Airbus A320 -matkustajakone on syöksynyt maahan Alpeilla Etelä-Ranskassa
Kyseessä Germanwings-lentoyhtiön kone. http://www.iltasanomat.fi/a/1427170114230
Kommentit (249)
Paineistushäiriö todennäköisin syy.
Vanhassa koneessa liikaa nousuja ja laskuja, joten rakenne ei ole kestänyt häiriötä säädössä.
Kilpailu alkaa olla liian kovaa. Näitä tulee lisää, kun huolto ajetaan minimiin ja sallittu kapasiteetti hyödynnetään liian tarkkaan.
Kyseessä on niin yleinen konetyyppi, että tässä menee nyt todennäköisesti pakka sekaisin monella yhtiöllä, joka lentää kalustonsa loppuun?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:33"]
Saksalainen kouluryhmä opettajineen oli koneessa.
[/quote]
Kuulin Saksan uutisissa vähän aikaa sitten. Lähde oli joku espanjalainen lehti.
:(
Lähde?
[/quote]
[/quote]
Ok. Todella surullista.
Kouluryhmä-uutista ei kuitenkaan oo vielä varmistettu.
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:50"]
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[/quote]
Luuletko sinä tosiaan, että koneet lentävät pisteestä A pisteeseen B suorinta reittiä :D?
Airbus sanoo, että kyseistä konetta on valmistettu 6500 kappaletta, ja tuollainen kone joko nousee ilmaan tai laskeutuu jossain päin maailmaa joka 2,5:s sekunti.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:55"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:50"]
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[/quote]
Luuletko sinä tosiaan, että koneet lentävät pisteestä A pisteeseen B suorinta reittiä :D?
[/quote]Minäkin olen monesti ihmetellyt miksi Helsingistä Japaniin lennetään Siperian kautta, eikä suorinta reittiä kartalla? :D
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:50"]
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[/quote]Miksi tämä reitti ei mene suoraan ?
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2013/05/us-flight-search.png
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:31"] Uskaltaako enää lentää Lufthansa yhtiön koneilla? Ihan uskomatonta millaisia romuja pideätään ilmassa [/quote] Samoja romuja on joka lentoyhtiöllä. Toi on aika yleinen konetyyppi. [/quote] Mm. Finnair käyttää samoja lentokoneita.
[/quote]Mutta ne huolletaan säännöllisesti
Koululaisryhmässä 16 koululaista ja 2 opettajaa, ovat Nordrhein-Westfalenin osavaltiosta.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:50"]
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[/quote]Miksi tämä reitti ei mene suoraan ?
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2013/05/us-flight-search.png
[/quote]
Maapallon kaarevuuden vuoksi. GW:n lennolla kaarros on kuitenkin selvästi jyrkemmällä kulmalla kuin mitä esimerkissäsi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:31"] Uskaltaako enää lentää Lufthansa yhtiön koneilla? Ihan uskomatonta millaisia romuja pideätään ilmassa [/quote] Samoja romuja on joka lentoyhtiöllä. Toi on aika yleinen konetyyppi. [/quote] Mm. Finnair käyttää samoja lentokoneita.
[/quote]Mutta ne huolletaan säännöllisesti
[/quote]
Lufthansan pääjohtajan mukaan myös turmakone oli huollettu sääntöjen ja vaatimusten mukaisesti.
Aikamoinen paradoksi on se, että putoavassa lentokoneessa ei ole ateisteja, mutta silti kone putoaa. On se Jumala aika mystinen hahmo. Mitäköhän pahaa tämän koneen matkustajat olivat tehneet verrattuna sellaisen koneen matkustajiin, jotka selvisivät säikähdyksellä?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:11"]
Mitä ihmettä, juuri tänään katsoin tallennuksesta Lentoturmatutkinnan jakson, missä turmaan joutunut kone oli Airbus A320. Sekin turma tapahtui Ranskassa, tosin jo vuonna 1992. Ihan kuin joku deja vu.
[/quote]
Ei ole deja vu. Eikä edes déjà vu. A320-sarjan koneita on valmistunut viimeisen näkemäni tilaston mukaan 6452, joista on käytössä 6191 (tai nyt varmaan 6190). Onnettomuuksissa on menetetty ilmeisesti 28 konetta eli likimain keskimäärin yksi vuodessa.
