Apua. Onko mitään keinoja enää puuttua parikymppisen alkoholisoitumiseen?
Kaveri asuu omassa kämpässään vuokralla ja suoritti ammattiopinnot, joiden jälkeen ei ole työllistynyt. Työkokeilut menevät puhuin velton ja vastentahtoisen asenteen takia.
Päivät, viikot, vuodet kuluvat ryyppäämiseen, läpi yön. Nukkuu päivät, juo yöt ja käy siinä välissä haistattelemassa vitut ja paskat psykiatrille, joka ei kuulemma auta. "Kun se vaan huutaa, että mä oon alkoholisti ja mikään muu ei auta kuin mennä katkolle! Mutta kun mulla on paha olla, niin haluan juoda! Se on ihan vitun paska lääkäri"
Yritin selittää juuri taas hänelle, että juominen lisää pahaa oloa ihan fysiologisista syistäkin, että olisi hyvä vaikka tuettuna laittaa juominen tauolle. Kolmessa viikossa jo näkisi miten mieli alkaa kohentua, mielialalääkkeetkin tehota... Mutta ei. Hänellä ei ole mitään haluja muuta kuin vihata kaikkia ja kaikkea ja oikeasti rypemällä rypeä kurjuudessa. Tuntuu ihan, että siitä kurjuuden ylistämisestä ja maksimoimisesta on tullut elämän pääsisältö, josta hän ei halua edes luopua. Ja lääkkeet on lopettanut omin päin.
MItä voi enää tehdä?! Voiko enää mihinkään puuttua? Onko interventiosta edes hyötyä tällaisessa tilanteessa, kun toine on niin täysin haluton muuttamaan mitään?
Kommentit (16)
En osaa sanoa, mutta toivotan hurjasti tsemppejä ja voimia teille vierestäkatsojille! <3 En voi kuvitellakaan, miltä tuollainen tuntuu. :/
Ainut millä voitte vaikuttaa hänen elämään on hakea oikeusteitse häntä holhouksen alle ja sitten huolehtia että hänet laitetaan hoitoon psykiatriselle ja katkasuhoitoon. Mutta teidän tulee olla sitten valmis tekemään se isotyö olla hänen holhoojansa ja huolehtia hänestä sitten. Jos ette ole valmiita ottamaan häntä asumaan silloin luoksenne ja hoitamaa hänen asioitaan ette voi vaikuttaa muuten kuin laitamalla rahahanat kiinni. Hän on täysi-ikäinen joten vaikuttaminen on rajallista. Puhe tuskin auttaa.
Raastavaahän tämä on, kun näen että hänessä olisi herkkyyttä ja potentiaalia toimia vaikka missä ammatissa, harrastaa ja taiteilla ilokseen, kun vain haluaisi sen korkin kiinni! Hänelle oli psykiatri sanonut, että hän tappaa itsensä tuolla juomisen määrällä ja olen samaa mieltä. Ihan tolkutonta toimintaa ja mitään ei voi tehdä! Konkreettisesti: juo helposti yhden oluen 15 minuutissa ja päivän vakioannos on 24-salkku. Sen ainakin juo, kenties nykyään jo enemmänkin. ap
3, hän ei saa meiltä yhtään mitään sellaista, mikä mahdollistaa juomisen. Ei rahaa, ei sellaisia ruokakassillisia, jotka jättäisivät enemmän varaa juomien ostamiseen. Hän saa kuuntelijan, seuraa tai vaikka ruuan pöytän kun tulee käymään. Tai vaikka yllätyksenä satsin siivousvälineitä, mausteita, keittiötarvikkeita, vaatteita... Mahdollistaminen on loppunut jo kauan sitten ja hän on asunut omillaankin jo 3 vuotta, en usko että kenellkään on toiveita saman katon alle palaamisesta.
Saako ihmistä holhoukseen alkoholin takia? Eikö siihen vaadita aikamoinen " älyllinen vajavuus" tai psykiatrinen diagnoosi?
Ei ole oikein mitään keinoa ulkopuolisten puuttua, jos kerran henkilö itse ei sitä halua. Jos haluaisi apua, sitten sitä ja tukea voisi pyrkiä järjestämään, mutta jos toinen ei apua halua, sellaisen väkisin tuputtaminen voi jopa lisätä ahdistusta ja juomisongelmia.
