Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jota kauhistuttaa ajatuskin omakotitalosta?

Vierailija
20.03.2015 |

Olen 25v, lapseton nainen. Lapsuuteni asuin rivarissa, nyt aikuisena olen asunut aina kerrostalossa. Vihasin rivarissa sitä jatkuvaa naapureiden kyttäystä, että onko A-talon Pennanen kertaakaan tänä talvena kolannut, kuka osallistuu talkoisiin, kenen vuoro tehdä sitä ja tätä. Omakotitalo olisi omalla tavallaan kiva, mutta kustannukset hirvittävät! Kerrostaloasunnosta lyhennät aina lainaa + maksat vastikkeen, tai sitten maksat vuokraa. Tähän päälle sähkö, vesi ja ehkä lämmitys. Omakotitalossa sähkökustannukset ja lämmitys maksavat maltaita, sitten päälle tietty vesi, jätehuolto yms.. Millä rahalla te oikein maksatte noita isoja kustannuksia?? Kaikenlisäksi en ole yhtään puutarhaihminen, vihaan leikata nurmikkoa, lumityöt ahdistavat yms.. Onko muita? Mikä siinä omakotitalossa on niin hienoa? Ehkä oma rauha.. Toisaalta asun Helsingissä, joten tuskin omakotitalossakaan naapuri olisi kaukana.. Kaikki kaverini säästää omakotitaloa varten, tunnen olevani ihan outo kun kauhistuttaa ajatuskin. Rivari vielä menisi, mutta siinäkin on noita pihatöitä tehtävänä..

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 20:09"]

Kaksi kertaa viikossa tulee kesällä käytyä tuo puolen hehtaarin nurmikko läpi suurennuslasin kanssa, ja poimin rikkaruohot pinseteillä pois etteivät pääse leviämään.

Joka kevät lapioidaan talven jäljiltä painunut pihasepeli pois, ja korvataan uudella.

Vuorovuosina sitten vaihdetaan kattopellit tai vaihdetaan ikkunat ja maalataan koko talo uudestaan.

Kyllä tuo ihan työstä käy...

[/quote]

Hyvä sarkasmi uppoo meikäläiseen, kuin kuuma veitsi voihin :)

Juuri tuollaisia kauhukuviahan tämänkaltaisissa ketjuissa maalaillaan omakotitaloasumisen ihanuudesta. Tyypillistähän näille kauhukuville on se, että niiden maalailijat eivät itse ole asuneet päivääkään omakotitalossa.

Myös näissä ketjuissa huvittaa vuodesta toiseen toistuvat vakio fraasit, eli lumityöt ja nurmikonleikkuu. Kumpikin on ainoastaan pienen sesongin hommia, joiden tekeminen jää vuositasolla melkoisen mininmaaliseksi. Sitäpaitsi molemmat on aivan loistavaa hyötyliikunta, paljon tehokkaampaa kuin pelkkä kävely.

Laskeskelin tuossa hätäisesti menneenä talvena lumitöihin sekä viime kesänä nurmikon leikkamiseen käyttämäni ajat ja kokonaissaldoksi tuli ruhtinaalliset 15 tuntia ja laskin vieläpä varmuuden vuoksi hieman yläkanttiin. Eli siis kokonaista rapiat puolivuorokautta vuodessa kyseistä hyötyliikuntaa ja tätä jaksetaan toitottaa aina uudestaan ja uudestaan omakotitaloasumisen kauheutena :)   

Vaikka asunkin maalla ja tontilla pinta-alaa kaikkineen parisen hehtaaria, niin itse pihapiiri ei juuri tavallisesta kaupunki omakotitalosta poikkea. Kolattavaa on alle sata neliöä ja leikattavaa nurmikkoa vähän toistuhatta neliöä. Lumitalvi on eteläsuomessa varsin lyhyt, pisimmilläänkin 4 kuukautta, mutta usesti alle kolmekin kuukautta. Nurmikonleikkuun sesonki käytännössä vieläkin lyhyempi, kun nurmikon kasvutahti tyrehtyy melko nopeasti. Kesäkuun alussa se on nopeimmilaaan, mutta jo elokuun lopussa melko hidasta. 

Omakotitalon asukas voi tehdä tai olla tekemättä niin paljon tai vähän asumiseen liittyviä hommia kuin huvittaa. Loppujen lopuksi se välttämätön kunnosapito on hyvin rakennetussa omakotitalossa sangen vähäistä. Jos taas kiinnostusta on väkertää, tai kyykkiä ryytimaalla, niin sitähän voi tehdä omakotitalossa niin paljon kuin huvittaa, pakko ei kuitenkaan ole. Isommat remontit on tehtävä niin kerrostaloissa, kuin omakotitaloissakin, eikä niitä omakotitaloissakaan itse tarvi tehdä, jos ei ole kiinnostusta, tai osaamista työn tekemiseen. Samat ammattimiehet ne tekee putki ja ikkunaremontteja, niin kerrostaloihin, kuin omakotitaloihinkin.

Mitä asumiskustannuksiin tulee, niin eipä niissäkään isompia eroja ole kerrostalon ja omakotitalon välillä. Toki riippuen siitä, minkälainen kämppä on kyseessä ja millä sitä lämmittää, lämmitys kun on suurin kuluerä. Itse lämmitän pääsasiassa puilla, jotka tulee lähes pelkästään omasta pienestä metsästä. Vesilaskuakaan ei ole, kun vesi tulee omasta kaivosta. En ikinä pääsisi näin edullisiin asumiskustannuksiin saman kokoisessa rivi- tai kerrostalossa.

Vierailija
22/55 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 20:28"]Ap, ei se taida olla sinulle tarkoitettu, omakotitalon rauha ja ihanuus. Pakkaudu vaan kerrostaloon, kolinan ja betonin keskelle. Me ainakin nautiskelemme täällä Kehä III:n kupeessa meren äärellä! Lapset rakastavat oman puutarhan antimia, nurmikolla juoksemista ja meressä uimista, trampoliinilla pomppimista ja takapihalta avautuvaa metsikköä...
[/quote]

Missäpäin on kehäkolmosen kuve meren äärellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa siltä, että kerrostalo on sinua varten

Vierailija
24/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koskaan ruohoa leikkaa kun oon maalla.
Ja tykkään lumitöistä.
Sitäpaitsi ilmasto on niin lämmennyt että eipä sitä lunta paljoa nää.

Vierailija
25/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:21"]

En mä koskaan ruohoa leikkaa kun oon maalla. Ja tykkään lumitöistä. Sitäpaitsi ilmasto on niin lämmennyt että eipä sitä lunta paljoa nää.

[/quote]

Missä sä oikein asut? Kaksi kohtuullista talvea ollut, neljän helvetillisen lumitalven jälkeen...

Vierailija
26/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, mutta itse haluan omakotitalon ilman naapureita. Siinä sen juju. "Omakotitalo" pääkaupunkiseudulla on käytännössä rivari, missä on vain pieni, ylimääräinen ilmatila ulkoseinien välissä. Sellainen ketjukolhoosi ei ole mikään omakotitalo. Tontilla täytyy olla enemmän tilaa kuin kerrostaloparvekkeella; sellainen puoli hehtaaria ja metsä/meri takapihan jatkeena on hyvä alkulähtökohta.

Vierailija
27/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:21"]

En mä koskaan ruohoa leikkaa kun oon maalla. Ja tykkään lumitöistä. Sitäpaitsi ilmasto on niin lämmennyt että eipä sitä lunta paljoa nää.

[/quote]

Missä sä oikein asut? Kaksi kohtuullista talvea ollut, neljän helvetillisen lumitalven jälkeen...

[/quote]

Minkä "helvetillisen"?

Olihan sitä lunta, mutta vanhoja jälkiä pääsi pikkuautollakin kulkemaan ilman että piti ruveta lumitöihin.

Vierailija
28/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:27"]Et ole, mutta itse haluan omakotitalon ilman naapureita. Siinä sen juju. "Omakotitalo" pääkaupunkiseudulla on käytännössä rivari, missä on vain pieni, ylimääräinen ilmatila ulkoseinien välissä. Sellainen ketjukolhoosi ei ole mikään omakotitalo. Tontilla täytyy olla enemmän tilaa kuin kerrostaloparvekkeella; sellainen puoli hehtaaria ja metsä/meri takapihan jatkeena on hyvä alkulähtökohta.
[/quote]

Nimenomaan.
Kuten mun yks sisarus asuu elikä kukaan ei näe sitä vaikka se tulis saunasta alasti omalle pihamaalle.

Vierailija
29/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen. Ajatuskin omakotitalosta on painajainen. Asutaan kerrostalossa Lauttasaaressa ja hyvin viihdytään.

