Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensometrioosin diagnosoinnista

Vierailija
21.03.2015 |

Onko jollakin tietoa, pitääkö epäiltyä endometrioosia tutkia kuukautisten aikana, vai riittävätkö muulloin tehdyt tutkimukset? Toisin sanoen: pitääkö minun hakeutua nyt päivystykseen vai riittääkö, jos saan lähiviikoille ajan gynekologille? Kipu pahentunut taas (vuosi synnytyksestä) siihen malliin, että makaan kippurassa ja itken.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis endometrioosin :P

Vierailija
2/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai päivystykseen, kun ei sulla enää ole hätä. Soita gynelle ja se varmaan sanoo jos pitää tiettyyn aikaan tutkia ja ehkä hän ensin vain kyselee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kuukautisten aikaan. Ehkä tutkijallekin mukavampi, jos ei ole kauheasti verta emättimessä. Ultraäänellä katsotaan, onko munasarjoissa endometrioomia ja onko vatsaontelossa viitteitä kiinnikkeistä. Lopullinen diagnoosi varmistuu yleensä kyllä vasta tähystysleikkauksessa, mutta leikkauksesta ei ole läheskään aina apua vaivoihin. Parhaiten endometrioosikipuun auttaisivat hormonihoidot, mutta ne samalla ehkäisee raskautta. Kannattaa siis miettiä jo ennen lääkärille menoa, että olisitko valmis syömään vaikkapa e-pillereitä endometrioosin hoitamiseksi.

Vierailija
4/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Mulla on oireista päätellen pesäkkeitä varmaankin suolessa tai ainakin sen lähellä. Ihan järkyttävää kipua - en muistanut, että se voi olla tällaista, vaikka toki näitä kipuja oli jo silloin kun olin nuori. Varaan heti maanantaina ajan gynelle.

Vierailija
5/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti endometrioosin diagnosointi on julkisella puolella usein ala-arvoista.

Itsellä näin: sairastin 2 vuotta kovia vatsakipuja joiden vuoksi jouduin käymään päivystyksessä useampaan otteeseen. Vasta 2v sairastettuani pääsin laparoskopiaan (ultrallahan se näkyy harvoin). Endon uusiessa pääsin uuteen laparoskopiaan puolessa vuodessa. Nyt toistamiseen uusiutuessa olen odottanut pääsyä sairaalan gynekologille tutkimuksiin jo 2,5kk. Kun pääsen gynekologille saan uuden lähetteen laparoskopiaan ja sitä toimenpidettä odottelen todennäköisesti syksyyn asti koska kesäloma tulee väliin pakostakin.

Yksityiselle puolelle en silti harkitse tämän kanssa hakeutuvani, sillä laparoskopia maksaisi yksityisellä maltaita.

Vierailija
6/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luotan, että tämä saadaan e-pillereillä aisoihin. Lapsia meillä jo on, eikä ainakaan akuuttia tarvetta saada lisää ;) Sehän tässä varmaan on suurin riesa, että kokonaan ei voida hoitaa pois muuten kuin poistamalla elimiä. Tsemppiä sinulle toimenpiteen odotteluun!

Vierailija
7/7 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi tehdään yleensä oireiden perusteella, joskus isot endometrioomat näkyy ultralla. Epäselvissä tapauksissa tai oireiden ollessa hankalat lähdetään laparoskopiaan, jossa diagnoosi yleensä varmistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan