GALLUP: ovatko parisuhteesi peruspilarit kunnossa?
Suomalaisen tutkimuksen mukaan on olemassa kahdeksan peruspilaria, jotka saavat parisuhteen säilymään ja liiton pysymään elinvoimaisena. Kuinka hyvin nämä peruspilarivat toteutuvat parisuhteessasi?
1) He hyväksyvät toistensa muuttumisen ja erilaisuuden
Olennaista on se, että parisuhteeseen vaikuttavien muutosten yhteydessä kumpikin puoliso kykenee joustamaan ja mukautumaan toisen muutokseen.
AP:n vastaus: Vaikeata tämä on... toisen erilaisuus ärsyttää monissa asioissa. KOitan kuitenkin jatkuvasti muistuttaa itseäni siitä, ettei minun tapani ole ainoita oikeita...
2) He löytävät arjesta aarremaan
Arki ja rutiinit parisuhteessa saavat sen helposti tuntumaan laimealta ja kyllästyttävältä. Avioliiton onnistumista ennustavana oleellisena asiana on kumppanien yhdessä harrastamien miellyttävien toimintojen määrä.
AP:n vastaus: Tässä olemme mieheni kanssa onnistuneet hyvin. Teemme yhdessä paljon kivoja asioita.
3) He osaavat ilahduttaa
Rakkaus kukoistaa, kun osapuolet osaavat toistensa ilahduttamisen taidon. Ilahduttaa voi monin tavoin, mm. rakkaudentekojen avulla, rakkauden sanojen kautta sekä molemminpuolisen arvostamisen avulla. Pariskunnan välinen hellyys, seksuaalisuus sekä avoimuus vahvistaa parisuhdetta samoin kuin etäisyyden ja läheisyyden välisen tasapainon löytyminenkin.
AP:n vastaus: Mieheni on hyvä tässä, minä huonompi. Täytyy petrata...
4) He pysyvät päätöksessään rakastaa
Sitoutuminen parisuhteeseen lisää kummankin luottamusta suhteen säilymiseen, minkä vuoksi pari on myös valmis tekemään työtä suhteensa eteen. Sitoutuminen luo turvallisuutta ja vähentää hylätyksi tulemisen pelkoa. Sitoutuminen antaa suhteelle pysyvyyden tunteen ja sitä voi pitää valintana tulevaisuuden varalle.
AP:n vastaus: Uskon että olemme molemmat todella sitoutuneita suhteeseemme. Niin nyöltä kuin vastamäessäkin.
5) He arvostavat itseään
Oman yksilöllisyyden ja itsensä hyväksyminen ilmenee rakkaussuhteessa kykynä kunnioittaa toista ja hyväksyä toisen erilaisuus. Kumppania ei tällöin tarvitse muokata tai valvoa loputtomasti. Kun yksilö kokee elämänsä mielekkääksi ja tyydyttäväksi myös rakkaussuhteen ulkopuolella, hän ei aseta rakkaussuhteelle liian suuria odotuksia tai paineita.
AP:n vastaus: Mun on vaikeaa arvostaa itseäni, miehelläni on kaiketi parempi itsetunto. Ehkä elämäni pyörii liikaa parisuhteeni ympärillä ja luo juuri noita suuria odotuksia ja paineita.
6) He puhuvat toisilleen
Oleellista on, että pari pääsee pois jatkuvasta toistensa herjaamisesta, halveksimisesta ja loukkaamisesta. Puhumisen ja kuuntelun opetteleminen ovat yhtä tärkeitä taitoja, jotta asiat sadaan selvitettyä ja suhteessa päästään eteenpäin.
AP:n vastaus: Tämä meillä sujuu suht hyvin.
7) He selvittävät ristiriidat
Mikäli kyvyt ja voimavarat eivät riitä ristiriitojen ratkaisemiseen, ongelmat paisuvat, puolisoiden hyvinvointi heikkenee ja parisuhdetyytyväisyys vähenee.
AP:n vastaus: Kyllä, pyrimme aina selvittämään heti ristitiriidat.
8) He vastaavat toistensa odotuksiin
Omien odotusten ja toiveiden kertominen sekä puolison toiveiden ja odotusten huomioon ottaminen omassa toiminnassa ovat oleellisia asioita parisuhteen kestävyyden kannalta.
AP:n vastaus: Mieheni huomioi paremmin minun tarpeitani, kuin minä hänen. Petrataan siis tässäkin jatkossa...
Kommentit (3)
Olennaista on se, että parisuhteeseen vaikuttavien muutosten yhteydessä kumpikin puoliso kykenee joustamaan ja mukautumaan toisen muutokseen.
-Tottakai. Ja minusta parisuhteessa ei muutu vain toinen, vaan muututaan YHDESSÄ, sillä jos toinen muuttuu, on toisen hyväksyttävä tämä ja mukauduttava uuteen tilanteeseen, eli siis muututtava tietyllä tavalla itsekin!
