M-junan kauhut
Oon tällä palstalla lukenu aika monta kertaa kuinka M-juna on koko pk-seudun hirvein kulkuväline, aina sattuu ja tapahtuu ja missään muualla kuin lipunmyyntivaunussa ei uskalla istua ja sielläkin juuri ja juuri puukon kanssa.
Olen itse kulkenut nyt M-junalla vuoden verran (työpaikka M-junan varrella), teen vuorotyötä eli olen kulkenut niin aikaisin aamulla kuin myöhään illalla ja niin arkena kuin viikonloppunakin ja en ole KOSKAAN nähnyt mitään erikoista. Kerran joku harmiton pulsu tarjosi kaljaa, en ottanut, siinä kaikki. IKINÄ en ole nähnyt mitään mitä pitäisi pelätä, kummeksua tai ahdistua.
Olen nyt myös muuttamassa ko. junareitin varrelle. Jotkut sanoo, ettei ikipäivänä voisi kulkea ko. junalla, ainakaan Huopalahdesta Vantaalle päin.
Haluaisin kuulla että mikä ihme siinä on? Tapahtuuko siellä jotain? Onko teillä tullu ahdistavia tilanteita vastaan? Vai onko tää vaan joku av-läppä? :D kertokaa!!
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:06"]
M-juna on oikea jätejuna. tietysti jos kulkee ne ruusunpunaiset lasit silmillä niin on varmasti ihanaa. Junamatkailun ei siis tarvitse olla mamujen pakoilua ja pelkäämistä. Toivottavasti se ei ole joidenkin normaalielämää.
[/quote]
Oon muuttanu Helsinkiin helsinkiläisten mielestä "landelta" ;) Eli oon suht nössö ja tosi usein kyllä esim. päärautatieaseman liepeillä ja metrossa jne oon pelko perseessä kun arvaamattomat narkit tms tulee liian lähelle. Mutta en oo jostain syystä vaan M-junassa koskaan nähny mitään ihmeellistä. Siksi haluaisinkin tietää että onko mulla käyny vaan hyvä tuuri etten oo koskaan sattunu törmäämään mihinkään kummalliseen. Vai onko siellä oikeesti pelkäämisen aihetta? Oon tosiaan muuttamassa ko. junan reitin varrelle ja pääasiallinen kulkuväline tulee olemaan juna. Uskaltaako myöhään illalla tulla kotiin? =D
Asuin 18 vuotta Malminkartanossa, joten olen hyvin monta kertaa kulkenut M junalla. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia. Jotkut nyt pelkää omaa varjoaankin.
4 kuukauden päästä ei enää oo koko m-junaa
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:14"]
4 kuukauden päästä ei enää oo koko m-junaa
[/quote]
Samaa reittiä se edelleen kulkee.
Harvemmin meen junalla kun en asu radan varrella, mutta on tuolla m-junalla tullut tässä vuosien saatossa tullut kuljettua aika lailla kaikkina kellonaikoina... Eikä mitään ongelmaa oo ollut ikinä:D voin kyllä kuvitella miten av-mammat pelokkaina välttelevät sitä, kun meneehän se sentään VANTAALLE. Ei tarvii olla ruusunpunaiset lasit päässä, mut ei myöskään tarvii pelätä kaikkea mikä liikkuu.
ihan yhtä hyvin ne mamut tai mitkälie narkit voi teidän päälle hyökätä vaikka ette olis lähelläkään m-junaa tai sen rataa. M-juna on ihan hyvä kulkuväline, ei sen kummoisempi kuin muutkaan junat.
Olin yhden kesän töissä Lassilassa ja kuljin matkat aluksi junalla. Sinä aikana tuntui sattuvan ja tapahtuvan lähes joka kerta (kyseessä ei ollut ruuhka-aika). Mm. joku äijä meinas saada puukosta kun vaunussa matkustanut sekopää yhtäkkiä kilahti ja alkoi uhkailla tätä sivullista. Koko vaunu istu hiljaisena ja teeskenteli ettei huomaa. Toisen kerran 2 nistiä "löysivät" toisensa mutta neulan jakaminen ei käynyt päinsä koska toisella oli HIV. Melko kuumottava oli myös istua ties missä aineissa olleen vähemmistöseurueen kanssa samassa loossissa ja seurata kiivasta riitelyä. Jossain vaiheessa totesin, et mieluummin poljen kaatosateessa kuin istun m-junassa ja vaihdoin stogen tsygään...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:26"]
Olin yhden kesän töissä Lassilassa ja kuljin matkat aluksi junalla. Sinä aikana tuntui sattuvan ja tapahtuvan lähes joka kerta (kyseessä ei ollut ruuhka-aika). Mm. joku äijä meinas saada puukosta kun vaunussa matkustanut sekopää yhtäkkiä kilahti ja alkoi uhkailla tätä sivullista. Koko vaunu istu hiljaisena ja teeskenteli ettei huomaa. Toisen kerran 2 nistiä "löysivät" toisensa mutta neulan jakaminen ei käynyt päinsä koska toisella oli HIV. Melko kuumottava oli myös istua ties missä aineissa olleen vähemmistöseurueen kanssa samassa loossissa ja seurata kiivasta riitelyä. Jossain vaiheessa totesin, et mieluummin poljen kaatosateessa kuin istun m-junassa ja vaihdoin stogen tsygään...
