämmöinen ikävä tilanne, että sattui tämä yllättävä lasku ja muutenkin muut lasku tuntui tulleen nyt tälle kaksiviikkoiselle. Purin nyt ahdistustani tänne ja heti kaikki mammat mun kimpussa mun vaunuista :D emmaljungat on, ja ajattelin että ostan kerralla laadukkaat, menee monella lapsella sitten. Kiitos kaikille ihanille ja ymmärtäväisille ihmisille <3 tämä kaksi viikkoa syödään kynsiä ja sitten taas helpottaa.
Ap
[/quote]
Kannattaa elää niin, ettei hyviä kuukausia eikä huonojakaan ole. Toiselle tilille sen verran rahaa, että riittää laskuihin aina. Kulutus tulojen mukaan myös
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 08:25"]
Yhden asian olen oppinut etten koskaan kerro yksityisasioistani haaskoille.
[/quote]
Ap halus sääliä, kun on itse sössinyt raha-asiansa. Voivoi.
Hullut päivät ovat alkaneet! Nyt kaikki shoppailemaan!
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:16"]
Tää on ihan hirveetä. Itse olen työtön, mies töissä. Tämän kuun alussa palkasta maksettiin laskut pois, sekä yksi yllättävä n. 400 € meno, ja käteen jäi 100€! Sillä pitäisi nyt sitten 14 päivää syödä ja maksaa bensat. Itku tulee kun ajattelee että vielä puolitoista viikkoa jäljellä ja tili tyhjänä. Sanokaa joku että teillä samanlaista, ja että kyllä tästä selviää!
[/quote]
Mene töihin huora.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:53"]Ei tarvitse olla mikään asiakas sosiaalitoimistossa.Tuki on tarkoitettu juuri tuollaiseen tilanteeseen mikä teillä nyt on.Siinä ei ole mitään hävettävää että haet toimeentulotukea.Eikä sun tarvii edes naamaa siellä näyttää.Pistät hakemuksen ja tiliotteet.That's it.Harkinnanvaraisena voivat myöntää sen verran että pärjäätte seuraavaan rahapäivään.Hyväksyttävä syy tuo auton laitto ainakin on.Voit vaikka soittaa sos.toimistoon ja alustavasti kysyä asiaa.
[/quote]
Tillaseen kulutusjuhlaan ei tt saa
Ihminen joka ei pysy hengissä 100E neljätoista päivää saa kuolla pois. Ei jumalauta. Osta kaikki ruoka raaka-aineina ja kokkaa itse kun istut muutenkin kotona tekemättä vittuakaan. Ei voi olla noin vaikeaa.
Sori, korjaan! 19 päivää ja seuraava palkka tulee vasta kahden viikon päästä!
Ap
Löydät varmasti pian edes jotakin työtä! Toi on tosi rankkaa...mikä olet koulutukseltasi, jos keksitään jotain?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 23:56"]Kyllähän se stressaa että vielä kaksi viikkoa pitää elää ja maksaa kaikki luoton puolelta. Mutta annetaan nyt asian olla, olen ottanut neuvosta vaarin, ei osa maksulla tulevia ostoksia ( ei niitä asunnon, auton ja puhelimien lisäksi muita olekaan). Ja tiedän että tämä oli nyt vaan väliaikainen tilanne, kyllä se helpottaa. Kiitos!
[/quote]
Siis aiotte elää luotolla? Miksi ei pienellä kulutuksella?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:02"]Laina ainakin pelkille koroille. Muut turhat kulut pois, esim auto. Riittääkö esim. 50 e kyukaudessa bensaan? Tod näk ei, joten bussi halvempi. Eväät töihin. Samaa ruokaa kahdeksi päiväksi. Eväät miehelle töihin.
Meillä mies lomautettiin juuri ja raha-asiat pistettiin heti kuntoon.
[/quote]
Autosta ei kyllä millään raaski luopua. 50 € ei saa busseja maksettua, kahdelle siis. Tai en mä kuukautta neljän seinän sisällä ole! Meillä syödään samaa ruokaa kolmekin päivää ja aina eväät ollut mukana miehellä.
Ap
[/quote]
Miten niin kahdelle, sinähän sanoit että sinulla on vaunut, ei maksa sulle mitään...