Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meinaatko kokeilla tammikuussa vegaanihaastetta?

Vierailija
13.12.2021 |

https://vegaanihaaste.fi/

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

On muuten herkullisen näköisiä reseptejä!

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Keskitalvella on niin kehnosti lähikasvista tarjolla.

Juureksia, kaaleja ja sipuleita on.

Niitä syön jo muutenkin, koska kuuluvat sesonkiin. Mutta en ala pelkästään niitä syödä koko kuukautta. Kuten sanoin, lihatonta voi viettää sitten kun kasvista on yltäkylläisesti tarjolla syyskesällä.

En ole vegaani, mutta siis etkö syö koko talvena mitään salaattia, kurkkua yms.?

Vierailija
62/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanista en todellakaan, mutta vegetaarista olen kokeillut jo monta kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä en, kun tulen olemaan koko vuodenkin ilman lihaa. Lihansyöntiä en vaan voi enää itselleni perustella koska se on niin haitallista omalle terveydelle, ja lihantuotanto on isoimpia syitä tämän maapallon tuhoutumiseen, sekä tehotuotanto on kaukana mistään luonnollisesta kun eläimiä kidutetaan. Ihminen pärjää vallan hyvin ilmankin sillä meitä ei ole tarkoitettu lihansyöjiksi kuten mm. leijona.

Vaikka ei pystyisi olemaan kokonaan ilman lihaa saati elää vegaanisesti, kannattaisi jokaisen silti osaltaan osallistua hyvän tekemiseen, itsensä ja tämän maapallon eteen. Vähentää vaikka jokapäiväisen lihasatsin sijaan kerran/kaksi kuussa jnejne. Sekin olisi parempi kuin ei mitään.

Vierailija
64/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään tällaisesta. Olen jo vegaani mutta voisin lähteä mukaan sillä mielellä, että opettelisin kuukauden ajan valmistamaan uusia ruokia. Aina kannattaa kerryttää tietoa.

Terveydentilani pakotti minut omatoimiseen vegaanihaasteeseen kaksi vuotta sitten. Sain krooniset sairauteni kuriin vegaaniruualla ja tästä jaksan olla joka päivä kiitollinen. Olin ennen ehdoton lihansyöjä, eli ymmärrän kyllä arvostuksen pekonia ja hyvää pihviä kohtaan. Harmi vaan elimistöni alkoi sanoa sopimusta irti sekaravinnolla. Oli muuten jännä, että vasta vegaaniruualla sain esim. rauta- ja ferritiiniarvot nostettua terveelle tasolle - sekaravinnolla ei auttanut maksa eikä rautalisätkään.

Kokemuksieni pohjalta suosittelen kokeilemaan aidoista, puhtaista raaka-aineista tehtyä vegaaniruokaa haasteen tapaisella pidemmällä ajanjaksolla, varsinkin jos kärsit autoimmuunisairauksista.

Vierailija
65/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius alkaa jo olla vähän passé. Siinä kolmen-neljän vuoden tienoilla (harva jaksaa niin pitkään) alkaa näkyä jo se "kontrolloitu nälkiintyminen" terveydessä. Nyt tämä buumi (Suomessa) on kestänyt jo ainakin tuon verran, eli ihmiset joutuvat koko ajan enemmän ja enemmän jättämään vegaaniaatteen, koska energiat on vähissä, iho kärsii ja onhan se todella rajoittavaa sosiaalisesti.

Minä olen ollut vegaani 20 vuotta, sitä ennen laktovege 10 v. Iho ja hiukset kiittää, ei ole ryppyjä. Miksi pitäisi nälkiintyä?

En nyt tiedä tietenkään, minkä näköinen juuri sinä olet, mutta yleensä pitkäaikaiset vegaanit ovat surullisen ja aneemisen näköisiä. He ovat hyvin laihoja ja silmät ovat syvällä päässä jo ihan nuorillakin. Hiukset harvenevat ohimoilta (molemmilla sukupuolilla), harmaantuvat aikaisin ja huulet ovat värittömät. Nämä nyt vain tällaisia ylimalkaisia huomioita. Sitä kehitystä ei ehkä itse näe ja ei tietenkään voi verrata siihen, miltä näyttäisi, jos ei olisi ollut vegaani 20 vuotta. Ehkä sinä olet poikkeus.

Hauska miten moni tietää näitä riutuneita vegaaneita, itselleni ei tule mieleen. Tunnettuja pitkän ajan vegaaneita on esimerkiksi Natalie Portman, Lewis Hamilton, Paul MacCartney, Venus Williams ja Joaquin Phoenix. Ihan mukavassa kunnossa ikäisikseen käsittääkseni kaikki, eikä mitään ruumiin näköisiä haamuja.

Vierailija
66/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio. Kasvisruokia syön kyllä ja vihanneksia muutenkin runsaasti, mutta lihasta, munista ja maitotuotteista en luovu niin kauan kuin mussa henki pihisee. Ja sitä lihaakin aion syödä enemmän kuin naurettavan suosituksen (mitä, 200g viikossa??) mukaisesti. 

Vierailija
67/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio, enkä koskaan muulloinkaan. En ole vielä onnistunut löytämään vegaanisista tuotteista sellaisia, joilla selviäisin.

T. Moniallergikko

Vierailija
68/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius alkaa jo olla vähän passé. Siinä kolmen-neljän vuoden tienoilla (harva jaksaa niin pitkään) alkaa näkyä jo se "kontrolloitu nälkiintyminen" terveydessä. Nyt tämä buumi (Suomessa) on kestänyt jo ainakin tuon verran, eli ihmiset joutuvat koko ajan enemmän ja enemmän jättämään vegaaniaatteen, koska energiat on vähissä, iho kärsii ja onhan se todella rajoittavaa sosiaalisesti.

