Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Henkilökohtaiset avustajat! Kysymys

Vierailija
20.03.2015 |

Te, jotka olette toimineet henkilökohtaisena avustajana, mistä kaikesta työnantajan ehdottomasta olette kieltäytyneet ja onko teitä helposti uhkailtu potkuilla tai annettu laittomat potkut? Miten olette esim. kieltäytyneet ex tempore päätetystä työvuorosta (alle 7 päivää työvuoroon) työnantajan huutaessa vieressä, että on pakko tulla töihin, vaikka selviytyisi varmasti hyvin ilman minuakin tuona päivänä...Alkaa mennä maku tähän kiristämiseen ja mietin onko se yleistä ja miten siitä selviää...

Kiinnostaisi myös tietää, että jos työnantajalla on ollut muita avustajia lisäksenne, onko teitä kaikkia kohdeltu tasa-arvoisesti? 

Olen ollut vuoden töissä työnantajalla, jonka vaatimustaso vaan nousee...Alussa sentään kyseli sopiiko, mutta nyt vaan pakottaa ja päällepäsmäröi. Muut avustajat, jotka ovat minua kymmeniä vuosia vanhempia, saavat osakseen aivan toisenlaista käytöstä...

Toimii ja määräilee kuin minun elämäni ja menoni eivät olisi yhtä arvokkaita kuin hänen (olen vielä opiskelija). Työsopimus minulla on tehty vain muutamasta kymmenestä tunnista, mutta vaatii tuuraamaan muita...Tämä "pakkovuoro" menee niihin ylimeneviin tunteihin...Miten ylipäänsä tuollaiseen pakotukseen pitäisi suhtautua? Olen vuoden verran tehnyt kiltisti kaiken, mutta nyt työnantajalta lähtee mopo kädestä. Työni on vielä fyysisesti vaativampaa kuin muiden avustajien.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole avustaja, mutta tuttavapiirissäni on eräs henkilö jolla on avustaja.
Tämä tuttava osaa olla todella vaativainen ja valittaa joka ikisestä asiasta.
Ei arvosta ollenkaan avustajaansa, pompottaa ja määräilee kun hänelle kuuluu tehdä kaikki ja häntä kuuluu auttaa kun hän nyt vaan on kerran oikeutettu avustajaan.
Osaa käyttäytyä todella syyllistävästi ja uhkailla.

Tsemppiä sulle AP

Vierailija
2/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu siltä, että oma tilanteeni on kuin kiristyvä silmukka. Näin ei olisi käynyt, jollei täyspäiväinen avustaja olisi siirtynyt melkein kokonaan oman alansa töihin ja sitten jonkun pitää yhtäkkiä tuurata häntä. Jätti kuitenkin itselleen noin 20 tuntia avustajan töitä - reilu muija...Saa tehdä mitä tahansa, ottaa lomaa, käydä muissa töissä, olla poissa lasten takia, pikkukröhän takia jne. Itselläni on VAIN opiskelu ja se muka ei kelpaa TEKOSYYKSI mihinkään. 

Esim. sanoin työnantajalle, että olisin menossa matkalle ensiviikolla ja siihen työnantaja vain kyynisesti tokaisi että kyllä minä toivoisin, että matkailisit vasta pääsiäisen aikana, mikä sekin on hankalaa kun kaikki pääsiäisen taukopäivät yliopistolta, pitäisi taas olla töissä (ON PAKKO). Muka saan parempaa kohtelua kuin muut joutumalla tulemaan töihin pyhäpäivänä, tosiasiassa toiset avustajat varmaan haluavat lomailla tuolloin. 

Jokatapauksessa menin aivan sanattomaksi tuon matkaani koskevan kommentin jälkeen, koska työnantaja ei edes tiedä mitä matkani koskee...

Ap

Vierailija
4/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on avustaja, jota arvostan suuresti. Ap, älä suostu tuollaiseen!!! Tsemppiä!

Vierailija
5/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu tuollaiseen! Minä lopettaisin sinuna ja etsisin uuden avustettavan. Avustajana toimiminen ei ole pelkästään työsuhde, se on myös ihmissuhde. Ja sen on toimittava, muutoin työ ei ole mielekästä. Olisiko sinulle kenties nuorempi avustettava parempi?

