Ulosotto ei anna maksuvapaata:(
Oon kaksi vuotta maksanut joka ikinen kuukausi yli 1000e ulosottoon. 5500e bruttopalkasta saan pitää n. 2300e. Velka lyhenee kyllä vauhdilla mutta oisin halunnut edes kerran saada rahani kokonaan itselle. Tuntuu niin turhalta käydä töissä.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:52"]Niin just kiitos avusta.
[/quote]
Ootitko sä että saat päänsilittelyitä?
Laki on puolellasi
http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/palkanulosmittaus.html
Ulosmittauksen lievennykset ja vapaakuukaudet
Velallisen sairaus, työttömyys, velallisen maksama elatusapu tai muu erityinen syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa. Jos velallinen on ollut pitkään työttömänä, palkan ulosmittausta voidaan lykätä enintään neljä kuukautta, jollei ulosoton hakijan maksunsaanti olennaisesti vaarannu.
Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:
1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä);
2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai
3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)
Tulorajaulosmittauksessa velallisella on oikeus kahteen vapaakuukauteen vuodessa ja ne annetaan viran puolesta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain.
Samalla perusteella ei voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää. Elatusavun perinnässä vapaakuukausia voidaan antaa ja ulosmittausta lykätä vain painavin perustein.
Kauanko vielä menee, että kaikki maksettu? Ajattele vaikka sitä, mitä teet kun velka on maksettu. Tsemppiä!
Maksoin takausvelkaa ulosottoon yksiön hinnan verran ja vähän yli.
sain kyllä vapaakuukausia pari mutten mielellään ottanut kunkorot paukkui ja edestään olisi löytänyt.
Sano, että pesutorni hajosi. Saattaa onnistua!
Siis viranpuolesta kaksi maksuvapaakuukautta vuodessa.
Nosta äläkkä. Ota yhteyttä ulosottomiehen esimieheen.
Moi, saako vellallinen itse päättää milloin apaakuukaudet on?
Mun ulosottomies kenkkuilee asiasta ja ei ilmoita ja nyt kun viimein sain kiinni, hän päätti että saan vasta syksyllä maksuvapaan kuukauden. Jää kesölomareissu tekemättä tytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla asiat huonomminkin. Nyt hymy pyllyyn :)
Ihan ohiksena, mutta mitä ihmettä tuo sanonta tarkoittaa, miten niin pyllyyn? :D Eikö ollut sellainen tv-ohjelmakin kuin Hymy pyllyyn?
huoli kirjoitti:
Moi, saako vellallinen itse päättää milloin apaakuukaudet on?
Mun ulosottomies kenkkuilee asiasta ja ei ilmoita ja nyt kun viimein sain kiinni, hän päätti että saan vasta syksyllä maksuvapaan kuukauden. Jää kesölomareissu tekemättä tytön kanssa.
Ainakin minä olen saanut itse ne valita, eikä ollut ongelma että toinen valitsemani kuukausi on nimenomaan se, jolloin maksetaan lomarahat.
Niille, jotka ovat huolissaan siitä, saavatko velkojat rahansa: kyllä, he saavat. Samalla he ja valtio saavat ihan helvetinmoiset korot ja korvaukset. Niin isot, että tähän mennessä olen maksanut noin 40 000 euroa mutta velka on vähentynyt vain noin 20 000 euroa. Eli kyllä väliin mietityttää, kannattaako oikeasti käydä töissä vielä seuraavatkin kuusi vuotta, jotta tuo toinen 20 000 e tulee maksettua. Siitä kahden tai kolmen vuoden kuluttua saan sitten luottotiedot takaisin - tosin silloin olenkin jo eläkeiässä.
Tuleeko ulosoton maksuvapaakuukausi automaattisesti,vai pitääkö se/ne anoa?
Maksanut olen,tai palkastani on mitattu maaliskuun lopulla 1-vuosi.Kiitos etukäteen vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Laki on puolellasi
http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/palkanulosmittaus.html
Velallisen sairaus, työttömyys, velallisen maksama elatusapu tai muu erityinen syy voidaan ottaa huomioon ulosmittauksessa. Jos velallinen on ollut pitkään työttömänä, palkan ulosmittausta voidaan lykätä enintään neljä kuukautta, jollei ulosoton hakijan maksunsaanti olennaisesti vaarannu.
Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä);2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)
Tulorajaulosmittauksessa velallisella on oikeus kahteen vapaakuukauteen vuodessa ja ne annetaan viran puolesta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain.
Samalla perusteella ei voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää. Elatusavun perinnässä vapaakuukausia voidaan antaa ja ulosmittausta lykätä vain painavin perustein.
Ap:n tulot on niin hyvät, ettei tämä nyt päde. Tuo suojaosuus tuskin on ap:lla noin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Maksanut olen,tai palkastani on mitattu maaliskuun lopulla 1-vuosi.Kiitos etukäteen vastauksista.
Pitää anoa, ainakin meillä ihan epämuodollinen sähköposti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksanut olen,tai palkastani on mitattu maaliskuun lopulla 1-vuosi.Kiitos etukäteen vastauksista.Pitää anoa, ainakin meillä ihan epämuodollinen sähköposti riittää.
Kiitos vastauksesta🙂
Vierailija kirjoitti:
Oon kaksi vuotta maksanut joka ikinen kuukausi yli 1000e ulosottoon. 5500e bruttopalkasta saan pitää n. 2300e. Velka lyhenee kyllä vauhdilla mutta oisin halunnut edes kerran saada rahani kokonaan itselle. Tuntuu niin turhalta käydä töissä.
Ole siinä hiljaa ja maksele vaan velkojasi. Mun bruttopalkkakaan ei ole niin iso kun sulle uon jälkeen käteen jäävä osuus. Tuolla elelee ihan hyvin jos on budjetoinut oikein. Sä et näemmä vieläkään osaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Laki on puolellasi
Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos:1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä);2) velallisen välttämättömät asumiskustannukset tai muut elinkustannukset ovat hänelle ulosmittauksen jälkeen jäävään määrään nähden korkeat; tai3) keskeyttämiseen on erityinen syy (esimerkiksi silmälasit tai kodinkone)
Tuossahan on olennainen asia vapaakuukausien suhteen eli " Kun palkan ulosmittaus on jatkunut yhtäjaksoisesti tai lähes yhtäjaksoisesti vuoden, ulosmittaus keskeytetään määräajaksi (vapaakuukaudet), jos: 1) ulosmittaus on toimitettu ns. tulorajaulosmittauksena (nettopalkka enintään kaksi kertaa henkilökohtaisen suojaosuuden määrä);"
Suojaosuus on 22,41 e/vrk eli kuukaudessa 672,30 e. Vapaakuukauden saa, jos nettopalkka on enintään noin 1300 e/kk. Vapaakuukaudet eivät ole mikään subjektiivinen oikeus.
Vähän toisenlaiseen asiaan... jos suojaosuus jotain 900 kun yksi elätettävä ja 2/3 palkasta niin tarkoittaako se suomeksi, että palkasta menee kaikki suojaosuuden ylittävä?
Ja syynä siihen etten saa maksuvapaata on liian hyvät tulot?!? Voisko joku kertoa valehteleeko se uo akka mulle?