Kaatuuko puu sinne viillon suuntaan vai viillosta poispäin?
Kommentit (46)
Riippuu puusta. Jos itsellä ei ole kokemusta ja osaamista, hanki kaatamaan sellainen, jolla on. Voi säästyä henkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaatuu lähimmän asuinrakennuksen, auton, veneen, laiturin tai muun omaisuuden suuntaan.
Tai kaatajan suuntaan...
Niinhän se menee, jos ei ole mitään aikaisemmin mainittua lähellä. Voi se kaatua toista puuta vasten ja saha jää kiinni sinne kannon ja puun väliin. Mielenkiintoista puuhaa, yllättäviä juttuja voi sattua.
Riippuu puusta, sen oksastosta ja kierteisyydestä.
Lovi ja kiristetty köysi varmistaa oikean suunnan kaadossa amateur metsurilla, ammatti metsuri näkee ja tuntee puut ja osaa kastaa puun tarkasti sinne minne haluaa...
Puu kaatuu kaatoloven suuntaan. Painopiste voi olla myös täysin vastakkaiseen suuntaa jonkun verran. Metsurilla voi olla myös erikoistyökaluja tähän. Kuinka paljon saa olla, sen voi oppia vain kokemuksella. Painopisteestä 45asteen kulmaan voi myös kaataa. Siinä pitää myös olla tarkkana ettei pitopuu "katkea".
Tuuli on ehdottomasti se asia mitä kokenutkaan metsuri ei voi hallita, vaan puu voi kaatua mihin suuntaan tahansa, kun siihen tuulenpuuska osuu.
Tässä videossa metsuri ilmeisesti mietti liikaa, ja teki kaatoloven ja kaatosahauksen väärään tasoon ja väärään kulmaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi neuvo ap:lle: ÄLÄ.
Ehkä jonkun parimetrisen kuusen kaadon voi tehdä tai sitä pienemmän.
Se voi kaatua ihan mihin suuntaan tahansa, jos kaataja/kaatoporukka ei tiedä, mitä ovat tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaatuu lähimmän asuinrakennuksen, auton, veneen, laiturin tai muun omaisuuden suuntaan.
Tämä oikeasti nauratti. Juuri noin siinä käy varsinkin kun säästää itse tekemällä. Kaverin pihalla oli puu joka alkoi olla vaaraksi talolle ja se piti kaataa. Ammatilainen oli kaverin mielestä liian kallis niin päätti kaataa sen itse. Sai kiivettyä puuhun köyden joka varmisti ettei puu kaadu talon päälle.
Sehän onnistui eikä puu kaatunut talon päälle. Auto meni läjään kun jäi kaatuvan puun alle. Vakuutus ei korvannut kun palo ja varkausvakuutus ei kata itse kaadettua puuta. Jätkällä paloi hermot aika pahasti.
Kuinka paljon ammattilainen maksaa?
eri
Se varmaan vaihtelee. Mulle kaveri väitti että halvinkin oli 500 euroa kun talon lähellä oleva puu. En tiedä oikeasti kun en ole sellaisesta kysellyt hintoja. Ei 5 sataa ole mun mielestä paha kun aattellee. Talon arvo satoja tonneja. Auto mikä meni rikki kymppitonneja.
Ne tee se itsemiehet on parhaita ammattilaisille. Ensin pitää purkaa virheet ja sitten tehdä se oikealla tavalla uusiksi. Näitä on itsekkin nähnyt. 9/10 se on nainen joka soittaa kun mies on ensin tehnyt itse.
Riippuu minnepäin puun painopiste ( oksiston paino) on, tuulen vaikutus .Monta asiaa
Jos joku lyö sulta lekalla vasemman jalan irti, kumpaan suuntaan kaadut?
Vierailija kirjoitti:
Kaatokolon suuntaan. Eli sahasta poispäin.
Riippuu mihin suuntaan on painopiste tai kallellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi neuvo ap:lle: ÄLÄ.
Ehkä jonkun parimetrisen kuusen kaadon voi tehdä tai sitä pienemmän.
Ihan oikia ohje. Itse siirsin parin metrin kuusen eri paikkaan. Yllätävä helppoa. Lähinnä lapiovaiva. En äänestä vihreita vaikka kannata kannabiksen laillistamista. Pikku kaupungin kekustaan muuttaneena luovuin autostosta vuonna 2009.
Kerrostalo on todella helppoa asumista verrattuna omakoti taloon. Ei tarvi rasittua pihatöillä ja viat korjaa huoltofirma. Itse voi ottaa rennosti ja vaikka jauhaa netissä turhia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos näitä ei satu olemaan lähistöllä, niin silloin se kaatuu sahaajan päälle.
Youtubessa on sellainen kun "Metsolan metsäkoulu".
Sieltä löytyy monet ohjeet ja vinkit puunkaatoon.
Ainakin meikäläiselle on ollut tuosta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
paras olisi se liina/remmi johonkin peräkoukkuun tai johonkin jos mahdollista ja kiristyssuunta sinne niin hyvä tulee, tähän ei kylläkään aina ole tilaa
Kannattaa sitten se peräkoukun perässä oleva auto ajaa niin pitkälle että puu ei siihen kaatuessaan osu.
Nimim. just piti ostaa uusi vinssi.... oli sitä vinssiä suojattukin, mutta rakennelma oli liian heppoinen.
Älä kaada, jos et osaa. Tulee halvemmaksi ottaa ammattilainen.
Meillä naapuri on kaatanut puun mm. meidän varaston päälle, sähkölinjoille, lasisen kasvihuoneensa päälle ja oman autonsa nokkapellille. Terveisiä vain entiselle naapurille, jos tunnistat itsesi.
Vaarallista hommaa. Sattuu niille konkareillekin vahinkoja nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen viilto? Eka tehdään pieni kaatokolo esim 60 astetta avaus ja syvyys 10-15% puun halkasijasta. Sitten kaatokolon vastakkaiselta puolelta sahataan suoraan kohti kaatokoloa, mutta jätetään kuitenkin pitopuuta noin 1-2cm saranaksi. Puu kaatuu kaatokolon suuntaan
Jep. Itsellä suurin ongelma ollut aina että tuo kaatokolo tullut ollut liian pieni. Sitten jostain syystä toisinaan tullut tehtyä kaatokolot usein alaspäin (kantoon) eikä ylöspäin (tukkiin), vaikka tavallaan toimii.
Paremmat ohjeet:
http://www.moottorisahat.fi/ohjeita/puunkaato/kaadon-suuntaus
Minulla on valtavia kuusia ja mäntyjä taajamatontilla. Olen ammattimetsuri vuosikymmenten takaa. Puu menee kyllä siihen suuntaan mihin haluan.
Voi olla että minun ei ole pakko näitä puita kaataa, mutta tarvittaessa teen sen. Olen katsellut jo kaatosuuntia ja että mitä toimenpiteitä vaatii. Oksistoa pitää mm. käydä karsimassa että saa painopistettä muutettua edullisemmaksi. Mm. Vajaa 30 metrisen kuusen kaato tapahtuu rakennuksen suuntaisesti n. 5 metriä talosta.
Hiukan jännittää. Ennen suoritusta pitää saada muutama puu kaataa ja näin verestää taitoja. Mihinkään narupelleilyihin en lähde. Jos homma on narun varassa niin pieleen menee. Kannattaa muistaa, että jos maapallon ympärille laitetaan naru tiukasti, ja siihen metri lisää, niin taisi naru nousta kautta maapallon toistakymmentä senttiä maapallon pinnasta. Tästä voi päätellä, että mitä kaikkea narusta huolimatta voi tapahtua.
Assburger kirjoitti:
Pihan laidassa räjähdysmäisellä vauhdilla kasvaneet, lengot, toispuoleiset, sylintäyteiset männyt ovat pirullisia.
Yksi kaveri tahtoi minua kaatamaan niitä, eikä millään halunnut uskoa, ettei noita puita turvallisesti saa nurin kuin pätkissä.
Tai sitten niin isolla koneella, että kantoa ei jää vaan koko puu nousee maasta siihen suuntaan, mihin kone se vie. Ei edes ammattilaiset ryntää innosta hihkuen ongelmallisten pihapuitten kimppuun.
kaikki sortuu/kaatuu aina sinne suuntaan mistä materiaalia poistetaan tai poistuu
oksat ja tuuli voi toki vääristää tätä niin että ei kaadu ihan suoraan sinne kolon suuntaan
lahossa puussa jos tekee liian suuren kolon niin ehjäksi jätetty puoli voi myös pettää ja kaatumissuunta on täyssin sattumanvarainen
paras olisi se liina/remmi johonkin peräkoukkuun tai johonkin jos mahdollista ja kiristyssuunta sinne niin hyvä tulee, tähän ei kylläkään aina ole tilaa
suuret puuthan kaadetaan toki pätkissä ja vaatii pääsääntöisesti ammattitaitoa ja kalustoa