Unohdin broilerin fileet lämpimään
Unohdin paketillisen broilerinfileitä pöydälle n. 8 tunnin ajaksi. Voiko niistä vielä tehdä ruokaa, vai ovatko voineet mennä jo huonoiksi?
Kommentit (19)
Minä tekisin ruoaksi jos ihan normaalissa huoneenlämmössä olivat ja varsinkin jos avaamaton paketti . Kunnolla kypsennys, kuten aina kanan kanssa.
En tekisi enää. Tuskin siihen kuitenkaan kuolee, mutta broitskussa bakteerit lisääntyvät lämmön noustessa aivan hetkessä. Epäilen, ettei fileitä oltu kylmäkassissa tuotu kotiin, joten ne ovat jo kertaalleen vähän lämmenneet ja ryhtyneet kasvattamaan bakteeriviljelmää. Normaalisti se ei haittaisi. Kolme - neljä tuntia vielä maksimissaan menisi, mutta kahdeksan on jo riski, sillä fileet ovat olleet jo pidemmän aikaa huoneenlämpöisiä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 23:52"]
Minä tekisin ruoaksi jos ihan normaalissa huoneenlämmössä olivat ja varsinkin jos avaamaton paketti . Kunnolla kypsennys, kuten aina kanan kanssa.
[/quote]
jos toimit noin, niin älä ihmeessä lapsille tai vanhuksille tarjoa, ja kenelle tahansa tarjoatkin, niin kerro että syövät omalla vastuulla
Minä kyllä söisin ne, koska ne bakteerit mikäli niitä on niihin kehittynyt kuolee kyllä kunnon kypsennyksen yhteydessä.
Katso silmilläsi ja nuuhkaise niitä, niin haju ei varmasti ole huono.
Liota fileet suolavedessä
Kanan rintafileet pitävät sisällään vähän sidekudosta, mikä tarkoittaa sitä, että fileet voidaan paistaa nopeasti. Pitkää kypsennysaikaa tarvitaan, kun lihassa on paljon sidekudosta. Kanan rintafileissä on myös hyvin vähän rasvaa, minkä vuoksi liian pitkä kypsennysaika voi tehdä lihasta liian kuivaa. Yksi tapa varmistaa rintafileiden mehukkuus on liottaa niitä suolavedessä tunnin verran ennen paistamista. Näin solut imevät itseensä vettä.
Ota huomioon, että kyseessä on marinoinnin kaltainen niksi kotikokeille. Suolavedessä liottaminen ei tarkoita samaa, kuin elintarviketeollisuuden lihoihin injektoima suola. Valitse siis kaupasta suolatonta kanaa, jonka lihapitoisuus on 100 prosenttia.
Suolaveteen tarvitset:
n. 1 litra vettä
3 rkl suolaa
(2 rkl sokeria)
Sekoita kulhossa suola ja sokeri veteen, kunnes ne liukenevat. Lisää joukkoon kanan rintafileet. Peitä kulho kannella ja laita se jääkaappiin noin tunniksi.
Ota kanan rintafileet pois suolavedestä ja huuhtele ne hyvin juoksevan kylmän veden alla.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 23:59"]
Voi harmi, tein ne jo. En tiedä tohdinko syödä.. :(
[/quote]
Älä missään nimessä syö. Keitä riisiä lisukkeeksi ja jätä yöksi pöydälle sekä soossi että riisi ja tarjoile ateria huomenna seinän takana yöllä möykänneille naapureille lounasbrunssiksi sinoli snapsien kera. Paljon limettiä sinoliin!
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:00"]
Minä kyllä söisin ne, koska ne bakteerit mikäli niitä on niihin kehittynyt kuolee kyllä kunnon kypsennyksen yhteydessä. Katso silmilläsi ja nuuhkaise niitä, niin haju ei varmasti ole huono. Liota fileet suolavedessä Kanan rintafileet pitävät sisällään vähän sidekudosta, mikä tarkoittaa sitä, että fileet voidaan paistaa nopeasti. Pitkää kypsennysaikaa tarvitaan, kun lihassa on paljon sidekudosta. Kanan rintafileissä on myös hyvin vähän rasvaa, minkä vuoksi liian pitkä kypsennysaika voi tehdä lihasta liian kuivaa. Yksi tapa varmistaa rintafileiden mehukkuus on liottaa niitä suolavedessä tunnin verran ennen paistamista. Näin solut imevät itseensä vettä. Ota huomioon, että kyseessä on marinoinnin kaltainen niksi kotikokeille. Suolavedessä liottaminen ei tarkoita samaa, kuin elintarviketeollisuuden lihoihin injektoima suola. Valitse siis kaupasta suolatonta kanaa, jonka lihapitoisuus on 100 prosenttia. Suolaveteen tarvitset: n. 1 litra vettä 3 rkl suolaa (2 rkl sokeria) Sekoita kulhossa suola ja sokeri veteen, kunnes ne liukenevat. Lisää joukkoon kanan rintafileet. Peitä kulho kannella ja laita se jääkaappiin noin tunniksi. Ota kanan rintafileet pois suolavedestä ja huuhtele ne hyvin juoksevan kylmän veden alla.
[/quote]
Täytyy nyt sanoa varmuuden vuoksi jottei joku ota tosissaan tämän neron ohjeita, että bakteerit kyllä kuolevat kuumennuksessa, mutta niiden muodostamat myrkyt eivät kuumentamalla hajoa ja tule syömäkelpoiseksi.
