Auttakaa, isoja muutoksia tulevaisuuden suunnitelmiin(Isi hoitovapaalle?)
Eli perheessämme yksi lapsi, vuoden vanha. Alkuperäinen suunnitelma oli että lapsen isä menisi syksyllä opiskelemaan ja minä palaisin töihin elokuussa 2016 (lapsi menisi sillon siis tarhaan) Hoitovapaa siis tammi2015-elo2016.
No nyt mietimmekin vaihtoehtoa että minä menisin tämän vuoden elokuussa joko päiväopiskelijaksi tai oppisopimuksella, kesto 1-1,5 vuotta. Mies jäisi hoitovapaalle elokuu2015-huhtikuu2016. Mummo hoitaisi lasta sitten päiväkodin aloitukseen asti. Mies miettisi hoitovapaalla meneekö opiskelemaan vai vaihtaako työpaikkaa. Takaisin nykyiseen paikkaan hän ei halua.
Onnistuuko hoitovapaan siirto miehelle? Ja miten minun työpaikka? Voinko saada opintovapaata vai pitääkö irtisanoutua? Meillä molemmilla vakituiset työpaikat, emme kuulu liittoon. Kertokaa mitä kannattaisi tehdä. Kiitoksia etukäteen!
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:29"]Opintovapaa sinun pitäisi järjestää työnantajasi kanssa, jos siihen suostuvat. Hoitovapaan voi käsittääkseni siirtää miehelle, laittakaa hakemus kelaan.
[/quote]hoitovapaasta sovitaan työnantajan kanssa, EI Kelan!
Ok. Mulla on kaks vaihtoehtoa
1. Hankin oppisopimus paikan ja valmistuisin ammattiin n. 1,5 vuodessa. Tämän jälkeen hankkisin työpaikan alalta.
2. Menisin päiväopiskelijaksi, koulutuksen kesto 1v. Hankkisin myös uuden työpaikan.
Eli miten se opintovapaa jos en aio jäädä mun nykyiseen työpaikkaan....
Nyt ei pää toimi.
- Ap
Irtisanoudut ja ryhdyt päätoimiseksi opiskelijaksi. Mies voi siirtyä hoitovapaalle.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:29"]Opintovapaa sinun pitäisi järjestää työnantajasi kanssa, jos siihen suostuvat. Hoitovapaan voi käsittääkseni siirtää miehelle, laittakaa hakemus kelaan. [/quote]hoitovapaasta sovitaan työnantajan kanssa, EI Kelan!
[/quote]
Tarkennus: jos siis ovat jo hakeneet kelasta hoitovapaan tuet äidille, niin ne ne voi siirtää isälle ja siitä hakemus kelaan. Isä ilmottaa tietysti omalle työpaikalleen jäävänsä hoitovapaalle.
Siis kyse on kotihoidon tuesta? Tiedättehän, että siinä riittää se ettei alle 3-vuotias ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Ei Kelaa kiinnosta kuka on töissä ja kuka kotona. Itse asiassa molemmat voi olla töissä tai kotona tai opiskelemassa ja tenava vaikka mummon hoidettavana.
Hoitovapaan pitämisestä on ilmoitettava työnantajalle vähintään kaksi kuukautta ennen vapaan alkamista, ellei muita perusteltuja syitä ole.
Noin lukee Kelan sivuilla. Mutta huolestuttaa että voidaako yhtäkkiä vaan vaihtaa isä hoitovapaalle? Ja mitä tukia saadaan jos olen päiväopiskelija? Pitäiskö sitten iltasin tehdä keikkaa jommankumman...
-Ap
Okei, eli pitäisi onnistua.. Hyvä!
-Ap
Kertokaa vielä mitä tekisitte jos oisitte samassa tilanteessa kun mä?
-Ap
Oletko siis jo ilmoittanut työnantajalle hoitovapaasta? Jos sinulla on vakituinen työpaikka, yritä saada opintovapaata sieltä, niin saat ansiosidonnaista aikuiskoulutustukea Koulutusrahastolta. Sitä et saa jos irtisanoudut.
Oon siis ilmoittanu että oon ensi vuoden elokuuhun asti hoitovapaalla. Uudesta suunnitelmasta en. Mut miksi saisin opintovapaata jos en aio palata työpaikalleni? Tätä en tajua. Onko noloa sitten opintovapaan jälkeen toivottaa heipat...
-Ap
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:49"]Oon siis ilmoittanu että oon ensi vuoden elokuuhun asti hoitovapaalla. Uudesta suunnitelmasta en. Mut miksi saisin opintovapaata jos en aio palata työpaikalleni? Tätä en tajua. Onko noloa sitten opintovapaan jälkeen toivottaa heipat...
-Ap
[/quote]Työnantajan ei ole pakko hyväksyä muutosta
En tuu saamaan aikuiskoulutustukea, koska en ole ollut työelämässä kun vasta 6 vuotta. Eli en hyödy ilmeisesti opintovapaasta mitään? Pitää varmaan irtisanoutua sitten.
-Ap
Opiskelijana saat opintotukea ja lainaan valtiontakauksen. Jos mies jää hoitovapaalle niin aika varmasti saatte myös asumistukea. Miehelle tulee se kotihoidontuki, mahdollinen kuntalisä ja aika varmasti noilla tuloilla hoitolisä. Jos jompikumpi tekee keikkaa niin mieluummin mies, koska kotihoidontuella saa tienata rajattomasti mutta opintotuella tuloraja tulee äkkiä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:04"]Opiskelijana saat opintotukea ja lainaan valtiontakauksen. Jos mies jää hoitovapaalle niin aika varmasti saatte myös asumistukea. Miehelle tulee se kotihoidontuki, mahdollinen kuntalisä ja aika varmasti noilla tuloilla hoitolisä. Jos jompikumpi tekee keikkaa niin mieluummin mies, koska kotihoidontuella saa tienata rajattomasti mutta opintotuella tuloraja tulee äkkiä vastaan.
[/quote]
Joo hyviä pointteja muuten . Kiitos kaikille!! Nyt nukkumaan :) tai pohdiskelemaan...
-Ap
Miksi nykyiset työpaikkanne huonoja ?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:07"]Ota vuorotteluvapaata
[/quote]
Ap on ollut työelämässä 6 vuotta...
Opintovapaa sinun pitäisi järjestää työnantajasi kanssa, jos siihen suostuvat. Hoitovapaan voi käsittääkseni siirtää miehelle, laittakaa hakemus kelaan.