Oma avustettavani on ihana ihminen ja kemiat meillä synkkaavat yhteen erinomaisesti. Olin henkisesti valmis lopettamaan työni heti alkuunsa, jos homma ei toimi mutta toistaiseksi on toiminut. Mielestäni tämä on sellaista työtä, että itsensä polttaa loppuun pienilläkin tuntimäärillä, jos suhde ei toimi.

Avustaja on avustaja. Ei ympärivuorokautinen palvelija. Mihin tahansa ei tule suostua.

Vierailija
6/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:53"]

Itselläni on avustaja, jota arvostan suuresti. Ap, älä suostu tuollaiseen!!! Tsemppiä!

[/quote]

Kiitos. Itse olen ollut usean palveluksessa ja tämä on se kaikkein raskain. Sanopas, paljonko avustajan täytyy joustaa työnantajan sairauden takia? Pitääkö kiltisti kestää kaikki pahat hetket jos toisella on esim. neurologinen sairaus? Missä vaiheessa saa sanoa vastaan? 

Ap

Vierailija
7/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajana olemisessa haastavinta on nimenomaan se, että näissä ongelmatilanteissa on paikalla vain avustaja ja avustettava eli työnantaja, ainakin useimmiten. Laittomasti annetuista potkuista työnantaja on täysin mahdollista saada vastuuseen, sitä on turha pelätä. Samat lait ne heitäkin koskee kuin muitakin työnantajia. En yleistä, mutta monesti tällainen päällepäsmäröinti ja uhkailu ym. kertovat asiakkaan (työantajan) madaltuneista kognitiivisista taidoista.

AP, ota yhteyttä kaupunkisi vammaispalveluihin tai yleensäkin siihen tahoon, joka sinulle maksaa palkan. He osaavat neuvoa. Jos kuulut ammattiliittoon, ota sinnekin yhteyttä. Jos työnantajasi kuuluu Heta-liittoon, hanki käsiisi Hetan TES ja kerää siitä todisteita asioista, jotka menevät toisin kuin mitä TES sanoo. Työehtosopimus koskee kuitenkin niin työntekijöitä kuin työnantajiakin.

Se on valitettavaa, että työntekijöitä eli AP:tä ja hänen kollegoitaan kohdellaan eriarvoisesti.

Vierailija
8/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:53"]

[/quote]

Kiitos. Itse olen ollut usean palveluksessa ja tämä on se kaikkein raskain. Sanopas, paljonko avustajan täytyy joustaa työnantajan sairauden takia? Pitääkö kiltisti kestää kaikki pahat hetket jos toisella on esim. neurologinen sairaus? Missä vaiheessa saa sanoa vastaan? 

Ap
[/quote]

Siinä vaiheessa kun sun omat oikeudet työntekijänä on uhattuna. Raivokohtaus on eriasia kuin jatkuva ylikävely.

Vierailija
9/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:55"]

Älä suostu tuollaiseen! Minä lopettaisin sinuna ja etsisin uuden avustettavan. Avustajana toimiminen ei ole pelkästään työsuhde, se on myös ihmissuhde. Ja sen on toimittava, muutoin työ ei ole mielekästä. Olisiko sinulle kenties nuorempi avustettava parempi? Oma avustettavani on ihana ihminen ja kemiat meillä synkkaavat yhteen erinomaisesti. Olin henkisesti valmis lopettamaan työni heti alkuunsa, jos homma ei toimi mutta toistaiseksi on toiminut. Mielestäni tämä on sellaista työtä, että itsensä polttaa loppuun pienilläkin tuntimäärillä, jos suhde ei toimi. Avustaja on avustaja. Ei ympärivuorokautinen palvelija. Mihin tahansa ei tule suostua.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Olen hyvä siinä mitä teen. Jotenkin tuntuu että parempi kuin muut avustajat ja siksi joudun venymään ja tekemään yhä raskaampia työpäiviä ilman taukoa.

Oletko itse kokenut ongelmana sen, että työnantaja tulee sinusta liian riippuvaiseksi tai kiintyy sinuun liikaa? Aloitan huomenna uudessa työssä ja jos se sujuu niin en tarvitse tätä nykyistä paikkaa, mutten tajua miten saan asian ikinä sanottua...