Vierailija
30/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä lapsena tai nuorena Hgissä asuvana tuntenut ketään, joka olisi halunnut asua ok-talossa. Vain muutamia hörhöjä, joiden vanhemmat oli pöndeltä tai itse muuttaneet kaupunkiin.

Vierailija
31/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa ja nyt jo hirvittää se työmäärä, joka ison pihan hoitamisessa on. Kohta se alkaa taas. Kun se oliskin vaan nurmikonleikkuuta. Sehän nopeasti on tehty mutta se kaikki muu. Koko ajan pitää kitkeä ja kitkeä. Ja kitkeä. Ja leikata, leikata. Ja leikata. Inhoan tätä, haluan kerrostaloon!!

Vierailija
32/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

trolli

ei kukaan noin ajattele

(että pihapuuhastelu on työtä, paitsi jossain maalla jos on muutaman hehtaarin hyötypuutarha)

tai okt maksaisi enemmän kuin samankokoinen kt-asunto

Vierailija
33/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa omakotitalon vieroksuja. Luulimme mieheni kanssa itsekin nuorina aikuisina, että se on unelma ja sellaisen hankimme - 6 vuotta tuli asuttua ja niistä 4 viimeistä oli yhtä ahdistusta pihanhoidon, jatkuvan korjaamisen, hinkkaamisen ja puunaamisen keskellä (kukaan muu ei siitä talosta huolta pidä kuin omistaja itse...) Sitten riitti ja tajuttiin, että meidän perheen paikka onkin kerrostalo keskustassa :) Stressitaso laski ja aikaa jäi mm. harrastuksille ihan eri tavalla sen ikuisen kodinhoidon sijaan. Ihanaa kun on kävelymatka joka paikkaan, huoltomies huolehtii asioista pihanurmea ja lasten leikkipaikkaa myöten, roskakatoksessa on kaikki lajittelutarpeet valmiina jne. Yhtiövastike on 1/2 siitä, mitä meni omakotitalossa asumiskuluihin ja silti sillä saa jo myös palvelun.  Lisäksi ei tartte pelätä, että joku murtovaras heläyttää yöllä olkkarin jätti-ikkunan maantasalle vaan aina on naapureissa turva ja tuki (fiksu talo). Mutta kukin tyylillään ja onhan omiksessa sitä tilaa ja tyyliä toki usein enemmän :)

Vierailija
34/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minuakin kauhistutti ennen, mutta sitten meni hermo naapureihin ja muutimme ok-taloon. Olen tyytyväinen. Pihatyöt eivät rasita liikaa, kun on helppohoitoinen piha. En ymmärrä ap:n käsitystä "suurista kustannuksista". Ei meillä ainakaan ole kovinkaan suuret asumiskulut. Ei olla mitään upporikkaita, itsekin olen opiskelija vielä.

Vierailija
35/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:36"]Asun omakotitalossa ja nyt jo hirvittää se työmäärä, joka ison pihan hoitamisessa on. Kohta se alkaa taas. Kun se oliskin vaan nurmikonleikkuuta. Sehän nopeasti on tehty mutta se kaikki muu. Koko ajan pitää kitkeä ja kitkeä. Ja kitkeä. Ja leikata, leikata. Ja leikata. Inhoan tätä, haluan kerrostaloon!!
[/quote]

Ei ole pakko kitkeä. Kun oon maalla, mä istun pihalla.
En mä mitään kitke enkä leiko.
Joskus kyllä jättiukonputkia jahtaan ja vanhoista marjapensaista otan vanhat oksat pois.

Vierailija
36/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Itse olen käynyt kaikki asumismuodot läpi (osan useampaan kertaan), eli rivi-, kerros-, luhti- ja omakotitalon. Rivitalosta pidin vähiten, siinä oli kaikkien muiden asumismuotojen huonot puolet eikä oikein minkään hyviä puolia. Eniten mieleeni on kerrostalo ja siinä aion pysytellä. 

Vierailija
37/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden/uudehkon noin 150 neliöisen talon kustannukset on tätä luokkaa:

* Lämmitys keskimäärin 50-100e/kk 

* Jätehuolto 20e maks

* Veden hinta riippuu kulutuksesta ihan niinkuin missä tahansa asunnossa jossa on vesimittari. Sen lämmitys normaalikulutuksella sisältyy ekaan kohtaan.

