Mitä tehdä kun kotona asuva 18-vuotias juoksee baareissa joka viikonloppu aamuyöhön
enkä itse saa kunnolla nukuttua ennen kuin tulee kotiin. Kiva olisi viikonloppuna levätäkin ja nukkua hyvin.
Kommentit (27)
Ostat sille jotain snäkkiä mitä on kiva vetää kun tulee kännissä kotiin. Ei ole myöskään pahitteeksi ostaa kondomeja WC:n kaappiin.
Opettele nukkumaan. Jos nuori ei herätä ketään kotiin tullessaan, niin oma asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos täysi-ikäinen asuu kotona, hyväksyy yhteiset säännöt. Jos ei hyväksy, muuttaa muualle.
Ilmeisesti ei häiritse vanhempaa, vaan vanhempi on huolissaan turhasta ja itse valvoo.
Niin mäkin tein kun olin 18, ole onnellinen että tulee edes aamuyöstä kotiin. Jos ei tulisikaan niin mikä hätääntyminen siitä tulisikaan ja se olotila ei ole kiva.
Vierailija kirjoitti:
Opettele nukkumaan. Jos nuori ei herätä ketään kotiin tullessaan, niin oma asiansa.
Miten opetella?
Lakkaa vahtimasta mitä hän tekee ja mene vain nukkumaan. Ei sinun valvomisesi ja huolehtimisesti auta kuitenkaan mitään. Jos lapsesi pyytää apua johonkin, kuuntele silloin ja ole apuna ja tukena, jätä muuten täysi-ikäinen rauhaan elämään omaa elämäänsä.
Se on vaan vaihe sekin ja menee tavalla tai toisella ohi.
Laita korvatulpat ja nuku, äläkä syyllistä nuorta, joka opettelee elämää.
Etkö itse käynyt viihteellä viikonloppuisin kun olit 18-v? Jos kävit, miten oma äitisi toimi?
Olisin paljon enemmän huolissani 18-vuotiaasta, joka ei ikinä käy missään.
Tiedostan, että tämä on ennen kaikkea minun ongelma, mutta kun mielikuvitus vaan yön tunteina jyllää, mitä kaikkea on voinut sattua, enkä saa unta. Tyttö vielä kyseessä. Mutta kyllähän nuoren varmaan pitää elää.
Ajattelitko valvoa huolestuneena silloinkin, kun lapsi asuu omillaan etkä tiedä missä hän juoksee ja milloin kotiutuu?
Meillä Vaimo ryyppää homppeli kaverinsa kanssa joka viikonloppu vaikka meillä on pieni tytär. Hänen työnsäkin kärsii juopottelusta.
Make.R tre
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse käynyt viihteellä viikonloppuisin kun olit 18-v? Jos kävit, miten oma äitisi toimi?
Kävin välillä, mutta en kyllä joka viikonloppu. Tai ainakaan aamuyöhön.
Sehän tekee juuri niin kuin meidän pääministerikin opettaa. Bilettäminen ja huomion haku on tärkeintä
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko valvoa huolestuneena silloinkin, kun lapsi asuu omillaan etkä tiedä missä hän juoksee ja milloin kotiutuu?
En. Nytkin jos hän menee jonkun luo yöksi nukun ihan hyvin, kun en osota häntä kotiin. Kyse on siitä, että katson kelloa, että eikö hän vieläkään ole tullut. Viime yönäkin tuli puoli viisi.
Vanhempi on toki aina ymmärrettävästi (ja välillä vähemmän ymmärrettävästi jos aikuisilta lapsilta kysytään) huolissaan, etenkin jos vasta täysi-ikäistyneellä joskus alkoholin kanssa lähtee vähän lapasesta.
Mutta niin se vain on, että huoli kuuluu vanhemmuuteen mutta sen kanssa on opittava elämään. Voi sitä kotonakin onnettomuuksia sattua tai ihan yhtä hyvin myöhemmällä aikuisiällä.
Jos täysi-ikäinen asuu kotona, hyväksyy yhteiset säännöt. Jos ei hyväksy, muuttaa muualle.