Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla psori/psoriepäilys!

Vierailija
24.03.2015 |

Millainen ihonne on muuten lukuunottamatta selviä psorilaikkuja? Olen pitkään miettinyt onko minulla hyvin matala-asteinen psori, kun:

1) Varpaiden iho ja kantapäät hilseilevät jatkuvasti. Kun vertaan muihin näkemiini ikäisteni naisten jalkoihin, ovat poikkeavan näköiset. Kynsinauhoissa paksuja valkoisia sarveistumia. Varpaankynnet paksut, niiden alle kertyy hirveästi jotain ylimääräistä ihojätettä.

Toki vähäinen rasvaus voi vaikuttaa sekin, samoin krooninen jalkasieni. Mutta jalkasienikin on omituinen juttu, vaikka mitä teen, se ei lähde pois, olen syönyt usean kuukauden voimakkaan lääkekuurinkin.

2) Ihoni uusiutuu reipasta tahtia. Iho kasvaa karvojen päälle herkästi. Siksi karvoja ei kannata kauheasti ajellakaan. 

3) Ihovaurioiden kohdalle ainakin varpaissa tuppaa nykyään kasvamaan valkoista, paksua, hilseilevää ihoa. Esim. jos olen leikannut ihoa varpaan syrjästä.

4) Kyynärpäissä ollut lapsesta asti karheat läntit. Välillä ne ovat poissa, sitten tulevat taas, ilman mitään havaittavaa logiikkaa. En ole koskaan rasvannut niitä.

Lähisuvussa on henkilö jolla tiedän olleen aika pahan psoriasiksen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta ap. Päänahka hädin tuskin rasvoittuu edes kolmessa päivässä :/ tuntuu että se kutisee kuivuudesta. Mietin, että onko nää oireet vasta alussa, eli pahenee vuosien saatossa. Toi silmien kuivuus on alkanut häiritsemään ihan kunnolla. Iho- ja kynsioireet vielä kestän. En tiedä hyödyttäisikö lääkärin antama psori diagnoosi mitään, mitä hoitoa psorin aiheuttamaan silmien kuivuuten voisi olla? Olen lähes jokaiset silmätipat kokeillut läpi joita apteekista saa.  Syön myös omega kolmosta, sinkkiä, d-vitamiinia yms. Ei voi olla siis puutostakaan :D terv. 7.

Vierailija
2/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska jatkaa, tossa sun aloitusviestissä kohta kaks on myös mulla. Eli sheivailu on turhaa kun iho kasvaa karvojen päälle ja näin ollen syntyy sisäänpäin kasvaneita karvoja. Raivostuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:45"]

EIpä ole juurikaan noita mainitsemiasi. Sormet normaalit. Haavaumia ei. Ei punertavaa ihottumaa. Ongelmaksi koen vain jalat, jotka ovat ruman näköiset ja jalkasieni saa ne haisemaan. Tunnollisella hoidolla (kuivaus, talkit, rasvaus esimerkiksi) ovat vähän paremmat, mutta nekään eivät poista ongelmaa kokonaan, Ja päivänkin jos lipsuu niin se kostautuu.

ap

[/quote]

Sienenhoitoon teelusikallinen ruokasoodaa (sekoita vesilasilliseen) 2 kertaa päivässä. Pitää olla lisäaineeton ruokasooda esim. Dr. Oetker, löytyy ainakin K-kaupasta. Pikkuhiljaa sieni paranee.

Vierailija
5/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:45"]

EIpä ole juurikaan noita mainitsemiasi. Sormet normaalit. Haavaumia ei. Ei punertavaa ihottumaa. Ongelmaksi koen vain jalat, jotka ovat ruman näköiset ja jalkasieni saa ne haisemaan. Tunnollisella hoidolla (kuivaus, talkit, rasvaus esimerkiksi) ovat vähän paremmat, mutta nekään eivät poista ongelmaa kokonaan, Ja päivänkin jos lipsuu niin se kostautuu.

ap

[/quote]

Sienenhoitoon teelusikallinen ruokasoodaa (sekoita vesilasilliseen) 2 kertaa päivässä. Pitää olla lisäaineeton ruokasooda esim. Dr. Oetker, löytyy ainakin K-kaupasta. Pikkuhiljaa sieni paranee.

[/quote]

Sori, unohtui: Auttaa myös psoriin. Psorin hoitoon voi tehdä myös tahnan : teelusikallinen pieneen määrään ihovoidetta, mieluummin ihan peruskamaa, sivellään laikkuihin.

