G. Montako tuntia nukut arkena?
Kommentit (26)
Vaihtelee kausittain. Välillä menee 4h, joskus tarvitsen 12h. Töissä käydessä ei ole aikaa nukkua, nukun viikonloppuna johonkin klo 16 asti. Unirytmi menee sekaisin kun ei saa nukuttua su-ma välisenä yönä. Koko viikko menee taas siihen, että korjaa normaaliksi. Minulle on helpompi olla putkeen 2viikkoa töissä kuin 5pv ja viikonloppu.
7 tuntia. Viikonloppuna vähän pidempään. En jaksaisi kuuden tunnin unilla, mutta iltavirkkuna en malttaisi mennä aikaisemmin nukkumaan.
Pyrkimys 8t, totuus 5,5-7,5t ja lapset herättävät yöllä 3-6 kertaa.
8-10 tuntia. Viikonloppuisin sitten enemmän.
5-6, en illalla malta mennä nukkumaan ja aamulla se kostautuu, olen todella väsynyt. Vapaapäivinä nukun 8-9 tuntia mutta jostain syystä menen aikaisemmin nukkumaan kuin jos olisi herätys aamulla :Design ei mee vapaapäivä hukkaan nukkuessa
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:03"]5-6, en illalla malta mennä nukkumaan ja aamulla se kostautuu, olen todella väsynyt. Vapaapäivinä nukun 8-9 tuntia mutta jostain syystä menen aikaisemmin nukkumaan kuin jos olisi herätys aamulla :Design ei mee vapaapäivä hukkaan nukkuessa
[/quote] no voi helvetti, miksi tuo Design tulee aina ennakoivana :D
5-6. Aamuherätys yleensä 5.30 enkä vaan malta mennä nukkumaan tarpeeksi aikaisin :/ Viikonloppuisin univelkoja kiinni, 8-10 tuntia.
7 tuntia yhtäjaksoista unta. Ideaali mulle.
Pyrin siihen, että 8-9h. Muuten onnistuu hyvin, mutta vuorotyöläiselle aamuvuoroihin siirtyminen kostautuu ja aamuvuoroja vasten tulee nukuttua vain 5-7 h.
5-7 täälläkin, viikonloppuisin parhaimmillaan 12-16.
9h on aika vakio. Olen aina kaivannut paljon unta.
5-8h. Sama viikonloppuna ja arkena. Lapset ei enää herätä yöllä, mutta en malta mennä ajoissa nukkumaan ja herätä pitää aikaisin kun lapsetkin herää.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 18:21"]
5-6. Aamuherätys yleensä 5.30 enkä vaan malta mennä nukkumaan tarpeeksi aikaisin :/ Viikonloppuisin univelkoja kiinni, 8-10 tuntia.
[/quote]
Valitettavasti ei ole olemassa "univelkaa". Ihminen ei voi huonosti nukuttujen öiden jälkeen kuroa kiinni jonkinlaista univelkaa nukkumalla muutaman pitkän yön. Käänteisesti unta ei voi myöskään "kerätä pankkiin" nukkumalla hyviä öitä (esim. neljä 10 tunnin yötä putkeen) ja sitten kuluttamalla pois kerättyjä tunteja valvomalla koko seuraavan viidennen yön.
Huonosti nukuttu yö aiheuttaa vaurioita kehoon, eikä näitä voi korjata tai paikata nukkumalla jälkikäteen pitkiä unia. Tietenkin pitkien yöunien jälkeen saattaa tuntua levänneeltä, mutta niin kuin sanottu, se ei kuitenkaan korjaa aiempien huonojen yöunien negatiivisia vaikutuksia aivoihin. Tarkoitus on että joka yönä nukkuu tarpeeksi eikä niin että arkiyöt menevät kukkuessa, ja sitten viikonloput nukkuessa.