[/quote]
Eikö tuo ole aika suuri määrä keskimäärin? Siis tuo onnettomuuksissa menetettyjen koneiden määrä. Apua, mustakin tulee kohta lentopelkoinen.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:50"]
Kun katsoo tuota Iltasanomien karttaa, herää kysymys että miksi kone ei ole lentänyt suoraan Dusseldorfia kohti vaan on lähenyt seikkailemaan Alpeille...?
[/quote]Miksi tämä reitti ei mene suoraan ?
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2013/05/us-flight-search.png
[/quote]Koska maapallo ei ole pannukakku.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:11"]
Mitä ihmettä, juuri tänään katsoin tallennuksesta Lentoturmatutkinnan jakson, missä turmaan joutunut kone oli Airbus A320. Sekin turma tapahtui Ranskassa, tosin jo vuonna 1992. Ihan kuin joku deja vu.
[/quote]
Ei ole deja vu. Eikä edes déjà vu. A320-sarjan koneita on valmistunut viimeisen näkemäni tilaston mukaan 6452, joista on käytössä 6191 (tai nyt varmaan 6190). Onnettomuuksissa on menetetty ilmeisesti 28 konetta eli likimain keskimäärin yksi vuodessa.
[/quote]
Eikö tuo ole aika suuri määrä keskimäärin? Siis tuo onnettomuuksissa menetettyjen koneiden määrä. Apua, mustakin tulee kohta lentopelkoinen.
[/quote]
Munkin mielest 1 per vuosi on aika usein?
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:31"]Uskaltaako enää lentää Lufthansa yhtiön koneilla? Ihan uskomatonta millaisia romuja pideätään ilmassa
[/quote]
Ai, sinäkö tiedät jo nyt että kyseessä oli tekninen vika? Melkoinen velho olet.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:11"]
Mitä ihmettä, juuri tänään katsoin tallennuksesta Lentoturmatutkinnan jakson, missä turmaan joutunut kone oli Airbus A320. Sekin turma tapahtui Ranskassa, tosin jo vuonna 1992. Ihan kuin joku deja vu.
[/quote]
Ei ole deja vu. Eikä edes déjà vu. A320-sarjan koneita on valmistunut viimeisen näkemäni tilaston mukaan 6452, joista on käytössä 6191 (tai nyt varmaan 6190). Onnettomuuksissa on menetetty ilmeisesti 28 konetta eli likimain keskimäärin yksi vuodessa.
[/quote]
Eikö tuo ole aika suuri määrä keskimäärin? Siis tuo onnettomuuksissa menetettyjen koneiden määrä. Apua, mustakin tulee kohta lentopelkoinen.
[/quote]Lentokone on suhteellisen monimutkainen tekninen laite, jota käytetään äärimmäisissä olosuhteissa, joten pelko on jokseenkin aiheellista.
On suoranainen ihme, että huipputason huollon ja teknisten määräysten avulla onnettomuudet ovat pysyneet näinkin hyvin hallinnassa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 13:06"]
Mä en lennä enää ikinä
[/quote]
Lentäminen on turvallisempaa kuin autolla ajaminen.
[/quote]
Se on kaikista turvallisin matkustusmuoto. Lento-onnettomuudet vain uutisoidaan niin laajasti ja niissä kuolee kerralla paljon ihmisiä, niin se saa toisille turavattomuuden tunteen ko. matkustusmuotoa kohtaan.
[/quote]
Itse asiassa hissit ja liukuportaat on vielä turvallisempia, mutta niillä ei kovin eksoottisiin paikkoihin pääse. Jotain suuruusluokkaa noille lento-onnettomuuksille antaa kuitenkin se, että viime vuonna lento-onnettomuuksissa kuoli n. 900 ihmistä (joista ~300 Ukrainassa, kiitos Putinin), kun taas esim. Kiinassa kuoli 250 000 ihmistä auto-onnettomuuksissa...
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 15:33"]
Saksalainen kouluryhmä opettajineen oli koneessa.
[/quote]
Kuulin Saksan uutisissa vähän aikaa sitten. Lähde oli joku espanjalainen lehti.
:(
Lähde?
[/quote]