Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitelevätkö kaikki pariskunnat?

Vierailija
21.03.2015 |

Minua aina ihmetyttää, kun luen näitä palstoja, että riitelevätkö kaikki? Olemmeko me jotenkin kummallisia?

Me emme koskaan riitele. Siis emme koskaan! Asioista keskustellaan, mutta hyvin harvoin oikeastaan edes tarvii keskustella. Olemme hyvin samoilla linjoilla yleensä.

Molemmat tukevat toistensa päätöksiä ja yhteinen tavoite on, että perheenä pärjäämme ja lapset saavat hyvän lapsuuden.

Yhdessä olemme olleet 19 vuotta ja neljäs lapsi tulossa. Molemmat tuntee toisensa läpikotaisin ja tietää toisen haavat ja heikkoudet.

Onko riitely siis jotenkin välttämättömyys? Onko muita, jotka eivät riitele?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:57"]

Toimivassa tasapainoisessa suhteessa voidaan myös riidellä, mutta osataan myös sopia.

[/quote]

Kai sitä voisi riidellä, mutta en ole keksinyt mitään syytä, miksi asioita ei voisi selvittää rakentavasti ja rauhallisesti. Voisitko kertoja joitakin riitelyn hyötyjä? -11

Vierailija
42/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette riitele, niin oletteko muutenkin rauhallisia?

Oletteko riidelleet lapsuuden kodissanne?

Mitä jos syntyisi kunnon riita, mitä se teissä herättäisi?

Mitä ajattelette ihmisistä jotka riitelevät?

Riitelettekö kenenkään kanssa?

Onko teillä riitely mielikuvana pelkästään negatiivinen?

Jos teillä on pointti X ja kumppanillanne Y, eikä kumppani tajua X merkitystä, vaan jauhaa jatkuvasti Y asiasta, niin eikö nouse halua lainkaan huutaa omaa mielipidettään?

Mitäs jos toinen ihminen alkaa riidellä kanssanne, pyrittekö pakonomaisesti pysymään rauhallisina, vai eikö teissä synny vihaa raivoa yms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että tässä on nyt vaan kyse näkemyserosta. Riitelyä on monenlaista, kaikki eivät riitele paiskomalla ja huutamalla. Toisilla sen on sellaista rauhaisampaa väittelyä.

Vierailija
44/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:01"]Siis mistä te riitelevät parit oikein riitelette? Ettekö osaa keskustella asioista ennen kuin ne eskaloituvat niin suuriksi ärsytyksen aiheiksi, että pitää nostaa riita pystyyn?
[/quote]

Meillä ei oikeastaan koskaan riidellä oikeista asioista. Meillä riidellään silloin kun olemme erityisen stressaantuneita tai väsyneitä. Näitä jaksoja on ollut ehkä 2-3 kymmenen vuoden aikana vaikka loppumattomat rahahuolet ja lapsettomuuskin ollaan käyty läpi. Riitelyvaihe ei koskaan kestä kauaa mutta kummasti puhdistaa ilmaa kun saa päästellä höyryjä. Muuten ollaan hyvin seesteinen pariskunta ja lähes kaikesta samaa mieltä. En edes osaa sanoa mistä ollaan riidelty koska tosissaan niissä ei ole ollut päätä eikä häntää, jostain hyvin mitättömästä.

Vierailija
45/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:01"]

Siis mistä te riitelevät parit oikein riitelette? Ettekö osaa keskustella asioista ennen kuin ne eskaloituvat niin suuriksi ärsytyksen aiheiksi, että pitää nostaa riita pystyyn?

[/quote]

Saatamme alkaa riidellä vaikka kahvikupista jos siltä tuntuu. Voin itse ärtyä kahvikupista ja alan nipottamaan ja meuhkaamaan siitä. Kumppanini saattaa alkaa "nauraa" vieressä jolloin itsekkin tajuan olevani hölmö ja nauramme asialla yhdessä. Mutta tuntui hyvältä vähän raivota ärtymyksen keskellä ja kääntää se positiivisuuteen.

Toisessa tilanteessa meillä on erimielisyys, toinen ei kertakaikkiaan tajua omaa pointtiani. Haluan tuoda sen kunnolla esille, käsillä ja suurella äänellä. Sitten molemmat meuhkaavat muutaman minuutin ja sen jälkeen "väsähdetään" ja pyritään sovintoon ja ymmärtämään toisen pointti. Riita siis meillä ainakin rauhoittaa omalla tavallaan.

