Meinaatko kokeilla tammikuussa vegaanihaastetta?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
vastaukset ja peukutukset tässä ketjussa kertoo kyllä aika paljon siitä minkä älytason porukkaa tässä pyörii. Vegetarismi ja veganimsi ovat hyvä ja järkevä asia.
Itse olen lihasyöjä (erityisesti kesällä kun on grillikausi), mutta täytyy kyllä vain myöntää että olen vain liian heikko ollakseen vegetaari. Mutta jos olisi niin että lihatuotteet kiellettäis kaupoista, niin ei mulla olisi ongelma sen kanssa. Sama koskee alkoholia ja tupakkatuotteita ja...
Sit korkeampi ÄO, sitä vähemmän ihmiset syö lihaa. Kyllä sen kai nykyään kaikki tietää...
Tämä on asenne minkä vegaanina ymmärrän, toisin kuin nuo "porkkanaa ei saa tappaa" huutelut.
Olen itsekin syönyt lihaa samoin kuin moni muu suomalainen vegaani. Itsekin koin että kasvisruokaan siirtyminen oli vaikeaa sillä olin tottunut lihaan ja se maistui silloin hyvälle. yritin monta kertaa epäonnistuen. Sitä voi verrata jopa tupakasta vierottautumiseen(olen senkin tehnyt). Ehkä 3 vuoden jälkeen onnistuin alkamaan lakto-ovo-vegetaariksi. Yritin siitä edelleen kovasti vegaaniksi 10 vuotta mutta suklaa ja juusto vaan olivat liian hyviä. Sitten alkoi näille tulla kohtalaisen hyviä korvikkeita samoin kuin kahvimaidolle ja yks kaks olinkin vegaani ja sitä on melkein 20 vuotta nyt täynnä.
Oma vinkkini on että vanhat herkut pitää korvata jollain, pitää löytää jotain uutta herkkua sen tilalle. On psyykelle liian rankkaa vain lopettaa jokun seinään. Tämä on kaikille, ei vain sinulle. Ehkä sinulle sopii flexaaminen, kokeilet välillä kasvisruokia.
Nykyisin en todellakaan kaipaa lihaa en juustoa, minulla on uudet herkut. En edes muista miltä liha ja juusto maistuvat.
Ruoan pitää olla herkullista ja täyttävää vaikka olisikin vegaanista. Ei niin että jätetään liha pois ja syödään pelkkä jäljelle jäävä kasvis esim. lihakeitosta vaan siihen pitää mukaan laittaa vaikka linssiä tai härkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaukset ja peukutukset tässä ketjussa kertoo kyllä aika paljon siitä minkä älytason porukkaa tässä pyörii. Vegetarismi ja veganimsi ovat hyvä ja järkevä asia.
Itse olen lihasyöjä (erityisesti kesällä kun on grillikausi), mutta täytyy kyllä vain myöntää että olen vain liian heikko ollakseen vegetaari. Mutta jos olisi niin että lihatuotteet kiellettäis kaupoista, niin ei mulla olisi ongelma sen kanssa. Sama koskee alkoholia ja tupakkatuotteita ja...
Sit korkeampi ÄO, sitä vähemmän ihmiset syö lihaa. Kyllä sen kai nykyään kaikki tietää...
Tämä on asenne minkä vegaanina ymmärrän, toisin kuin nuo "porkkanaa ei saa tappaa" huutelut.
Olen itsekin syönyt lihaa samoin kuin moni muu suomalainen vegaani. Itsekin koin että kasvisruokaan siirtyminen oli vaikeaa sillä olin tottunut lihaan ja se maistui silloin hyvälle. yritin monta kertaa epäonnistuen. Sitä voi verrata jopa tupakasta vierottautumiseen(olen senkin tehnyt). Ehkä 3 vuoden jälkeen onnistuin alkamaan lakto-ovo-vegetaariksi. Yritin siitä edelleen kovasti vegaaniksi 10 vuotta mutta suklaa ja juusto vaan olivat liian hyviä. Sitten alkoi näille tulla kohtalaisen hyviä korvikkeita samoin kuin kahvimaidolle ja yks kaks olinkin vegaani ja sitä on melkein 20 vuotta nyt täynnä.