12

Vierailija
6/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Sormenpäissä on kyllä jatkuvaa ongelmaa, mutta se on muunlaista: pieniä haavoja vähän väliä, joko sormenpäissä tai sormien ihossa muuten. Joihinkin on tietty selityskin, esim viiltänyt veitsellä, tai ihon kuivuus, jos ei ole muistanut rasvata, niin haavoja tulee varmaan kaikille helpommin (?). Mutta olen ainoa tuntaemistani ihmisistö jolla on aina laastareita sormissa.

Toinen on sitten vielä kynsivallit, joku niistä vähän väliä pullottava, punottava, tulehtunut ja kipeä.

ap

Vierailija
7/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut epäillä että minulla on psori. Miltäs kuulostaa: Minulla on sormien kynsissä pieniä reikiä. Sormien ja varpaiden kynsissä myös sellaisia poikittais uurteita. Limakalvot kuivat (myös alapäässä, silmät kuivat, punoittaa..), korvakäytävät kutisevat, ylävartalon iho kutisee ahkerasta rasvaamisesta huolimatta. Ihossa punertavia hilseileviä, karheita alueita. Päänahka kutisee, olen vaihtanut apteekin kuivalle hiuspohjalle tarkoitettuun shampooseen. Päänahassa tuntuu myös paakkuja joissain kohdissa ja iho punoittaa. Ikää 23v. Suvussa ainakin yhdellä diagnosoitu psori.

Vierailija
9/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, minulla on joitakin samoja oireita. Noista psoriin viittaavia voivat olla kynsimuutokset ja hilseilevät iholaikut käsittääkseni. Muut voivat olla atopiaa. Päänahan kutina voi johtua monesta jutusta, kävin ihotautilääkärillä näyttämässä päänahkaani, ja epäili sen olevan rasvoittumisesta johtuvaa, jolloin se kutisee myös ;) Siihen hoitona on vaikka sienishampoo, joka kuorii sitä hilsekerrosta pois.

Vierailija
10/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psorin kynsimuutokset sekoitetaan helposti kynsisieneen. Minulla paksuuntui varpaankynnet ja kynnen alta tosiaan pystyi "kaivamaan" höttöä eli osa kynnestä oli paksuudestaan huolimatta haurasta "jauhetta". Hankala selittää mutta toivottavasti ymmärsit. Sormenkynsissä psori ilmeni pieninä kuoppina.

Solunsalpaajilla iho ja kynnet paranivat, rasvat ym. eivät auttaneet.

Vierailija
12/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap., käy ihotautilekurilla

Vierailija
13/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tummanliilat kohollaan olevat pienehköt patit jalkapöydällä, polvissa, välillä myös kyynerpäissä ja lähellä nivusta. Sitten iho alkaa kesimään ja lähtee pois. Lääkärin mukaan ei ole psori vaan psoriaattinen ihottuma. Psoriin tarkoitettu rasva (Elidel muistaakseni) pitää kokonaan poissa. Nyt tuntuu parantuneen niin, että tarvitsen ko rasvaa enää harvoin. Myös kantapäät ja sormet tuollaiset kuin ap:lla, mutta en ole yhdistänyt sitä psoriaattiseen ihottumaan.

Vierailija
14/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Aion käydäkin ihotautilääkärillä. Toistaiseksi olen aina lykännyt, koska varsinaisia psorilaikkuja siis häiritseviä ja selkeitä ei ole. Jalkasieni oikeasti on, ja se kyllä sekoittaa tosiaan, mutta jalkasieni ja psori voivat olla molemmat, ei se psoria poissulje mutta tekee diagnosoinnin vaikeaksi. Ei tää muuten, mutta hirveän työlästä pikkuvaivaa koko ajan.

ap

Vierailija
15/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sinulle ihottumaa myös kämmeniin, lähinnä kämmenien syrjiin? Tuleeko kantapäihin myös haavaumia? Lähteekä iho liuskina, entä onko siinä punertavaa ihottumaa. Kuivaa, näyttää lähionnä pieniltä berenpurkautumilta. Entä päänahka, onko siellä pieniä punaisia läiskiä/ tai pisteitä? Miten sormienkynnet? Onko ne hauraat? Oletko polttanut tupakkaa? (pustulosis palmoplantaris?)

Minulla on noita. Aluksi minullakin epäiltiin sientä,  mutta on tutkittu, ottetu sieniviljelmiä ja lopulta ihotautilääkäri/patologi oli sitä mieltä, että kyseessä on psori. 

Vierailija
16/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
17/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mitään noista ja vaikea psori jo 30 vuotta ollut johon biologinen lääkitys käytössä, enbrel-niminen.

Vierailija
18/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, sun psori näkyy siis "ainoastaan" laikkuina/isoina hilsepintoina? tarkoitan, että muissa kohdissa iho on normaali, jalat, varpaat ihan normaalit?

ap

Vierailija
19/21 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/21 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up