Onneksi en ehtinyt erota juoposta miehestäni
Kirjoitin täällä aiemmin vakavasti alkoholiongelmaisesta miehestäni. Juomisputket saattoivat kestää kerrallaan viikonkin ja viina oli aina tärkeämpää, kuin perhe. Mies toimii yrittäjänä, joten omia lomia oli helpompi ottaa. Kukaan ei valvonut miehen työntekoa tai puuttunut siihen. Viimeiset vuodet mies on ollut käytännössä humalassa yli puolet ajasta. Selvinä hetkinä mies oli ensin katuvaisena päivän pari ja muuttui sitten erittäin kärsimättömäksi ja vihaiseksi. Riitoja oli koko ajan, ennen kuin hän taas pääsi juomaan ja nollaamaan päänsä.
Humalassa ollessaan hän unohti kaikki sovitut velvoitteensa, mm. äitinsä 70-vuotisjuhlat sekä monta muuta tärkeää menoa. Jouduin hyvin usein joko selittelemään hänen poissaoloaan (ei olisi pitänyt) tai hävetä hänen humalaista/krapulaista olemustaan.
Olin itse tilanteesta johtuen niin lopussa, että jouduin joksikin aikaa sairauslomalle viime syksynä. Kärsin pahoista stressioireista, enkä enää syönyt enkä nukkunut. Valveilla olin kuin zombie, ja yöllä kärsin paniikkikohtauksista ja sydämentykytyksistä. Lopulta hain avioeroa ja muutin tilapäisesti omaan asuntoon.
Sitten tapahtui ihme: mies lopetti juomisen ja meni hoitoon. Kymmenen vuoden avioliiton aikana olin ehdottanut hoitoon menoa satoja kertoja tuloksetta. Nyt se kuitenkin onnistui. Tänään tulee täyteen 5 kk raittiina oloa. Minä muutin takaisin kotiin kolmen kuukauden kohdalla. Olemme keskustelleet enemmän, kuin muutamana viime vuotena yhteensä ja löytäneet toisemme uudelleen. Olen tällä hetkellä hyvin onnellinen.
En tietenkään tiedä, pysyykö miehen päätös loputtomiin. On mahdollista, että hän joskus retkahtaa ja elämä palaa aiempiin uomiinsa. Tällä hetkellä meillä on kuitenkin asiat hyvin ja rakennamme yhteistä elämäämme uudelleen. Haluan oppia luottamaan häneen uudestaan.
Kirjoitin tämän aloituksen siksi, että joku muukin saisi voimia vastaavassa tilanteessa, jossa olin itse aiemmin. Minun mieheni tarvitsi raitistuakseen uhkauksen avioliiton loppumisesta. Ehkä hän oli myös muuten tullut juomisessaan jonkinlaiseen käännekohtaan. Joka tapauksessa jopa hän pystyi raitistumaan. Siksi uskon, että se on mahdollista myös monelle muulle "toivottomalle" tapaukselle.
Kommentit (48)
Luulin että mies sai lottovoiton tai kuoli pois.
Sitä muutosta odotellessa oman miehen kohdalla :( olen tosi onnellinen puolestanne että saitte uuden alun. Mä ja mieheni asumme yhdessä, ei olla naimisissa eikä lapsia. Itse unelmoin molemmista mutta en voi alkoholistin kanssa tulevaisuutta rakentaa. Juomatta on maailman ihanin mies, harmi vaan että aina kun mahis on on hänen pakko päästä juomaan ja sitten se viina maistuukin, vähintään pari päivää putkeen. Mies on työtön ja minä olen häntä patistanut ja tsempannut elämässä eteenpäin. Kerran olen jo lähtenyt, mutta tulin takaisin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:12"]
Vau. Todella hienoa. Onnittelen sydämestäni!
Mikä sai tämän muutoksen hänessä aikaan, kerro lisää?
[/quote]Ap:han kertoi sen jo. Hän haki avioeroa ja muutti omilleen, ja se oli herätys miehelle.
[/quote]
Hmm. Epäuskottavaa, että mies lopettaisi juomasta koska nainen lähtee. Yleensä se on vain lupa juoda lisää. Odotan ap:n vastausta tähän.
4
Niin just. Kannattaa tosiaan jäädä vuosikausiksi odottamaan sitä muutaman kuukauden selvää kautta. Hoh vitun hoijaa. Tais olla pelkkää unelmaa tämäkin vuodatus.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:24"]
Niin just. Kannattaa tosiaan jäädä vuosikausiksi odottamaan sitä muutaman kuukauden selvää kautta. Hoh vitun hoijaa. Tais olla pelkkää unelmaa tämäkin vuodatus.
[/quote]
Joo. Kamalaa olla näin kyyninen, mutta noin mäkin ajattelen. Fantasiaa tai provo. Klassinen "liian hyvää ollakseen totta" -tapaus.
4
Mun vanhemmilla kävi vähän noin. Pari vuotta äitini katseli ryyppäämistä, sitten uhkasi erolla, raahasi isäni hoitoon ja hän päätti raitistua. Tästä on noin 5 vuotta ja yhdessä ovat olleet melkein 30 vuotta :)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:21"]Sitä muutosta odotellessa oman miehen kohdalla :( olen tosi onnellinen puolestanne että saitte uuden alun. Mä ja mieheni asumme yhdessä, ei olla naimisissa eikä lapsia. Itse unelmoin molemmista mutta en voi alkoholistin kanssa tulevaisuutta rakentaa. Juomatta on maailman ihanin mies, harmi vaan että aina kun mahis on on hänen pakko päästä juomaan ja sitten se viina maistuukin, vähintään pari päivää putkeen. Mies on työtön ja minä olen häntä patistanut ja tsempannut elämässä eteenpäin. Kerran olen jo lähtenyt, mutta tulin takaisin.
[/quote]
Lähde uudestaan äläkä enää palaa! Sä et tommosella miehellä mitään tee!
Kaikenlaista on ollut elämässä mutta ei juoppoa miestä.