Kolmannessa tilanteessa ystäväni/kumppanini on loukannut minua ja tulen surulliseski. Kumppani ei kuitenkaan ymmärrä, että olen loukkaantunut joten suutun ja haluan näyttää hänelle kuinka pahalta asia tuntui! Rupean huutamaan ja tässä vaiheessa kumppanini havahtuu, että satutti oikeasti (enhän muuten itkuhuutaisi vieressä) ja pahoittelee ja itselle tulee hyvä mieli kun sain näyttää täydet tunteeni.

Itse näen riitelyn todella positiivisena tunteiden näyttämisenä. Jos kumppanini kykenisi keskustelemaan rauhallisesti kuohuttavistakin asioista olisi jotenkin pelottavaa. Myös riitelyn osapuolena tiedän, että voin olla "hirviö" ja niin voi olla toinenkin ja silti samaan aikaan rakastamme toisiamme. Se tuo jotenkin uusia ulottuvuuksia suhteeseen :)

Vierailija
46/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun meillä ei riidellä laisinkaan. Ei siis koskaan tule mistään riitaa!

Molemmat ymmärtää toista ja toisen näkemyksiä. Jos toinen haluaa jotain, pitää vaan vakuuttaa toinen asiasta.

Ap

Vierailija
47/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen luonteeltani järkevä ja rauhallinen.

Tappelin sisarusteni kanssa ja valitin murrosikäisenä vanhemmilleni.

Puolison kanssa? Olisin pettynyt itseeni, kun olen joutunut korottamaan ääntäni hänelle ja/tai haukkumaan häntä.  Minusta se osoittaa kunnioituksen ja itsehillinnän puutetta. Ihmettelisin kyllä, mistä tuo johtui.

Kukin tavallaan. Itse kyllä uskon, että asioiden selvittäminen yhdessä, rakentavasti ja normaalilla puheäänellä on parempi keino kuin riiteleminen. Riidellessä tulee helposti sanottua toiselle pahasti, loukattua toista. Lisäksi toistuva riitely on emotionaalisesti kuormittavaa.

En kahta kertaa.

Melko negatiivinen. Jos riitely on ainoa keino puolustaa rajojaan ja tuoda oma kantansa esiin, se on tyhjää parempi. Jämäkkä, rauhallinen viestintä voittaa kyllä riitelyn aina.

Jos teillä on pointti X ja kumppanillanne Y, eikä kumppani tajua X merkitystä, vaan jauhaa jatkuvasti Y asiasta, niin eikö nouse halua lainkaan huutaa omaa mielipidettään?

Ei. Asioiden selittäminen ja havainnollistaminen ja virheellisten käsitysten korjaaminen on sellaista, mitä teen työkseni joka arkipäivä. Jos väärinymmärrys vain jatkuu, tilanne on minusta lähinnä koominen. Viestintä on vaikeaa.

Mitäs jos toinen ihminen alkaa riidellä kanssanne, pyrittekö pakonomaisesti pysymään rauhallisina, vai eikö teissä synny vihaa raivoa yms?

Ei synny raivoa. Pyrin de-eskaloimaan tilanteen takaisin normaaliin keskusteluun väkivallattoman viestinnän keinoin. Jos tämä ei onnistu,  vetäydyn tarvittaessa pois tilanteesta. Kellään raivopäällä ei ole koskaan ollut minulle mitään tärkeää asiaa. :) -11

Vierailija
48/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 10:57"]

Toimivassa tasapainoisessa suhteessa voidaan myös riidellä, mutta osataan myös sopia.

[/quote]

Kai sitä voisi riidellä, mutta en ole keksinyt mitään syytä, miksi asioita ei voisi selvittää rakentavasti ja rauhallisesti. Voisitko kertoja joitakin riitelyn hyötyjä? -11

[/quote]

Miksi pitäisi olla rauhallinen jos ei halua. Huom riitelevät parit eivät riitele kaikesta tai keskustelut ole kinaamista ja huutamista. Vaan joskus tunteet kuohuaa ja päästellään kaikki ulos. Meillä ainakin suurin osa asioista keskustellaan eikä riidellä, mutta joskus on ihanaa päästellä menemään molemmin puolin ja sen jälkeen sopia. Se on fiilistä nostattavaa, riidellessä ja sen jälkeen tunteet ovat pinnassa ja sopimisen jälkeen toinen tuntuu paljon läheisemmältä. En myöskään uskaltaisi riidellä ystävieni kanssa, koska en todellakaan tiedä olisiko ystävyys siinä, ei ole sellaista luottoa. Kumppanin kanssa on, ei tarvitse peltätä mitään, mitä sanoo. (Huom normaaliin riitelyyn ei kuulu loukkaukset, väkivalta, pelottelu yms, täytyy olla tasavertaista) Näen normaalin riitelyn todella positiivisena parisuhteen kannalta, koska se yhdistää ja syventää.

Vierailija
49/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten maailman raivostuttavinta jos riitelee jonkun kanssa ja itse tekisi mieli huutaa ja kiroilla ja toinen vaan keskustelee rauhallisesti :D ei helvetti, eikö teillä ole ikinä tarvetta päästellä höyryjä? Riitely on tervettä, ei ihminen ole robotti joka lipuu rauhallisesti keskustellen tilanteesta toiseen. Miksi muuten siellä alttarillakaan vannottaisiin että pysytään yhdessä myös vastoinkäymisissä?

Vierailija
50/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovintoseksi rankan riitelyn jälkeen on muuten parasta ikinä. Tästä te rauhalliset keskustelijat jäätte paitsi ;--)

Vierailija
51/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:03"]

[/quote]

Minä olen nuoruudessani joutunut tappelemaan siskoni kanssa jatkuvasti. Yhä edelleen hän on ainoa, joka saa minut raivostumaan. Olen yrittänyt hänenkin kanssa oppia, että hän on narsisti, joka tarvitsee riitelyä ladatakseen akkunsa. En siis ruoki hänen riitelyhalujaan enää. En vastaa hänen asiattomiin ja loukkaaviin viesteihin.

Osaan kyllä riidellä, mutta ei meillä miehen kanssa ole mitään syytä siihen. En oikeasti näe syytä miksi pitäisi riidellä?

Yleensä, jos tunnen suuttumusta mietin miksi olen suuttunut ja onko se miehen vika muka. Usein syynä on oma väsymys, jonka purkaminen ei toiseen auta. Sanon vain, että nyt minun on pakko ottaa päiväunet ja menen nukkumaan. Tai sitten lähden ulos lenkille jne.

Viimeksi muistan, kun oli pientä turhautumista ja se oli kun mietimme kolmatta lasta. Mies oli vähän vastaan ensin, keskustelimme asiaan liittyvästä ja jätimme asian hautomaan. Kun tuli päätöksen aika, sanoin, että vieläkö olet vastaan ja asia on sillä selvä. Eihän mies sitten enää ollut asiaa vastaan, kun oli saanut rauhassa miettiä ja nyt neljättä ehdotti itse.

Ap

Vierailija
52/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:21"]

Kyllä. Olen luonteeltani järkevä ja rauhallinen.

Tappelin sisarusteni kanssa ja valitin murrosikäisenä vanhemmilleni.

Puolison kanssa? Olisin pettynyt itseeni, kun olen joutunut korottamaan ääntäni hänelle ja/tai haukkumaan häntä.  Minusta se osoittaa kunnioituksen ja itsehillinnän puutetta. Ihmettelisin kyllä, mistä tuo johtui.

Kukin tavallaan. Itse kyllä uskon, että asioiden selvittäminen yhdessä, rakentavasti ja normaalilla puheäänellä on parempi keino kuin riiteleminen. Riidellessä tulee helposti sanottua toiselle pahasti, loukattua toista. Lisäksi toistuva riitely on emotionaalisesti kuormittavaa.

En kahta kertaa.

Melko negatiivinen. Jos riitely on ainoa keino puolustaa rajojaan ja tuoda oma kantansa esiin, se on tyhjää parempi. Jämäkkä, rauhallinen viestintä voittaa kyllä riitelyn aina.

Ei. Asioiden selittäminen ja havainnollistaminen ja virheellisten käsitysten korjaaminen on sellaista, mitä teen työkseni joka arkipäivä. Jos väärinymmärrys vain jatkuu, tilanne on minusta lähinnä koominen. Viestintä on vaikeaa.

Ei synny raivoa. Pyrin de-eskaloimaan tilanteen takaisin normaaliin keskusteluun väkivallattoman viestinnän keinoin. Jos tämä ei onnistu,  vetäydyn tarvittaessa pois tilanteesta. Kellään raivopäällä ei ole koskaan ollut minulle mitään tärkeää asiaa. :) -11

[/quote]

Jep tästä huomaa, ettet ymmärrä mitä normaali riitely on! Meillä ei milloinkaan haukuta toista, se ei ole riitelyä vaan alistamista. Riitely on normaalissa parisuhteessa erilaista mitä kuvittelet, ei se ole pahe tai paha asia. :)

Vierailija
53/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voihan sellainenkin lukea itsensä "riitelemättömäksi" joka heti paukkaa ulos ovesta kun toinen alkaa näyttää tunteita, siirtyy toiseen huoneeseen mököttämään tai sulkeutuu täysin.

Vierailija
54/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:16"]Eikun meillä ei riidellä laisinkaan. Ei siis koskaan tule mistään riitaa!

Molemmat ymmärtää toista ja toisen näkemyksiä. Jos toinen haluaa jotain, pitää vaan vakuuttaa toinen asiasta.

Ap
[/quote]

= eli väitellä?

Vierailija
55/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riidellä. Minulla on joskus huono päivä ja räyhään, mutta mies ei lähde siihen mukaan. Hän antaa minun rääkäistä kiukkuisesti jostain vähäpätöisestä, ja sitten koko homma kuivuu siihen. Mies ei ole koskaan pahantuulinen.

Vierailija
56/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riidellä oikeastaan koskaan. Vanhempani riitelivät lapsuudessani, huutoa, mökötystä, lapsikin huomasi kireyden. En halunnut samanlaista suhdetta. Mekin toki ollaan joskus eri mieltä ja sanaillaan, mutta riidellä ei koskaan. 11 vuotta yhdessä. Onnellinen vaimo!

Vierailija
57/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:41"]

Ei riidellä oikeastaan koskaan. Vanhempani riitelivät lapsuudessani, huutoa, mökötystä, lapsikin huomasi kireyden. En halunnut samanlaista suhdetta. Mekin toki ollaan joskus eri mieltä ja sanaillaan, mutta riidellä ei koskaan. 11 vuotta yhdessä. Onnellinen vaimo!

[/quote]

Keskustelun perusteella riitelmättömilla pareilla on lapsuudesta negatiivinen kuva riitelystä. Jännä huomata! En siis väitä kenenkään parisuhteen olevan huonompi tai parempi riitelyn tai riittelemättömyyden takia, mutta pistää silmään nämä :)

Vierailija
58/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä ollaanko riidelty koskaan, yhdessä on oltu 4v. Muutaman kerran minä olen suuttunut jostain ja huutanut miehelle, mutta ei sekään minusta riitelyä ole ollut. Hyvin harvasta asiasta ollaan eri mieltä, ja jos ollaan, niin ei siitä riitaa tule. Tai jos toinen ärsyttää niin paljon että siitä tulee kivahdettua, niin toinen pyytää käytöstään anteeksi ja korjaa asian. 

Mistä te riitelijät sitten riitelette, antaisitteko ihan konkreettisen esimerkin? Meillä kun ei ole lapsia niin niiden kasvatuksesta ei tartte riidellä (uskon kyllä että oltaisiin siinäkin tosi samanmielisiä) ja rahat on yhteistä taloustiliä lukuunottamatta erilliset, niin rahastakaan ei voi tapella. Siinä kai ne yleisimmät riidanaiheet on? 

Vierailija
59/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:16"]Eikun meillä ei riidellä laisinkaan. Ei siis koskaan tule mistään riitaa!

Ap
[/quote]

= eli väitellä?
[/quote]

Ei siitä tarvitse väitellä. Toinen kertoo mielipiteen ja toinen omansa. Molemmat pohtii kantaansa ja eri mieltä saa olla. Ei se ole riitelyä. Ei kai kukaan aikuinen halua jotain niin paljon, että suuttuu, jos ei saa?

Ap

Vierailija
60/65 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 11:41"]

[/quote]

Keskustelun perusteella riitelmättömilla pareilla on lapsuudesta negatiivinen kuva riitelystä. Jännä huomata! En siis väitä kenenkään parisuhteen olevan huonompi tai parempi riitelyn tai riittelemättömyyden takia, mutta pistää silmään nämä :)

[/quote]

Joo, mä myös jouduin lapsuudessani kuuntelemaan vanhempieni jatkuvaa riitelyä ja huutoa. Päätin jo silloin, että sellaista en kodissani tule koskaan sietämään. Eikä ole tarvinnutkaan kahdessa pitkässä suhteessa, joissa olen ollut. Asiat on pääosin selvitetty keskustelemalla, eikä suuria ristiriitoja ole ollutkaan. 

Olen pitänyt huolta siitä, että mulle ei koroteta ääntä, koskaan. Sellaista äijää en katsele. Mutta jos mä en itse halua, että mulle huudetaan, en todellakaan voi itse huutaa muille. Jonkun mainostama sovintoseksi ei kiinnosta. Jos joku mulle räyhää, se ei korota mulla himoja vaan halveksuntaa.

Kyse ei ole siitä, että pelkäisi toisen lähtevän eikä uskaltaisi riidellä. Kyse on siitä, että kunnioittaa toista ja kohtelee häntä sen mukaan. Eri mieltä voi olla, se ei tietenkään ole ongelma. Asiat vaan pitää osata ilmaista oikein.