Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v pitää itseään ihan jäätävän läskinä...

Vierailija
24.03.2015 |

Meillä ei kukaan ole koskaan laihduttanut, eikä ruokia arvoteta minkään kalorien mukaan. Kaksi viidestä on alipainoisia perheestä, isäntä vähän pulska ja kaksi (tämä mukaanlukien) lasta ihan normaalipainoisia. 

Murrosikä on alkanut jo jonkin aikaa sitten ja muutokset kropassa tietty näkyy. Pituutta on 164cm ja painaa noin 56kg eli ei mun mielestäni ole mitenkään ylipainoinen. Harrastaa joukkueurheilua ja vaikka sesonki kesään asettuukin on harkkoja talvellakin 2-3 kertaa viikossa ja siihen päälle pari muuta harrastusta, joissa myös joutuu liikkumaan (joskaan ei niin rankkaa liikuntaa) 

Tyttö itse pitää itseään hirveänä läskinä, reidet on liian isot ja löllöä mahassa kuulemma. Liikaa. Selvä... Mä en tosin niitä näe. Onko tää ihan normaalia tässä iässä vai olisko syytä huolestua? Ruokavaliotaan tyttö on selvästi muuttanut itse terveellisemmäksi (syö enemmän salaattia yms. nykyään) mikä nyt tuskin on huono asia, kun syö ihan ruokaakin sen lisäksi, mutta silti välillä huolestuttaa, kun koulun uintitunnit saa aikaan itkupotkuraivareita ja ihan jo koululääkäri unettomia öitä (joutuu riisumaan) Kellekään ei kuulemma kehtaa sanoa paljonko painaa jne... (tosin melkein muut onkin sit vähintään puoli päätä lyhyempiä... ) 

Itse kärsin ihan päinvastaisesta vaivasta, kun 13-vuotiaanakin olin 160cm/36kg ja tissit alkoi kasvaa ehkä 14-vuotiaana. Tai noh, ei niistä koskaan kummoisia sit ees tullut :D Kriisiä pukkas moneen kertaan. 

Olen koittanut kertoa, ettei semmosena rimpulanakaan kivaa ollut ja kuitenkin selkeästi tyttö on ihan normaalipainoinen. Vaikka netistä kuulemma olikin löytänyt jonkun kasvukäyrän, jonka mukaan olis ylipainoinen... Sitäpaitsi kavereista osa on selkeästi ihan lapsia vielä, paljon lyhyempiä jne... ei ne VOI painaa yhtä paljon. Ja tätä ympyrää mennään, uudestaan ja uudestaan... 

Annanko olla ja kuuntelen vaan vai mitä ihmettä mun pitäs tehdä??

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkärille me ollaan vielä menossa, kun itse en päässyt sinne ekalla kierroksella. Tarvii varmaan ottaa puheeksi jotenkin... 

Syömiset on onneksi vielä ihan kuosissaan, mitä nyt kouluruoka jää välillä kepeänlaiseksi, mutta johtuu kuulemma siitä, että se nyt on vaan pahaa aina välillä. Jonkinverran on kyllä itse ottanut puheeksi kalorien laskemista sun muuta, mutta lähinnä ollaan puhuttu siitä, miten joillain on mennyt touhu ihan överiksi (anoreksia) ja miten paljon urheileva nuori oikeasti kuluttaa, eikä liian pienillä muonituksilla oikeasti pärjää, eikä jaksa jne. 

Kotona meillä ei tosiaan ruuasta kohkata, kunhan patistetaan syömään kasvikset kanssa ja sokerin syömistä rajoitetaan lähinnä sillä syyllä, ettei hampaat mene. 

ap

Vierailija
2/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 12 v n. 174 cm ja laihdutti juuri 7 kg koska kaverit sanoo et tän ikäisen pitää painaa 40 kg. Tyttö ei syö nää juuri mitään ja laihtuu vaan. Painoa ny 50 kg päälle eli ei vielä hätää mut mitä teen kun ei syö ja haluu painaa sen 40 kg ja pituutta jo tuo 174 cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa löytäisit jonkun ulkopuolisen ihmisen, jota tyttäresi ihailee, kertomaan tytöllesi, että hän on ihan sopivan kokoinen. Jos hän olisi laiha rimpula, niin eihän hän jaksaisi harrastustaan. Lihasta sillä tytöllä on eikä läskiä. Murkku vaan ei oikein suostu uskomaan äitiään, kuuluu ikäkauteen. Mutta seuraile aika tarkkaan tyttäresi syömisiä, ettei supistu liian vähäiseksi. Anoreksia on kauhea tauti. Mitenkä paljon tyttö ostaa ja syö karkkia ja muita herkkuja? Niitä vähentämällä tai lopettamalla paino saattaa hyvinkin pudota ihan terveellisesti ja läski karista, jos sitä nyt muka on.

Vierailija
4/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 12-v tyttö ja ihan samoja ongelmia. Tyttö on kasvukäyrän mukaan pituus-painosuhteelta tasan 0-käyrällä, mutta valittaa silti, että hänellä on läskimaha ja reidet. Myös meidän tyttö harrastaa urheilua 3 krt/vk. On nyt alkanut vähentää syömisiä, syö selvästi enemmän salaattia ja korvaa sillä lämmintä ruokaa, myös koulussa. Lisäksi tekee lihastreenejä kotona vapaa-ajalla. Sinänsä tuo on tietysti hyvä juttu ja vielä terveellistä, mutta äitinä minua kauhistuttaa. Meillä on suvussa anoreksiatapauksia, joten siitäkin syystä huolestuttaa.

Vierailija
5/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tyttö harrastaa? Jotain ulkonäköpainotteista lajia? Sieltä tuo kaikki tulee. Ja kun se murrosikä alkaa jokainen tyttö muuttuu hetkeksi pulskaksi, minäkin vaikka muuten olen ollut alipainoinen koko ikäni, mutta 5. luokan luokkakuva on järkky, mua ei tunnista samaksi ihmiseksi.

Vierailija
6/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pituutta on 164cm ja painaa noin 56kg eli ei mun mielestäni ole mitenkään ylipainoinen. "

No kenen mielestä nyt olisikaan ylipainoinen. Ja tuo paino on just hyvä.

Vierailija
7/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa vakavasti. Pääsisikö vaikka terkkarin kautta puhumaan asiasta enennekuin tulee syömishäiriö

Vierailija
8/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minullakin oli aikoinaan. 14 vuotiaana kun olin 175cm ja 57kg olin mielestäni sairaalloinen läski.

Vierailija
9/9 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesäpallo nyt tuskin on kovin ulkonäköpainotteinen laji.... 

ap