Ap  

Vierailija
10/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:55"]

Älä suostu tuollaiseen! Minä lopettaisin sinuna ja etsisin uuden avustettavan. Avustajana toimiminen ei ole pelkästään työsuhde, se on myös ihmissuhde. Ja sen on toimittava, muutoin työ ei ole mielekästä. Olisiko sinulle kenties nuorempi avustettava parempi? Oma avustettavani on ihana ihminen ja kemiat meillä synkkaavat yhteen erinomaisesti. Olin henkisesti valmis lopettamaan työni heti alkuunsa, jos homma ei toimi mutta toistaiseksi on toiminut. Mielestäni tämä on sellaista työtä, että itsensä polttaa loppuun pienilläkin tuntimäärillä, jos suhde ei toimi. Avustaja on avustaja. Ei ympärivuorokautinen palvelija. Mihin tahansa ei tule suostua.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Olen hyvä siinä mitä teen. Jotenkin tuntuu että parempi kuin muut avustajat ja siksi joudun venymään ja tekemään yhä raskaampia työpäiviä ilman taukoa.

Oletko itse kokenut ongelmana sen, että työnantaja tulee sinusta liian riippuvaiseksi tai kiintyy sinuun liikaa? Aloitan huomenna uudessa työssä ja jos se sujuu niin en tarvitse tätä nykyistä paikkaa, mutten tajua miten saan asian ikinä sanottua...

Ap  
[/quote]

Saat asian sanottua. Ajattele myös, että tässä on työnantajalla hyvä oppimisen paikka jatkoa varten. Osaa ehkä kohdella seuraavaa paremmin kun ymmärtää ettei voi tehdä mitä vaan. Plus olit kuitenkin vain töissä siellä.

Vierailija
11/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: Jatkan tähän vielä, että sinulla on mielestäni täydet syyt irtisanoutua, koska mitä tahansa ei tarvitse kestää. Kuuntele omaa jaksamistasi ja tyytymättömyyttäsi. Jos sinun ei ole hyvä olla työssäsi, se tekee sinulle pitkäkestoista hallaa pahimmillaan.

Vierailija
12/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:57"]

Avustajana olemisessa haastavinta on nimenomaan se, että näissä ongelmatilanteissa on paikalla vain avustaja ja avustettava eli työnantaja, ainakin useimmiten. Laittomasti annetuista potkuista työnantaja on täysin mahdollista saada vastuuseen, sitä on turha pelätä. Samat lait ne heitäkin koskee kuin muitakin työnantajia. En yleistä, mutta monesti tällainen päällepäsmäröinti ja uhkailu ym. kertovat asiakkaan (työantajan) madaltuneista kognitiivisista taidoista. AP, ota yhteyttä kaupunkisi vammaispalveluihin tai yleensäkin siihen tahoon, joka sinulle maksaa palkan. He osaavat neuvoa. Jos kuulut ammattiliittoon, ota sinnekin yhteyttä. Jos työnantajasi kuuluu Heta-liittoon, hanki käsiisi Hetan TES ja kerää siitä todisteita asioista, jotka menevät toisin kuin mitä TES sanoo. Työehtosopimus koskee kuitenkin niin työntekijöitä kuin työnantajiakin. Se on valitettavaa, että työntekijöitä eli AP:tä ja hänen kollegoitaan kohdellaan eriarvoisesti.

[/quote]

Itsekin olen pistänyt tuota päällepäsmäröintiä (ja myös ilmiselvää manipulointia ja valehtelua) etenevän sairauden ja stressin piikiin, mutta missä vaiheessa saa toiminnalle pistää pisteen? Mitkä olisivat edes oikeat sanat, jollei toinen edes huomaa taantuvansa? 

Kaupunkiin olen ollut yhteydessä, eivätkä halua sekaantua. Vammaispalvelun sosiaalityöntekijä ei myöskään halua ottaa kantaa puolesta tai vastaan.

Laittomista potkuista ei välttämättä saa ketään vastuuseen. Olen todistanut tällaista vierestä. 

Ap

Vierailija
13/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:02"]8: Jatkan tähän vielä, että sinulla on mielestäni täydet syyt irtisanoutua, koska mitä tahansa ei tarvitse kestää. Kuuntele omaa jaksamistasi ja tyytymättömyyttäsi. Jos sinun ei ole hyvä olla työssäsi, se tekee sinulle pitkäkestoista hallaa pahimmillaan.

[/quote]

Ja työnantaja oppii, että rajoja ei ole.

