Siis mitä hittoo, yhellä tutulla on kaksi lapsenlasta
no kun sillä vanhemmalla lapsella on synttärit niin se eukko ostaa nuoremmallekkin lahjan jottei tuu paha mieli kun toinen saa. Eikö nyt pitäs opettaa että kun TOISELLA on synttärit niin se saa lahjan ja sit kun on sillä toisella synttärit niin sit se saa LAHJAN. Mut VOI VOI kun tulee pahamieli....
Kommentit (25)
Ostan mäkin jotain pientä muillekin sisaruksille (ovat siis omia lapsiani). Ei joku 2-vuotias ymmärrä että sun synttärit on 7 kk:n päästä, jaksat kyllä oottaa. Ei kai tuo nyt maailman pahin synti liene?
Itselläni on kolme vuotta nuorempi pikkuveli, joka ollessamme pieniä sai myös joiltain sukulaisilta lohtulahjoja, kun minulla oli syntymäpäivä. Minä en tietenkään saanut vastaavasti mitään hänen syntymäpäivänään, koska "olin vanhempi, ja kyllähän sen ikäinen jo asian ymmärtää". Kiukutti pientä ihmistä niin maan p.......sti! Itse en oikein suosi tuota systeemiä ihan vaikka vain sen vuoksi, että jokaisen lapsen terveeseen kasvuun kuuluu oppia sietämään tuon tyyppistä "epäreiluutta". Aina ei voi saada kaikkea. Vanhemman vastuulla on opettaa lasta käsittelemään pettymyksiä, ja sitä ajatusta toivon myös sukulaisteni ja tuttujeni tukevan.
Älä huoli. Se on vaan mummo joka tätä tekee. Lapset kyllä tietää ettei muut tuo ja osaavat olla vaikka vain toinen saisi lahjan. Mummo tuo molemmille jotain joka kerta kun tulee ovesta meille ja usein on varannu kotiinsakkin jotain. Me on annettu mummon hemmotella. Se on sen oikeus.
Jäitsä ap pienenä ilman leluja vai mistä moinen katkeruus?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:20"]
Itselläni on kolme vuotta nuorempi pikkuveli, joka ollessamme pieniä sai myös joiltain sukulaisilta lohtulahjoja, kun minulla oli syntymäpäivä. Minä en tietenkään saanut vastaavasti mitään hänen syntymäpäivänään, koska "olin vanhempi, ja kyllähän sen ikäinen jo asian ymmärtää". Kiukutti pientä ihmistä niin maan p.......sti! Itse en oikein suosi tuota systeemiä ihan vaikka vain sen vuoksi, että jokaisen lapsen terveeseen kasvuun kuuluu oppia sietämään tuon tyyppistä "epäreiluutta". Aina ei voi saada kaikkea. Vanhemman vastuulla on opettaa lasta käsittelemään pettymyksiä, ja sitä ajatusta toivon myös sukulaisteni ja tuttujeni tukevan.
[/quote]
Mun silmään alkuperäinen ongelma on tasa-arvon puute, se että toinen saa "lohtulahjan" ja toinen ei. Jos sinäkin olisit saanut aikoinaan jotain pientä aina veljen synttäreillä, eipä varmaan vituttais niin paljoa aikuisena? ;)
Meillä sekä iso että pieni saavat "lohtulahjan" toisen synttärinä. Pienen toki mutta paketoidun. Ja pari lähisukulaista tuovat myös lohtulahjat..
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:31"]
Meillä sekä iso että pieni saavat "lohtulahjan" toisen synttärinä. Pienen toki mutta paketoidun. Ja pari lähisukulaista tuovat myös lohtulahjat..
[/quote]
Niin just. Keneltä se on pois, että kaikilla on kivaa?
Ei perkele, nyt on kyllä kasvatettava lapsista paksuniskaisia pettymysten kärsijöitä, karaistukoot saatana, vaikka nyt sattuukin olemaan kiva juhlapäivä... Ettei vaan muut, kuin synttärisankari luulis, että saisi iloita!!
Ihan pienille minusta on kiva viedä molemmille, vaikka vain toisella olisi synttärit. Onhan se ihanaa kun sisarus saa suuren legolinnan ja vaikka potkulaudan ja joku ihana ihminen muistaa toistakin pienellä paketilla. Vaikka "lahja" olisi vain paketti kuviolaastareita niin sitä ilon ja hymyn määrää vaan lämmittää mieltä katsella.
Sitten kun lapset ovat isompia, sanotaan vaikka vähintään kouluikäisiä, viedään toki lahja vain päivänsankarille. Siihen asti minusta on mukavampaa viedä jotain molemmille (eri "tasoista" mutta silti joku merkki siitä että molemmat ovat tärkeitä vaikka kuinka olisi toisen viralliset juhlat).