Arki ja rutiinit parisuhteessa saavat sen helposti tuntumaan laimealta ja kyllästyttävältä. Avioliiton onnistumista ennustavana oleellisena asiana on kumppanien yhdessä harrastamien miellyttävien toimintojen määrä.
-Minusta arki on parasta aikaa. Yhdessä lenkkeillään, katsotaan televisiota, hoidetaan kotia, käydään kaupassa... Yhteisiä harrastuksia ei kyllä ole, mutta emmepä mitään lenkkeilyn, lukemisen, leffojen jne. lisäksi harrastakaan.
3) He osaavat ilahduttaa
Rakkaus kukoistaa, kun osapuolet osaavat toistensa ilahduttamisen taidon. Ilahduttaa voi monin tavoin, mm. rakkaudentekojen avulla, rakkauden sanojen kautta sekä molemminpuolisen arvostamisen avulla. Pariskunnan välinen hellyys, seksuaalisuus sekä avoimuus vahvistaa parisuhdetta samoin kuin etäisyyden ja läheisyyden välisen tasapainon löytyminenkin.
-Kotonamme vallitsee aina iloinen ja positiivinen ilmapiiri (mitä nyt kesken riitojen, heh...). Nauramme paljon yhdessä ja meillä on paljon " inside-juttuja" . Olemme myöskin yhdessä keskustelleet siitä, että koskaan ei voi tarpeeksi kertoa kuinka paljon rakastaa toista, siksi rakkauden- ja hellyydenosoitukset ovat aivan päivittäisiä! Vällyjen välissäkin on paljon säpinää, intohimoakaan ei siis puutu. Mies on vielä minuakin huomaavaisempi ja monesti tavallisena arkenakin yllättää minut pikku jutuilla (hakee suklaata, kun olen myrtsinä ja vaikken edes olisi, tekee tiskit pyytämättä :D, tuo minulle kahvikupillisen kun kärvistelen esseiden yms. kanssa, tekee joskus voileivät aamulla jne.). Ihana toinen! Minunkin pitää opetella vähän paremmin huomioimaan tuota mieskultaa.
Sitoutuminen parisuhteeseen lisää kummankin luottamusta suhteen säilymiseen, minkä vuoksi pari on myös valmis tekemään työtä suhteensa eteen. Sitoutuminen luo turvallisuutta ja vähentää hylätyksi tulemisen pelkoa. Sitoutuminen antaa suhteelle pysyvyyden tunteen ja sitä voi pitää valintana tulevaisuuden varalle.
-Tämä nyt on ollut jo seurustelunkin alusta asti. Olemme sitoutuneet rakastamaan ja olemaan yhdessä myötä- ja vastoinkäymisissä. Olemme yhdessä päättäneet tehdä kaikkemme, jotta voisimme olla onnellisina yhdessä vielä 40 vuoden päästäkin!
5) He arvostavat itseään
Oman yksilöllisyyden ja itsensä hyväksyminen ilmenee rakkaussuhteessa kykynä kunnioittaa toista ja hyväksyä toisen erilaisuus. Kumppania ei tällöin tarvitse muokata tai valvoa loputtomasti. Kun yksilö kokee elämänsä mielekkääksi ja tyydyttäväksi myös rakkaussuhteen ulkopuolella, hän ei aseta rakkaussuhteelle liian suuria odotuksia tai paineita.
-Minulla on vähän itsetunto ongelmia, joten varmaankin se vaikuttaa myös suhteeseen. Onneksi mies on kärsivällinen ja jaksaa olla tukenani myös heikkoina hetkinäni. Hyvin on mies kestänyt myös mielialavaihteluni :) Pitääkin muistaa ensitilassa kiittää häntä.
6) He puhuvat toisilleen
Oleellista on, että pari pääsee pois jatkuvasta toistensa herjaamisesta, halveksimisesta ja loukkaamisesta. Puhumisen ja kuuntelun opetteleminen ovat yhtä tärkeitä taitoja, jotta asiat sadaan selvitettyä ja suhteessa päästään eteenpäin.
-Yhteinen tavoitteemme miten pidämme suhteen kunnossa, on nimenomaan puhuminen! Ei ole asiaa, josta emme voisi puhua. Meillä on jopa yhteinen motto koskien suhdetta: " kaikesta pitää voida puhua ja kaikesta pitää puhua" . Tätä noudatamme. Harmikseni täytyy myöntää, että olen sen verran lapsellinen, että joskus tulee herjattua/syyllistettyä miestä :( mutta tästä tavasta yritän luopua!
Mikäli kyvyt ja voimavarat eivät riitä ristiriitojen ratkaisemiseen, ongelmat paisuvat, puolisoiden hyvinvointi heikkenee ja parisuhdetyytyväisyys vähenee.
