Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran käsittämätön reaktio (unohdin avaimet)!

Vierailija
20.03.2015 |

Unohdin joitakin viikkoja sitten avaimet sisään, kun vein koiran töiden jälkeen ulos. Jäimme pihalle oven taakse, kaivelin avaimia taskusta ja kiersin takaovelle katsomaan, olisiko se jäänyt auki. Ei ollut, joten miehelle soitto ja pyyntö tulla avaamaan ovi. Otti päähän, mutta tilanne oli helposti ratkaistavissa.

Koira oli eri mieltä. Heti, kun se tajusi, ettemme pääse sisään, se aloitti paniikinomaisen ulinan ja ulvonnan. Se hyöri ja kiemurteli hyvin hermostuneena jaloissa ja huusi kuin syötävä. Mikään rauhoitteluyritys ei auttanut. Eläinparka kiljui täsmälleen niin kauan, kuin mieheni tuli paikalle n. 10-15 minuutin kuluttua. 

Olen nyt myöhemmin miettinyt syytä tähän. Koira on löytökoira, joka on ollut meillä neljä vuotta ja saa olla rakastettuna perheenjäsenenä niin kauan kuin elää. Sillä on ollut meillä hyvät ja turvalliset oltavat, eikä sitä ole koskaan lukittu mihinkään. Minkähän primitiivisen reaktion tuo lukkojen taakse jääminen aiheutti? Nyt alan itsekin jo jännittää oven avaamista, kun tänäänkin koira jo vingahti hätääntyneenä, kun en heti löytänyt avaimia ulkotakin taskusta.

Miten koiraa voisi opettaa olemaan pelkäämättä tällaisia tilanteita?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, ei koiralla riitä kognitiiviset kyvyt noin pitkälle. Ei ole mikään mielipide asia vaan fakta.

Vierailija
2/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:00"]

Ööh, ei koiralla riitä kognitiiviset kyvyt noin pitkälle. Ei ole mikään mielipide asia vaan fakta.

[/quote]

Voisitko vähän tarkentaa, mihin ei riitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ettehän te olleet lukkojen takana jos olitte pihalla? Ei nyt tule mieleen mitään traumaattista tilannetta joka voisi koiralle tulla mieleen oven takana seisomisesta

Vierailija
4/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja kokemuksia oviaukossa tjsp? Esim. edellinen omistaja läpsinyt välillä remmillä rangaistukseksi kun on päästy sisään ja koiralle tuli joku fläshbäkki.

Vierailija
5/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroahdistus. Tuli omaa kotia ikävä.

Vierailija
6/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermostuitko itse? Koira kyllä imaisee itseensä ihmisen tunteet. Oma koirani meni ihan sekaisin kun eksyimme metsässä. Olin väsynyt ja hermostunut kierettyämme metsässä 3h, kyllä koira ulvoi tärisi ja vinkui, vaikken mitenkään päällepäin tunteita näyttänyt. Välillä istuskeltiin ja taas käveltiin, silti koko kolme tuntia hirveää kuoroa...

Vierailija
7/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi aistia pienenkin hätääntymisen ja neuvottoman olon.

Vierailija
8/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauvalle koti on tärkeä paikka ja hätääntyi kun ei päässyt kotipesäänsä. Jos on ollut turvaton elämä ennen niin osaa arvostaa kodin turvaa. Ei koirat ole tunteettomia:)

Vierailija
9/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on todella lahjakkaita lukemaan ihmisen eleitä. Luki sinun hermostuksesi tilanteeseen ja reagoi siihen voimakkaasti - usein tyypillistä just rescueille.

Vierailija
10/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun otitte löytökoiran. :)

Uskon, että lemmikkisi reagoi sinun käytökseesi. Onneksi ette joutuneet odottamaan pitkään.

Vierailija
11/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on edellisessä paikassa lukittu yksin ulos? Tai entinen omistaja pahoinpidellyt, ehkä vastaavassa tilanteessa, kun avaimet on unohtuneet kotiin, niin entinen omistaja on purkanut turhautumista koiraan? :( Tai tosiaan panikoi sitä kun ei päässytkään kodin turvaan. Koita vaan pysyä itse rauhallisena kun tulet kotiin, ettei hermostumisesi hermostuta koiraa.

Vierailija
12/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raiskaaja on vaaninut teitä lähistöllä ja koira huomasi sen ja halusi nopeasti sisään. Raiskaajalla oli mukana myös raiskaajakoira, joka olisi raiskannut sinun koirasi! Kännykkä pelasti.

Vierailija
13/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on käynyt ihan samalla tavalla rescue-koiran kanssa. 
Olin unohtanut avaimet kotiin ja olin koiran kanssa lenkillä. En päässyt edes rappuun sillä ovikoodi oli jo lakannut toimimasta. 
Mulla ei tosin ollut edes kännykkää mukana, joten nökötettiin sitten koiran kanssa pihalla niin kauan että naapuri sattui tulemaan ulos.
Koira aloitti ihan hervottoman shown sillä välin kun odoteltiin sisälle pääsyä. Vikisi, vinkui ja ulisi ihan niin kuin olisi ollut maailmanloppu. 

Vierailija
14/14 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koiruus menee tuollaiseksi, kun hermostuu odotteluun ja sillä palaa käpy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan