Saisiko teidän 17-vuotias juoda lasin konjakkia jouluna?
Oma poika on vasta 15 eli ei todellakaan juo sellaisia, mutta toisessa langassa joku sanoi, että 17-vuotias juo jo likööriä, punaviiniä ja glögiä. Pahalta kuullostaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa kasvattaa alkoholistia. Ei kasvata lasta alkoholiin.
Alkoholin käyttäjäksi kasvaa nimenomaan sillä, että alkoholia on koko ajan tarjolla ja se kuuluu kaikkiin juhlatilanteisiin.
Kun alkoholia ei perheessä käytetä, lapset saavat mallin siitä, että raitis elämä on normaalia ja tavoiteltavaa.
Tuo on niin järjetöntä sontaa, kuin mikään vain voi olla. Raivoraittiit vanhemmat ovat oikein mahtava keino saada lapsi sitä alkoholia kokeilemaan ihan siinä missä liikaa juopottelevatkin.
Alkoholin käyttäjäksi ei kukaan kasva sillä, että sitä alkoholia on koko ajan tarjolla. Avain on se, miten sitä käytetään.
Meidän Jani on 16 v, saa aattoiltana juoda max.10 olutta.
Kaikki tiukat ja periaatteellisen-perusteettomat määräilyt kääntyvät itseään vastaan.
-Itse lähestyisin asiaa sillä tulokulmalla, että mikä on luonnollisin tapa tutustuttaa nuori alkoholiin tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Hampaat-irvessä-kieltäminen kun tekee alkoholista kielletyn hedelmän ja sitä kuitenkin sitten jossain kokeillaan, sanoo äippä mitä tahansa. Sekö on parempi vaihtoehto?
Meillä kersat saivat siinä 12-13 iässä tölkilliset välikaljaa saunan päälle silloin tällöin.
Kyllä vanhempien kuuluu opettaa lapsensa suhtautumaan tervepäisesti alkoholiinkin, ei sitä vastuuta voi ulkoistaa.
Huumeet ja tupakki on meillä kielletty kersoilta. Ainakiin niin kauan kun minun rakentamassa talossa asuu ja äitinsä tekemää ruokaa syö. Eikä tästä ole edes tarvinnut väitellä, viksuja kakaroita.
On vetänyt jo kunnon ördäyskännit, joten yksi konjakki jouluna on aika pikku juttu.
15-vuotiaalle tarjoaisin lasin (12 cl) viiniä aterialla jos haluaisi. On nyt 13 ja sanoo ettei varmaan halua. Alkoholitonta olisin voinut tarjota jo vuosia kun ei limpparia juo. Kuuntelin itse kauhuissani kun sukulaismies vitsaili 13-vuotiaiden lasten juomatölkeistä, että joisivat salaa kaljaa tai jotain. Puhui siis omasta lapsesta.
Ei, juon kaiken itse. Ei helmiä sioille.
Meidän tytär, 16v, on menossa vihreiden uudenvuodenjuhliin.
Annan kondomeja mukaan
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tiukat ja periaatteellisen-perusteettomat määräilyt kääntyvät itseään vastaan.
-Itse lähestyisin asiaa sillä tulokulmalla, että mikä on luonnollisin tapa tutustuttaa nuori alkoholiin tutussa ja turvallisessa ympäristössä.Hampaat-irvessä-kieltäminen kun tekee alkoholista kielletyn hedelmän ja sitä kuitenkin sitten jossain kokeillaan, sanoo äippä mitä tahansa. Sekö on parempi vaihtoehto?
Eihän sitä tarvitse hampaat irvessä kieltää. Ei hanki kotiin alkoholia eikä käytä sitä itsekään kuin korkeintaan onnittelumaljan häissä. Kummastakaan ei tehdä mitään numeroa.
Olen 99,99 % varma, että teinini eivät ole juoneet koskaan. Korona on helpottanut tässä, he ovat pääsääntöisesti kotona.
Tilkan voisi maistaa, jos sellaista olisi tarjolla (ei ole kuin viiniä)
Mä oon saanut juoda alkoholia 13-vuotiaasta asti kotona. (Esim. joskus harvoin puolikkaan lonkeron saunan jälkeen, lasi viiniä joulupöydässä, lasin kuohuvaa juhlissa, kermalikööriä pieni snapsi....)
Ja arvatkaa mitä. Musta ei tullut alkoholistia, en ole ikinä ollut edes kännissä. Baarissakin olen käynyt ehkä 20 kertaa elämäni aikana. :D Nykyään juon ehkä n. 5 alkoholiannosta vuodessa.
N30
Vierailija kirjoitti:
Ei, ja tuskin joisi, konjakki on hyvin pahaa ja väkevää, ihmettelisin jos joku 17 v edes haluaisi...
Ymmärrän hyvin jos joku haluaa maistaa sellaista mitä ei ole ikinä maistanut. Vaikka tietäisi sen maistuvan pahalta.
Olen minäkin kokeillut polttaa sikaria ja juoda pontikkaa. Enkä todellakaan nautinnon takia vaan mielenkiinnosta. Ne on omanlaisiaan elämänkokemuksia. Voisiko verrata laskuvarjohyppyyn tai avannossa uimiseen.
Ei saisi. Meillä ei kotona juoda väkeviä, niin en usko, että muutenkaan kiinnostaa.
Viiniä voisin lasin antaa. Saa siis jos pyytää, ei olla tarjoamassa. Täyttää muutenkin tammikuussa 18-vuotta niin onko kuukaudella oikeasti mitään merkitystä nuoren kehitykselle.
Olisin huolissani, jos teini haluaisi lasillisen konjakkia.
Meillä ei kukaan juo alkoholia jouluna, ei lapset tai aikuiset.
Jopa alkoholisti-isäni on ollut joulut selvinpäin.
Oletko välittäjä?
Tuollainen hupparitakki oli työkaverilla, joka teki vapaaehtoistyötä viikonloppuisin kaupungilla parveilevien nuorten parissa.
Meijjän likka on juonu vihreitten kemuissa samppakaljaa jo rippikoulu iästä alkaen.
Kyllä saisi. Muutenkin juhlissa ja aikuisten kanssa saisi halutessaan maistaa alkoholeja. Niitä ei kukaan tuputa ja tarjoa, mutta ei myöskään demonisoi ja tee niistä kiellettyä hedelmää.
Nykyään ei noi nuoret käytä enää niin paljon alkoholia kuin esim 80-luvulla. Oma teini on vasta 16, mutta erittäin todennäköisesti ei ole ottanut kännejä (ellei sitten koulussa päivällä, liikuntaharrastuksessa tai sitten aikoinaan rippileirillä).