Olen kahden lapsen mummi, sisaruksista toiselle ostamme pienen lahjan tai oikeastaan tuomisen, kun toisella on syntymäpäivä. Ihan ok vanhempienkin mielestä. Olemme tyttären kanssa asiasta jutelleet. Sopii kaikille
Eukko? Taidat olla todella alaluokkainen.
Höpön höpön, haluutte vaan saada sen kiljuvan kakaran hiljaseks kun ette viiti kuunnella KUN SE RÄÄKYY ETTÄ MINÄ MINÄ HALUAN KANSSA JAMIKS MINÄ MINÄ EN SAANU.
Lahjoillako sitä näytetään että on tärkeä? Voisko ottaa syliin ja selittää että sitten kun on sinun syntymäpäivä niin sitten sinä saat lahjan.
Meillä molemmat lapset saavat aina lohtulahjan. Synttärit voivat kestää pitkäänkin, ensin on kaverisynttärit, sitten tulevat sukulaiset käymään, kummit tulevat sitten kun muutenkin liikkuvat täällä päin. Aika paljon on esmes 3-vuotiaalta vaadittu, että empaattisesti ja kirkassilmäisesti iloitsee jo kolmatta päivää siitä, että sisarus saa huomiota ja lahjoja. Kummasti se pienikin muistaminen auttaa tässä henkisessä kasvussa.
Mutta, tiitättekös mitä, meillä saa myös jokainen lapsivieras onginnasta jotain pientä. Kuvitelkaa, lapsen synttäripäivänä koko unversumi ei pyörikään vaan synttärisankarin ympärillä, vaan pidetään huoli että kaikilla on hauskaa, ja painotetaan sitä yhteisen hyvän jakamista, kakun, huomion ja pienten muistamisten jakamista. Eikö olekin kamalaa?
Meillä ei saa lohtulahjoja, enkä sitä suosi, mutta minusta on ihan normaalia että esim täti tuo jotain molemmille kun tulee toisen synttäreille koska asuu kaukana ja käy harvoin. Tuo se niille yleensä jotain myös jos se tulee muuten vaan esim kesälomareissulla. Käy siis 3-4x vuodessa meillä.
Meidän lapsille kukaan ei ole koskaan tuonut lohtulahjoja eikä se ole ollut ongelma kenellekään, ei edes pienelle 2- tai 3-vuotiaalle. Nopsaan ymmärtävät systeemin, ja sen että jokaisella on vuorollaan synttärit.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:04"]no kun sillä vanhemmalla lapsella on synttärit niin se eukko ostaa nuoremmallekkin lahjan jottei tuu paha mieli kun toinen saa. Eikö nyt pitäs opettaa että kun TOISELLA on synttärit niin se saa lahjan ja sit kun on sillä toisella synttärit niin sit se saa LAHJAN. Mut VOI VOI kun tulee pahamieli....
[/quote]Etkö ole kuullut lohtulahjasta aikaisemmin? Yhdysvalloista tämäkin tapa Suomeen rantautui kymmenkunta vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:50"]
Olen kahden lapsen mummi, sisaruksista toiselle ostamme pienen lahjan tai oikeastaan tuomisen, kun toisella on syntymäpäivä. Ihan ok vanhempienkin mielestä. Olemme tyttären kanssa asiasta jutelleet. Sopii kaikille
[/quote]
Juuri näin meilläkin mummi tekee. Ja se hänelle suotakoon. Me vanhemmat lahjomme vain sitä sankaria, niin myös muut vieraat. Tässä ei ole mitään ongelmaa. Mummi tulee onnelliseksi ja samoin molemmat sisarukset. Kukaan ei tästä mene pilalle eikä ala kuvitella, että on joku maailman napa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:19"]
Ostan mäkin jotain pientä muillekin sisaruksille (ovat siis omia lapsiani). Ei joku 2-vuotias ymmärrä että sun synttärit on 7 kk:n päästä, jaksat kyllä oottaa. Ei kai tuo nyt maailman pahin synti liene?
[/quote]
Mummolta ok. Muttei äidiltä
Minusta lohtulahja on vähän kuin märkä rätti synttärisankarin naamalle. Osoitus että sinä et edes synttäripäivänäsi ole se tärkein, vaan sen sisaruksenkin on saatava olla yhtä tärkeä. Jokainen lapsi ansaitsee olla synttäripäivänään päivän tärkein henkilö, sisarukset ja vieraat kestäkööt kakkossijansa. Heillä on oma syntymäpäivänsä. Sisaruksen tai kaverin syntymäpäivä ei ole heidän syntymäpäivänsä. Ei vaikka lapsesta kuinka olis kivaa olla päivänsankari.
Ei se varmaan ole vakavaa, jos vain mummo tekee tätä. Ei mene kasvatus piloille, ei opi lapset huonoille tavoille.