-Meillä ei jää asiat hampaankoloon kaivelemaan. Ne käydään läpi vaikka sitten hampaat irvessä, mutta pääasia, että tulee selvitettyä ikävätkin tunteet!
Omien odotusten ja toiveiden kertominen sekä puolison toiveiden ja odotusten huomioon ottaminen omassa toiminnassa ovat oleellisia asioita parisuhteen kestävyyden kannalta.
-Emme juuri koskaan tee mitään kysymättä toisen mielipidettä asiasta. Joku voisi kutsua tätä jopa " luvan pyytämiseksi" mutta meistä on vain kohteliasta keskustella, jos toinen haluaa lähteä iltaa viettämään kavereiden kanssa, että onko se OK myös kumppanille, tai jos toinen haluaa ostaa itselleen uuden vaatteen, että onko se OK, vaikka tarve ei olisi niin suuri (meillä yhteiset rahat, vaikka eri tilit, joten siksikin jo keskustellaan näistä). Myös sellaisista asioista, kuten esim. muutto eri paikkakunnalle opiskelujen tai töiden perässä keskustellaan ja yhdessä suunnitellaan. Ei sitä voi YKSIN tehdä mitä vaan, koska kuitenkin on YHTEINEN elämä ja yhteinen tulevaisuus. Sitä pitää vaalia tekemällä päätökset niin pienistä kuin suuristakin asioista YHDESSÄ.
- Minun on vaikea joskus hyväksyä puolison muuttumista tai lähinna lupausten pettämistä, miten on luvannut muuttua tai pitää kiinni jo uusista paremmista tavoista (esim. tupakan lopettaminen). Mies ei kestä minussa muutoksia lainkaan...
- Tämä on onnistunut :)
3) He osaavat ilahduttaa
- Minä tykkään keksiä yllätyksiä ja helliä toista. Mies tekee sen ennemminkin sanallisesti. Aika tyytyväisiä olemme varmasti kummatkin toistemme tapaan ilahduttaa toisiamme.
- Minä olen siinä pysynyt päätkösessä, mies ei... Hän ottaa esiin JOKA riidan tai ongelman eteen tullessa erovaihtoehdon esiin. Eropaperit hän on hakenut jo aikaa sitten, mutta ei ole niitä kirjoittanut. Asia on ainainen " pelko" laatikossa...
5) He arvostavat itseään
- Minulla on vähän parempi itsetunto kuin miehellä, vaikken minäkään voi hurrata itsetunnollani.
6) He puhuvat toisilleen
- Minä puhun miehelleni, hän menee lukkoon, ei pysty itse puhumaan. Tilanne jatkuu sellaisena kunnes mies menee totaaliseen lukkoon ja esittää ratkaisuksi jälleen kerran eroa ja ilmoittaa, ettei rakasta minua. Aivan typerää!
- Jos minä en sitä tekisi, ei niitä koskaan selvitettäisi. Mies lakaisisi ne vaan maton alle. Miehellä ei kertakaikkiaan ole kykyjä kestää paineita ja selvittää ongelmia ja ristiriitoja.
- Tässäkin tuntuu, että minä yritän, mutta mieheni on sitä mieltä, että minun tulee hyväksyä hänet vain juuri sellainena kuin hänelle sopii, tai muuten ratkaisu on taas vaan ero.
Huoh.. kylläpä selvitti tämä gallup parisuhteemme tilaa. Ei se miehen ehdottama ero ehkä niin väärä ratkaisu olisikaan.
- Joo ehkä ajan kanssa. En kyllä koskaan ole haaveillut, että toinen pysyisi aina samanlaisena.
- Arki ja rutiinit tuovat tavallaan myös turvallisuutta ja jatkuvuutta elämään. Ei aina tartte miettiä asioita uudelleen. Mitähän tuo " kumppanien yhdessä harrastamien miellyttävien toimintojen määrä" tarkoittaa? On meillä yhteisiä asioita, mutta on paljon sellaisiakin, joihin emme kaipaa toista mukaan tai joista toinen ei vain ole kiinnostunut. Ja se on ihan OK, jopa piristävää. Kaikkea ei tarvitse jakaa, kaikesta ei tarvitse tykätä.
3) He osaavat ilahduttaa
- Jep. Pieniä inside-juttuja, halauksia koska tahansa, läheisyyttä.
- No joo. En tosin ole varma, että loppuelämämme olisimme aina fyysisesti yhdessä, mutta toivon, että suhteemme kestäisi kuitenkin.
5) He arvostavat itseään
- Tuo on vienyt aikansa. Ihminen tekee itse itsensä onnelliseksi, ei onnea voi toiselta vaatia.
6) He puhuvat toisilleen
- OK. Viimeistään saunassa voi puhua mistä vain.
- Yritetään.
- Kyllä. Ei olla kumpikaan ajatustenlukijoita.