Onko joku kokeillut tota neuvola-chatia?
Kaipaisin kokemuksia siitä?
Rv 10+3 ja koko ajan pelkään onko vauvalla kaikki ok, kyselen oireista odottajaryhmässä... Kysyin mieheltä että ottaisinko ton palvelun, sen mielestä voisin ottaa, ei jaksa ehkä kuunnella kun oireilen...
Kommentit (11)
Asun hgissä pitää soittaa sellaiseen vastaajapalveluun (jossa siis vastaa joku yhteinen terkka). Monesti myös mietin näitä asioita illalla eikä silloin voi soittaa. On ollut yksi neuvolakäynti ja seuraavaan on monta viikkoa.
ap
Jos mä olisin raskaana todellakin ottaisin minkä vaan palvelun. Olin tosi hermona ja lisäksi en tykännyt omasta neuvolantädistä, ei osuneet kemiat.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:33"]
Jos mä olisin raskaana todellakin ottaisin minkä vaan palvelun. Olin tosi hermona ja lisäksi en tykännyt omasta neuvolantädistä, ei osuneet kemiat.
[/quote]
Mulla oli todella huono terkka! Ei haitannut niin raskaana ollessa mutta vauvan kanssa äitiysneuvolan puolella. Aika iäkäs ja arvomaailma sen mukainen ja tuntui koko ajan että se arvostelee (kantoliinaa, pitkää imetystä, että vauva nukkuu vieressäni jne. "ekohippeilyä").
Nyt ktsaoin sitä ekan kerran. Sielläkö on siis vastaamassa myös kätilö? Meillä (Helsinki)ei kunnan neuvolassa todellakaan ole.
Ei ole missään kätilöä kunnan neuvolassa!!!! Haloo. Ei ole Helsingissä sen huonommin kuin muualla, varmaan paremmin... Vaikka varmasti säästöjä on kaikkialla, niin uskon että pienillä paikkakunnilla on vielä vaikeampaa raskaana olevilla, kun eio ole äitipolia noin vaan lähelläkään.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:54"]Ei ole missään kätilöä kunnan neuvolassa!!!! Haloo. Ei ole Helsingissä sen huonommin kuin muualla, varmaan paremmin... Vaikka varmasti säästöjä on kaikkialla, niin uskon että pienillä paikkakunnilla on vielä vaikeampaa raskaana olevilla, kun eio ole äitipolia noin vaan lähelläkään.
[/quote]
Mulla sattui sitten hyvä tuuri, kun neuvolatätini oli myös kätilö. Tosin asun Turussa, en Helsingissä
Uskomattomin oli neuvolalääkärikäynti (tämäkin Helsingissä). Olin odottanut käyntiä paljon, ja kuvittelin että siellä esim. ultrataan vauvaa ja lääkäri arvioi onko vauvalla kaikki hyvin.
No, lääkäri oli mies, joka ensin valitteli että ei ole tehnyt neuvolatyötä ennen ja oli palannut juuri virkavapaalta. Ei ollut ultraa eikä mahdollisuutta kuulla sydänääniä, eikä edes sellaista "oikeaa" tutkimuspöytää jossa on itsellä pää ylempänä kuin alavartalo (osaankohan nyt selittää niin että tajuaa). Ihan tavallisella sängyllä sain pötkötellä ja lääkäri tunnusteli epävarmasti vatsaani, sitten kyseli samat kysymykset kuin neuvolassa yleensäkin paitsi suppeammin. Lopuksi sain mitata itse verenpaineeni mittarilla.
Onneksi ei ollut vauvalla hätää ja raskaus meni hyvin, mutta eipä tuollaisella tutkimuksella olisi mitään huomattu, vaikka jotain olisi ollut.
Kävin yksityisellä 3D-ultrassa, siellä sitten sain tarkemmin tietoa että sikiö on kehittynyt hyvin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:54"]Ei ole missään kätilöä kunnan neuvolassa!!!! Haloo. Ei ole Helsingissä sen huonommin kuin muualla, varmaan paremmin... Vaikka varmasti säästöjä on kaikkialla, niin uskon että pienillä paikkakunnilla on vielä vaikeampaa raskaana olevilla, kun eio ole äitipolia noin vaan lähelläkään. [/quote] Mulla sattui sitten hyvä tuuri, kun neuvolatätini oli myös kätilö. Tosin asun Turussa, en Helsingissä
[/quote]
Turussa kaikki onkin paremmin! terv. turkulainen
Seurailen keskustelua... kiinnostaa tuo neuvolapalvelu myös... Vaan onko niin, että tähän ei Av:lta löydy kokemuksia. Kerta olisi ensimmäinenkin :-)
Tsemppiä ap, samassa tilanteessa ollaan.
MIelestäni on asioita, joihin kotikunnan neuvolasta ei oikein saa apua: Raskauden alun oireet, toisaalta esimerkiksi imetysongelmat tai vauvan huono nukkuminen (minun vauvoillani ollut nämä). Ainakaan meillä kunnan neuvolaterveydenhoitaja ei ollut kovin imetysmyönteinen - eikä minulla ollut mitään keinoa olla yhteydessä häneen esim. kahdesti päivässä kysyäkseni neuvoja imetykseen (liian voimakas maidontulo ja siitä johtuvat mahavaivat). Sikäli ymmärrän hyvin, että joku uusi palvelu voi olla hyvä apu, jos oikeasti voi laittaa viestiä heti kun haluaa, eikä ole soittoaikaa yksi tunti päivässä. Itse ottaisin tuollaisen ehkä raskausajaksi ja ensimmäisen lapsen ensikuukausiksi, sen jälkeen aloin oman kokemukseni mukaan pärjätä aika hyvin ilman ulkopuolisia apuja, ihan lääkärikäyntejä lukuun ottamatta.
Eli kokemusta tästä ei ap minulla ole, mutta mielipide löytyy :-)
Mikset soita omaan neuvolaasi?