[/quote]Ja huom, nää ei edes tapahtuneet siellä kaikkein pahimmalla rataosuudella vaan Pasila-P-Haaga välillä.
Mä en kans ymmärrä miksi just M olisi jotenkin erityisen kamala. Verrattuna siis esim. Malmin ja Tikkurilan suunnan juniin. Onhan joukkoliikenteessä aina kaikkea tallaajaa, mutta kun ite yleensä liikun ns.virka-aikana ja arkisin viim. Seitsemän aikaan palaudun kotiin, niin ei mitään maailmaa mullistavaa näy. Ehkä jos joku on perusluonteeltaan kauhuissaan kaikesta, niin voihan se jännittää, kun joku juo kaljaa junassa. Metroon ei kyllä sitten kannata edes yrittää.
M-juna muuttuu I- ja P- juniksi parin kuukauden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:06"]
M-juna on oikea jätejuna. tietysti jos kulkee ne ruusunpunaiset lasit silmillä niin on varmasti ihanaa. Junamatkailun ei siis tarvitse olla mamujen pakoilua ja pelkäämistä. Toivottavasti se ei ole joidenkin normaalielämää.
[/quote]
Olen kulkenut melkein 2 vuotta M-junalla väliä Kannelmäki - Pasila ns. normi duuniaikaan ja satunnaisesti keskusta kotiin myöhään illalla. Kertaakaan ei ole ollut pelättävää.
Kannelmäessä siis asun, eikä täälläkään ole ollut mitään pelättävää. Enemmän epäsosiaalista materiaalia kohtasin kulkiessani 7 ratikalla Hakaniemestä Pasilaan töihin ja keskustaan.
M-junassa en ole ikinä havainnut ongelmia, mutta matkustankin sillä vain muutaman kerran viikossa. Asuin aikaisemmin Kalliossa ja siellä oli jatkuvasti oikeasti pelottavia tilanteita ratikassa (3 ja 8) - agressiivia mt-potilaita ja päihderiippuvaisia. Sama meno on viime vuosina siirtynyt myös Töölön puolelle 4 ja 10. Ja nuo ongelmatapaukset eivät todellakaan ole olleet harmittomia reppanoita!
Kuljin pari vuotta lähes päivittäin M-junalla, eikä koskaan tullut mitään mainittavaa harmia vastaan. Nyt käytän taas satunnaisesti Keravan junia, eikä kyllä niissäkään mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Meluavia nuorisoporukoita näkee joskus, mutta ei kai niissä ainakaan keskellä päivää mitään pelottavaa ole.
Keskellä päivää ja alkuillasta on eniten lieveilmiöitä, ruuhka-aikoihin on lähinnä työmatkalaisia ja myöhempään ihan tavallisia amatöörijuoppoja. Pahimmat on R- ja H-junat, Tikkurilasta, Keravalta ja Järvenpäästä tulee pahimmat rähisijät, ongelmanuoret ja nistit. Aika monta kertaa on ollut tappeluita ja muuten vaan uhkaavaa käytöstä, sekopää nisti tulee kinumaan puhelinta lainaan tai kerjäämään rahaa. Muutaman kerran on jopa tarkastajien kimppuun yritetty käydä. Samoja lieveilmiöitä olen kyllä havainnut myös ratikoissa.
M-juna on suurinta vittua päällä maan. Osanottoni kyseisen junan konduktööreille.
Järjestys parhaimmista pahimpaan: raitiovaunu 4
Rantaradan junat eli S, U ja E
Keravalta pohjoiseen jatkavat junat
M-juna
Keravalle päättyvät junat eli N ja I
raitiovaunu 8
(kilometri väliä)
metro
Mä kuljen M-junalla. Joskus joku käy tykittämässä vessassa, mutta en ole ihmeempiä nähnyt, enkä koskaan pelännyt. Kuljen tosin vain päivisin. R-junassa joskus pelottikin.