Mutta kun kyse on parikymppisestä, voi hyvinkin olla että ihan itsestään siitä järkiintyy, kyllästyy juomiselämään. Itselläni myös oli tuollainen jakso nuorena, kun en päässyt opiskelemaan. Välivuotena aloin juoda ja siitä sitten tulikin 4 välivuotta kunnon renttuilua. Mutta lopulta kyllästyin krapuloihin, siihen ettei viinasta enää tullut lopulta edes hyvä olo, siitä että minun pitäisi jaksaa vielä elää ehkä kymmeniä vuosia ja tällä menolla en saisi mitään sisältöä elämääni (ei puolisoa, ei työtä, ei mitään). Ryhdistäydyin, aloin taas lukea pääsykokeisiin ja pääsin yliopistoon. Siitä se elämä lähti taas kulkemaan.
Järjestäkää sille työpaikka. Sellainen, jossa sen on pakko tehdä jotain vastentahtoisuudestaan huolimatta ja josta se ei saa potkuja vaikka olisi miten veltto. Sellainen, johon joku hakee sen aamulla (parhaassa tapauksessa tällä jollakulla on avain hänen kämpäänsä). Sellainen, jossa joku vahtii häntä kaiket päivät - ei hauku, mutta vahtii ettei katoa eikä mene nukkumaan, opastaa työnteossa ja hoitaa toiminnanohjaukselliset puolet (osa velttoudesta johtuu ihan siitä, että ihminen ei enää "osaa" tarttua työhön, normaalit kyvyt nähdä, mihin pitäisi ryhtyä katoavat, jos niitä on koskaan ollutkaan. Niinpä tässäkin jonkun pitää ensin auttaa alkuun ja osoittaa tyypille, mitä milloinkin pitää tehdä ekaksi ja mitä sitten seuraavaksi). Parhaimmassa tapauksessa sellaiseen, joka olisi tyypin omalta alalta, jossa hän voisi kokea jonkinlaista kiinnostumista ja autettuna myös onnistumista.
Yleensä tämä vaatii sitä, että työpaikka on teidän/tyypin perheen omassa firmassa tai edes jonkun todella luotettavan ja kohtuu läheisen ihmisen firmassa, koska tuo päällystakkipaimennushan vaatii johdolta paljon aikaa, eikä työstä ole firmalle aluksi mitään taloudellista tai tuotannollista hyötyä - kyse on ihan puhtaasti ihmisrakkaudesta, jota useimilla riittää vain rajalliselle joukolle ihmisiä.
Tiedän tapauksen, jossa yhdelle pojalle alkoi käydä noin. Pojan isä osti vanhan talon maalta ja sopi kaverinsa raksafirman kanssa, että raksafirma remontoi talon ja palkkaa siihen minimipalkalla tämän pojan ja yhden pojan kaverin (joka oli menossa vähän samaa rataa päin prinkkalaa) työvoimaksi ja se isukin kaveri johtaa hommaa. Isä maksaa kulut.
Koska koko homma piti tehdä laillisesti ja firman kautta (jotta pojille syntyisi myös työkokemusta, jonka avulla voisivat oikeasti työlistyä jatkossa), piti koko lysti tehdä henkilösivukuluineen ja alveineen, joten aika kalliiksi se tuli. Isä maksaa pankkilainaansa seuraavat 15 vuotta, mutta pelasti sillä poikansa ja vielä sen yhden kaverinkin, jotka on nyt molemmat rakennusalalla töissä, eikä ryyppää keskimääräistä enempää. Toisella niistä on jo perhekin.
Toista ei alkoholismin takia pakkohoitoon saa, eli jos ei itse halua asiaa muuttaa, on hänen omaa tahtoaan kunnioitettava. Alkoholismi ei ole rikos, se on sairaus mutta ei oikeuta pakkohoitoon, niin kuin ei pääasiassa muutkaan sairaudet.
Suomessa on alkkista mahdoton auttaa jos ei itse apua halua. Täällä ei ole rikos juoda itseään hautaan, eikä se myöskään velvoita ottamaan pakkohoitoon.
Ei siinä paljon sivullinen voi valitettavasti tehdä, koska raitistuminen lähtee aina omasta halusta. Itse raitistuin, kun löysin nyk. mieheni joka on myös entinen alkoholisti lopettamaan joutui, kun tuli maksakirroosi ja askitesta (nestettä) mahalaukkuun, oli elämä aika pienestä kiinni! Mutta siis mulla se onnistui rakkauden avulla ja, kun se toinen ei voi juoda tai henki lähtee, niin ei siinä viitsinyt sitten enää itsekkään. Juomisen loputtua on kyllä masennus hieman helpottanut ja muutenkin elämä tuntuu elämisen arvoiselta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:44"]Ainut millä voitte vaikuttaa hänen elämään on hakea oikeusteitse häntä holhouksen alle ja sitten huolehtia että hänet laitetaan hoitoon psykiatriselle ja katkasuhoitoon. Mutta teidän tulee olla sitten valmis tekemään se isotyö olla hänen holhoojansa ja huolehtia hänestä sitten. Jos ette ole valmiita ottamaan häntä asumaan silloin luoksenne ja hoitamaa hänen asioitaan ette voi vaikuttaa muuten kuin laitamalla rahahanat kiinni. Hän on täysi-ikäinen joten vaikuttaminen on rajallista. Puhe tuskin auttaa.