Minä olen ollut vegaani 20 vuotta, sitä ennen laktovege 10 v. Iho ja hiukset kiittää, ei ole ryppyjä. Miksi pitäisi nälkiintyä?

En nyt tiedä tietenkään, minkä näköinen juuri sinä olet, mutta yleensä pitkäaikaiset vegaanit ovat surullisen ja aneemisen näköisiä. He ovat hyvin laihoja ja silmät ovat syvällä päässä jo ihan nuorillakin. Hiukset harvenevat ohimoilta (molemmilla sukupuolilla), harmaantuvat aikaisin ja huulet ovat värittömät. Nämä nyt vain tällaisia ylimalkaisia huomioita. Sitä kehitystä ei ehkä itse näe ja ei tietenkään voi verrata siihen, miltä näyttäisi, jos ei olisi ollut vegaani 20 vuotta. Ehkä sinä olet poikkeus.

Hauska miten moni tietää näitä riutuneita vegaaneita, itselleni ei tule mieleen. Tunnettuja pitkän ajan vegaaneita on esimerkiksi Natalie Portman, Lewis Hamilton, Paul MacCartney, Venus Williams ja Joaquin Phoenix. Ihan mukavassa kunnossa ikäisikseen käsittääkseni kaikki, eikä mitään ruumiin näköisiä haamuja.

Meillä on töissä yks ihan törkeän namu vegaanimies. Supertimmissä kunnossa, lihaksikas kuin mikä. Käy salilla ja harrastaa kiipeilyä. Piukat paikat kaikkialla, eikä arastele näyttää sitä. Jos vegaaniruokavalio tekee tuommosia miehiä, niin saisi olla enemmänkin vegaanimiehiä..... Slurps.

Vierailija
69/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mites kun se maailman vahvin mies on vegaani ja aika moni urheilija vegaani tai kasvissyöjä? Yksinkertaisesti koska parantaa suorituskykyä ja terveyttä. Miehillä myös alakerran ympärysmitta ja kestävyys parempi kasvisruuan jälkeen verrattuna liha-ateriaan. Jos tutkisitte enemmän ja katsoisitte vaikka dokkareita niin tietäisitte.

Miten tietämätöntä porukka on vieläkin jos ei ymmärrä miten epäterveellistä liha on..? Tyytyväisenä vaan vedetään kaksin käsin ja sitten ihmetellään kun terveys menee, samaan aikaan kauhistellaan miten joku voi polttaa kun se on niin epäterveellistä. Mutta mitäs ilmastosta ja eläimistä, pääasia että itse saa pihvin kun on niin hyvää, sama se vaikka kuoleekin ennenaikaisesti..

Vierailija
70/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN, EN, EN

Vierailija
71/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan.

Vierailija
72/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun hiukseni paksuuntuivat kolminkertaiseksi ja alkoivat kasvaa pituutta, lopulta peppuun asti. Lihaanina en saanut tukkaa kasvamaan ja se oli ohut,

Et ole tainnut nähdä vegaaneja. Esim. vegaaniryhmissä ja -ravintoloissa ja jooga- ja kuntosaleilla on hyväkuntoisia ja terveennäköisiä vegaaneja.

Vierailija
73/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN, EN, EN

ITKUPOTKURAIVARI - EN

Vierailija
74/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kauramaidosta alkaen vegeruoka maistuu pahalta.

Vierailija
75/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai semmonen on ensi vuonna. En kokeile. Syön välillä kasvisruokaa. Se riittää.

Vierailija
76/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen jo kasvissyöjä. Mutta vegaaniksi en ala koskaan, koska rakastan nahkalaukkuja ja -kenkiä ja myös turkiskauluksia. Olen kasvissyöjä lähinnä ilmastosyistä, eläimistä en välitä vttuakaan.

Vierailija
77/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaukset ja peukutukset tässä ketjussa kertoo kyllä aika paljon siitä minkä älytason porukkaa tässä pyörii. Vegetarismi ja veganimsi ovat hyvä ja järkevä asia.

Itse olen lihasyöjä (erityisesti kesällä kun on grillikausi), mutta täytyy kyllä vain myöntää että olen vain liian heikko ollakseen vegetaari. Mutta jos olisi niin että lihatuotteet kiellettäis kaupoista, niin ei mulla olisi ongelma sen kanssa. Sama koskee alkoholia ja tupakkatuotteita ja...

Sit korkeampi ÄO, sitä vähemmän ihmiset syö lihaa. Kyllä sen kai nykyään kaikki tietää...

Vierailija
78/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EN, EN, EN

ITKUPOTKURAIVARI - EN

PITKIN SEINIÄJUOKSU -EN !!!

Liha miehen tiellä pitää.

Vierailija
79/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa en ole syönyt yli neljännesvuosisataan, vegaanisesti olen syönyt vasta muutaman vuoden, mutta sen verran kuitenkin etten koe lähteväni mukaan haasteeseen vaan vegaanisesti syöminen on minulle normaalia joka kuukausi.

"Olen vegaani" olisi riittänyt.

Ei olisi

Minäkin syön vegaanisesti, mutta en ole vegaani. Pyrin siihen, mutta toistaiseksi minulla on vielä tuotteita, jotka eivät ole vegaanisia ja olen ostanut mm. kengät, joissa on nahkaa. Hammastahan, käsivoiteen ja muita helppoja juttuja ostan nykyisin vain vegaanisena, ruuan lisäksi siis. 

Vierailija
80/89 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EN, EN, EN

ITKUPOTKURAIVARI - EN

PITKIN SEINIÄJUOKSU -EN !!!

Liha miehen tiellä pitää.

Ja se tie on menestyksekäs kuin sian kirkkopolku.