* Sähköä kuluu samalla lailla kuin vastaavalla käytöllä missä tahansa asunnossa

* Kiinteistövero noin 600e/vuosi eli 50e/kk

* Jos vuokratontti, niin vuokra tyypillisesti noin 600-1200e/vuosi eli 50-100e/kk

* Vakuutukset noin max 600e/vuosi eli 50e/kk

* Nuohous yms satunnaiset max 10e/kk

* Remontit tulee maksettavaksi osakehuoneistossakin.

Yhteensä siis noin 220-320e/kk.

Kun huomioi että osakehuoneiston tyypillinen hoitovastike noin luokkaa 3-4e/neliö, niin vastaavankokoisessa osakkeessa asumiskulut tekisivät 450-600e/kk. Omakotitaloasuminen ei siis keskimäärin ole mitenkään kalliimpaa, kun verrataan samankokoisia asuntoja samanlaisilla kulutustottumuksilla. Tuossa jää varaa laittaa joka kuukausi ainakin satanen "remonttirahastoon"kin ja silti kulut on vasta enintään tasoissa. Mutta tietty jos vertaa jotain horoa 200 neliöistä 70-luvun sähkölämmitystaloa uuteen 50 neliön kansioon, niin eroa tulee.

Vierailija
38/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, tässä vielä yks asia.. Ahdistaako muita, että muut ihmiset näkee pihan? Eihän sillä toki oikeasti ole väliä, että mitä muut ajattelee MUN pihasta. Mutta todella monet, naapurit varsinkin jaksavat pohtia toisten pihaa. "Tosi huonosti hoidettu nurmikko", "Eiks noi kato yhtään miten epäsiisti" jne.. Minä kun en todellakaan ole pihaihminen, en istuttaisi varmaan mitään kukkia.. Koen kodin jotenkin yksityiseksi tilaksi, en voisi kuvitellakkaan esitteleväni sisustusta vieraille ihmisille. Piha on osa kotia.. Ehkä oon outo.

Ap

Vierailija
39/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:51"]Okei, tässä vielä yks asia.. Ahdistaako muita, että muut ihmiset näkee pihan? Eihän sillä toki oikeasti ole väliä, että mitä muut ajattelee MUN pihasta. Mutta todella monet, naapurit varsinkin jaksavat pohtia toisten pihaa. "Tosi huonosti hoidettu nurmikko", "Eiks noi kato yhtään miten epäsiisti" jne.. Minä kun en todellakaan ole pihaihminen, en istuttaisi varmaan mitään kukkia.. Koen kodin jotenkin yksityiseksi tilaksi, en voisi kuvitellakkaan esitteleväni sisustusta vieraille ihmisille. Piha on osa kotia.. Ehkä oon outo.

Ap
[/quote]

No vielä pahempi on se jos kymmenet ihmiset näkevät mitä teet omalla pihallasi.
Tämä koskee näitä tilkkutontteja minne jotkut änkeävät väkisin.

Vierailija
40/55 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 19:36"]Asun omakotitalossa ja nyt jo hirvittää se työmäärä, joka ison pihan hoitamisessa on. Kohta se alkaa taas. Kun se oliskin vaan nurmikonleikkuuta. Sehän nopeasti on tehty mutta se kaikki muu. Koko ajan pitää kitkeä ja kitkeä. Ja kitkeä. Ja leikata, leikata. Ja leikata. Inhoan tätä, haluan kerrostaloon!! [/quote] Ei ole pakko kitkeä. Kun oon maalla, mä istun pihalla. En mä mitään kitke enkä leiko. Joskus kyllä jättiukonputkia jahtaan ja vanhoista marjapensaista otan vanhat oksat pois.

[/quote]

No mä en tiedä, miten onnistut siinä, ettei marjapensaiden keskeltä puske heinää ja aidanvierustat täynnä jotain mitä lie kasveja jotka kasvaa ja talvella kuivuu siihen kamalaksi häkkyräksi, joka valtaa aina vaan enemmän alaa, kaikkien perennojen välistä jotkut sinne kuulumattomat puskee läpi, talonvierustat, rakennusten vierustat puskee kaikenlaista heinäkasvia. Johan talo on kuin ryysyrannassa, jos sen pihaa ei hoida vaan istuu vaan. Ja aina vaan ne rikkakasvit siementää pihalle lisää ja lisää sitä joka on pakko torjua kitkemällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan