11vko:lla kilpirauhasen vajaatoiminta
Neuvolantäti soitteli että verikontrolleissa löytyi kilpir. vajaatoimintaa sen verran että lääkäri määräsi 50ug tyroksiinia. Ihmettelinkin kovaa väsymystä jne. Huolettaa mitä vajaus aiheuttanut vauvanalulle. Vai voiko tässä olla vielä mahkuja terveeseen lapsoseen.
Kommentit (3)
Minulla todettiin v.-05 vajaatoiminta ja viisi tervettä lasta on. Odotan kuudetta ja lääkitys nostettiin heti alkuraskaudessa. Ei huolta kun lääkitys on oikea oman voinnin vuoksi.
On se hyvä kuulla tätä koska seulassa tulen joka tapauksessa hälyttämään nyt kun olen tuon 40. Itsellä myös monta tervettä lasta, ajattelin onkohan ollut jo aiemmin huomaamatta vajausta. Osittain samoja oireita ollut alkuraskaudessa, nyt tosin vieläkin pahempi väsy ja palelu heti iltapäivästä. Kilpirauhasen toimintaa tuskin katsotaan normisti jos ei epäilyjä tai ennakkoja häröstä.
Minulla todettiin esikoisen aikaan kilpirauhasen vajaatoiminta joskus puolen välin jälkeen. Ja täysin terve lapsi syntyi. Kehityksessä on itseasiassa ikäisiään edellä. Eli ei kannata stressata. :)