Vierailija
14/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:57"]

Avustajana olemisessa haastavinta on nimenomaan se, että näissä ongelmatilanteissa on paikalla vain avustaja ja avustettava eli työnantaja, ainakin useimmiten. Laittomasti annetuista potkuista työnantaja on täysin mahdollista saada vastuuseen, sitä on turha pelätä. Samat lait ne heitäkin koskee kuin muitakin työnantajia. En yleistä, mutta monesti tällainen päällepäsmäröinti ja uhkailu ym. kertovat asiakkaan (työantajan) madaltuneista kognitiivisista taidoista. AP, ota yhteyttä kaupunkisi vammaispalveluihin tai yleensäkin siihen tahoon, joka sinulle maksaa palkan. He osaavat neuvoa. Jos kuulut ammattiliittoon, ota sinnekin yhteyttä. Jos työnantajasi kuuluu Heta-liittoon, hanki käsiisi Hetan TES ja kerää siitä todisteita asioista, jotka menevät toisin kuin mitä TES sanoo. Työehtosopimus koskee kuitenkin niin työntekijöitä kuin työnantajiakin. Se on valitettavaa, että työntekijöitä eli AP:tä ja hänen kollegoitaan kohdellaan eriarvoisesti.

[/quote]

Itsekin olen pistänyt tuota päällepäsmäröintiä (ja myös ilmiselvää manipulointia ja valehtelua) etenevän sairauden ja stressin piikiin, mutta missä vaiheessa saa toiminnalle pistää pisteen? Mitkä olisivat edes oikeat sanat, jollei toinen edes huomaa taantuvansa? 

Kaupunkiin olen ollut yhteydessä, eivätkä halua sekaantua. Vammaispalvelun sosiaalityöntekijä ei myöskään halua ottaa kantaa puolesta tai vastaan.

Laittomista potkuista ei välttämättä saa ketään vastuuseen. Olen todistanut tällaista vierestä. 

Ap
[/quote]

Sää voit työajan puitteissa yrittää sietää jos pystyt hommat hoitamaan ja kestät, mutta sun vapaa-aika ja oikeudet työntekijänä ei saa olla uhattuna.

Vierailija
15/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:57"]

[/quote]

Työnantaja itse antoi uuden TES:in luettavaksi vähän aikaa sitten ja on Heta:n jäsen, siksikin olen aika shokissa muuttuneesta käytöksestä. Fakta kuitenkin on että tunnit ovat epäsäännölliset ja tienaan alle tt-tuen. Sovimme jo aiemmin että tekisin vuoroja vain loppuviikolla, mutta nyt niitä on JUURI SILLOIN kuin avustettava niitä haluaa, eikä muutosta tule. En tajua....

Ap 

Vierailija
16/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo tuntuu olevan aina sama, että kaupunki ei halua sekaantua. En vaan ymmärrä, että miksei?! Ihmistä kohdellaan työssä huonosti, työpaikassa, jonka kaupunki on mahdollistanut. Siinä vaiheessa, kun työntekijä on löytynyt, nostetaan kädet pystyyn. Naurettavaa!

Mutta hei, jos nyt käy niin, että uusi paikka on hyvä, niin sinuna sanoisin vaan, että terve, meitsi lopettaa työt. Se on siinä vaiheessa yksi hailee, mitä sieltä tulee takaisin, koska sinä saat valita työpaikkasi.

Vierailija
17/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:55"] Älä suostu tuollaiseen! Minä lopettaisin sinuna ja etsisin uuden avustettavan. Avustajana toimiminen ei ole pelkästään työsuhde, se on myös ihmissuhde. Ja sen on toimittava, muutoin työ ei ole mielekästä. Olisiko sinulle kenties nuorempi avustettava parempi? Oma avustettavani on ihana ihminen ja kemiat meillä synkkaavat yhteen erinomaisesti. Olin henkisesti valmis lopettamaan työni heti alkuunsa, jos homma ei toimi mutta toistaiseksi on toiminut. Mielestäni tämä on sellaista työtä, että itsensä polttaa loppuun pienilläkin tuntimäärillä, jos suhde ei toimi. Avustaja on avustaja. Ei ympärivuorokautinen palvelija. Mihin tahansa ei tule suostua. [/quote]   Olen samaa mieltä. Olen hyvä siinä mitä teen. Jotenkin tuntuu että parempi kuin muut avustajat ja siksi joudun venymään ja tekemään yhä raskaampia työpäiviä ilman taukoa. Oletko itse kokenut ongelmana sen, että työnantaja tulee sinusta liian riippuvaiseksi tai kiintyy sinuun liikaa? Aloitan huomenna uudessa työssä ja jos se sujuu niin en tarvitse tätä nykyistä paikkaa, mutten tajua miten saan asian ikinä sanottua...   Ap   [/quote] Saat asian sanottua. Ajattele myös, että tässä on työnantajalla hyvä oppimisen paikka jatkoa varten. Osaa ehkä kohdella seuraavaa paremmin kun ymmärtää ettei voi tehdä mitä vaan. Plus olit kuitenkin vain töissä siellä.