Oma vinkkini on että vanhat herkut pitää korvata jollain, pitää löytää jotain uutta herkkua sen tilalle. On psyykelle liian rankkaa vain lopettaa jokun seinään. Tämä on kaikille, ei vain sinulle. Ehkä sinulle sopii flexaaminen, kokeilet välillä kasvisruokia.
Nykyisin en todellakaan kaipaa lihaa en juustoa, minulla on uudet herkut. En edes muista miltä liha ja juusto maistuvat.
Ruoan pitää olla herkullista ja täyttävää vaikka olisikin vegaanista. Ei niin että jätetään liha pois ja syödään pelkkä jäljelle jäävä kasvis esim. lihakeitosta vaan siihen pitää mukaan laittaa vaikka linssiä tai härkistä.
Olen ollut joskus 6kk ihan vegetaari ja oloni oli paljon parempi, painohallinta ei mikään ongelma jne.. Eli koen että se aika oli erittäin hyvä.
Ongelma oli sitten, että tuli stressiä elämään ja sen mukaan ruokavalio muuttui taas. Onhan se tiedossa ja huomattu että sokerit, rasvat, hiilarit ja myös liha voivat toimia kuin huume. Hetkellinen mielihyvä mikä on loppupeleissä tuhoisa, liittyy myös ruokavalioon. Moneet eivät halua sitä uskoa tai edes miettiä, mutta näin se vain on. Ja myös se on tiedossä että joillakin on heikoimmat geenit kuin muilla tähän mekanismiin. Tästä ei paljon puhuta kun halutaan välttää geeniselektioon liittyviä keskusteluita, mutta totuus tämä on.
Minä peukutan järkevää syömistä ja tämän takia veganismia ja vegetarismia tulevaisuudessa ja toivoisoin että tähän pakottaisimme yhteiskunnassa ihmisiä. Jos voi pakottaa ottaa rokotteen, niin sitten voi myös pakottaa järkevään ruokavalioon.
Vegaanihaasteessa on mukana mm. Anssi Kela, Mariska, Maija Vilkkumaa, Minka Kuustonen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi miehen vegaanihaaste: nolla (0) syötyä kasvisruokaa kuussa.
Mä lähden tähän mukaan, hieno idea!
Taisin viime kuussakin syödä kerran kanaa ja kerran kalaa. Joten ei ole tarvis millekään kampanjakuukaudelle.
En. On kokeiltu. Ei sovi ihmiskunnalle ylisukupolviseksi ruokavalioksi eikä minulle henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius alkaa jo olla vähän passé. Siinä kolmen-neljän vuoden tienoilla (harva jaksaa niin pitkään) alkaa näkyä jo se "kontrolloitu nälkiintyminen" terveydessä. Nyt tämä buumi (Suomessa) on kestänyt jo ainakin tuon verran, eli ihmiset joutuvat koko ajan enemmän ja enemmän jättämään vegaaniaatteen, koska energiat on vähissä, iho kärsii ja onhan se todella rajoittavaa sosiaalisesti.
Minä olen ollut vegaani 20 vuotta, sitä ennen laktovege 10 v. Iho ja hiukset kiittää, ei ole ryppyjä. Miksi pitäisi nälkiintyä?
En nyt tiedä tietenkään, minkä näköinen juuri sinä olet, mutta yleensä pitkäaikaiset vegaanit ovat surullisen ja aneemisen näköisiä. He ovat hyvin laihoja ja silmät ovat syvällä päässä jo ihan nuorillakin. Hiukset harvenevat ohimoilta (molemmilla sukupuolilla), harmaantuvat aikaisin ja huulet ovat värittömät. Nämä nyt vain tällaisia ylimalkaisia huomioita. Sitä kehitystä ei ehkä itse näe ja ei tietenkään voi verrata siihen, miltä näyttäisi, jos ei olisi ollut vegaani 20 vuotta. Ehkä sinä olet poikkeus.
Jessus että jotkut ovat tyhmiä. Ja tällaiset saa äänestää ja saada lapsia tässä yhteiskunnassa. Ei ihme että meillä ei mene oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En. On kokeiltu. Ei sovi ihmiskunnalle ylisukupolviseksi ruokavalioksi eikä minulle henkilökohtaisesti.
Ei sovi tälle ihmiskunnalle tällä keskiälytasolla, olisi oikein.
Tosi typerä tuo nimi ”vegaanihaaste”. Mikä hiton haaste??!