onko mindfulness humpuukia?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:20"]
[/quote]on
Mitä on mindfulness. Rahastustako?
Ei tosiaankaan ole. Käytössä virallisessa terveydenhuollossa. Minulle on diagnosoitu persoonallisuushäiriö ja tuo on ainoa josta olen saanut todellista apua.
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tietoisuustaito
Paljon sitä käytetään ihan "oikeissakin" terapioissa, ei vain näissä uskomushoidoissa. Mä luulen, että eniten tuossa (kuten melkein kaikessa terapiassa ja myös muussa hoidossa) vaikuttaa se miten itse suhtautuu ja uskooko asiaan.
Minua mindfulness on auttanut, olen saanut sillä hallintaan muummuassa pakko-oireista - sekä paniikkihäiriötä, mutta toisaalta kun kaikki lääkkeet ja höpöhöpöterapiat on kokeiltu, on melkein pakko alkaa etsiä apua muualta. Mulla sitten loppujen lopuksi auttoi tiedostaminen ja tiedostaen tehdyt muutokset koko elämään ja asenteeseen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:55"]
Mitä on mindfulness. Rahastustako?
[/quote]
Miten se voi olla rahastusta, kun sitä pystyy jokainen tekemään ilman mitään kursseja tai välineitä?
En olisi hengissä ilman mindfulnessia. Selvisin sen avulla alkoholismista ja masennuksesta ja avioerosta. Olisin tappanut itseni jos en olisi löytänyt avainta oikeanlaiseen elämänasenteeseen mindfulnessin avulla.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:00"]En olisi hengissä ilman mindfulnessia. Selvisin sen avulla alkoholismista ja masennuksesta ja avioerosta. Olisin tappanut itseni jos en olisi löytänyt avainta oikeanlaiseen elämänasenteeseen mindfulnessin avulla.
[/quote]
Asiaa muuten mutta kun mindfullnessissa ei nimenomaan ole mitään oikeaa asennetta vaan sen teho perustuu siihen että jokainen asenne on oikea, vain teot on vääriä. Ihmisen asenteilla on syynsä ja kun asenteita ei laiteta syytteeseen vaan katsellaan ja seurataan niitä tuomitsematta, annetaan tulla ja mennä, asenteiden takana olevat asiat paljastavat itsensä. Ja tässä prosessissa asenteet muuttuvat itsestään, muuttamatta ja pakottamatta, luontaisesti.
Nyt on ihan pakko kysyä, että mistä juontaa käsitys, että mindfulness olisi humpuukia, koska kauempana siitä se tuskin voisi olla?
Apua saanut
Ei se humpuukia ole, mutta ei se myöskään välttämättä ole sellainen ihmelääke kaikkeen kuin mitä jotkut esittää.
Itse olen mindfulnessia harjoittanut, mutta omalla kohdallani todennut sen aika hyödyttömäksi, jopa tasapainoa horjuttavaksi. Minulla nimittäin ongelma on muutenkin liika pysähtyneisyys, liika yksinolo, liika sisäänpäin kääntyminen, jolloin mikä tahansa meditatiivinen oikeastaan vaan sysää tasapainoa entistä enemmän väärään suuntaan. Minä tarvitsisin enemmän seuraa, tekemistä ja aktivointia. Mutta aika monella ongelma on päinvastainen, eli liika "hajoaminen" psyykkisesti kaikkeen kiireeseen ja tekemiseen, tai itsetuntemuksen puute, ja silloin mindfulness voi olla erittäin tasapainottava elementti.
Ei ainakaan mun kohdalla. Mun on vaikea keskittyä ja rauhoittua mutta yhdistän pilatestunnin ja mindfullnesin ja olen ihan flowssa koko 1,5h! Sen jälkeen tosiaan leijuu kotiin kun on niin "puhdas" ja kevyt olo, edes hetkeksi päässyt irti kaikista huolista (joita siis kerään ja kuvittelen tarpeettomasti)
Olen saanut mindfulness-ohjausta julkisessa terveydenhuollossa mielenterveyshoitajalta. On auttanut pitkäkestoisen masennuksen kuriin saamisessa ja auttanut selviytymään ahdistavissa tilanteissa. Ei tehoa parissa päivässä, vaan sitä pitää harjoittaa säännöllisesti useita viikkoja, ennen kuin vaikutus tuntuu. Jos mindfulness kiinnostaa, lainaa kirjastosta: Jon Kabat-Zinn ym: Mielekkäästi irti masennuksesta.
Ei ole humpuukia, vaan ehkä yksi parhaimmista asioista, joihin olen perehtynyt. Kokeile ihmeessä! :)