Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaatuuko puu sinne viillon suuntaan vai viillosta poispäin?

Vierailija
15.12.2021 |

.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou nouuu😂

2/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poispäin olettaisin. En kyllä ole ikinä puuta kaatanut🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatokolon suuntaan. Eli sahasta poispäin.

Vierailija
4/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä39263 kirjoitti:

Poispäin olettaisin. En kyllä ole ikinä puuta kaatanut🤣

Tähän haluun perustelun.

Vierailija
5/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen suuntaan kumpaan on enemmän vääntöä.

Vierailija
6/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli puu on pystysuorassa, sen massa on jakautunut tasaisesti eikä tuule niin se tahtoo kaatua kaatoloven suuntaan.

Vierailija
7/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen viilto? Eka tehdään pieni kaatokolo esim 60 astetta avaus ja syvyys 10-15% puun halkasijasta. Sitten kaatokolon vastakkaiselta puolelta sahataan suoraan kohti kaatokoloa, mutta jätetään kuitenkin pitopuuta noin 1-2cm saranaksi. Puu kaatuu kaatokolon suuntaan

Vierailija
8/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt?

Vierailija
9/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gravitaatio. Maan vetovoima.

Kumpaan suuntaan lähtee?

Tyhjän suuntaan tietenkin koska siellä ei ole tukea ja maan vetovoima.

Vierailija
10/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pois, mutta asiaan vaikuttaa moni asia.

Tuuli, puun oksien sijainti, rungon suoruus/kierous, mahdollinen kaltevuus.

Etsi, ap, netistä tietoa puun kaadosta.

Vierailija
11/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatuu sinne minne sen halutaan kaatuvan. Jos ei osaa kaataa, niin täytyy pysyä pois siitä touhusta.

Vierailija
12/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatu sinne missä oksaston paino on. Tuuli vaikuttaa myös, siksi myrskyllä ei kaadeta tarkoituksella puita.

Taitava kaataja näkee heti todennäköisimmän kaatumissuunnan ja tekee sen kolonkin siihen suuntaan. Jos puuta ei voi kaataa sinne, niin sitten joko vinssillä autetaan parempaan suuntaan tai kaadetaan pätkinä.

Vierailija
13/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen viilto? Eka tehdään pieni kaatokolo esim 60 astetta avaus ja syvyys 10-15% puun halkasijasta. Sitten kaatokolon vastakkaiselta puolelta sahataan suoraan kohti kaatokoloa, mutta jätetään kuitenkin pitopuuta noin 1-2cm saranaksi. Puu kaatuu kaatokolon suuntaan

Jos puu on kohtalaisen symmetrinen, niin näin.

Vierailija
14/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatuu lähimmän asuinrakennuksen, auton, veneen, laiturin tai muun omaisuuden suuntaan.

Vierailija
15/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo ap:lle: ÄLÄ.

Vierailija
16/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaatuu lähimmän asuinrakennuksen, auton, veneen, laiturin tai muun omaisuuden suuntaan.

Tai kaatajan suuntaan...

Vierailija
17/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei tuota tiedä, niin ei kannata ihan heti lähteä puunkaatohommiin. Tilaa mielummin ammattilainen, säästyt monelta itkulta.

Vierailija
18/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihan laidassa räjähdysmäisellä vauhdilla kasvaneet, lengot, toispuoleiset, sylintäyteiset männyt ovat pirullisia.

Yksi kaveri tahtoi minua kaatamaan niitä, eikä millään halunnut uskoa, ettei noita puita turvallisesti saa nurin kuin pätkissä.

Vierailija
19/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oikeasti nauratti. Juuri noin siinä käy varsinkin kun säästää itse tekemällä. Kaverin pihalla oli puu joka alkoi olla vaaraksi talolle ja se piti kaataa. Ammatilainen oli kaverin mielestä liian kallis niin päätti kaataa sen itse. Sai kiivettyä puuhun köyden joka varmisti ettei puu kaadu talon päälle.

Sehän onnistui eikä puu kaatunut talon päälle. Auto meni läjään kun jäi kaatuvan puun alle. Vakuutus ei korvannut kun palo ja varkausvakuutus ei kata itse kaadettua puuta. Jätkällä paloi hermot aika pahasti. 

Vierailija
20/46 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oikeasti nauratti. Juuri noin siinä käy varsinkin kun säästää itse tekemällä. Kaverin pihalla oli puu joka alkoi olla vaaraksi talolle ja se piti kaataa. Ammatilainen oli kaverin mielestä liian kallis niin päätti kaataa sen itse. Sai kiivettyä puuhun köyden joka varmisti ettei puu kaadu talon päälle.

Sehän onnistui eikä puu kaatunut talon päälle. Auto meni läjään kun jäi kaatuvan puun alle. Vakuutus ei korvannut kun palo ja varkausvakuutus ei kata itse kaadettua puuta. Jätkällä paloi hermot aika pahasti. 

Kuinka paljon  ammattilainen maksaa?

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi