Mistä tekstiviestihuijarit tietävät, että kuka odottaa pakettia postista?
Itselleni ei ole koskaan, siis koskaan ennen tullut huijaustekstiviestejä saapuvasta paketista, mutta nyt kun tilasin Elisa viihteen postin toimittamana, on tullut peräti 3 huijaustekstiviestiä, joissa pyydetään avaamaan linkki josta "voi seurata toimituksen etenemistä" (ja samalla tietenkin asentuu haittaohjelman puhelimeen).
Mistä nämä rosvot ovat saaneet sen tiedon, että odotin lähetystä? Viimeisin kalasteluyritys tuli tänään, vaikka noudin paketinkin jo monta päivää sitten. Onneksi ei ole koskaan tehnyt mieli seurata lähetyksen etenemistä, muuten olisin voinut vaikka haksahtaa, koska ajoitus osui niin kohdalleen.
Elisalta tuli kyllä omakin virallinen viesti lähetyksen seurantaan, mutta siinä oli vaan lähetystunnus, ei siis klikattavaa linkkiä.
Kommentit (19)
Kyllä noita tulee vaikkei olisi tilannut mitään. Itse saan noita vähitään kerran viikossa vaikka en ole tilannut mistään mitään kuukausiin. Aiemmin ne oikeat seurantalinkit tulleet sähköpostiin paketin lähettäjältä. Saapumisilmoitukset taas tulee tekstiviesteillä ja sähköpostilla mutta niissähän ei enää mitään linkkejä ole.
Ei ne tiedä vaan viestejä tulee kelle sattuu.
Niitä tulee kaikille tuntemilleni ihmisille ilman, että olisi mitään tilannut. Kunhan lykkäävät spämminä menemään.
Nii-i. Minulle on tasan 2 kertaa soitettu Isosta-Britanniasta ja vain juuri silloin, kun olen 2 kertaa odottanut itse tilaamaani pakettia naapuri kaupungista ja seurasin paketin etenemistä tietyn suomalaisen yhtiön sovelluksella.
Nyt tilasin taas lapsille paketit 40km päästä, eri firman toimituksella. Odotan vain saapumis viestiä viereiseen kauppaan. Tuotteet on jo maksettu ja osoite annettu. Mitään osoitetietoni vahvistusviestejä ( jos tulee) en vahvista.
Olen seurannut asiaa useamman vuoden, niin se vain on, jotta jos pakettia odottaa, niin niitä "klikkaa tästä" viestejä tulee kännykkään. Jos tarkemmin ajattelen, niin ei ole muulloin tullut tämän sortin huijausviestejä esim. eikös se lokerokoodi saapunutkaan tai jotta toimituksessa ongelma.
Toki on aina tullut se aito saapumisviesti sieltä todelliselta pakettikuljetusfirmalta.
Täällä on ollut aiemmin juttua näistä pakettien saapumisista. Toinen harmin aihe on ollut se, että varsinkin Kiinasta ja Saksasta Suomeen saapuvat paketit ovat "tulilinjalla" siinä, että ne eivät aina saavukaan vastaanottajalleen perille asti oikeasta osoitteesta huolimatta, vaan jostain kumman syystä ne katoavat - ties minne.
Ei ne tiedäkään, vaan niitä lähetellään ihan summassa. Varsinkin nyt joulun alla nuo huijaukset voivat mennä helpommin läpi, koska niin moni tilaa lahjat netistä ja odottaa pakettien noutoilmoituksia.
Kyllähän ihmiset menee paljon uskomattomampiinkin huijauksiin, ja kun suurin osa kuitenkin ainakin joskus jotain tilaa, ei ole ihme, että jotkut menee tuohonkin halpaan, kun tarpeeksi monelle viestiä laittaa.
14-vuotiaalle pojalleni noita on tullut aina välillä jo pitkään, ei ole ikinä tilannut mistään mitään. Samaten pitäisi aina maksaa jotain postimaksuja, että saisi haettua jonkin paketin.
Jaa-a, ota yhteys puhelinoperaattorillesi ja kysäise mihin kaikille he jakavat tietojasi.
Avasin lapselle liittymän Elisalta. Kenellekään ei oltu vielä annettu numeroa, mutta heti alkoi tulla WhatsAppiin viestejä ”Hello! How are you? Hope your week has been nice!” Sekä söpöjä hymiöitä tuntemattomalta mieshenkilöltä. Luulen että Elisalla myyvät numeroita.
Mulle tuli 5 huijari viestiä viime viikolla.
Ja en ole tilannut mitään.
Onko tästäkin saatu kehitettyä joku vainoharha, että pakettia odottavista jaetaan jotain tietoja? Ainahan nuo huijausviestit (sähköposti ja tekstiviesti) on perustunut siihen, että summassa lähetellään viestejä suurelle määrälle ihmisiä ja jotkut sieltä sitten ansaan lankeaa.
Minulle on lähes jatkuvasti tulossa joku paketti jostain, siis oikeasti, mutta en ole ikinä saanut yhtään huijausviestiä.
Mulle on kesästä asti satanut näitä viestejä vaikken ylipäätään tilaa mitään ja jos se tapahtuu harvoin joten muistan jos odotan lähetystä. Ja mitään linkkejä niissä oikeissa ei ikinä ole tai outouksia. Spämmifiltteri hälyttää jokakerta ja kun huvikseen selaa viestejä avaamatta niin onhan siellä pakettia,puhelua,ääniviestiä,pankkiuhkausta että tili suljettu yms skeidaa. Ei ne tiiä kuka on tilannut,pistävät satunnaisesti kalasteluja jos joku lankeaisi. Nyt on ollut hiljaista jonkunaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on lähes jatkuvasti tulossa joku paketti jostain, siis oikeasti, mutta en ole ikinä saanut yhtään huijausviestiä.
No huh! Kylläpä sä olet kova kuluttamaan😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh! Kylläpä sä olet kova kuluttamaan😶
Niin olen, pienikin käsityöyritys vaatii paljon materiaalia eikä ole varaa ostaa järjettömän isoissa erissä joten tulee jatkuvasti jotain...
Mulle tulee noita rikollisia ilmoituksia aina joulun alla. Joskus olen tilannut netistä, joskus en.
Ne ainoat muutamat errat kun mä olen noita saanut on ollut hetkiä, kun mitään ei ole ollut mistään tulossa. Koskee sekä noita huijauspuheluita että viestejä. Nyt kun on ollut useampia tilauksia tulossa ympäriinsä, ei ensimmäistäkään huijausyritystä...
Ei ne tiedäkään. Noita kun saattaa tulla myös silloin, kun ei odota mitään pakettia. Riittävän monta viestiä kun pistää massapostituksena menemään, niin aina siellä jokunen sattuu osumaan kohdalleen.