[/quote]
Ei tuo auta, jos hänellä ei ole omaa halua pahentaa vaan.(omasta kokemuksesta)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:44"]
Ainut millä voitte vaikuttaa hänen elämään on hakea oikeusteitse häntä holhouksen alle ja sitten huolehtia että hänet laitetaan hoitoon psykiatriselle ja katkasuhoitoon. Mutta teidän tulee olla sitten valmis tekemään se isotyö olla hänen holhoojansa ja huolehtia hänestä sitten. Jos ette ole valmiita ottamaan häntä asumaan silloin luoksenne ja hoitamaa hänen asioitaan ette voi vaikuttaa muuten kuin laitamalla rahahanat kiinni. Hän on täysi-ikäinen joten vaikuttaminen on rajallista. Puhe tuskin auttaa.
[/quote]
Ei aikuista ihmistä kyllä mihinkään holhoukseen ja pakkohoitoon saa juomisen takia. Ihan on vapaus juoda itsensä hautaan jos niin tahtoo.
Eikä muuten todennäköisesti auttaisi edes mitään tuollainen pakkoasia. Itse kun jossain vaiheessa join liikaa, niin kaikenlaiset moitteet, pakottamisyritykset, painostus, lisäsivät ahdistusta ja kapinahenkeä, ja sitä kautta juomista. Jos minua olisi yritetty laittaa johonkin pakkohoitoon, olisin ottanut asian siltä kannalta että te kusipäät ette kyllä voita, minähän juon jos minua huvittaa. Olisin myös luultavasti lopullisesti katkaissut välini ihmisiin jotka olisivat yrittäneet puuttua vapauteeni juoda kun minua huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:44"]Raastavaahän tämä on, kun näen että hänessä olisi herkkyyttä ja potentiaalia toimia vaikka missä ammatissa, harrastaa ja taiteilla ilokseen, kun vain haluaisi sen korkin kiinni! Hänelle oli psykiatri sanonut, että hän tappaa itsensä tuolla juomisen määrällä ja olen samaa mieltä. Ihan tolkutonta toimintaa ja mitään ei voi tehdä! Konkreettisesti: juo helposti yhden oluen 15 minuutissa ja päivän vakioannos on 24-salkku. Sen ainakin juo, kenties nykyään jo enemmänkin. ap
[/quote]
Itsekin olen ollut samassa tilanteessa, eikä siinä puhuminen tai katkot auttanut, pahensi vaan.
Ei voi oikein tehdä mitään, täällä saa rauhassa ryypätä itsensä hautaan, jos ei tee rikoksia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"]3, hän ei saa meiltä yhtään mitään sellaista, mikä mahdollistaa juomisen. Ei rahaa, ei sellaisia ruokakassillisia, jotka jättäisivät enemmän varaa juomien ostamiseen. Hän saa kuuntelijan, seuraa tai vaikka ruuan pöytän kun tulee käymään. Tai vaikka yllätyksenä satsin siivousvälineitä, mausteita, keittiötarvikkeita, vaatteita... Mahdollistaminen on loppunut jo kauan sitten ja hän on asunut omillaankin jo 3 vuotta, en usko että kenellkään on toiveita saman katon alle palaamisesta.
Saako ihmistä holhoukseen alkoholin takia? Eikö siihen vaadita aikamoinen " älyllinen vajavuus" tai psykiatrinen diagnoosi?
[/quote]
Ei saa, eikä hyödytä. Pitää olla itse halukas.
Ei alkoholistia saa holhouksen alle, kyllä siihen on muut syyt.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:11"]Ei siinä paljon sivullinen voi valitettavasti tehdä, koska raitistuminen lähtee aina omasta halusta. Itse raitistuin, kun löysin nyk. mieheni joka on myös entinen alkoholisti lopettamaan joutui, kun tuli maksakirroosi ja askitesta (nestettä) mahalaukkuun, oli elämä aika pienestä kiinni! Mutta siis mulla se onnistui rakkauden avulla ja, kun se toinen ei voi juoda tai henki lähtee, niin ei siinä viitsinyt sitten enää itsekkään. Juomisen loputtua on kyllä masennus hieman helpottanut ja muutenkin elämä tuntuu elämisen arvoiselta.
[/quote]
Pakko korjata, että ei se neste mahalaukkuun tule vaan vatsaonteloon. Sieltä se sitten poistetaan dreenillä, joskus lähtee 20 litraa kevyeen.
T:sh