Siipikarjan suolistossa voi elää salmonellabakteeri. Sen torjumiseksi broilerin säilytyksessä ja käsittelyssä kannattaa olla huolellinen. Tuore broilerinliha säilyy avaamattomassa tehtaan pakkauksessa +6 asteessa 1 - 2 vuorokautta viimeisen myyntipäivän jälkeen. Tuoreena palvelupisteestä ostettu broileri tai palat on aina varminta kypsentää viimeistään seuraavana päivänä. Pakkaukset täytyy hävittää heti.
Pakastettu broileri suositellaan sulatettavaksi jääkaapissa suolaveteen upotettuna (4 rkl suolaa litraan vettä). Sulatuksessa on huolehdittava, ettei sulava neste pääse valumaan muihin elintarvikkeisiin. Varaa sulatukseen tarpeeksi aikaa: pakastebroileri sulaa noin vuorokaudessa.
Se oli kyllä tiivis avaamaton paketti ja käyttöpäivää oli vielä kaksi päivää jäljellä, eikä ollut missään suorassa auringonpaisteessa.. Harmittaa, en kyllä mitään mahatautiakaan haluaisi saada. :/
-ap
"
jos toimit noin, niin älä ihmeessä lapsille tai vanhuksille tarjoa, ja kenelle tahansa tarjoatkin, niin kerro että syövät omalla vastuulla".
Tuon vastauksen takia ! Minä söisin ja lapsenikin sitä. Kuorruta fileet makusi mukaan ja paista pannulla kauniin ruskeiksi.
Minulla ei kyllä oikein muutakaan nyt jääkaapissa enää ole. Pitäisikö altistua empiiriselle kokeelle ja testata?
-ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:00"]
Minä kyllä söisin ne, koska ne bakteerit mikäli niitä on niihin kehittynyt kuolee kyllä kunnon kypsennyksen yhteydessä. Katso silmilläsi ja nuuhkaise niitä, niin haju ei varmasti ole huono. Liota fileet suolavedessä Kanan rintafileet pitävät sisällään vähän sidekudosta, mikä tarkoittaa sitä, että fileet voidaan paistaa nopeasti. Pitkää kypsennysaikaa tarvitaan, kun lihassa on paljon sidekudosta. Kanan rintafileissä on myös hyvin vähän rasvaa, minkä vuoksi liian pitkä kypsennysaika voi tehdä lihasta liian kuivaa. Yksi tapa varmistaa rintafileiden mehukkuus on liottaa niitä suolavedessä tunnin verran ennen paistamista. Näin solut imevät itseensä vettä. Ota huomioon, että kyseessä on marinoinnin kaltainen niksi kotikokeille. Suolavedessä liottaminen ei tarkoita samaa, kuin elintarviketeollisuuden lihoihin injektoima suola. Valitse siis kaupasta suolatonta kanaa, jonka lihapitoisuus on 100 prosenttia. Suolaveteen tarvitset: n. 1 litra vettä 3 rkl suolaa (2 rkl sokeria) Sekoita kulhossa suola ja sokeri veteen, kunnes ne liukenevat. Lisää joukkoon kanan rintafileet. Peitä kulho kannella ja laita se jääkaappiin noin tunniksi. Ota kanan rintafileet pois suolavedestä ja huuhtele ne hyvin juoksevan kylmän veden alla.
[/quote]
Täytyy nyt sanoa varmuuden vuoksi jottei joku ota tosissaan tämän neron ohjeita, että bakteerit kyllä kuolevat kuumennuksessa, mutta niiden muodostamat myrkyt eivät kuumentamalla hajoa ja tule syömäkelpoiseksi.
[/quote]Oliskohan sinun aika siirtyä yö puulle ?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 23:59"]
Voi harmi, tein ne jo. En tiedä tohdinko syödä.. :(
[/quote]Älä enää roskiin heitä, vaan suuhun kallis ruoka kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:18"]Minulla ei kyllä oikein muutakaan nyt jääkaapissa enää ole. Pitäisikö altistua empiiriselle kokeelle ja testata?
-ap
[/quote]
Jos haluat esim.salmonellan niin hyvää ruokahalua.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:18"]Minulla ei kyllä oikein muutakaan nyt jääkaapissa enää ole. Pitäisikö altistua empiiriselle kokeelle ja testata? -ap [/quote] Jos haluat esim.salmonellan niin hyvää ruokahalua.
[/quote]
En halua. Roskiin meni. :'(
-ap
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 23:52"]
[/quote]
jos toimit noin, niin älä ihmeessä lapsille tai vanhuksille tarjoa, ja kenelle tahansa tarjoatkin, niin kerro että syövät omalla vastuulla
[/quote]
Ihan itse mieheni kanssa söisin, jos unohtaisin. Ei ole tarve ruokkia lapsia tai vanhuksia. Kannattaisi teidän hysteerikkojen välttää ravintoloissa ruokailua:).
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 00:18"]Minulla ei kyllä oikein muutakaan nyt jääkaapissa enää ole. Pitäisikö altistua empiiriselle kokeelle ja testata? -ap [/quote] Jos haluat esim.salmonellan niin hyvää ruokahalua.
[/quote]
En halua. Roskiin meni. :'(
-ap
[/quote]
Teit hyvän ratkaisun
Meillä oli kanan koivet kanssa lämpimään jääneet myös. Uunissa tehtiin ja kuorin ulkopuolelta tuoksahtavat osat pois, loput testi mielessä suihin. Maku ok, mutta vähän epämääräinen olo jälkeen päin. En suosittele leikkimään. Ei vaivan arvoista ja kyllä tää nyt riskirajoilla menee.
roskiin.