Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko keski-ikäinen anoreksiaa sairastava joutua/päästä osastohoitoon?

Vierailija
29.06.2026 |

Jos keski-ikäinen erittäin alipainoinen menee muista syistä lääkäriin ja lääkäri huomauttaa alipainosta ja keskustelussa käy ilmi että kyseessä aikuisen anoreksia niin mitä siitä seuraa jos mitään? Muuten, pääsevätkö edes nuoret anoreksiaa sairastavat nykyään osastohoitoon?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tilaa hoitaa jo kotona? Ettei tule ongelmaa elimistöön että kuolee tai joudu osastolle?

Vierailija
2/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tilaa hoitaa jo kotona? Ettei tule ongelmaa elimistöön että kuolee tai joudu osastolle?

No sehän olisi kaikkein parasta jos anoreksiaa sairastava vain rupeaisi kotona huolehtimaan itsestään ja syömään yms. mutta ei taida olla kovin realistista. Kysymykseni on muuten täysin teoreettinen. Itselläni ei ole anoreksiaa eikä kellään tutullani. Katsoin aihetta käsittelevän dokkarin ja rupesin miettimään miten tämä asia aikuisten kohdalla menee.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kait ole syömishäiriösairaaloita vaan joutuu sen elimen osastolle sairaalaan joka on pettämässä ensin, esim. sydämeen voi tulla pahoja rytmihäiriöitä vakavasti alipainoisena. Siinä ei ole iällä väliä onko anoreksikko nuori vai keski-ikäinen.

Vierailija
4/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat jotakin syömishäiriöklinikkaa, jossa ruokailujasi vahditaan kuin lapsella, niin ei todellakaan; keski-ikäinen sh-potilas on sen verran menetetty tapaus, hyvä jos nuoret edes saavat hoitoa. Ja en siis mitenkään vähättele; olen itse syömishäiriöinen viisikymppinen. Sen verran kuitenkin tajuan, että tässä iässä peli on jo menetetty, eikä minuun mikään osastohoito tehoaisi - ei tehonnut vuosikymmnen psykoterapiakaan. Ei sen puoleen, en minä näiden vuosikymmenien jälkeen enää minnekään osastolle lähtisikään. Joka jumalan kerta käydessäni ihan muissa asioissa lääkärissä, saan kuulla epätasapainossa olevasta syömishäiriöstäni ja rankasta laihuudestani. Totean että olen tieni valinnut, ja että me kuollaan kaikki - ihan jokainen - johonkin.

Vierailija
5/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kait ole syömishäiriösairaaloita vaan joutuu sen elimen osastolle sairaalaan joka on pettämässä ensin, esim. sydämeen voi tulla pahoja rytmihäiriöitä vakavasti alipainoisena. Siinä ei ole iällä väliä onko anoreksikko nuori vai keski-ikäinen.

Rytmihäiriöitä voi olla myös ilman anoreksiaa keski-ikäisillä.

Vierailija
6/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rytmihäiriöitä voi olla myös ilman anoreksiaa keski-ikäisillä.

Joo mutta ap puhui anoreksiasta joka on sh.

Vierailija
7/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaat jotakin syömishäiriöklinikkaa, jossa ruokailujasi vahditaan kuin lapsella, niin ei todellakaan; keski-ikäinen sh-potilas on sen verran menetetty tapaus, hyvä jos nuoret edes saavat hoitoa. Ja en siis mitenkään vähättele; olen itse syömishäiriöinen viisikymppinen. Sen verran kuitenkin tajuan, että tässä iässä peli on jo menetetty, eikä minuun mikään osastohoito tehoaisi - ei tehonnut vuosikymmnen psykoterapiakaan. Ei sen puoleen, en minä näiden vuosikymmenien jälkeen enää minnekään osastolle lähtisikään. Joka jumalan kerta käydessäni ihan muissa asioissa lääkärissä, saan kuulla epätasapainossa olevasta syömishäiriöstäni ja rankasta laihuudestani. Totean että olen tieni valinnut, ja että me kuollaan kaikki - ihan jokainen - johonkin.

Oishan se erikoinen kokemus olla viiskymppisenä teinien kanssa vahdittavana.

Vierailija
8/8 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oishan se erikoinen kokemus olla viiskymppisenä teinien kanssa vahdittavana.

Nuoret hoidetaan omissa yksiköissään.