[/quote]

Olen koko ajan ollut vain työssä siellä, mutta toisinpäin ei sama tunnu pitävän paikkaansa. Meillä tuli jo riitaa siitä, että pitäisikö minun hoitaa vapaa-ajalla työnantajan asioita ja jopa maksaa niitä omilla rahoilla. Siihen pistin pisteen. 

Työnantaja myös, sairautensa takia, unohtaa koko ajan lupauksiaan esim. palkan suhteen. Todella ahdistavaa. Ja on hiton pihi. Jokainen minuutti pitää tehdä jotain, en ehdi edes veskiin. Toisissa paikoissa saa istua ja lukea kirjaa. Olen inhonnut tätä paikkaa alusta asti juuri huonon sopimuksen takia. Opiskeluni menee pilalle tätä menoa ja työnantaja ei todellakaan kuole ilman minua. Asuu mm. sukulaisensa kanssa, toinen sukulainen asuu 300m päässä ja ex-puoliso käy tapaamassa 1-2 kertaa viikossa ja on eläkkeellä...

Olen vaan jotenkin sanaton tästä kaikesta pakottamisesta ja minun elämäni vähättelystä. Vuorot kuukauden loppuun asti oli jo jaettu kuun alussa, mutta nyt ex tempore keksi vuoron ja väittää ettei muka selviä ilman minua tuolloin ja ON PAKKO TULLA. Ihan absurdia...Toisille avustajille on hankittu ennen minua työkkäristä sijainen ja sukulaiset voisivat auttaa. Työnantajalla on jättiläissuuri suku ja melkein joka viikko on joku sukulainen käymässä (joku muu kuin jo mainitut) ja vievät myös sairaalaan, istuvat päivystyksessä seurana ja työnantaja on siis yli 20 vuotta minua vanhempi. 

En tajua mitä on tapahtunut...

Ap

Vierailija
18/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että avustajan homma ei sinulle sovi, persoonasi on sellainen. Koet jos toinen esittää toiveen, että sinua painostetaan ja vaaditaan, et osaa kuten normaali ihminen sanoa mitkä ovat omat tarpeesi, vaan kyyristelet korvat luimussa. Työnantajan on vaikea lukea toisen ajatuksia. Jos työ ei kiinnosta, älä tee sitä. Yleinen ongelma on, että avustajiksi hakeutuu vaikka minkälaisia hiippareita, jotka mielellään tekisivät töitä vain kun se heille itselleen sopisi.

Vierailija
19/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/29 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 18:13"]

Kuulostaa siltä, että avustajan homma ei sinulle sovi, persoonasi on sellainen. Koet jos toinen esittää toiveen, että sinua painostetaan ja vaaditaan, et osaa kuten normaali ihminen sanoa mitkä ovat omat tarpeesi, vaan kyyristelet korvat luimussa. Työnantajan on vaikea lukea toisen ajatuksia. Jos työ ei kiinnosta, älä tee sitä. Yleinen ongelma on, että avustajiksi hakeutuu vaikka minkälaisia hiippareita, jotka mielellään tekisivät töitä vain kun se heille itselleen sopisi.

[/quote]

Myös avustettavalla hämärtyy usein se raja jossa pyynnöistä tulee vaatimuksia ja avustajasta itsestään selvyys. Sitten kun on kiltti ja helläsydäminen avustaja niin työnantajana toimiva avustettava polkee tämän henkilön aivan täysin ja uuvuttaa vaatimuksillaan kun ei enää tajua ja näe niiden kohtuuttomuutta.