Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten verotus voi olla korkeeta, jos 35000 vuosituloilla prosentti on 14,5?

Vierailija
14.12.2021 |

Ihmettelen vaan.
Kyllä suurin menoerä alkaa kohta olee se tyel ja työttömyysvakuutusmaksu, yli 53-vuotiailla ylittää jo 10 %. Ja tyeliä siirretään koko ajan enemmän ja enemmän työnantajalta työntekijöiden maksettavaksi.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdistuuko tähän 14.5% vähennyksiä kuten työmatkat tms?

Kyllä parissakympissä huiteli vuonna 2017 kun viimeksi olin töissä.

Minulla ainakin kohdistuu, tulot ja vero% tuota luokkaa, mutta työmatka melkein 500km viikossa. Eli työmatkavähennys on todella merkittävä, muuten olisi vero% siellä parinkymmenen tietämissä.

Vierailija
62/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Progressio nousee huikeasti heti, kun tulosi alkavat nelosella.

35000 tienaava on parhaassa spotissa. Veroprossa on vielä pieni, mutta tulot on kelvolliset. Kun 40 000 eurosta alkaa tienata yli, nii valtio rosmoaa kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauho kirjoitti:

Työnantajan eläkemaksu on 24,8%, joka siis maksetaan palkan lisäksi. Eli työnantaja maksaa sinulle palkkaa ja lisäksi tämän eläkemaksun, joka on käytännössä veroluonteinen eli pakko maksaa.

Kun ostat jotakin, maksat arvonlisäveroa. Jos ajat autolla, maksat monenlaisia veroja. Vai tarkoittaako ap vain palkasta maksettavaa tuloveroa?

Kysehän on nimenomaan palkkatulon verotukšesta, ei tähän keskusteluun voi alkaa muita veroja sotkemaan. Etkö osannut lukea aloitusta?

Vierailija
64/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Progressio nousee huikeasti heti, kun tulosi alkavat nelosella.

35000 tienaava on parhaassa spotissa. Veroprossa on vielä pieni, mutta tulot on kelvolliset. Kun 40 000 eurosta alkaa tienata yli, nii valtio rosmoaa kaiken.

No eipäs liioitella, sentään KAIKKEA rosmoa.

Vierailija
65/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kohdistu työmatkavähennyksiä, kun työ että koti on B-vyöhykkeellä (pääkaupunkiseutu)

-ap-

Vierailija
66/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kohdistu työmatkavähennyksiä, kun työ että koti on B-vyöhykkeellä (pääkaupunkiseutu)

-ap-

Niin eikä mitään muitakaan vähennyksiä.

Vierailija
67/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna tulot 35000 ja veroprosentti oli 16. Ensvuonna se on 17 kun olen tehnyt paljon ylitöitä. Joulukuun palkkoihin aina iskeekin suuremmat verot.

Hetkonen! Missä kunnassa noin alhaisia veroja? Kauniaisissa vai?

Itse maksan työeläkkeistä n 25 % ja ne yhteensä n 2500e.

Vierailija
68/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna tulot 35000 ja veroprosentti oli 16. Ensvuonna se on 17 kun olen tehnyt paljon ylitöitä. Joulukuun palkkoihin aina iskeekin suuremmat verot.

Hetkonen! Missä kunnassa noin alhaisia veroja? Kauniaisissa vai?

Itse maksan työeläkkeistä n 25 % ja ne yhteensä n 2500e.

Ap on Vantaalta.

Vierailija
69/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. No minä olen aina laskenut nuo muut lisät veron päälle. Jos prosentti on noin 15 ja nuo työeläkemaksut ym 10%, niin yhteensä 25% eli neljännes koko palkasta menee hevon kuuseen. Siihen vielä bensa- ja muut autokulut päälle pelkän työmatkan takia, niin eipä työnteko enää edes kannata..

Meniskin vain neljännes. Veroprosentti yksistään 26% ja siihen tuo vajaa 10% päälle. Ei paljon naurata.

Vierailija
70/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot koostuu palkasta ja eläkkeestä. Yhteensä noin 67 000€ vuodessa. Veroprossani on 27,5. Joulukuun tilit menee nyt lisäprossalla, 41,5.

Vierailija
71/71 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75000 tuloilla se on 30.

Ei ole. Olen yrittäjä ja 78 000 euron tuloilla maksan 37% veroa + tietysti kaikki yellit yms.

Mikset ota osinkoina osaa tuosta? Lisäksi voit maksaa verovapaan työhuonekorvauksen vaikka 500 € kuukaudessa kotitoimistosta. Ei kaikkea tarvitse palkkana ottaa. Voi vaikka jättää rahaa firmaan ja olla ottamatta palkkana ulos.

Jos yritysmuoto ei ole Oy, osinkoja ei oteta.

Yhtiömuotoa kannattaa vaihtaa jos sillä säästyy tuhansien eurojen veronmaksulta vuosittain. Kannattaa laittaa harkintaan.

Totta. Mutta liikevaihto jää alle 200t. Ei suositella jos vuositulot vaihtelevat paljon. Nyt oli hyvä vuosi kun palvelujani tarvittiin korona- aikana. Mutta ensi vuosi voi jäädä huonoksi.