Olenko ainoa, jota kauhistuttaa ajatuskin omakotitalosta?
Olen 25v, lapseton nainen. Lapsuuteni asuin rivarissa, nyt aikuisena olen asunut aina kerrostalossa. Vihasin rivarissa sitä jatkuvaa naapureiden kyttäystä, että onko A-talon Pennanen kertaakaan tänä talvena kolannut, kuka osallistuu talkoisiin, kenen vuoro tehdä sitä ja tätä. Omakotitalo olisi omalla tavallaan kiva, mutta kustannukset hirvittävät! Kerrostaloasunnosta lyhennät aina lainaa + maksat vastikkeen, tai sitten maksat vuokraa. Tähän päälle sähkö, vesi ja ehkä lämmitys. Omakotitalossa sähkökustannukset ja lämmitys maksavat maltaita, sitten päälle tietty vesi, jätehuolto yms.. Millä rahalla te oikein maksatte noita isoja kustannuksia?? Kaikenlisäksi en ole yhtään puutarhaihminen, vihaan leikata nurmikkoa, lumityöt ahdistavat yms.. Onko muita? Mikä siinä omakotitalossa on niin hienoa? Ehkä oma rauha.. Toisaalta asun Helsingissä, joten tuskin omakotitalossakaan naapuri olisi kaukana.. Kaikki kaverini säästää omakotitaloa varten, tunnen olevani ihan outo kun kauhistuttaa ajatuskin. Rivari vielä menisi, mutta siinäkin on noita pihatöitä tehtävänä..
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:36"]Asun omakotitalossa ja nyt jo hirvittää se työmäärä, joka ison pihan hoitamisessa on. Kohta se alkaa taas. Kun se oliskin vaan nurmikonleikkuuta. Sehän nopeasti on tehty mutta se kaikki muu. Koko ajan pitää kitkeä ja kitkeä. Ja kitkeä. Ja leikata, leikata. Ja leikata. Inhoan tätä, haluan kerrostaloon!! [/quote] Ei ole pakko kitkeä. Kun oon maalla, mä istun pihalla. En mä mitään kitke enkä leiko. Joskus kyllä jättiukonputkia jahtaan ja vanhoista marjapensaista otan vanhat oksat pois.
[/quote]
No mä en tiedä, miten onnistut siinä, ettei marjapensaiden keskeltä puske heinää ja aidanvierustat täynnä jotain mitä lie kasveja jotka kasvaa ja talvella kuivuu siihen kamalaksi häkkyräksi, joka valtaa aina vaan enemmän alaa, kaikkien perennojen välistä jotkut sinne kuulumattomat puskee läpi, talonvierustat, rakennusten vierustat puskee kaikenlaista heinäkasvia. Johan talo on kuin ryysyrannassa, jos sen pihaa ei hoida vaan istuu vaan. Ja aina vaan ne rikkakasvit siementää pihalle lisää ja lisää sitä joka on pakko torjua kitkemällä.
[/quote]
Kaikki kasvit ovat luonnonkasveja. Rikkakasveja ei olekaan.
[[/quote] Joku haluaa kesällä kökkiä betonin sisällä.
[/quote]
Puistoissa on tilaa vaikka miten ja valmiiksi leikattu nurtsi sekä upeat istutukset...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:43"]Et ole ainoa. Itse olen käynyt kaikki asumismuodot läpi (osan useampaan kertaan), eli rivi-, kerros-, luhti- ja omakotitalon. Rivitalosta pidin vähiten, siinä oli kaikkien muiden asumismuotojen huonot puolet eikä oikein minkään hyviä puolia. Eniten mieleeni on kerrostalo ja siinä aion pysytellä. [/quote] Joku haluaa kesällä kökkiä betonin sisällä.
[/quote]
Kuka? En minä ainakaan. Täällä on merta, luontoa ja kaupunkimiljöötä riittämiin kesän rientoihin. Joskus toki on mukava ihan vaan istahtaa suuren lasitetun parvekkeen sohvalle, katsella merta ja ottaa vaikka lasi kuohuvaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:51"]Okei, tässä vielä yks asia.. Ahdistaako muita, että muut ihmiset näkee pihan? Eihän sillä toki oikeasti ole väliä, että mitä muut ajattelee MUN pihasta. Mutta todella monet, naapurit varsinkin jaksavat pohtia toisten pihaa. "Tosi huonosti hoidettu nurmikko", "Eiks noi kato yhtään miten epäsiisti" jne.. Minä kun en todellakaan ole pihaihminen, en istuttaisi varmaan mitään kukkia.. Koen kodin jotenkin yksityiseksi tilaksi, en voisi kuvitellakkaan esitteleväni sisustusta vieraille ihmisille. Piha on osa kotia.. Ehkä oon outo.
Ap
[/quote]
No vielä pahempi on se jos kymmenet ihmiset näkevät mitä teet omalla pihallasi.
Tämä koskee näitä tilkkutontteja minne jotkut änkeävät väkisin.
[/quote]
No sekin vielä. Aina rivarissa asuessani naapuria kovin kiinnosti katella kun otan aurinkoa tms. Pk-seudulla on vaikea löytää aluetta, jonka omakotitalojen pihoille ei toiset ihmiset juuri näe.. Kaikki talotkin niin saatanan lähekkäin.
Ap
En voisi asua missään muualla kuin omakotitalossa. Rakastan sitä, että mitään ääniä ei kuulu seinän takaa. Ei kolise postiluukku, ei vingu hissi, kukaan ei melua rapussa, ei kuse keskelle pönttöä yöllä, vedä vessaa, kantakävele, huudata musiikkia, pidä bileitä, lapset juokse jne.
.
Rakastan pientä tonttia ja sitä, että naapurit on lähellä. En haluaisi asua missään korvessa keskellä ei mitään.
.
Pihassa on paljon kivetystä ja katetta, nurmikon ajaa muutamassa minuutissa.
.
Kulut eivät ole suuremmat kuin missään muussakaan asumismuodossa. Maalämpö on kuukausikuluissa ilmaista jne.
Kaksi kertaa viikossa tulee kesällä käytyä tuo puolen hehtaarin nurmikko läpi suurennuslasin kanssa, ja poimin rikkaruohot pinseteillä pois etteivät pääse leviämään.
Joka kevät lapioidaan talven jäljiltä painunut pihasepeli pois, ja korvataan uudella.
Vuorovuosina sitten vaihdetaan kattopellit tai vaihdetaan ikkunat ja maalataan koko talo uudestaan.
Kyllä tuo ihan työstä käy...
Ymmärrän ap:tä hyvin, olen itsekin kerrostaloasukki henkeen ja vereen. Ei kiinnosta puutarhatyöt, ei lumityöt, ei nurmikonleikkuu eikä nikkarointi. Enkä halua asua maan tasalla, viihdyn täällä korkeammalla.
Vesitorniin tehdyssä asunnossa voisin asua. Kai sekin omakotitaloksi lasketaan? Siinä olisi yhdistettynä kerrostaloasumisen ja omakotiasumisen parhaat puolet.
Ei kauhistuta minua, tosin tonttia sais olla enemmän kuin nykyiset 3000 neliötä eikä oma metsäkään haittaisi, mutta 10 min isoon keskustaan on ihan hyvä kompromissi.
Se mikä kauhistuttaisi olisi tosiaan nuo pk-seudun 600 neliön tontit millä seisoo puolen miljoonan euron torppa ja parhaimmillaan vielä 50 metrin päässä kulkee joku 8-kaistainen valtaväylä.
Me on muutettu puolisen vuotta sitten omakotitaloon, vanhaan ja ollaan rempattu, nyt on ollut aivan ihanaa kun on saanut omaa pihaa laittaa ja touhuta ulkona yhdessä perheen kanssa. Lumitöitä ei juuri ole ollut, mutta eipä se muutana kuukausi ton tien pätkän kolaamista nyt niin paha ole, ihan kiva pakko ulkoilu. Kustannukset on samaa luokkaa kuin entisessä jerrostalo asunnossa eli vähän alta 400e per kk. Jos laskee yhteen kiinteistöveron, vesi ja jätemaksut, sähkön ja lämmityksen.
Naapurit on mukavia, kukaan ei valita haukkuvista koirista, kukaan ei paukuta musiikkia yöllä, riitele, ruuan saa syödä ilman että naapurin kusen lorotus kuuluu keittiöön. Tykätään tehdä asioita ja ennen passiivisempi mieskin on enempi aktiivinen, on mahtavaa ihailla kun esim. Uusi kylppäri on valmis.
Voisin asua omakotitalossa jossain pohjois-Englannin maaseudulla. Pitäisi olla upea tontti, puro takapihalla ja metsää ympärillä. Olisi tietenkin myös lampaita käyskentelemässä siinä jossain niityllä. Jotain funkya arkitehtuuria. Mutta ei kiitos näille Suomen tonteille ja taloille. Todellisuudessa haluan elää lähellä palveluita, hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä ja en halua harrastaa asumista. Eli ei ikinä omakotitaloa!
Haluaisin omakotitalomaisen kerrostalon. Ison asunnon jossa ois apukeittiö, iso kuraeteinen ja pieni varastokin mutta tosiaan se pitäs olla korkealla, vähintään kakkoskerroksessa. En tykkää pihahommista kesällä enkä varsinkaan talvella, en tykkää istuskella "kaikkien katottavana" pihalla. Ennemmin lasitetulta parvekkeelta katselisin kesäiltaa viinilasi kädessä. Mutta näin lapsen ja paljon urheilevan miehen kanssa lisätila likaisille tavaroille ja märille vaatteille olisi tarpeen.
Todellakin halpaa asua omakotitalossa. Isäni asuu 150 neliön omakotitalossa. Sähkölasku kuussa 200-500/kk. Talo lämpiää sähköllä / puulla. Tienhoitomaksu kuussa 150€. Siihen päälle kiinteistövero, vesi ja remontit. Sen verran lainaakin jäljellä että kerkeää jäädä eläkkeelle ja lainaa vielä maksamatta. Velkaa n.55 t€ ja talon arvo maks 40t€. Että aina kannattaa omakotitalo asuminen. Ja varsinkin ottaa nainen ja ero siitä ja velat omiin nimiin... Tyytyväisenä maksan vuokraa kerrostalo kämpästä ja tiedän tarkkaan kuluni, eikä ne siitä muutu
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 20:28"]Ap, ei se taida olla sinulle tarkoitettu, omakotitalon rauha ja ihanuus. Pakkaudu vaan kerrostaloon, kolinan ja betonin keskelle. Me ainakin nautiskelemme täällä Kehä III:n kupeessa meren äärellä! Lapset rakastavat oman puutarhan antimia, nurmikolla juoksemista ja meressä uimista, trampoliinilla pomppimista ja takapihalta avautuvaa metsikköä...
[/quote]
Nyt taiis mennä tunteisiin..ja kovaa.
onhan se hirveää kun kaikki ei haluakaan elää kuin sinä ja vielä kauheampaa kun jotkut eivät olekaan kateellisia sinulle kun asut omakotitalossa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 04:38"]
Todellakin halpaa asua omakotitalossa. Isäni asuu 150 neliön omakotitalossa. Sähkölasku kuussa 200-500/kk. Talo lämpiää sähköllä / puulla. Tienhoitomaksu kuussa 150€. Siihen päälle kiinteistövero, vesi ja remontit. Sen verran lainaakin jäljellä että kerkeää jäädä eläkkeelle ja lainaa vielä maksamatta. Velkaa n.55 t€ ja talon arvo maks 40t€. Että aina kannattaa omakotitalo asuminen. Ja varsinkin ottaa nainen ja ero siitä ja velat omiin nimiin... Tyytyväisenä maksan vuokraa kerrostalo kämpästä ja tiedän tarkkaan kuluni, eikä ne siitä muutu
[/quote]
Mikä tuossa oli kallista? Tienhoitomaksukin ruhtinaalset 12,50€ kuukaudessa. Mitä sinä kuvittelet tuon kokoisessa kerrostalokämpässä elämisen maksavan? Tuon kokoisen kerrostaloasunnon pelkkä hoitovastike on yli 500 euroa ja siihen tietysti sähkölasku, vesimaksu ja autopaikka, sekä mahdollinen saunavuoro vielä päälle.
Omakotitalossa maksat vedestä ja lämmityskestä juuri sen, mitä itse kulutat. Kerrostalossa, taas et juurikaan omalla tominnallasi pysty niiden hintaan vaikuttamaan. Jos vaikka naapurisi hulttiopoika sammuu baari-illan jälkeen suihkuun ja suihku lorottaa täysillä aamuun saakka, niin sinä olet yksi sen suihkusession maksajista. Samoin jos toisen naapurisi pissisirmeli lutraa joka päivä suihkussa puolituntia, näkyy se myös sinun vesimaksussasi. Remontit taas tulee omakotitalossa eteen ihan samassa tahdissa, kuin kerrostalossakin, kenties jopa harvemmin. Itse asun 60-luvun puolessavälissä rakennetulla omakotialueella ja täällä en tiedä vielä yhdenkään tehneen putkiremonttia. Sen sijaan aikaisemmin asumallani kerrostaloalueella, joka valmistui 60-luvun lopulla, on jo paria taloa lukuunottamatta kaikkiin taloihin tehty putkiremontti. Ensimmäisiin jo reilu 10 vuotta sitten.
Vaikka vuokra-asumista nyt ei suoraan voikaan omistusasumiseen verrata, niin koska itse niin kuitenkin teit, niin kerropa ihan huviksesi, minkä kokoisen vuokrakämpän kuvittelet noilla omakotitalon asumiskustannuksilla saavasi? Helsigistähän tuolla hinnalla tuskin saa edes yksiötä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:43"]Et ole ainoa. Itse olen käynyt kaikki asumismuodot läpi (osan useampaan kertaan), eli rivi-, kerros-, luhti- ja omakotitalon. Rivitalosta pidin vähiten, siinä oli kaikkien muiden asumismuotojen huonot puolet eikä oikein minkään hyviä puolia. Eniten mieleeni on kerrostalo ja siinä aion pysytellä.
[/quote]
Joku haluaa kesällä kökkiä betonin sisällä.