Yhden aineen opiskelu iltalukiossa työttömänä. Onnistuuko?
Onnistuuko yhden vieraan kielen opiskelu aikuislukiossa / iltalukiossa? Kyseessä olisi siis vieras B kieli. Onnistuuko tämä ns. sivutoimisena opiskeluna, eli olisin oikeutettu työmarkkinatukeen? Tarkoituksena ei ole opiskella koko lukiota, vaan tarkoitus olisi suorittaa tämän yhden vieraan kielen opinnot kokonaisuudessaan. Sitä olisi suurinpiirtein kahtena iltana viikossa, pari tuntia kerrallaan.
Onko tietoa?
Työkkärin sivuilla ei selvää tietoa: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/opinnot_tyottomyysetuus/index.html
Kommentit (28)
Itse olen käynyt koko lukion oppimäärän ja olin talvet työttömänä. Myöhemmin kävin suorittamassa yksittäisiä aineita, mutta ei niistä tarvinnut maksaa vaikka luulin niin. Käytäntö kai hieman vaihtelee. Ei työkkäriä kiinnosta mitä sä iltaisin teet, kunhan ei työn vastaanottamista estä.
No eihän tuota opiskelua varten saa opintotukea, ei ole este työmarkkinatuen saamiselle.
Ja kun se on sivutoimista ja vieläpä illalla, ei se estää työnhakua eikä ole este työnhaulle tai -vastaanottamiselle mitenkään.
Otat tietysti todistuksen opinnoista ja liität tiedon CV:hen.
Sanot, että suoritat koko lukion vaikka kuitenkin käyt vaan haluamasi kurssit. Näin saat opiskella ilmaiseksi, jos sinulla ei ole ennestään ylioppilastutkintoa.
joku 200 euroa maksaa tai riippuen paikkakunnsta, kannattaa ottaa huomioon että ei välttämättä ala kun syksyisin tai alkuvuodesta ne kurssit. Työkkäriin ei todellakaan kannata kertoa mitään, ne voivat ruveta selvittämään asioita ja se hidastaa tai katkaisee tuet. vaikka saisitkin rahat myöhemmin esim. takautuvasti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:35"]
Sanot, että suoritat koko lukion vaikka kuitenkin käyt vaan haluamasi kurssit. Näin saat opiskella ilmaiseksi, jos sinulla ei ole ennestään ylioppilastutkintoa.
[/quote]
On ylioppilastutkinto suoritettuna. Nyt haluaisin käydä ihan uuden kielen läpi. t. ap. Mutta eikös koko lukion käyminen läpi (vaikkakin iltalukiona) olisi päätoimista opiskelua = ei myönnetä työmarkkinatukea.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 17:35"]
[/quote]
On ylioppilastutkinto suoritettuna. Nyt haluaisin käydä ihan uuden kielen läpi. t. ap. Mutta eikös koko lukion käyminen läpi (vaikkakin iltalukiona) olisi päätoimista opiskelua = ei myönnetä työmarkkinatukea.
[/quote]
Mistään en kyllä mitään varmaa tietoa löytänyt mutta ymmärsin niin, että jos opiskelua on max 25h/viikko, niin se on vain sivutoimista opiskelua.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:20"]
Onnistuu se, sehän on vain harrastus. Mä suoritin koko iltalukion kun olin työtön. Ei sitä tarvitse kertoa työkkäriin, mitä iltaisin teet.
[/quote]
Eli parempi jättää kertomatta kokonaan, että käy parina iltana opiskelemassa aikuislukiossa yhtä ainetta? Saan siis työmarkkinatukea.
[/quote]
No jos sä käyt vaikka hiihtämässä parina iltana viikossa, ethän sitäkään kerro työkkäriin? Pointti just se että opiskelu ei ole päätoimista ja olet työmarkkinaviranomaisten käytössä.